tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Om man är "själv" om en gräns så är det väl inga problem. Men ingen är ju själv om en gräns. Det är ju själva definitionen på gräns, att man delar den med någon annan.
Det är inte så mycket man kan göra för att sköta gränsen själv, i varje fall inte när gränsmarkeringen blivit förstörd. Det är förbjudet att sätta ut gränsmarkeringar för andra än LMV och kanske kommunlantmäterierna. Man kan visserligen göra någon form av sämjedelningsmarkering under förutsättning att den inte kan förväxlas med en officiell markering men den får ingen juridisk verkan. Man kan måla rören och röja vegetation för att de ska synas bättre, men de är så låga att de ändå lätt missas. Kanske skulle man slå ned rejäla pyraningula stolpar runt ikring.

När det kan göras sannolikt att det allmännas infrastrukturmarodörer varit i farten eller lantmäteriet använt olämpliga markeringar vore det mycket rimligt att de ersattes på det allmännas bekostnad i synnerhet som det allmänna håvar in stora pengar på fastigheterna. Dessa pengar borde också användas för att dokumentera de gränspunkter som inte koordinatsatts medan de ännu finns kvar. Detta borde delvis kunna vara bra praktikarbete för lantmäteristudenter så kan kostnaden hållas nere. Någon har säkert kvalitetsinvändningar mot detta, men även om de inte ännu kanoniserats till förrättningslantmätare borde de väl efter några år kunna beatificeras till GPS-knapptryckare och materialet ges en extra granskning inför ev juridisk användning. Mätmaterialet kommer i varje fall att utgöra ett starkt komplement till de gamla förrättningskartorna och man får en bra inventering av gränsmarkeringarnas tillstånd.
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
Skulle stått:

... borde de väl efter några års studier kunna beatificeras till...
 
R
N Nils ST skrev:
Du är fri att tycka så men jag håller inte med dej. Det jag stör mig på i det du skrivit hela tiden är att du framför dina åsikter som om det vore fakta. Det är direkt olämpligt. Det är mycket lättare för dig att nå fram med dit budskap om du faktiskt lägger fram det fakta du har och inte bara dina egna åsikter.

jag vet att du skriver att du fått rätt i all instanser hit och dit och att någon kommun ändå inte vill göra som domstolen beslutat men av erfarenhet vet jag att folk i allmänhet misstolkat domen i sådana här fall. Kommunen eller LM gör inte som dom gör bara för att jävlas. Även om dom har gjort fel så har dom garanterat utgått från att det är korrekt och det då antagligen är en tolkningsfråga som inte vart helt glasklar.
Är du totalt imbecill ?
Tror du inte det finns några brottslingar hos kommuner och myndigheter?
Stödjer du Dan Eliassons radering av data?
Tre utslag och kommunens reaktion vi struntar i utslagen...
Du måste sluta plåga anständiga människor med din idioti
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
R
SarB SarB skrev:
Men det är ju frivilligt att ingå en förlikning. Ingen tvingas till det, så det du framför här innebär inte alls att vanligt folk inte får sina saker prövade.
Om jag tex, som anställd på LM, inte följer den lag vi har att förhålla oss till så bryter jag ju mot lagen och kan räkna med att få sparken. Du kan ju inte på allvar mena att LM är en dålig myndighet som följer lag?
Skämtar du?
Så dum att du menar det finns allternativ till förlikning i dagens rättssystem som angripen av brottsling???
Felet är inte lagen utan att tillämpningen inte tar helhetsgrepp det fungerar inte genom praxis att jämka
Sedan har vi slasken.... jösses så ointelligens pågår
 
Man sköter gränsen genom att veta var den går,se till att skydda markeringarna och se till att de blir ersatta när de försvinner.

Lite som taket på ditt hus, det är inte "det allmännas" skyldighet att underhålla det. Det är dina (och dina rågrannars) gränser, håll reda på dom.

Det finns inget som förbjuder dig att sätta ner kompletterande markeringar,så länge de inte kan förväxlas med de lagliga.
 
  • Gilla
  • Älska
Bror9 och 2 till
  • Laddar…
R Renoverajämt skrev:
Är du totalt imbecill ?
Tror du inte det finns några brottslingar hos kommuner och myndigheter?
Stödjer du Dan Eliassons radering av data?
Tre utslag och kommunens reaktion vi struntar i utslagen...
Du måste sluta plåga anständiga människor med din idioti
Var det inte du som klagade på att folk här var otrevliga och mobbare?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
SarB
R Renoverajämt skrev:
Skämtar du?
Så dum att du menar det finns allternativ till förlikning i dagens rättssystem som angripen av brottsling???
Felet är inte lagen utan att tillämpningen inte tar helhetsgrepp det fungerar inte genom praxis att jämka
Sedan har vi slasken.... jösses så ointelligens pågår
Skämtar absolut inte. I de förlikningar jag närvarat vid har ingen blivit tvingad till något.
Hur gick det till när du fick förlikas genom tvång? Upplys mig!
 
  • Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
N
R Renoverajämt skrev:
Är du totalt imbecill ?
Tror du inte det finns några brottslingar hos kommuner och myndigheter?
Stödjer du Dan Eliassons radering av data?
Tre utslag och kommunens reaktion vi struntar i utslagen...
Du måste sluta plåga anständiga människor med din idioti
De var lite otrevligt skrivet tycker jag, någon som börjar tappa det? Jo, det klart det finns brottsliga personer inom myndigheter men det är inte myndigheten som är brottslig och det är inte myndigheten som medvetet säger till sina anställda att göra något brottsligt. Det har jag svårt att tro.

Vi har ju som sagt inte sett dina utslag så det är ju inte en så givande diskussion fortfarande. Vi vet ju bara vad du tycker vilket inte alltid stämmer med verkligheten.
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
R
N Nils ST skrev:
De var lite otrevligt skrivet tycker jag, någon som börjar tappa det? Jo, det klart det finns brottsliga personer inom myndigheter men det är inte myndigheten som är brottslig och det är inte myndigheten som medvetet säger till sina anställda att göra något brottsligt. Det har jag svårt att tro.

Vi har ju som sagt inte sett dina utslag så det är ju inte en så givande diskussion fortfarande. Vi vet ju bara vad du tycker vilket inte alltid stämmer med verkligheten.
Som sagt du finns knappast i en verklighet så illa är det !
Rättar människor i deras egna situationer med idiotier och floskler om hur du tycker
 
R
SarB SarB skrev:
Skämtar absolut inte. I de förlikningar jag närvarat vid har ingen blivit tvingad till något.
Hur gick det till när du fick förlikas genom tvång? Upplys mig!
Förlikning är vad det är och uppstår när ekonomin inte klarar att betala motpartens och de egna kostnaderna...
Märk väl att jag vann mina processer... det hjälpte inte ändå då inget sätt återstod att tving motparten följa utslagen
 
N
R Renoverajämt skrev:
Som sagt du finns knappast i en verklighet så illa är det !
Rättar människor i deras egna situationer med idiotier och floskler om hur du tycker
Rättar och rättar Vet jag inte mer ute efter något som styrker det du säger skulle jag säga. Bara för att det är ens egen situation så kan man ju fortfarande missförstått saker ting.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
N
R Renoverajämt skrev:
Förlikning är vad det är och uppstår när ekonomin inte klarar att betala motpartens och de egna kostnaderna...
Märk väl att jag vann mina processer... det hjälpte inte ändå då inget sätt återstod att tving motparten följa utslagen
Vann du genom förlikning då eller? :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
R
N Nils ST skrev:
Vann du genom förlikning då eller? :rofl:
Hmm när du är ultradum så blir du ändå värre...
Nej jag vann och motparten överklagade och jag vann igen ....
Motparten fick betala men vägrar följa utslaget
 
R Renoverajämt skrev:
Hmm när du är ultradum så blir du ändå värre...
Nej jag vann och motparten överklagade och jag vann igen ....
Motparten fick betala men vägrar följa utslaget
Och vad sade KFM när du försökte inkassera din vinst?
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
N
R Renoverajämt skrev:
Hmm när du är ultradum så blir du ändå värre...
Nej jag vann och motparten överklagade och jag vann igen ....
Motparten fick betala men vägrar följa utslaget
Nu haglar förolämpningarna!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.