Alfredo Alfredo skrev:
Mer än femsiffrigt är sexsiffrigt. Betydligt mer är betydligt över 100 000. 😉 Men ja 20-30 tkr kan säkert vara en rimlig bedömning.

Men allt blir ju bara gissningar då en anläggning utan skyddsjord i alla rum kan vara relativt modern eller helt uråldrig.
Nej mer än femsiffrigt är faktiskt 5.23-siffrigt! Jag känner mig kränkt och det är upplagt för religionskrig.

Men bra att vi börjar komma överens.

• Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
C cersch skrev:
Vid diskbänken finns ett jordat uttag men övriga vägg- resp. lamputtag är ojordade i mitt kök-o-matrum.
Vilka risker innebär detta?
Generellt gäller att ojordade och jordade uttag inte får blandas i samma rum.
Kravet på jordade uttag i bostäder kom i starkströmsföreskrifterna 1994.

Fram till 1 januari 1994 var det oftast ojordade uttag som gällde i torra miljöer med isolerande golv i bostäder, därefter försvann den möjligheten och alla uttag som installeras ska numera vara av skyddsjordat utförande.

Enligt äldre bestämmelser var det under vissa omständigheter tillåtet att blanda i köket, jordade uttag vid diskbänk och ojordade vid t.ex. en matplats, tumregeln var då att det inte skulle vara möjligt att samtidigt nå mellan jordat och ojordat.

En elektrisk apparat som är ansluten i ett ojordat uttag, har ingen kontakt med jord. Blir det ett elektriskt fel på apparaten kan ytterhöljet bli strömförande. Står du på ett isolerat golv, utan att ha kontakt med jord, kan du ta i apparaten utan att få att strömgenomgång. Jämför med fåglar som sitter på elledningar.

Sitter de ojordade uttagen en armslängd från spisen som är jordad?. Samma exempel som ovan. En elektrisk apparat som är ansluten i ett ojordat uttag, har ingen kontakt med jord. Blir det ett elektriskt fel på apparaten kan ytterhöljet bli strömförande.
Du tar i höljet på apparaten och på spisen. Du blir en del i en strömkrets, från apparaten via din kropp och spisen till jord. Du får en strömgenomgång.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag har lyckats sabba ett moderkort när jag var tonåring för att mitt dåvarande rum hade blandat jordat och ojordade uttag. Datorn, stationär, satt i ena, skrivaren i andra, ojordat. Antar att det var strömmarna från skrivarens avstörningsfilter som gick via skrivarkabelns skärm till datorn och av det pajjade moderkortet.

Det är också mycket vanligt att olika belysningsarmaturer, både golvstående men framförallt takarmaturer är jordade.

Lösa värmeelement/fläktar är ofta jordade.

Vad gäller bärbar kontra stationär - jag som håller på med foto (och mina föräldrar) har alltid haft stationära datorer, billigast sätt att få vettig processorprestanda (en bärbar tenderar dessutom att sänka prestandan snabbt när den blir för varm) och kunna ha fler diskar och stor skärm.
Så jag påstår också att stationära datorer är rätt vanligt och kostar dessutom mindre än bärbara (om man inte bara är ute efter en skrivmaskin/film/surfdator).
Man får en vass stationär för 15 000.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.