Ok, ett förslag till svar.

Hej igen! Jag har nu talat med bl.a. polisen. Jag har inga skyldigheter gentemot dig. Jag ser affären som avslutad och önskar ingen mer kontakt med dig. Vänligen, scim.

Sedan är det väldigt lätt hänt att det blir fel i sådana här situationer. Man vill gå i svaromål, man vill förklara, man vill lösa problemen, så känn ingen depp över det scim, det är fullt normalt ;)

scim skrev:
Är detta mer än nödvändigt:

Jag har ägnat tiden åt att göra lite research kring den här osannolika historien. Jag har läst på om köplagen, samt pratat med både polisen och bilkunniga. Om bilen har de fel du påstått så skulle de enkelt kunna hittas genom att undersöka hjulen eller provköra bilen innan köpet, men eftersom du inte gjort det har du ej fullgjort din undersökningsplikt som köpare och därmed har du inte något att hämta genom köplagen. Dessutom har du troligtvis förvärrat problemet genom att fortsätta köra bilen trots att något uppenbarligen var fel.

Om man söker på dig personligen så framgår det ju dessutom att du har en historia av bedrägerier bakom dig, vilket inte direkt talar till din fördel här, speciellt inte med den uppenbart arrangerade bilden på hjulet som lossnat. Oavsett om du försöker lugga mig på 2000:- eller faktiskt har råkat ut för problemen så är det inte mitt problem längre, och jag önskar ingen vidare kontakt, vänligen respektera detta.
Varför ska du svara detta eller svara överhuvudtaget?
Som alltid vid en tvist så är det bättre att säga för lite än för mycket tänk på uttrycket som ofta hörs i amerikanska filmer "everything thing you say can and will be used against you".
Om du absolut vill erhålla en kontakt med köparen så låt den ske via ett juridiskt ombud och hänvisa köparen dit.

123abc skrev:
Varför ska du svara detta eller svara överhuvudtaget?
Som alltid vid en tvist så är det bättre att säga för lite än för mycket tänk på uttrycket som ofta hörs i amerikanska filmer "everything thing you say can and will be used against you".
Om du absolut vill erhålla en kontakt med köparen så låt den ske via ett juridiskt ombud och hänvisa köparen dit.
Det finns två anledningar, som nämnts, till att skicka ett avslut, dels att göra en tydlig markering som förhoppningsvis leder till att köparen slutar sms'a, dels för att tydligt visa att man inte önskar kontakt. Vilken kan vara till fördel om det mot all förmodan blir en tvist.

scim skrev:
Såg f.ö. att han lagt ut däckbilden på sin Facebook, med kommentaren:

Ny bil igår
Bil till helvettet idag
‪#‎backtodrivequattro‬
‪#‎FML‬
‪#‎Nevermoresaab‬
‪#‎diagaf‬

Sedan skrev han därefter:

Haha är inte bara däcket :p Typ allting är brutit rakt över tongue emoticon Så blir ny bil på måndag :p
Har du länk till hans profil på FB?

scim skrev:
Såg f.ö. att han lagt ut däckbilden på sin Facebook, med kommentaren:

Ny bil igår
Bil till helvettet idag
‪#‎backtodrivequattro‬
‪#‎FML‬
‪#‎Nevermoresaab‬
‪#‎diagaf‬

Sedan skrev han därefter:

Haha är inte bara däcket :p Typ allting är brutit rakt över tongue emoticon Så blir ny bil på måndag :p
Lite längre ner hade han köpt en annan bil runt 22a dec om jag minns rätt. Den hade han brakat av vägen med på väg hem om jag fattar det rätt.... Så han verkar inte rädd om dem.

Nu har jag skickat typ det thomasx skrev, hoppas det biter!

Jag vill förresten tacka för all pepp och tips jag får!

• Gilla
-RB- och 5 till
  • Laddar…
Nu blir det nog en polisanmälan:

Där tar du bra mycket fel. Å som du vet så är de en köpslag som gäller för såfanna fall som de här. Så då gör jag de som står i lagen å fraktar bilen på släp till dig. Sätter den på din plats å sen kräver dig för skadestånd ++++. Å hur dum är du? Polisen har inte et skit med de här å göra. De är inte ens ngt dim kan ngt om... De dom däremot har ngt med är om jag inte går till kronofogden med att kräva inn mina pengar men skickar en begäran via mina polare istället ;) mycket du har att tänka på lillkillen ;) bilen är din då den absolut inte är i samma skick som du sa den va... Du får inte blåsa folk som de här. Men de kär du nog för jag är absolut ingen person man blåser ;) ha en trevlig kväll vidare <3

peternicklas
Glöm inte bort att uppdatera oss...

Jisses! Polisanmäl nu.

För säkerhets skull: redigera de meddelanden där hans namn finns med och kanske även de med hans meddelanden så att han inte lyckas googla fram den här tråden. Nu verkar han inte riktigt vara den mest kolsyrade musten i backen, men ändå.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
thomasx skrev:
Det finns två anledningar, som nämnts, till att skicka ett avslut, dels att göra en tydlig markering som förhoppningsvis leder till att köparen slutar sms'a, dels för att tydligt visa att man inte önskar kontakt. Vilken kan vara till fördel om det mot all förmodan blir en tvist.
Det skulle inte leda till något avslut utan det enda köparen hade blivit nöjd med är 1800kr allt annat kommer endast eskalera situationen.
Det är dumt att hälla bensin på elden utan det är bättre att avvakta tills brasan brunnit klart.

Om TS mot sunt förnuft kommer överens om att köpa tillbaka bilen så glöm inte att göra ett avdrag på 1800kr för skador köparen orsakat, jag anser inte att TS ska köpa tillbaka eller vara det minsta tillmötesgående eller hålla någon kontakt överhuvudtaget med köparen.

scim skrev:

Där tar du bra mycket fel. Å som du vet så är de en köpslag som gäller för såfanna fall som de här. Så då gör jag de som står i lagen å fraktar bilen på släp till dig. Sätter den på din plats å sen kräver dig för skadestånd ++++. Å hur dum är du? Polisen har inte et skit med de här å göra. De är inte ens ngt dim kan ngt om... De dom däremot har ngt med är om jag inte går till kronofogden med att kräva inn mina pengar men skickar en begäran via mina polare istället ;) mycket du har att tänka på lillkillen ;) bilen är din då den absolut inte är i samma skick som du sa den va... Du får inte blåsa folk som de här. Men de kär du nog för jag är absolut ingen person man blåser ;) ha en trevlig kväll vidare <3
Svara inte på det. För om han fortsätter att smsa, så är det definitivt ofredande.

TowaTei skrev:
Jisses! Polisanmäl nu.

Nu verkar han inte riktigt vara den mest kolsyrade musten i backen, men ändå.
Nu var du elak mot musten, den är god även som avslagen. Bättre hade varit något trist och totalt onödigt som vatten på flaska. ;)

Y
Ifall han plötsligt kommer så till er så ring polis och be dom vara på plats innan du går med på ena eller andra.

peternicklas
MissAnpassad skrev:
Svara inte på det. För om han fortsätter att smsa, så är det definitivt ofredande.
Nu är det väl ändå olaga hot! Polisen direkt, ingen kommunikation med köparen. Hoppas att ägarbytet passerar utan problem, då kör han bara ner sin kompis bil och skapar problem för honom.

scim skrev:

Detta kom medan jag skrev mitt förra svar och som du ser så eskalerar det.
Vid en tvist låt det gå via ett juridiskt ombud, allt du svarar kan förvärra i en eventuell rättsprocess.
Om du väljer att kontakta polisen så är det noga hur du uttrycker dig och spela inte manlig/tuff utan säg att du upplever situationen väldigt hotfull och att du är orolig/rädd.
Min rekommendation är i vilket fall som helst att kontakta ett juridiskt ombud som kan hjälp dig både med lagen samt att upprätta en polisanmälan (så anmälan utformas på rätt sätt).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.