Jajamän! KTH, senare KKH. På KTH fanns arkitekturhistoria, men att som jag rita med sadeltak och spröjsar betraktades som helt fel. Men eftersom jag var en annars duktig elev fick det passera. På KKH satte professor Göran Lindahl värde på äldre bebyggelse. Han ansåg att även föraktade 1800-talet var värt att ta vara på. Han blev livsavgörande för mig.

Sen dess har jag jobbat för bevarande och att ny bebyggelse ska ta hänsyn till omgivningen. Emigrerade till Gotland då det var som motigast i Stockholm. Anpassning behöver inte vara detaljer och krusiduller utan att byggherre och arkitekt kollar in omgivningen och siktar på att göra något som passar in. Det är ju väldigt långt ifrån modernismens inställning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Marko Koistinen Marko Koistinen skrev:
Jag måste börja med att fråga om du gått på en svensk arkitektur utbildning?

Eller driver du vidare på propaganda som hört av i medier och diverse FB grupper?

Studierna bedrivs utifrån elevens helt egna intressen, efter grundutbildningen.
Där man först lär sig om alla tiders arkitektur och lärt sig att rita och studera arkitektur.

Är man intresserad av äldre arkitektur så får man mer än gärna göra/studera det om man vill. Det är bara rätt få som väljer det som sitt huvudmål med utbildningen, många av eleverna älskar klassiserande arkitektur och studerar det mycket men väljer att tolka det på nya sätt istället för att bara repetera historien bildligt.

Jag själv ritade mycket byggnader som tex byggde på kolonader, proportioner, ordningar etc, men valde att fokusera mer på just det och inte så mycket utsmyckningar och reliefer och det bildliga, jag ville förstå det djupare och förstå vad med den äldre arkitekturen som tilltalade mig.

Man kan göra vackra och lite lugnare nyare som känns lika bra i sinnet om man lär sig spelreglerna bakom.

Att kalla alla andra modernister är verkligen en färgad tolkning.
M måns hagberg skrev:
Jajamän! KTH, senare KKH. På KTH fanns arkitekturhistoria, men att som jag rita med sadeltak och spröjsar betraktades som helt fel. Men eftersom jag var en annars duktig elev fick det passera. På KKH satte professor Göran Lindahl värde på äldre bebyggelse. Han ansåg att även föraktade 1800-talet var värt att ta vara på. Han blev livsavgörande för mig.

Sen dess har jag jobbat för bevarande och att ny bebyggelse ska ta hänsyn till omgivningen. Emigrerade till Gotland då det var som motigast i Stockholm.
Jag misstänker att det ligger några år mellan Måns och Markos tider på KTH!

Anpassning behöver inte vara detaljer och krusiduller utan att byggherre och arkitekt kollar in omgivningen och siktar på att göra något som passar in. Det är ju väldigt långt ifrån modernismens inställning.
Detta måste dock få lite kvalifikation. Det var först under modernismen som intresset för befintliga sammanhang blev till. Tidigare var det givet att använda "korrekt" stil och arkitektur var helt autonomt. I vissa länder var debatten om vilka typer av byggnader som fick använda vilken stil livlig men att syntetisera sammanhanget var väl aldrig på tal?

Mycket modernism höll på äldre tiders princip att var tid skall ha sitt uttryck. Mest känt är väl citat från Corbusier där han uttrycker detta. ofta klipps citatet så kontexten där han anger att detta är en historisk princip bort.

Postmodernismen, som vi fortfarande lever under, medför ju en fördjupning av analys av sammanhang och förståelse för även modernistisk verklighet. Mycket postmodernistisk arkitektur behåller trots att tankarna finns helt ideerna om autonom stil utan respekt för omgivningen.

Sammanfattningsvis är det helt fel att hävda att det är modernismen som verkat mot respekt för befintliga sammanhang. Endast mindre delar av alla riktningar har tagit sammanhanget på allvar.
 
Redigerat:
  • Gilla
t.ronnerstedt och 3 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
13th Marine 13th Marine skrev:
Ah! Det var sockeln som gjorde att något kändes fel.
Som sagts i en annan tråd, den lider av "platta på mark syndromet".
En annan sak som gör att ”det känns fel” enligt mig är att det saknas ”patina” samt en uppväxt trädgård.

Båda sakerna lär komma förhoppningsvis komma inom sinom tid men jag tycker båda är minst lika viktiga för husets utseende och känsla som själva huset.

Sen är inte moderna fabrikstillverkade saker samma sak som gamla fönster och liknande där det finns skillnader just för att de är handgjorda. Vetitusen om jag inte heller hade hyvlat spröjsen tex än att fräsa dessa. Varför? För det blir levande!
 
Angående huset så tycker jag som andra att fasaden är ovanligt väl ritad och genomförd för att vara i "gammal stil". Detta för att planen är tillräckligt traditionell. Ofta är arkitekter och beställare av sådant inte så kunniga som det krävs för att det skall bli bra. (detta gäller även det mesta som byggs i andra stilar)

Interiören blir genast lite svårare. Försänkta spottar och modernistiska möbler. Jag tycker inte att man måste leva helt enligt den tid vars stil man bygger i men det är onekligen svårt och börjar snabbt skava när man mixar okänsligt. Lustigt nog är det inte alls lika svårt när huset är gammalt på riktigt. Jag tror det hänger på att själva huset håller stilen, eftermontage och möblemang kan då uppdateras utan att bli "fel".

Många, framförallt kulturkrigarna, vill eller kan inte förstå att det kräver kompromisser att bo i hus utformade efter äldre tiderns principer. Du kan inte utforma och optimera planen fritt eller välja fönsterplacering för att gynna enskillda rum. Skall det bli bra måste man acceptera de ekonomiska och praktiska konsekvenserna.

Alla som vistas i Stockholms skärgård vet hur många fula hus som finns men de äldre är ofta fina och genomritade. Det här huset kommer absolut inte bli ett av de som sticker i ögonen när man åker förbi. Det håller proprotionerna och är inte uppsvullet och överstort.
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Grönt tvåvåningshus med utsmyckade fönster och en uteplats, omgiven av vårblommande träd och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


varför är bilderna så suddiga ? eller är det bara jag som ser det
 
C
M måns hagberg skrev:
(...)
Arkitektens bedömning av svenska utbildningen som historielös stämmer tyvärr. Generation efter generation av lärare har bara kunskap inom modernismen. Eleverna tuktas att rätta in sig i ledet.
Det ironiska är ju att de stora modernisterna var motsatsen till historielösa - de hade tvärtom alla fått klassisk utbildning och hade vitruvianska proportionsläror etc i ryggmärgen, samt inte minst respekten och förståelsen för husens konstruktiva logik (och dessa bägge saker har alltid hängt ihop mer än vi inbillar oss).

Det var tvärtom den träningen som gav dem friheten att kasta loss, och skapa vackra hus i en skapande dialog med dessa starka referensramar. Det är inte samma sak att t ex bryta mot vissa proportioneringsregler för att åstadkomma en medveten dissonans, som att rita/bygga lite "hursomhelst" av ren aningslöshet, för att man aldrig fått öva upp känsligheten för proportionering och kunskapen om den konstruktiva logiken. Det är nog bara såna halvlärda figurer som plötsligt kan fylla hela Sverige med dessa kontorshus med våningsvis sidoförskjutna fönster :p

För den sakens skull behöver vi inte härma joniska kolonner, röda stugor, symmetrisk fönstersättning eller något annat lösryckt stilelement, Det gjorde aldrig de duktiga arkitekterna, oavsett stil :)
 
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
RoTe
M maria01 skrev:
[bild]

varför är bilderna så suddiga ? eller är det bara jag som ser det
Verkligen urkass bildkvalitet
 
M maria01 skrev:
[bild]

varför är bilderna så suddiga ? eller är det bara jag som ser det
Det blir så när man fotograferar i motljus. Bilderna på entre- och gavel har bättre förutsättningar. Jag antar att de inte hade möjlighet att spendera hela dagen vid huset för att få perfekta bilder ur alla vinklar.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det blir så när man fotograferar i motljus. Bilderna på entre- och gavel har bättre förutsättningar. Jag antar att de inte hade möjlighet att spendera hela dagen vid huset för att få perfekta bilder ur alla vinklar.
hela dagen jag tror min 5 år gamla mobil tar bättre bilder kollar hur suddigt det är runt kanterna och lamporna
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Det tror inte jag.
 
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det tror inte jag.
fick du originalet eller har du förstorat upp bilderna från hemsidan
 
C Chrzan skrev:
Det var tvärtom den träningen som gav [modernisterna] friheten att kasta loss, och skapa vackra hus i en skapande dialog med dessa starka referensramar.
Nej. Modernismen handlade aldrig om skönhet. Den hade helt andra ideal såsom funktion, frihet från ornamentik, anammande av nya material som betong och stål, standardisering och (socialistisk) samhällsförbättring.

Om något blev vackert så var det av misstag eller i alla fall underordnat.

Jämför gärna det med huset tråden handlar om. Det är uppenbart byggt med skönhet i fokus, även om det säkert behövt kompromissas här och där.
 
  • Haha
  • Älska
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
fick du originalet eller har du förstorat upp bilderna
Ja, fick originalet.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Modernismen handlade aldrig om skönhet. Den hade helt andra ideal såsom funktion, frihet från ornamentik, anammande av nya material som betong och stål, standardisering och (socialistisk) samhällsförbättring.

Om något blev vackert så var det av misstag eller i alla fall underordnat.

Jämför gärna det med huset tråden handlar om. Det är uppenbart byggt med skönhet i fokus, även om det säkert behövt kompromissas här och där.
Har du upplevt rummet och ljuset i Markuskyrkan i Björkhagen?
Kanske hälsat på i Pele Fribergs enkla sommarhus som blir ett med naturen?
Fått lust att klappa på någon kärleksfull, sensuell, men helt osmyckad och asymmetrisk tegeldetalj på Josef Franks hus i Falsterbo?
Strövat runt i någon mediterran småstad, där husen är helt renons på både symmetri och ornamentik, men tillsammans bildar dessa intensiva väldefinierade gatu- och torgrum, som vi brukar trivas så bra i?

"Skönhet" handlar inte bara, eller ens främst, om hus som objekt att betrakta, som gör sig fint på bild. Arkitektur är primärt en icke-visuell konstart.
 
  • Gilla
  • Haha
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
C Chrzan skrev:
Fått lust att klappa på någon kärleksfull, sensuell, men helt osmyckad och asymmetrisk tegeldetalj på Josef Franks hus i Falsterbo?
Om jag får svara så har jag helt missat detta. Visst är CPH den närmaste flygplatsen om jag helt plötsligt skulle få ett oemotståndligt behov av att klappa tegeldetaljer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.