R
N Nils ST skrev:
Nu haglar förolämpningarna!
Vad tycker du är förolämpning?
När jag tycker du är ultradum som skriver antydningar som förklenar?
 
  • Ledsen
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
B
N Nils ST skrev:
Kul att du vill veta. Jag försöker få folk på detta forum att sluta skriva massa skit utan någon som helst substans i, eller åtminstone få andra folk att inte lyssna på sånt trams. Vad gör du själv här mer än att se dej själv som ett offer för den hemska staten och en och annan kommun?
Problematiken med LM och kommunala Lantmäterier.

Är när det inte går att föra en vettig dialog med myndigheten.

Förutom att de driver en del ärenden som är direkt fientliga gentemot näringsfastighetsägare och gröna näringar.

tjänstemännen är dåligt insatta i ärenden/verksamheten och ändå hävdar att de vet bäst och har ”rätten på sin sida” fast de inte har någon aning om det de pratar om (…) och vägrar att sakägarna ska få föra talan då blir man missnöjd.


Förslag till fördjupade kunskaper för myndigheten om :

Bättre bemötande

Som sakägare måste man få bevaka sina intressen

Högre rättssäkerhet (rättvis, rimlig, laglig)

Bättre kompetens

Bättre beslut (tydlighet, motivering mm)

Högre effektivitet

Bättre service, rådgivning och information
 
Redigerat:
  • Gilla
Matador01 och 1 till
  • Laddar…
R
B nord123 skrev:
Problematiken med LM och kommunala Lantmäterier.

Är när det inte går att föra en vettig dialog med myndigheten.


Då tjänstemännen är dåligt insatta i ärenden/verksamheten och ändå hävdar att de vet bäst och har ”rätten på sin sida” fast de inte har någon aning om det de pratar om (…) och vägrar att sakägarna ska få föra talan då blir man missnöjd.
Förutom att de driver en del ärenden som är direkt fientliga gentemot näringsfastighetsägare.

Förslag till fördjupade kunskaper för myndigheten om :

Bättre bemötande

Som sakägare måste man få bevaka sina intressen

Högre rättssäkerhet (rättvis, rimlig, laglig)

Bättre kompetens

Bättre beslut (tydlighet, motivering mm)

Högre effektivitet

Bättre service, rådgivning och information
Tydligare än så... går det knappast belysa attitydproblemet med LM
Apologeterna försöker ändå med kränkningar och annat men läs och begrunda
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
N
B nord123 skrev:
Problematiken med LM och kommunala Lantmäterier.

Är när det inte går att föra en vettig dialog med myndigheten.

Förutom att de driver en del ärenden som är direkt fientliga gentemot näringsfastighetsägare och gröna näringar.

tjänstemännen är dåligt insatta i ärenden/verksamheten och ändå hävdar att de vet bäst och har ”rätten på sin sida” fast de inte har någon aning om det de pratar om (…) och vägrar att sakägarna ska få föra talan då blir man missnöjd.


Förslag till fördjupade kunskaper för myndigheten om :

Bättre bemötande

Som sakägare måste man få bevaka sina intressen

Högre rättssäkerhet (rättvis, rimlig, laglig)

Bättre kompetens

Bättre beslut (tydlighet, motivering mm)

Högre effektivitet

Bättre service, rådgivning och information
Ok? Varför svarar du detta på min kommentar?

jag tycker det är ett större problem med enskilda näringsidkare som tror LM är någon sorts konsultverksamhet som endast ska utföra det dim ber om. Egenföretagare är oftast inte vana att inte få som dom vill.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Bror9 och 3 till
  • Laddar…
R
N Nils ST skrev:
Ok? Varför svarar du detta på min kommentar?

jag tycker det är ett större problem med enskilda näringsidkare som tror LM är någon sorts konsultverksamhet som endast ska utföra det dim ber om. Egenföretagare är oftast inte vana att inte få som dom vill.
Hör du inte själv hur dumt du uttrycker dig?
Varför ska du angripa och generallisera om egenföretagare?
Tråden handlar om hur Lantmäteriet fungerar så tydligt som helst
LM har attitydproblem redovisat också denna tråden när människor försöker berätta så uttrycker enskilda olika synpunkter som visar hur dåligt man är medveten om effekten av arbetet som utförs.
Det räcker inte med att säga jag följer lagen
 
  • Älska
Bror9
  • Laddar…
Myndigheter skall inte agera psykoterapeuter och snacka en massa med folk, de skall sköta sitt uppdrag så effektivt och rättsäkert som möjligt.

Rättssäkert innebär att de som klagar högljudast inte skall ha något för det.
 
  • Gilla
  • Älska
Bror9 och 8 till
  • Laddar…
SarB
R Renoverajämt skrev:
Hör du inte själv hur dumt du uttrycker dig?
Varför ska du angripa och generallisera om egenföretagare?
Tråden handlar om hur Lantmäteriet fungerar så tydligt som helst
LM har attitydproblem redovisat också denna tråden när människor försöker berätta så uttrycker enskilda olika synpunkter som visar hur dåligt man är medveten om effekten av arbetet som utförs.
Det räcker inte med att säga jag följer lagen
Ingen har generaliserat mer än vad du själv har gjort. Om LM är så kassa som du påstår är det som sagt bara att överklaga. Det verkade ju fungera fint för dig.
LM är till för att vara objektiva och bevaka allmänhetens intressen samtidigt som dina, de utför inte en tjänst för dig som ska utföras enligt dina instruktioner. Du verkar ha missuppfattat den delen.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Myndigheter skall inte agera psykoterapeuter och snacka en massa med folk, de skall sköta sitt uppdrag så effektivt och rättsäkert som möjligt.

Rättssäkert innebär att de som klagar högljudast inte skall ha något för det.
Håller i princip med men vill lägga till att förvaltningslagen ställer krav tydlighet i kommunikationen och faktiskt också informationshjälp till medborgarna så att de kan tillvarata sig rättigheter.
 
  • Gilla
  • Älska
Bror9 och 2 till
  • Laddar…
N
R Renoverajämt skrev:
Hör du inte själv hur dumt du uttrycker dig?
Varför ska du angripa och generallisera om egenföretagare?
Tråden handlar om hur Lantmäteriet fungerar så tydligt som helst
LM har attitydproblem redovisat också denna tråden när människor försöker berätta så uttrycker enskilda olika synpunkter som visar hur dåligt man är medveten om effekten av arbetet som utförs.
Det räcker inte med att säga jag följer lagen
Du angriper och generaliserar ju också, jag trodde det var det vi höll på med här. Det verka så i alla fall.
I vilket fall håller jag inte med dig i nått du säger.
 
  • Ledsen
Bror9
  • Laddar…
R
SarB SarB skrev:
Ingen har generaliserat mer än vad du själv har gjort. Om LM är så kassa som du påstår är det som sagt bara att överklaga. Det verkade ju fungera fint för dig.
LM är till för att vara objektiva och bevaka allmänhetens intressen samtidigt som dina, de utför inte en tjänst för dig som ska utföras enligt dina instruktioner. Du verkar ha missuppfattat den delen.
ja jag har fått rätt men det betyder inte att LM har gjort rätt eller haft korrekt attityd till mig eller de olika fall som kommit till min kännedom.
Överklaga är inte ett recept mot dåliga attityder utan enda möjligheten som snabbt stängs av PK orienterat tänk
LM som du riktigt sagt tidigare ska följa lagar och bestämmelser inte min person eller tjänstemannens

Tråkigt att du som har många friska tankar om hur LM kan öka kommunikationen med allmänheten inte ser att kritik är startpunkten till positiv förändring

Systematiskt missbruk av LM är också ett problem av för LM
Onödiga tvister ute i samhället när fastigheter blir mindre och marken dyrare samt trycket på effektivt brukande ökar tilltar.
Inkompetens i rättssystemet får ödestigert resultat
Till sist papyrussegrar leder ingen vart när motparten struntar i utslagen och inga konsekvenser sker...
 
  • Ledsen
Bror9
  • Laddar…
R
N Nils ST skrev:
Du angriper och generaliserar ju också, jag trodde det var det vi höll på med här. Det verka så i alla fall.
I vilket fall håller jag inte med dig i nått du säger.
Du håller verkligen inte med mig i något överhuvudtaget utan kritiserar allt även sakskäl som person som du knappast vet något om.
Vad du håller på med på tjänstetid får din chef hålla reda på
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
R
M -MH- skrev:
Myndigheter skall inte agera psykoterapeuter och snacka en massa med folk, de skall sköta sitt uppdrag så effektivt och rättsäkert som möjligt.

Rättssäkert innebär att de som klagar högljudast inte skall ha något för det.
Bra sagt...tyvärr handlar problemet kring LM mest att kommuner satt i system att låta LM utföra jobb som borde vara kommunens skyldighet
Detta sker så att kommunen låter enskilda fastighetsägare ta korrigeringar som borde delas och satt detta i system
LM låter kommunerna hålla på då LM inte har någon roll i att kommuner ska bete sig som alla fastighetsägare

När ett fel i fastighet uppstår ska alla fastigheter behandlas som lika så sker inte idag
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
N
R Renoverajämt skrev:
Du håller verkligen inte med mig i något överhuvudtaget utan kritiserar allt även sakskäl som person som du knappast vet något om.
Vad du håller på med på tjänstetid får din chef hålla reda på
Ja och det finns skäl att göra det också i detta fall. Jag har i vilket fall ingen tjänstetid på lördagar. Vad nu det har med saken att göra?
 
SarB
R Renoverajämt skrev:
ja jag har fått rätt men det betyder inte att LM har gjort rätt eller haft korrekt attityd till mig eller de olika fall som kommit till min kännedom.
Överklaga är inte ett recept mot dåliga attityder utan enda möjligheten som snabbt stängs av PK orienterat tänk
LM som du riktigt sagt tidigare ska följa lagar och bestämmelser inte min person eller tjänstemannens

Tråkigt att du som har många friska tankar om hur LM kan öka kommunikationen med allmänheten inte ser att kritik är startpunkten till positiv förändring

Systematiskt missbruk av LM är också ett problem av för LM
Onödiga tvister ute i samhället när fastigheter blir mindre och marken dyrare samt trycket på effektivt brukande ökar tilltar.
Inkompetens i rättssystemet får ödestigert resultat
Till sist papyrussegrar leder ingen vart när motparten struntar i utslagen och inga konsekvenser sker...
Kritik är absolut bästa startpunkten för förbättring, men du har, trots flertalet förfrågningar från min sida inte gett några faktiska exempel.
Du har gett exempel på vad kommuner gjort för fel och att LM blir en bricka i ett spel.
Vi, och numer även du, har sedan konstaterat att LM har att följa lag. Samtidigt säger du om och om igen att det inte handlar enbart om att följa lag. Du har flera gånger antytt att myndigheter i vissa fall borde frångå lagen. Där hamnar vi i allt annat än rättssäkerhet..

Du har inte gett något exempel på det dåliga bemötande du fått, men du har, efter atr jag påpekat att sättet du tenderar att kommunicera på inte är idealiskt för att få ett bra bemötande, erkänt att ditt sätt kan spela roll.
Jag poängterar vad gäller att överklaga endast att man i sverige har goda förutsättningar för ett rättvist och opartiskt bemötande i det fall man faktsikt får sina ärenden felaktigt beslutade av en myndighet.
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Självklart finns det personer inom LM som är mindre bra eller bemöter personer på sämre sätt - precis som inom alla delar av samhället. Lite synd bara att lägga alla i samma fack. Finns ju trots allt 39 KLM och Lantmäteriet, tillsammans många hundratals personer som jobbar med förrättningsverksamhet. Det är alltid svårt att ha en givande diskussion utifrån anekdotiska erfarenheter, dessa blir lätt bara känslostyrda. Med mer konkreta uppgifter kan man få en diskussion som har bättre förutsättningar att höja förståelsen för båda ”sidor”. Om det är det man vill.
 
  • Gilla
Bror9 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.