6 164 läst ·
47 svar
6k läst
47 svar
Så vet du om elsystemet är för gammalt – checklista
Ok vad du svingar.A Anders_Nilsson skrev:Ok, jag håller med om att ett normalt hem innehåller flera prylar som skall anslutas jordat. Men de flesta av dessa har dedikerade platser, som t ex spishäll, ugn, diskmaskin, kylskåp, frysskåp, tvättmaskin, torktumlare och annat. Där är det inget problem.
Och i kök och tvättstuga sätter man normalt endast jordade uttag. Därför hävdar jag att snackat om att alla uttag skall vara jordade är meningslöst, eftersom övriga apparater normalt sett inte behöver jordas.
Stationära datorer hade man på 90-talet men idag kör man med laptop vilket räcker till för alla normala behov. Skulle någon köra Bitcoin mining eller annat kufiskt får man väl inreda en friggebod för ändamålet eller ta garaget i anspåk.
Skulle någon behöva en stationär dator för gaming skulle jag nog oroa mig för konsekvenserna av att gå in i den världen och oavsett så kostar en elektriker för att jorda rummet ingenting i jämförelse med dina tre stycken NVidia grafikkort och tillhörande tre stycken monitors med 1 ms responstid och givetvis gamingstolen med inbyggd massage. Troligen kostar gamingmusen och tangentbordet mer än vad elektrikern kostar.
Så visst, det kan behövas jordade uttag men jag hävdar som jag skrev att i ett gammalt (>50 år) hus är det garanterat annat som behöver åtgärdas först. Mitt nuvarande hus är byggt 1970 och relativt fritt från fulfixar men det är ovanligt. Tittar du på gamla hus, speciellt utomplan, finns det fullt med saker som behöver åtgärdas. Som kuriosa kan nämnas att jag 2012 var på husvisning i Göteborg där kapslingen över diazedcentralen var borta.
De flesta ungdomar som spelar idag klarar sig på ett grafikkort för 3000kr. Det är oerhört mer kompetent än något grafikkort i en laptop. Sedan finns det extremer, men alla mina barns vänner och släktingar i samma ålder som spelar lite har fast dator. Att du skulle få ett rum jordat för under 3000kr synar jag.
Man??? Du kanske gör det. Jag gör det definitivt inte. Laptop har jag som nödlösning på resor. Hemma använder jag riktiga datorer.A Anders_Nilsson skrev:
Vad har det med ditt felaktiga påstående om att ”Idag är allting dubbelisolerat och jordbleck förekommer inte längre” att göra ? Varför medger du inte bara att du hade helt fel?A Anders_Nilsson skrev:
Medlem
· Halland
· 4 433 inlägg
Jag skrev faktiskt dina TRE stycken grafikkort. Och jag inkluderade monitorerna. En bra gamingmonitor med 1 ms responstid kostar några tusen om det skall vara 30+ tum. Och du får inget ultraproffs grafikkort för 3 papp. Mina nördkollegor på jobbet snackar femsiffriga belopp. Och det räcker inte med ett. Men de kanske är mer extrema. Kan inget själv om gaming mer än att det verkar vara en aktivitet som kostar som hästar eller segling.pacman42 skrev:
Ok vad du svingar.
De flesta ungdomar som spelar idag klarar sig på ett grafikkort för 3000kr. Det är oerhört mer kompetent än något grafikkort i en laptop. Sedan finns det extremer, men alla mina barns vänner och släktingar i samma ålder som spelar lite har fast dator. Att du skulle få ett rum jordat för under 3000kr synar jag.
Oavsett så finns det elektriker som tar under tusenlappen per timme och under tusenlappen i framkörning. Ok, 5000-6000 kronor kanske det kostar. Som två barn som spelar. Men ändå inga fantasibelopp.
Vi kan väl enas om en medelväg? Drar man nytt så ska det givetvis vara jordat. Men att göra om all fungerande el i ett äldre hus bara för att jorda vardagsrummet är i de allra flesta fall bortkastade pengar som inte påverkar elsäkerheten.
Medlem
· Halland
· 4 433 inlägg
Va! En kompromiss? Otänkbart!useless skrev:
Men jag håller med dig, lite som jag skrev att man skall i första hand lägga pengarna på att reparera trasig materiel och fel kablar, samt stoppa in JFB. Sedan kan man fundera på övrigt.
En annan sak är att återställa den isolerade miljön med ett tjockt lager färg på radiatorer. Inte godkänt idag, men vad skall man göra i äldre hus?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 433 inlägg
Jovisst, men du talar då om en komplett omdragning av hela elsystemet, och det har inte alla råd med. Trådar, Torix, uttag, precis ALLT skall bytas. Plus att man skall leta upp alla övertapetserade doslock och fixa till. Har man otur är dessa övertäckta med skivmaterial.Bo.Siltberg skrev:
I teorin kan man behålla strömbrytarna men då matchar inte utseendet och det tror jag få vill göra. Sedan finns det troligen inte plats i centalen för så många jordtrådar så det blir att byta till normcentral. Trolig kostnad är betydligt mer än femsiffrigt. Visst är det en bra investering i stället för fräcka fälgar på den nya el-SUV:en som man också måste ha. Men man skall som sagt ha pengarna.
Och de befintliga jordade uttagen lär du vilja byta med för att få enhetligt utseende. Mitt förslag är en fuling men gavs med fattiga barnfamiljer i åtanke.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
I "äldre" hus är det nog dags för ett mer eller mindre komplett underhåll i vilket fall.
Men jag ser heller inget fel i att reparera eventuellt trasig isolerad miljö. Lite beroende vilja apparater man har i rummet.
Men jag ser heller inget fel i att reparera eventuellt trasig isolerad miljö. Lite beroende vilja apparater man har i rummet.
Jag är själv lite skeptisk mot att ersätta en fungerande elcentral i gedigen metall och porslins säkringar med en central i plast med tvivelaktigt åldringsbeständihet och värmetålighet är där en bränd passdel byt den……
Enda fördelen är att kvinnan i huset har lättare att se när en säkring löst ut ……..det fixar man med en phasen och 15 minuters utbildning 😂😂
Enda fördelen är att kvinnan i huset har lättare att se när en säkring löst ut ……..det fixar man med en phasen och 15 minuters utbildning 😂😂
Medlem
· Halland
· 4 433 inlägg
Finns naturligtvis normcentralen i metall, jag har en från ELDON, men de är lite dyrare.AndersKM skrev:
Jag är själv lite skeptisk mot att ersätta en fungerande elcentral i gedigen metall och porslins säkringar med en central i plast med tvivelaktigt åldringsbeständihet och värmetålighet är där en bränd passdel byt den……
Inte nödvändigtvis. Ofta går det bra att få in en gröngul i röret utan att byta befintliga trådar. Och vad har Torix med detta att göra?A Anders_Nilsson skrev:
En extra bonus att man tvingas laga dessa fel!A Anders_Nilsson skrev:
Jag tror många tycker att strömbrytare och vägguttag ändå ser helt olika ut och kan leva med att de inte är i samma serie.A Anders_Nilsson skrev:
Nu letar du problem.A Anders_Nilsson skrev:
Långt över 100 tkr? Jag tycker du överdriver.A Anders_Nilsson skrev:
Medlem
· Halland
· 4 433 inlägg
--- Och vad har Torix med detta att göra?Alfredo skrev:
Inte nödvändigtvis. Ofta går det bra att få in en gröngul i röret utan att byta befintliga trådar. Och vad har Torix med detta att göra?
En extra bonus att man tvingas laga dessa fel!
Jag tror många tycker att strömbrytare och vägguttag ändå ser helt olika ut och kan leva med att de inte är i samma serie.
Nu letar du problem.
Långt över 100 tkr? Jag tycker du överdriver.
Kolla vad elektrikerna debiterar för Wago så får du se. Även tråd kostar pengar. Men visst kan man dra in en jordtråd och återanvända befintliga trådar. Som då ofta inte följer modern färgstandard vilket man kanske kan leva med.
--- Nu letar du problem.
Nej det är ett vanligt problem i gamla diazedcentraler att det inte finns plats för många jordtrådar. På den tiden var det jordat i kök och tvättstuga. Och källare och garage om detta fanns. Någon får svara på om detta går att åtgärda med extra plintar.
--- Långt över 100 tkr? Jag tycker du överdriver.
Nej jag sa betydligt mer än femsiffrigt, dvs långt mer än 10.000 kr. Jag förstår att detta kan misstolkas som att jag menar sexsiffrigt men jag menade alltså 20-30 tusen.
Mer än femsiffrigt är sexsiffrigt. Betydligt mer är betydligt över 100 000. 😉 Men ja 20-30 tkr kan säkert vara en rimlig bedömning.A Anders_Nilsson skrev:
Men allt blir ju bara gissningar då en anläggning utan skyddsjord i alla rum kan vara relativt modern eller helt uråldrig.