136 815 läst ·
769 svar
137k läst
769 svar
Så här fungerar lantmäteriet
Problematiken med LM och kommunala Lantmäterier.N Nils ST skrev:
Är när det inte går att föra en vettig dialog med myndigheten.
Förutom att de driver en del ärenden som är direkt fientliga gentemot näringsfastighetsägare och gröna näringar.
Då tjänstemännen är dåligt insatta i ärenden/verksamheten och ändå hävdar att de vet bäst och har ”rätten på sin sida” fast de inte har någon aning om det de pratar om (…) och vägrar att sakägarna ska få föra talan då blir man missnöjd.
Förslag till fördjupade kunskaper för myndigheten om :
Bättre bemötande
Som sakägare måste man få bevaka sina intressen
Högre rättssäkerhet (rättvis, rimlig, laglig)
Bättre kompetens
Bättre beslut (tydlighet, motivering mm)
Högre effektivitet
Bättre service, rådgivning och information
Redigerat:
Tydligare än så... går det knappast belysa attitydproblemet med LMB nord123 skrev:Problematiken med LM och kommunala Lantmäterier.
Är när det inte går att föra en vettig dialog med myndigheten.
Då tjänstemännen är dåligt insatta i ärenden/verksamheten och ändå hävdar att de vet bäst och har ”rätten på sin sida” fast de inte har någon aning om det de pratar om (…) och vägrar att sakägarna ska få föra talan då blir man missnöjd.
Förutom att de driver en del ärenden som är direkt fientliga gentemot näringsfastighetsägare.
Förslag till fördjupade kunskaper för myndigheten om :
Bättre bemötande
Som sakägare måste man få bevaka sina intressen
Högre rättssäkerhet (rättvis, rimlig, laglig)
Bättre kompetens
Bättre beslut (tydlighet, motivering mm)
Högre effektivitet
Bättre service, rådgivning och information
Apologeterna försöker ändå med kränkningar och annat men läs och begrunda
Ok? Varför svarar du detta på min kommentar?B nord123 skrev:Problematiken med LM och kommunala Lantmäterier.
Är när det inte går att föra en vettig dialog med myndigheten.
Förutom att de driver en del ärenden som är direkt fientliga gentemot näringsfastighetsägare och gröna näringar.
Då tjänstemännen är dåligt insatta i ärenden/verksamheten och ändå hävdar att de vet bäst och har ”rätten på sin sida” fast de inte har någon aning om det de pratar om (…) och vägrar att sakägarna ska få föra talan då blir man missnöjd.
Förslag till fördjupade kunskaper för myndigheten om :
Bättre bemötande
Som sakägare måste man få bevaka sina intressen
Högre rättssäkerhet (rättvis, rimlig, laglig)
Bättre kompetens
Bättre beslut (tydlighet, motivering mm)
Högre effektivitet
Bättre service, rådgivning och information
jag tycker det är ett större problem med enskilda näringsidkare som tror LM är någon sorts konsultverksamhet som endast ska utföra det dim ber om. Egenföretagare är oftast inte vana att inte få som dom vill.
Hör du inte själv hur dumt du uttrycker dig?N Nils ST skrev:
Varför ska du angripa och generallisera om egenföretagare?
Tråden handlar om hur Lantmäteriet fungerar så tydligt som helst
LM har attitydproblem redovisat också denna tråden när människor försöker berätta så uttrycker enskilda olika synpunkter som visar hur dåligt man är medveten om effekten av arbetet som utförs.
Det räcker inte med att säga jag följer lagen
Myndigheter skall inte agera psykoterapeuter och snacka en massa med folk, de skall sköta sitt uppdrag så effektivt och rättsäkert som möjligt.
Rättssäkert innebär att de som klagar högljudast inte skall ha något för det.
Rättssäkert innebär att de som klagar högljudast inte skall ha något för det.
Ingen har generaliserat mer än vad du själv har gjort. Om LM är så kassa som du påstår är det som sagt bara att överklaga. Det verkade ju fungera fint för dig.R Renoverajämt skrev:Hör du inte själv hur dumt du uttrycker dig?
Varför ska du angripa och generallisera om egenföretagare?
Tråden handlar om hur Lantmäteriet fungerar så tydligt som helst
LM har attitydproblem redovisat också denna tråden när människor försöker berätta så uttrycker enskilda olika synpunkter som visar hur dåligt man är medveten om effekten av arbetet som utförs.
Det räcker inte med att säga jag följer lagen
LM är till för att vara objektiva och bevaka allmänhetens intressen samtidigt som dina, de utför inte en tjänst för dig som ska utföras enligt dina instruktioner. Du verkar ha missuppfattat den delen.
Håller i princip med men vill lägga till att förvaltningslagen ställer krav tydlighet i kommunikationen och faktiskt också informationshjälp till medborgarna så att de kan tillvarata sig rättigheter.M -MH- skrev:
Du angriper och generaliserar ju också, jag trodde det var det vi höll på med här. Det verka så i alla fall.R Renoverajämt skrev:Hör du inte själv hur dumt du uttrycker dig?
Varför ska du angripa och generallisera om egenföretagare?
Tråden handlar om hur Lantmäteriet fungerar så tydligt som helst
LM har attitydproblem redovisat också denna tråden när människor försöker berätta så uttrycker enskilda olika synpunkter som visar hur dåligt man är medveten om effekten av arbetet som utförs.
Det räcker inte med att säga jag följer lagen
I vilket fall håller jag inte med dig i nått du säger.
ja jag har fått rätt men det betyder inte att LM har gjort rätt eller haft korrekt attityd till mig eller de olika fall som kommit till min kännedom.SarB skrev:
Ingen har generaliserat mer än vad du själv har gjort. Om LM är så kassa som du påstår är det som sagt bara att överklaga. Det verkade ju fungera fint för dig.
LM är till för att vara objektiva och bevaka allmänhetens intressen samtidigt som dina, de utför inte en tjänst för dig som ska utföras enligt dina instruktioner. Du verkar ha missuppfattat den delen.
Överklaga är inte ett recept mot dåliga attityder utan enda möjligheten som snabbt stängs av PK orienterat tänk
LM som du riktigt sagt tidigare ska följa lagar och bestämmelser inte min person eller tjänstemannens
Tråkigt att du som har många friska tankar om hur LM kan öka kommunikationen med allmänheten inte ser att kritik är startpunkten till positiv förändring
Systematiskt missbruk av LM är också ett problem av för LM
Onödiga tvister ute i samhället när fastigheter blir mindre och marken dyrare samt trycket på effektivt brukande ökar tilltar.
Inkompetens i rättssystemet får ödestigert resultat
Till sist papyrussegrar leder ingen vart när motparten struntar i utslagen och inga konsekvenser sker...
Du håller verkligen inte med mig i något överhuvudtaget utan kritiserar allt även sakskäl som person som du knappast vet något om.N Nils ST skrev:
Vad du håller på med på tjänstetid får din chef hålla reda på
Bra sagt...tyvärr handlar problemet kring LM mest att kommuner satt i system att låta LM utföra jobb som borde vara kommunens skyldighetM -MH- skrev:
Detta sker så att kommunen låter enskilda fastighetsägare ta korrigeringar som borde delas och satt detta i system
LM låter kommunerna hålla på då LM inte har någon roll i att kommuner ska bete sig som alla fastighetsägare
När ett fel i fastighet uppstår ska alla fastigheter behandlas som lika så sker inte idag
Ja och det finns skäl att göra det också i detta fall. Jag har i vilket fall ingen tjänstetid på lördagar. Vad nu det har med saken att göra?R Renoverajämt skrev:
Kritik är absolut bästa startpunkten för förbättring, men du har, trots flertalet förfrågningar från min sida inte gett några faktiska exempel.R Renoverajämt skrev:ja jag har fått rätt men det betyder inte att LM har gjort rätt eller haft korrekt attityd till mig eller de olika fall som kommit till min kännedom.
Överklaga är inte ett recept mot dåliga attityder utan enda möjligheten som snabbt stängs av PK orienterat tänk
LM som du riktigt sagt tidigare ska följa lagar och bestämmelser inte min person eller tjänstemannens
Tråkigt att du som har många friska tankar om hur LM kan öka kommunikationen med allmänheten inte ser att kritik är startpunkten till positiv förändring
Systematiskt missbruk av LM är också ett problem av för LM
Onödiga tvister ute i samhället när fastigheter blir mindre och marken dyrare samt trycket på effektivt brukande ökar tilltar.
Inkompetens i rättssystemet får ödestigert resultat
Till sist papyrussegrar leder ingen vart när motparten struntar i utslagen och inga konsekvenser sker...
Du har gett exempel på vad kommuner gjort för fel och att LM blir en bricka i ett spel.
Vi, och numer även du, har sedan konstaterat att LM har att följa lag. Samtidigt säger du om och om igen att det inte handlar enbart om att följa lag. Du har flera gånger antytt att myndigheter i vissa fall borde frångå lagen. Där hamnar vi i allt annat än rättssäkerhet..
Du har inte gett något exempel på det dåliga bemötande du fått, men du har, efter atr jag påpekat att sättet du tenderar att kommunicera på inte är idealiskt för att få ett bra bemötande, erkänt att ditt sätt kan spela roll.
Jag poängterar vad gäller att överklaga endast att man i sverige har goda förutsättningar för ett rättvist och opartiskt bemötande i det fall man faktsikt får sina ärenden felaktigt beslutade av en myndighet.
Självklart finns det personer inom LM som är mindre bra eller bemöter personer på sämre sätt - precis som inom alla delar av samhället. Lite synd bara att lägga alla i samma fack. Finns ju trots allt 39 KLM och Lantmäteriet, tillsammans många hundratals personer som jobbar med förrättningsverksamhet. Det är alltid svårt att ha en givande diskussion utifrån anekdotiska erfarenheter, dessa blir lätt bara känslostyrda. Med mer konkreta uppgifter kan man få en diskussion som har bättre förutsättningar att höja förståelsen för båda ”sidor”. Om det är det man vill.