Jag tycker nog det ska vara sockel. Här i Finland används sockel ännu och vårt hus är byggt på det viset (2013-14). Plattan flyter inuti sockeln. Då kommer träverket högre upp vilket är bra för hållbarheten.

Jag gillar att taket har enkla ytor och tilltagna utskiften som skyddar väggarna.

Synd dock att de ej lade vedeldad gjutjärnsspis i det annars fina köket samt några kakelugnar i de andra rummen. Hade verkligen passat in.

• Gilla
boschkenta och 11 till
  • Laddar…
Skall inte fönstren liva med fasaden?

• Gilla
  • Wow
-MH- och 7 till
  • Laddar…
K kentauren skrev:
Skall inte fönstren liva med fasaden?
Jo och det avslöjade hela ”fusket”.

• Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Det tycker jag är en ren praktiskt förbättring så inget jag stör mig på, fönstren håller bättre sådär.

Fantastiskt vackert hus

DennisCA DennisCA skrev:
Det tycker jag är en ren praktiskt förbättring så inget jag stör mig på, fönstren håller bättre sådär.
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jo och det avslöjade hela ”fusket”.
Anledningen är att glaset ska hamna i liv med väggens isoleringen, hamnar glaset i luftspalten i väggen så blir det en stor köldbrygga och dom dyra fönsternas bra u-värde hade varit meningslösa

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
S Swinson666 skrev:
Anledningen är att glaset ska hamna i liv med väggens isoleringen, hamnar glaset i luftspalten i väggen så blir det en stor köldbrygga och dom dyra fönsternas bra u-värde hade varit meningslösa
I praktiken gör det ingen mätbar skillnad. Har själv mina finfina RM-fönster i liv med fasad efter att vi både räknat och provmätt. Det finns andra delar av husets isolering som är mer väsentliga för energivärdena.

• Gilla
-MH- och 5 till
  • Laddar…
Man blir lite nyfiken på vad huset har kostar att bygga? Framförallt fasaden?

Tycker att arkitekterna har lyckats rätt bra med utsidan, med att härma ett äldre skärgårdshus förutom djupet på fönster etc.

För mig blir detta tyvärr inte mer än en ganska ambitiös kuliss. Synd att man inte löpt linan ut på insidan.

Spröjsen i huset går visserligen igenom ytterglaset men det är ingen spröjs på insidan = lika inte en genomgående spröjs.

Bidrar ännu mer till kulissen.

Redigerat:
  • Gilla
hjalmar17 och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Snyggt! Visst ser man på vissa detaljer att det är nybyggt, men till skillnad från många andra nybyggda hus i "gammal stil" ser detta ut att fått vettiga proportioner map fasadhöjd, fönsterstorlek och spröjs osv. Jag hade hellre sett en lite högre sockel, men det är väl främst husets läge i en sluttning som hindrar det... Kul att det byggs så här! Önskar det vore vanligare!
Snygg och trevlig blandning av nygammalt och nytt! Passar in på platsen och kanske t o m berikar den.
Det kan bli jobbigt i längden att putsa alla små rombiska rutorna i verandafönstren. De behövs ju inte för anpassningen till omgivningen, men är ett medvetet val av beställarna. De vet vad de gör.
Arkitektens bedömning av svenska utbildningen som historielös stämmer tyvärr. Generation efter generation av lärare har bara kunskap inom modernismen. Eleverna tuktas att rätta in sig i ledet.

• Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
Marko Koistinen Marko Koistinen skrev:
Man blir lite nyfiken på vad huset har kostar att bygga?
Med tanke på läget så skulle jag säga kanske 30 Mkr för tomt, markarbete och hus eller så.
Bara en tomt där med det läget och den utsikten kostar nog runt 15 Mkr.

J jocke31 skrev:
Med tanke på läget så skulle jag säga kanske 30 Mkr för tomt, markarbete och hus eller så.
Bara en tomt där med det läget och den utsikten kostar nog runt
J jocke31 skrev:
Bara en tomt där med det läget och den utsikten kostar nog runt 15 Mkr.
Frågan är väll om det räcker.

Man undrar ju om fasaden är utöver tomten den dyraste posten i projektet.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Spröjsen i huset går visserligen igenom ytterglaset men det är ingen spröjs på insidan = lika inte en genomgående spröjs. Bidrar ännu mer till kulissen.
Hur ser du detta? Låter knepigt.

yonna yonna skrev:
Hur ser du detta? Låter knepigt.
Det är den vanligaste lösningen tyvärr,
det är lite knäppt och orent.

Man ser här tydligt en här, la till ett skärmklipp ifrån matsalen izoomad.

Jag som arkitekt sånt direkt :D

En hel obruten vit reflektion på insidan av isolerkasetten.

Gör man spröjs på riktigt, så har man en limmad spröjs på insidan och och en distans inne i själva kasetten så det blir profil mellan alla delarna.

Men det är jobbigare att putsa fönster så många går den här vägen lite orena vägen med bara spröjs i ytterglaset och sen en isolerkasett på insidan.

• Fönster med spröjs i ett ljust rum, med guldfärgade ljusstakar och grön växt på fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Det är den vanligaste lösningen tyvärr,
det är lite knäppt och orent.

Man ser här tydligt en här, la till ett skärmklipp ifrån matsalen izoomad.

Jag som arkitekt sånt direkt :D

En hel obruten vit reflektion på insidan av isolerkasetten.

Gör man spröjs på riktigt, så har man en limmad spröjs på insidan och och en distans inne i själva kasetten så det blir profil mellan alla delarna.

Men det är jobbigare att putsa fönster så många går den här vägen lite orena vägen med bara spröjs i ytterglaset och sen en isolerkasett på insidan.
Tack för bild. Håller med - ljusinsläppet kommer inte att kännas korrekt inifrån. I mitt förra, äldre hus, funkade det utmärkt med genomgående spröjs på ytterglaset i kombination med kasett på insidan - ändå ett visst fusk med kasett även på dessa 80-talsfönstren.

(Byggde nytt med stoooora spröjslösa fönster 😇!)

• Gilla
Marko Koistinen
  • Laddar…
M måns hagberg skrev:
Snygg och trevlig blandning av nygammalt och nytt! Passar in på platsen och kanske t o m berikar den.
Det kan bli jobbigt i längden att putsa alla små rombiska rutorna i verandafönstren. De behövs ju inte för anpassningen till omgivningen, men är ett medvetet val av beställarna. De vet vad de gör.
Arkitektens bedömning av svenska utbildningen som historielös stämmer tyvärr. Generation efter generation av lärare har bara kunskap inom modernismen. Eleverna tuktas att rätta in sig i ledet.
Jag måste börja med att fråga om du gått på en svensk arkitektur utbildning?

Eller driver du vidare på propaganda som hört av i medier och diverse FB grupper?

Studierna bedrivs utifrån elevens helt egna intressen, efter grundutbildningen.
Där man först lär sig om alla tiders arkitektur och lärt sig att rita och studera arkitektur.

Är man intresserad av äldre arkitektur så får man mer än gärna göra/studera det om man vill. Det är bara rätt få som väljer det som sitt huvudmål med utbildningen, många av eleverna älskar klassiserande arkitektur och studerar det mycket men väljer att tolka det på nya sätt istället för att bara repetera historien bildligt.

Jag själv ritade mycket byggnader som tex byggde på kolonader, proportioner, ordningar etc, men valde att fokusera mer på just det och inte så mycket utsmyckningar och reliefer och det bildliga, jag ville förstå det djupare och förstå vad med den äldre arkitekturen som tilltalade mig.

Man kan göra vackra och lite lugnare nyare som känns lika bra i sinnet om man lär sig spelreglerna bakom.

Att kalla alla andra modernister är verkligen en färgad tolkning.

• Gilla
  • Älska
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.