Snickarglädje, spröjsade fönster, oxidgrön slamfärg. Villa Stråle sedd från farleden, på Nackas norra sida i Stockholm, ser vid en första anblick ut att alltid ha legat där bland alla andra sommarnöjen. Ändå är villan helt nybyggd. Går det att bygga som på 1800-talet idag med alla krav på tillgänglighetsanpassning, ventilationskrav och med en helt annan byggteknik?

Du kan läsa artikeln här: Så byggde de nytt hus i 1800-talsstil – med dagens byggkrav

• Gilla
Jättefranskan och 5 till
  • Laddar…
J
Snyggt! Visst ser man på vissa detaljer att det är nybyggt, men till skillnad från många andra nybyggda hus i "gammal stil" ser detta ut att fått vettiga proportioner map fasadhöjd, fönsterstorlek och spröjs osv. Jag hade hellre sett en lite högre sockel, men det är väl främst husets läge i en sluttning som hindrar det... Kul att det byggs så här! Önskar det vore vanligare!

• Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Snyggt! Visst ser man på vissa detaljer att det är nybyggt, men till skillnad från många andra nybyggda hus i "gammal stil" ser detta ut att fått vettiga proportioner map fasadhöjd, fönsterstorlek och spröjs osv. Jag hade hellre sett en lite högre sockel, men det är väl främst husets läge i en sluttning som hindrar det... Kul att det byggs så här! Önskar det vore vanligare!
Ah! Det var sockeln som gjorde att något kändes fel.
Som sagts i en annan tråd, den lider av "platta på mark syndromet".

• Gilla
DejanGajic och 6 till
  • Laddar…
J
13th Marine 13th Marine skrev:
Ah! Det var sockeln som gjorde att något kändes fel.
Som sagts i en annan tråd, den lider av "platta på mark syndromet".
Sen fanns det även förr, jag bor i ett hus från 1909 som ligger i en slänt. Från "framsidan" ser det nästan ut som platta på mark, sockeln är bara några dm hög. På andra sidan är sockeln nästan 2m. Endel gamla hus byggdes ju utan källare med bara en stensockel. Riktigt gamla hus kunde i princip ligga på marken.

Men, med det sagt brukar det vara snyggare med sockel. I detta fall förstår jag ändå utmaningen iom skarp brant.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
J
Riktigt tjusigt hus!

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Väldigt fint!

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
På ritningen finns skorsten. Är det synvilla att inte se denna på fotona?

Jag, som bor i modern hus helt beroende av el, reagerar naturligtvis då jag saknar någon form a veduppvärmning vid kristid.

• Gilla
Jättefranskan och 3 till
  • Laddar…
Snyggt gjort. Jag gillar uttrycket med det lilla huset mot gatan och sen mot sjön ser det ut som ”grosshandlarvilla ”
Och inte minst färgsättningen så snyggt harmoniskt och även lite vågat!

• Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
MrJay
Jag säger det de flesta här undrar - vad kostade kalaset?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Men man har ju inte byggt som på 1800-talet. Att bygga i "gammal stil" är mer än färg och snickarglädje. Huset är byggt i suterräng och har t ex inte någon hög stensockel.

• Gilla
hjalmar17 och 1 till
  • Laddar…
Fint hus, givetvis.
Men man undrar hur de slapp undan tillgänglighetskraven med en så brant väg till huset? Funkar inte i min kommun i alla fall.

Vem har sagt att de slapp tillgänglighetskraven? Av allt att döma ligger kök, badrum, vardagsrum och ett (föräldra-)sovrum på övervåningen, alltså entréplan. Då är man ju hemma på grundkraven.

• Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
Fint hus! Villabebyggelsen är väl också det som håller emot modernismen då många bygger till sig själva och då inte är så lättlurade. Man undrar ju om vi är mogna för en liknande rörelse i de mer centrala, storskaliga delarna av våra städer.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Claes Sörmland
Trevligt med diversitet i byggnadsbeståndet, att allt nybygge inte behöver vara en pastisch som kopierar just 1900-talets modernistiska stilar. Även jag reagerar över att sockeln saknas på huset men det är väl bara en vanefråga, dessa hus uppfördes ju typiskt sett på sockel en gång i tiden. Bygg några tusen till så har ögat vant sig.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
"Publika ytor"?

Till vilka delar av huset har allmänheten tillträde?

• Haha
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.