57 792 läst ·
312 svar
58k läst
312 svar
Sålde en bil...
Han skriver faktiskt inte rakt ut att han ska skicka sina polare, han skriver att det är bara då som polisen skulle ha något med detta att göra.peternicklas skrev:
Väntad reaktion. Anlita en jurist för en strid om 6000123abc skrev:Detta kom medan jag skrev mitt förra svar och som du ser så eskalerar det.
Vid en tvist låt det gå via ett juridiskt ombud, allt du svarar kan förvärra i en eventuell rättsprocess.
Om du väljer att kontakta polisen så är det noga hur du uttrycker dig och spela inte manlig/tuff utan säg att du upplever situationen väldigt hotfull och att du är orolig/rädd.
Min rekommendation är i vilket fall som helst att kontakta ett juridiskt ombud som kan hjälp dig både med lagen samt att upprätta en polisanmälan (så anmälan utformas på rätt sätt).
Jo jag tycker fortfarande att TS bör kontakta ett juridiskt ombud det har inte med beloppet och göra utan situationen som uppstått.Robert63 skrev:
Mående är mer värt än småsummor, inte förväntan om en rättprocess.
Det är lättare att hänvisa alla kontakter till ombudet än att gå och grubbla och eventuellt bli orolig.
Juridiska ombudet används dels för att köparen ska lägga av samt komma undan en onödig situation.
EDIT: Det är svårt att i ett tidigt skede veta vad detta slutar i och vad det annars kan eskalera till.
Jag känner till situationer där småsaker spårat ut totalt.
Redigerat:
Polisanmäld! Polisens reaktion var väl typ, "men hur orkar han"?
Fick fö ytterligare ett meddelande under samtalet med polisen:
Då var klockan prick 18.00 å tiden är ute. Jag gav dig möjligheten att ordna upp så man ska göra. Men de ville du inte. Så då hoppas jag för din skuld att du faktiskt inte är så dum å pröver neka när kronofogden kommer. För de blir LITE dyrare. kravet blir på rundt 9500,- tror jag. Ha de gött hej
Fick fö ytterligare ett meddelande under samtalet med polisen:
Då var klockan prick 18.00 å tiden är ute. Jag gav dig möjligheten att ordna upp så man ska göra. Men de ville du inte. Så då hoppas jag för din skuld att du faktiskt inte är så dum å pröver neka när kronofogden kommer. För de blir LITE dyrare. kravet blir på rundt 9500,- tror jag. Ha de gött hej
Jag är rätt övertygad om att han kommer undan med sin formulering ang att skicka vänner i tidigare sms. Men det är ju ändå tydligt vad han egentligen vill kommunicera...
Bra val att polisanmäla, människan är ju fan inte på riktigt. Hoppas hela den här historien löser sig för dig nu!!
Bra val att polisanmäla, människan är ju fan inte på riktigt. Hoppas hela den här historien löser sig för dig nu!!
Ett juridiskt ombud är inte ekonomiskt försvarbart i det här läget. Har du ens funderat på vad det kostar? Om det bara handlar om oro är det väl bara att vika ned sig och swischa över de 1800 köparen vill ha. Ett juridiskt ombud kan inte göra speciellt mycket varken i detta läge eller i en eventuell process, lagen är så pass tydlig att det inte är mycket att diskutera. Förstår faktiskt inte vad du menar, hur det här ombudet ska tillföra ökad trygghet och bättre mående. Jag hade mått uselt av att betala en jurist ett par tusen per timme. Det är ett förenklat tvistemål, inget annat. Räcker med att svara "bestrides i sin helhet" på ett eventuellt krav som ska komma från kfm. Efter det ska målsägaren själv begära att kfm lämnar det vidare. Efter det så kallas parterna till en muntlig förhandling, där köparen kommer att få ge sig helt och hållet.123abc skrev:Jo jag tycker fortfarande att TS bör kontakta ett juridiskt ombud det har inte med beloppet och göra utan situationen som uppstått.
Mående är mer värt än småsummor, inte förväntan om en rättprocess.
Det är lättare att hänvisa alla kontakter till ombudet än att gå och grubbla och eventuellt bli orolig.
Juridiska ombudet används dels för att köparen ska lägga av samt komma undan en onödig situation.
EDIT: Det är svårt att i ett tidigt skede veta vad detta slutar i och vad det annars kan eskalera till.
Jag känner till situationer där småsaker spårat ut totalt.
Eskalera kan det naturligtvis göra, men då genom att köparen använder sig av fysiskt kapital. Men det hade inte jag oroat mig för (lätt att skriva) men det handlar om allt för små summor. Och skulle köparen trots allt välja den här vägen så kan en jurist föga förhindra det.
Redigerat:
Ja, det hoppas verkligen jag med. Av hans Facebook att döma är han hos sin polare i Åkersberga och super, så förhoppningsvis nyktrar han till imorrn och glömmer det här. Tyvärr lär han väl gå på nästa offer direkt.
Huvva, har dåligt samvete mot min gravida sambo att jag inte bara betalade
Huvva, har dåligt samvete mot min gravida sambo att jag inte bara betalade
Skulle han nu mot all förmodan komma hem till dig och bråka har du all rätt i världen att be honom flytta sig från din tomt/ mark och gör han inte det är det bara att ringa polisen så får dom ta bort honom därifrån.
Tyvärr finns det bråkstakar överallt och tydligt är att en del inte ger sig ens för skitsaker som dom själva har orsakat ..
Hoppas nu att det går bra för dig scim och framför allt håll dig lugn oavsett vad som än händer.
Tyvärr finns det bråkstakar överallt och tydligt är att en del inte ger sig ens för skitsaker som dom själva har orsakat ..
Hoppas nu att det går bra för dig scim och framför allt håll dig lugn oavsett vad som än händer.
Från hans facebook:
"Ut å köra rally. Så jävla förbannad att de finns inte ord... De jävla puckot som solde den andra bilen till mig för två dar sen blåste mig. Å nekar att lösa problemet..
But as i said before "Dont play with the big boys, if you cant handle the big guns""
Ring upp polisen igen, speciellt om han som du skrev suttit och druckit och nu ska köra bil. Samt hotet om att ta till vapen. Skärmdumpa hans sida, ifall han inser hur korkat det var att skriva så.
"Ut å köra rally. Så jävla förbannad att de finns inte ord... De jävla puckot som solde den andra bilen till mig för två dar sen blåste mig. Å nekar att lösa problemet..
But as i said before "Dont play with the big boys, if you cant handle the big guns""
Ring upp polisen igen, speciellt om han som du skrev suttit och druckit och nu ska köra bil. Samt hotet om att ta till vapen. Skärmdumpa hans sida, ifall han inser hur korkat det var att skriva så.
Bra scim!
Reaktionen från köparen är som sagt väntad, han är förbannad för att hans förväntan var att detta skulle löna sig för honom, och nu inser han att det inte gör det, och eskalerar sin retorik. Svara inte! Ju fortare han inser att det inte finns någon i andra änden, desto snabbare tröttnar han.
En annan sak att tänka på. Även om köparen inte provkörde bilen innan köpet, så körde han den ju därifrån efter köpet. Hade det varit några fel på den då så kunde, och borde, han ha vänt och kört tillbaka den direkt och tagit upp det då.
Dock tror inte jag en sekund att detta kommer gå till någon form av process, annat än just polisanmälan mot köparen.
Reaktionen från köparen är som sagt väntad, han är förbannad för att hans förväntan var att detta skulle löna sig för honom, och nu inser han att det inte gör det, och eskalerar sin retorik. Svara inte! Ju fortare han inser att det inte finns någon i andra änden, desto snabbare tröttnar han.
En annan sak att tänka på. Även om köparen inte provkörde bilen innan köpet, så körde han den ju därifrån efter köpet. Hade det varit några fel på den då så kunde, och borde, han ha vänt och kört tillbaka den direkt och tagit upp det då.
Dock tror inte jag en sekund att detta kommer gå till någon form av process, annat än just polisanmälan mot köparen.
Redigerat:
Ja, han försöker bara tokbluffa. Det kan du vara helt säker på. Sedan kanske han inte har så bra koll på lag och ordning, det mesta tyder ju på det, men det innebär ju bara att det är ännu mer bluff.scim skrev:
Hans taktik är att skrämmas.