17 816 läst ·
264 svar
18k läst
264 svar
S nya folkblandningspolitik
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Tja, 40-talisterna började gå i pension långt innan AI lovade att ersätta alla som klapprar på en dator...A ajn82 skrev:
Än så länge har vi ju heller inte sett några förslag på hur inkomsterna från AI ska fördelas heller, utan det lär det ju knappast bli några pengar till samshällbygget...
Föv hade en tredjedel av de som kom från Syrien en högskoleutbildning, att de ville komma hit borde ses som en vinstlott, snarare än människor man ska betala för att bli av med...
Nej inte just i bostadsområdet. Saken är ju den att för att bryta segregationen och integreras behöver man lämna bostadsområdet. Det kan vara att gå en utbildning (efter SFI). Det kan vara arbetskamrater. Det kan vara idrott eller en hobby. Därför fungerar inte basket för invandrare eller fågelskådning för nyanlända (som integrationsprojekt). Det finns redan fotboll, orientering, blockflöjt och scouter och hur mycket annat som helst. Bättre att ansluta sig till en existerande verksamhet där det finns svenskar, och andra som flyttat hit och redan är integrerade.sysmali skrev:
Detta sagt kan det fortfarande vara svårt att hitta svenskar att umgås med, vi kan ju vara rätt svåra att komma nära inpå.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Nej, det hade de inte.Dan_Johansson skrev:
https://kvartal.se/artiklar/vad-vet-migranter-om-sverige/
Se rubriken "Överskattad utbildningsnivå", men läs gärna resten också.
För att inte glida iväg för långt från trådens ämne och dessutom tangera brott mot forumreglerna avstår jag ytterligare kommentarer mer än den generella observationen att man måste fundera lite på hur demografin ser ut i gruppen som kommer hit. Skiljer den sig från infödda i fråga om deltagande i arbetslivet? I samhället?
Är man arbetslös får man väl ta de jobb som finns, men frågan blir väl i nästa steg om det finns skatteintäkter nog för att betala dem om stora delar av medelklassen skulle bli arbetslösaBirgitS skrev:
Jag trodde faktiskt du var ironisk med det citerade. Har du verkligen missat att Sverige inte tog emot ett kompetensregn?Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Jo, jag har läst den artikeln. Jag har lite högre tillförsikt till Arbetsförmedlingens statistik, dock.tommib skrev:
Nej, det hade de inte.
[länk]
Se rubriken "Överskattad utbildningsnivå", men läs gärna resten också.
För att inte glida iväg för långt från trådens ämne och dessutom tangera brott mot forumreglerna avstår jag ytterligare kommentarer mer än den generella observationen att man måste fundera lite på hur demografin ser ut i gruppen som kommer hit. Skiljer den sig från infödda i fråga om deltagande i arbetslivet? I samhället?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Artikeln jag länkar förklarar explicit varför arbetsförmedlingens statistik överskattar utbildningsnivån och ger exempel. Arbetsförmedlingen, och en lång rad andra aktörer, har under många år gett mig anledning att misstro dem så jag håller nog fast vid att jag litar mer på gruppen bakom Bi Puranen som gjort en mer noggrann analys och dessutom intervjuat en rad personer.Dan_Johansson skrev:
Om du föredrar andra källor kan jag rekommendera den här rapporten från SCB som visserligen har några år på nacken men kommer fram till ungefär samma slutsats, minus att de inte nämner vad den "eftergymnasiala utblidningen" består av.
Redigerat:
För att försöka återvända till trådens sakfråga så tror (och hoppas) jag att detta kan vara en fråga som gör att S (m.fl.) förlorar valet.
"Vi gillar olika" säger handen så vackert. Synd bara att det är helt falskt. Det är väldigt lätt att se att vi , i stor utsträckning, absolut inte gillar olika. Det reflekteras plågsamt tydligt i hur vi väljer att bo. Det är inte avsaknad av fina radhus i Rinkeby som gör att medelklassen inte flyttar dit.
För min egen del kan jag konstatera att jag inte gör det. Nu pratar jag inte om melaninhalt i huden och matpreferenser som är helt triviala och ointressanta i sammanhanget. Där kan vi vara olika eller inte, jag bryr mig inte. Det jag bryr mig om är värderingar och beteenden. Jag vill bo, och framför allt ha mina barn i skola, där folk delar mina värderingar i stor utsträckning. Just World Values Survey visar på ett väldigt bra sätt hur mycket det skiljer i basala värderingar mellan oss infödda och folk som kommit hit från våra stora invandringsländer.
Tittar man på demografin i stort så är detta projekt också dömt att misslyckas. Redan som det är idag så är utrikes födda eller födda i Sverige med två utrikesfödda föräldrar en så stor grupp att den dominerar i vissa städer (Malmö) eller snart gör det (Stockholm, Göteborg). Hur exakt ska vi integrera dessa individer? Med vad?
"Vi gillar olika" säger handen så vackert. Synd bara att det är helt falskt. Det är väldigt lätt att se att vi , i stor utsträckning, absolut inte gillar olika. Det reflekteras plågsamt tydligt i hur vi väljer att bo. Det är inte avsaknad av fina radhus i Rinkeby som gör att medelklassen inte flyttar dit.
För min egen del kan jag konstatera att jag inte gör det. Nu pratar jag inte om melaninhalt i huden och matpreferenser som är helt triviala och ointressanta i sammanhanget. Där kan vi vara olika eller inte, jag bryr mig inte. Det jag bryr mig om är värderingar och beteenden. Jag vill bo, och framför allt ha mina barn i skola, där folk delar mina värderingar i stor utsträckning. Just World Values Survey visar på ett väldigt bra sätt hur mycket det skiljer i basala värderingar mellan oss infödda och folk som kommit hit från våra stora invandringsländer.
Tittar man på demografin i stort så är detta projekt också dömt att misslyckas. Redan som det är idag så är utrikes födda eller födda i Sverige med två utrikesfödda föräldrar en så stor grupp att den dominerar i vissa städer (Malmö) eller snart gör det (Stockholm, Göteborg). Hur exakt ska vi integrera dessa individer? Med vad?
Renoverare
· Uppsala
· 2 174 inlägg
När det gäller bostadsbyggande, så är det ju en kommunal fråga. Planmonopolet är kommunalt, kommunerna har egna bostadsbolag etc. Det finns många kommuner där S styr och där de styrt länge. Hur ser det ut med byggandet av blandade områden? Görs det i någon större skala? Vad är resultatet? Det borde ju gå att få utvärderingar av redan genomförda projekt tänker jag innan man gör det till nationell politik.
Jag tänker att sånt här styrs mest av trender. Och trenden ute i kommunerna de senaste 20 åren har varit att "bygga stad". Med det menar man att förtäta genom att bygga till ofta öppna kvarter med lite för höga hus som ger isolerat ger intrycket från en gata eller en väg av att vara tät stadsbebyggelse. Men vänder man sig om så står dessa kvarter i enorma parkeringsplatser, folk måste ju ha bilen någonstans. Dessa säljs som bostadsrätter.Henningelvis skrev:
När det gäller bostadsbyggande, så är det ju en kommunal fråga. Planmonopolet är kommunalt, kommunerna har egna bostadsbolag etc. Det finns många kommuner där S styr och där de styrt länge. Hur ser det ut med byggandet av blandade områden? Görs det i någon större skala? Vad är resultatet? Det borde ju gå att få utvärderingar av redan genomförda projekt tänker jag innan man gör det till nationell politik.
Men ofta görs detta så lokalt och så isolerat att det mer blir rätt illa utformade förorter snarare än stad.
Man skulle ju kunna tänka sig att S lägger in sociala hänsyn i PBLs planprocess. En reglering som styr att kommunen för varje ny detaljplan måste visa hur den ökar blandningen av sociala grupper och därmed integrering. Men detta är bara mina fria fantasier, men ett exempel på hur social ingenjörskonst kan se ut i praktiken.
Renoverare
· Uppsala
· 2 174 inlägg
Man kan undersöka hur det gått här i Uppsala. Det är rätt många år sedan nu som kommunen byggde nya bostadsrättsradhus i Gottsunda. Om man tittar på de stora exploateringarna som gjorts i närtid, så har man vinnlagt sig om att bygga både Brf och hyresrätter. Det går alltså, tror jag, redan nu att få en fingervisning om hur byggandet påverkar den sociala sammansättningen. Det som saknas är väl kunskap om eller hur det påverkar den sociala sammanhållningen.Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att sånt här styrs mest av trender. Och trenden ute i kommunerna de senaste 20 åren har varit att "bygga stad". Med det menar man att förtäta genom att bygga till ofta öppna kvarter med lite för höga hus som ger isolerat ger intrycket från en gata eller en väg av att vara tät stadsbebyggelse. Men vänder man sig om så står dessa kvarter i enorma parkeringsplatser, folk måste ju ha bilen någonstans. Dessa säljs som bostadsrätter.
Men ofta görs detta så lokalt och så isolerat att det mer blir rätt illa utformade förorter snarare än stad.
Man skulle ju kunna tänka sig att S lägger in sociala hänsyn i PBLs planprocess. En reglering som styr att kommunen för varje ny detaljplan måste visa hur den ökar blandningen av sociala grupper och därmed integrering. Men detta är bara mina fria fantasier, men ett exempel på hur social ingenjörskonst kan se ut i praktiken.