Hej! Har renoverat köket i nya lägenheten och förutom allt annat som gått åt skogen så upptäckte vi igår dessutom att säkringen till inbyggnadsugnen går direkt när vi sätter igång den. Ugnen är ny (MATTRADITION från IKEA) och säkringen är 16 amp, inget annat är inkopplat på den då vi tvingades skaffa gashäll istället för induktion då det bara var en- fas i uttaget. När vi köpte lägenheten fanns det en nyare spis på plats med ugn och keramisk häll, provade aldrig den innan vi sålde den och bytte men utgår från att den fungerade. Vi har provat att byta säkringen men samma sak händer. Enligt ugnens specifikationer ska den fungera med så lite som en 13 amp säkring. Hjälp!

Bild på inkopplingen av ugn kan hjälpa

• Gilla
Jonas Arvidsson
  • Laddar…
traceour traceour skrev:
Bild på inkopplingen av ugn kan hjälpa
Är på jobb till sent så får posta imorgon. Men det är inte fast inkoppling utan en kontakt som ser ut så här. Den kontakten tog vi från den nyare spisen som satt där tidigare för att den skulle kunna kopplas in i uttaget. Enligt elektrikern som var där skulle det inte vara några problem, men vi kopplade aldrig in den då eftersom köket inte var på plats än.

• Norsk ugnskontakt för tyngre belastning, avbildad på en skärmbild från ett museum för kontakter och uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att det är en säkring som löser? Om det är en jordfelsbrytare eller personskyddsautomat kan orsaken vara en annan än om det är en säkring. Jag har läst om att det ibland visat sig vara möjligt att koppla in norwesco-kontakten åt fel håll. Det skulle i så fall kunna vara en orsak. Är det en säkring som löser är det inte så mycket att välja på annat än ett fel på ugnen.

• Gilla
Filip Josefsson och 3 till
  • Laddar…
Har ni renoverat så skulle jag tippa på att ni har skruvat I röret i väggen och på så vis blir där kortis. Kolla efter skruvar till inredningen som verkar stämma överens med var spisen är monterad.

• Gilla
annicka__22
  • Laddar…
Kopplat rätt? Dragit skruven till fläkten igenom röret i väggen om matningen till ugnen är bakom?

• Gilla
espace och 1 till
  • Laddar…
Bilden på din anslutningskontakt visar att det är en enfas-inkoppling med förmodat hög strömstyrka som krävs för din ugn, kontakten är i alla fall dimensionerad för mer än 16A.

Vore bra med en spec för din ugn, vad den har för max strömstyrka den kan dra på - som det verkar - en enda fas. Om detta överstiger 16A så kan du ha problemet där.

Sedan kan det ju vara att du har en annan stor last inkopplad på samma fas, om nu bara ugnen max kan dra 13 A som du skriver.

• Gilla
Turpen och 2 till
  • Laddar…
J Jonas Arvidsson skrev:
Har ni renoverat så skulle jag tippa på att ni har skruvat I röret i väggen och på så vis blir där kortis. Kolla efter skruvar till inredningen som verkar stämma överens med var spisen är monterad.
Njaa. Då skulle säkringen lösa oavsett om ugnen är inkopplad.

• Gilla
jonasponas73 och 2 till
  • Laddar…
Först skulle jag kolla att det inte är två faser (400V) i uttaget. Eller är det bara enfas i lägenheten?

A Avemo skrev:
Är du säker på att det är en säkring som löser? Om det är en jordfelsbrytare eller personskyddsautomat kan orsaken vara en annan än om det är en säkring. Jag har läst om att det ibland visat sig vara möjligt att koppla in norwesco-kontakten åt fel håll. Det skulle i så fall kunna vara en orsak. Är det en säkring som löser är det inte så mycket att välja på annat än ett fel på ugnen.
Jag är helt värdelös på el och vet bara vad min man har sagt, jag har jobbat de senaste dagarna och inte varit hemma, han är vaktmästare och jobbar själv med bygg och är hyfsat insatt i el även om han inte själv utför några mer komplicerade elektriska åtgärder. Jag ska själv prova att byta och sätta den på andra hållet imorgon och hoppas att det åtgärdar problemet. Tack!

J Jonas Arvidsson skrev:
Tack! Elstammarna är ”nydragna” sedan innan jag flyttade in, och utanpåliggande inkapslade i nån ful plastskena längs med golvlisten och jag kan se dem från elskåpet hela vägen ut i köket så jag tror inte att vi har skruvat i eller skadat ledningarna, men jag får kolla igen för säkerhets skull.

H Harald Blåtumme skrev:
Bilden på din anslutningskontakt visar att det är en enfas-inkoppling med förmodat hög strömstyrka som krävs för din ugn, kontakten är i alla fall dimensionerad för mer än 16A.

Vore bra med en spec för din ugn, vad den har för max strömstyrka den kan dra på - som det verkar - en enda fas. Om detta överstiger 16A så kan du ha problemet där.

Sedan kan det ju vara att du har en annan stor last inkopplad på samma fas, om nu bara ugnen max kan dra 13 A som du skriver.
elektrikern som var där i början på renoveringen sa att inget annat var inkopplat på den säkringen, men jag har läst på IKEA för att få redan på hur många watt ugnen drar men inte hittat det, bara kw info som inte säger mig något

• Skärmdump från IKEAs webbplats som visar energiförbrukningsspecifikationer för en ugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du visar ger ingen information om ugnens strömkrav vad gäller anslutning. Som sagt, kontaktens utseende visar på att den är enfasansluten, och att denna kontakt klarar högre strömstyrkor än 16A. Men kan givetvis användas även till lägre strömstyrkor.

A annicka__22 skrev:
Jag är helt värdelös på el och vet bara vad min man har sagt, jag har jobbat de senaste dagarna och inte varit hemma, han är vaktmästare och jobbar själv med bygg och är hyfsat insatt i el även om han inte själv utför några mer komplicerade elektriska åtgärder. Jag ska själv prova att byta och sätta den på andra hållet imorgon och hoppas att det åtgärdar problemet. Tack!
Menar du att du ska vända på stickproppen, det ska inte gå att göra, fanns en äldre Norwesco som det gick att tvinga ner fel väg. Finns nya nu som är ändrade så det inte går ( ser ut som det nya uttaget ) . Vad du än gör så försök inte att vända stickproppen., däremot så ska lossa locket på uttaget och fota. Det långa stiftet på proppen ska vara mot en gröngul ledning i uttaget, annars blir det kortis.

Du hade ju information om att den skulle klara sig på en 13A säkring. Så sitter det en 16A säkring där skall det inte vara problemet. Jag tvivlar på att några ugnar för hushållsbruk kräver mer än 16A säkring. Dessutom. Om säkringen löser omedelbart är det fråga om kortslutning och inte överbelastning. Så antingen är ugnen trasig på något sätt eller också är det en jordfelsbrytare som löser. Och som jonaserik skriver. Det skall inte vara möjligt att sätta stickproppen fel. Men ibland är det det ändå. Titta på den så syns det åt vilket håll den skall vara vänd. Försök inte tvinga i den åt fel håll.

• Gilla
Lidd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.