4774
Fairlane Fairlane skrev:
Jordat uttag. Jordblecken är inringade
[bild]

Ojordat uttag, saknar jordbleck.
[bild]

Så ser du skillnad på jordat och ojordat. Sen måste det såklart vara en ledare framdragen och inkopplad för jord och det ser du inte direkt, men en mätare som Alfredo länkade till i #9 kan visa det för dig.
Aha tack för den väldigt bra förklaring 😃.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om du bara har en JFB i huset är det ingen större sak.
Den sattes in när badrummet renoverades och golvvärme installerades där. Tror att den är kopplad på badrummets säkring...
Kan man ha EN JFB till hela elcentralen?

C cersch skrev:
Kan man ha EN JFB till hela elcentralen?
Javisst, det är nog det vanligaste även om det även är vanligt att vissa delar lämnas utanför JFB eller har en egen JFB.

JFB är väl bra. I övrigt skulle jag säga att man skall se till att byta det som är trasigt så har man kommit en bra bit på vägen. Samt göra om tveksamma "förbättringar" typ 2x0.75 SKX till ett CEE -uttag för husvagnen, FK/EK lösa i innertaket och andra bra påhitt som händige herrn i huset infört under de 40 år han bott där. Ersätt SEMKO 17 om du hittar dom.

Och som Bo säger, lyft på locket till den gamla diazedcentralen och dra åt samt åtgärda alla dubblingar som tillkommit när man byggt ut. I värsta fall (jag vet kamrater, härda ut!) får man väl byta den älskade diazedcentralen mot en modern normcentral.

Det där med jordat överallt undrar jag om. Idag är allting dubbelisolerat och jordbleck förekommer inte längre. Men som Bo skriver kan brödrostar på diskbänken vara en annan sak.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Idag är allting dubbelisolerat och jordbleck förekommer inte längre.
Det där är felaktigt. Det finns ett flertal i hemmen normalt förekommande apparater som är skyddsjordade.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Det viktigaste att göra i hemmet är nog att efterdra alla skruvar i huvudcentral en och i jordfelsbrytaren. Jag har haft två överhettningar i mitt hus pga av skruvar som inte varit ordentligt åtdragna av "sk behöriga" elektriker.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det där är felaktigt. Det finns ett flertal i hemmen normalt förekommande apparater som är skyddsjordade.
Brödrostar, kyl-/fryskåp, tvättmaskiner och torktumlare. De flesta av dessa har dedikerade uttag. Om ett uttag i ett rum är jordat skall alla uttag var jordade. Praktiskt i kök och tvättstuga och badrum.

Har du fler exempel på apparater som är skyddsjordade? Så gott som samtliga apparater jag kan tänka på har kapsling av plast och då blir skyddsjordning lite meningslöst.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Brödrostar, kyl-/fryskåp, tvättmaskiner och torktumlare.
Du skriver "jordbleck förekommer inte längre" för att i nästa inlägg räkna upp ett antal prylar med jordbleck. 😉🤔

A Anders_Nilsson skrev:
Har du fler exempel på apparater som är skyddsjordade?
Det finns en tråd med en massa exempel men fritt ur huvudet: diskmaskin, våffeljärn, toastjärn, strykjärn, datorer, portabel AC, laserskrivare, lödpenna/lödkolv. Men visst har du rätt i apparater med skyddsjord är mindre vanliga nu än förr men nog förekommer de.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du skriver "jordbleck förekommer inte längre" för att i nästa inlägg räkna upp ett antal prylar med jordbleck. 😉🤔

Det finns en tråd med en massa exempel men fritt ur huvudet: diskmaskin, våffeljärn, toastjärn, strykjärn, datorer, portabel AC, laserskrivare, lödpenna/lödkolv. Men visst har du rätt i apparater med skyddsjord är mindre vanliga nu än förr men nog förekommer de.
Ok, kommentarer nedan:

diskmaskin - Jag listade den som en fast monterad maskin i köket, där man normalt har allting jordat
våffeljärn - Ok, men används. normalt sett i köket där alla uttag är jordade.
toastjärn - jag nämnde faktiskt brödrost
strykjärn - Jo men det används i tvättstugan där normalt alla uttag är jordade av uppenbara skäl
datorer - Vilka då? Stationära kanske. Ok, min iMac är jordad pga hölje i metall. Laptops normalt ojordade
portabel AC - Ja det stämmer. Om man nu använder en sådan.
laserskrivare - Helt rätt. Och jag förstår inte men det kanske beror på att man kan öppna den och komma i kontakt med chassit. Men förstår ändå inte eftersom de troligen har ett isolerat switchande PSU
lödpenna/lödkolv - Min lödpenna på 20 Watt är faktiskt ojordad.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Men förstår ändå inte eftersom de troligen har ett isolerat switchande PSU
Många prylar med switchade nätaggregat kräver jord för att klara EMC-kraven, inte bara på grund av eventuellt ledande hölje

• Gilla
nb. och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Många prylar med switchade nätaggregat kräver jord för att klara EMC-kraven, inte bara på grund av eventuellt ledande hölje
Men i en vanlig bostad kan man ignorera EMC, ingen märker något ändå.

D Dilato skrev:
Men i en vanlig bostad kan man ignorera EMC, ingen märker något ändå.
Jo men alla datorprodukter utvecklas för att klara kontorsmiljö.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jo men alla datorprodukter utvecklas för att klara kontorsmiljö.
..och där är är alla uttag jordade..

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
strykjärn - Jo men det används i tvättstugan
Du kanske gör det. Jag använder det i vardagsrummet eller sovrummet.

A Anders_Nilsson skrev:
datorer - Vilka då? Stationära kanske.
Ja, och de är tämligen normala i hemmen. Ofta flera stycken, kanske i barnens sovrum.

A Anders_Nilsson skrev:
lödpenna/lödkolv - Min lödpenna på 20 Watt är faktiskt ojordad
Ja det finns säkert bägge varianterna.

Men du måste väl ändå medge att det är fel att påstå att ”Idag är allting dubbelisolerat och jordbleck förekommer inte längre”?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du kanske gör det. Jag använder det i vardagsrummet eller sovrummet.

Ja, och de är tämligen normala i hemmen. Ofta flera stycken, kanske i barnens sovrum.

Ja det finns säkert bägge varianterna.

Men du måste väl ändå medge att det är fel att påstå att ”Idag är allting dubbelisolerat och jordbleck förekommer inte längre”?
Ok, jag håller med om att ett normalt hem innehåller flera prylar som skall anslutas jordat. Men de flesta av dessa har dedikerade platser, som t ex spishäll, ugn, diskmaskin, kylskåp, frysskåp, tvättmaskin, torktumlare och annat. Där är det inget problem.

Och i kök och tvättstuga sätter man normalt endast jordade uttag. Därför hävdar jag att snackat om att alla uttag skall vara jordade är meningslöst, eftersom övriga apparater normalt sett inte behöver jordas.

Stationära datorer hade man på 90-talet men idag kör man med laptop vilket räcker till för alla normala behov. Skulle någon köra Bitcoin mining eller annat kufiskt får man väl inreda en friggebod för ändamålet eller ta garaget i anspåk.

Skulle någon behöva en stationär dator för gaming skulle jag nog oroa mig för konsekvenserna av att gå in i den världen och oavsett så kostar en elektriker för att jorda rummet ingenting i jämförelse med dina tre stycken NVidia grafikkort och tillhörande tre stycken monitors med 1 ms responstid och givetvis gamingstolen med inbyggd massage. Troligen kostar gamingmusen och tangentbordet mer än vad elektrikern kostar.

Så visst, det kan behövas jordade uttag men jag hävdar som jag skrev att i ett gammalt (>50 år) hus är det garanterat annat som behöver åtgärdas först. Mitt nuvarande hus är byggt 1970 och relativt fritt från fulfixar men det är ovanligt. Tittar du på gamla hus, speciellt utomplan, finns det fullt med saker som behöver åtgärdas. Som kuriosa kan nämnas att jag 2012 var på husvisning i Göteborg där kapslingen över diazedcentralen var borta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.