17 815 läst ·
264 svar
18k läst
264 svar
S nya folkblandningspolitik
Här är det:
https://www.sverigesradio.se/artikel/langtidsarbetslosa-mustafa-far-inte-jobb-pa-lager-pga-spraket
Mustafa har inga svenska vänner och kan inte lära sig språket av det skälet är en idé som framförs av SR. Om detta stämmer kan ju S nya inriktning vara ett recept, Mustafa behöver umgås mer med svenska män och en politik som skulle underlätta eller fostra fram detta skulle kunna tänkas vara gynnsam.
Men har ens svenska män vänner som de skaffar i sena medelåldern? Jag menar inte att det inte förkommer men jag ser inte omfattande vänkretsar bland män som konstrueras i medelåldern. Det verkar inte vara en del av svenska mäns kultur att göra det. De flesta tycks ha vänner från tonåren eller de tjugo. Och sen finns väl ibland nördiga hobbykretsar ("män gör saker tillsammans") som kan tänkas ha vuxit fram senare i livet. Men de där sociala nätverket som kvinnor spontant tycks skapa ser jag inte i samma omfattning.
https://www.sverigesradio.se/artikel/langtidsarbetslosa-mustafa-far-inte-jobb-pa-lager-pga-spraket
Mustafa har inga svenska vänner och kan inte lära sig språket av det skälet är en idé som framförs av SR. Om detta stämmer kan ju S nya inriktning vara ett recept, Mustafa behöver umgås mer med svenska män och en politik som skulle underlätta eller fostra fram detta skulle kunna tänkas vara gynnsam.
Men har ens svenska män vänner som de skaffar i sena medelåldern? Jag menar inte att det inte förkommer men jag ser inte omfattande vänkretsar bland män som konstrueras i medelåldern. Det verkar inte vara en del av svenska mäns kultur att göra det. De flesta tycks ha vänner från tonåren eller de tjugo. Och sen finns väl ibland nördiga hobbykretsar ("män gör saker tillsammans") som kan tänkas ha vuxit fram senare i livet. Men de där sociala nätverket som kvinnor spontant tycks skapa ser jag inte i samma omfattning.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Problemet framförallt är inte invandringen som företeelse, eller antalet som faktiskt invandrade, utan att ingen i politiken faktiskt talade om VARFÖR vi gjorde detta.
Bakom kulisserna var de större partierna ganska överens om att "köttberget" (dvs 40-talisterna) måste ersättas på arbetsmarknaden, de stora barnkullarna efter andra världskriget ersattes av mindre och födelsetalen har bara sjunkit sen dess.
Reinfeldts tal om "öppna era hjärtan" var bara trams, det hade varit bättre om man varit ärlig från början och sagt att vi behöver de här människorna.
Hade alla varit med på att det var ett samhällsprojekt för att behålla nivån på samhällsservicen så tror jag vi hade lyckats mycket bättre med integration, än när det gjordes till något slags välgörenhetsprojekt.
En fotnot till P1-programmet nämnt ovan (som var hyfsat beskrivande av verkligheten) är att busschaufförer som man pratar om i inslaget måste kunna läsa på en ganska hög nivå eftersom trafikinformationen kommer i text.
Att man gått på SFI i två år säger ingenting, det finns folk som flyger igenom på ett halvår, medan andra tragglar ett decennium. Det man kan säga säkert är att efter avslutad kurs D i SFI (dvs den högsta nivån) så är man på ungefär samma nivå i läsning och skrivning som en 12-åring född och uppvuxen i det svenska skolsystemet. Det är ju ingen som anställer en 12-åring idag, tom. många av de vård och omsorgsjobben som nämns ovan har krav på gymnasienivå på svenska.
För övrigt är EBO-lagen en sak jag till viss del håller med om kritiken mot, men en stor miss var också när man flyttade ansvaret från kommunerna till Arbetsförmedlingen. När kommunen var ansvarig för hela integrationen hade de större incitament att lyckas.
Edit: kom på en sak till, man pratar om att "de bara pratar arabiska med varandra" som om det var nått nytt och unikt, men så är det ju inte såklart. Vi har haft samma "problem" med finnar och människor från Balkan. På SAAB i Trollhättan fanns hela avdelningar där alla pratade finska. Jag har träffat finnar som arbetskraftsinvandrade och aldrig lärde sig svenska...
Bakom kulisserna var de större partierna ganska överens om att "köttberget" (dvs 40-talisterna) måste ersättas på arbetsmarknaden, de stora barnkullarna efter andra världskriget ersattes av mindre och födelsetalen har bara sjunkit sen dess.
Reinfeldts tal om "öppna era hjärtan" var bara trams, det hade varit bättre om man varit ärlig från början och sagt att vi behöver de här människorna.
Hade alla varit med på att det var ett samhällsprojekt för att behålla nivån på samhällsservicen så tror jag vi hade lyckats mycket bättre med integration, än när det gjordes till något slags välgörenhetsprojekt.
En fotnot till P1-programmet nämnt ovan (som var hyfsat beskrivande av verkligheten) är att busschaufförer som man pratar om i inslaget måste kunna läsa på en ganska hög nivå eftersom trafikinformationen kommer i text.
Att man gått på SFI i två år säger ingenting, det finns folk som flyger igenom på ett halvår, medan andra tragglar ett decennium. Det man kan säga säkert är att efter avslutad kurs D i SFI (dvs den högsta nivån) så är man på ungefär samma nivå i läsning och skrivning som en 12-åring född och uppvuxen i det svenska skolsystemet. Det är ju ingen som anställer en 12-åring idag, tom. många av de vård och omsorgsjobben som nämns ovan har krav på gymnasienivå på svenska.
För övrigt är EBO-lagen en sak jag till viss del håller med om kritiken mot, men en stor miss var också när man flyttade ansvaret från kommunerna till Arbetsförmedlingen. När kommunen var ansvarig för hela integrationen hade de större incitament att lyckas.
Edit: kom på en sak till, man pratar om att "de bara pratar arabiska med varandra" som om det var nått nytt och unikt, men så är det ju inte såklart. Vi har haft samma "problem" med finnar och människor från Balkan. På SAAB i Trollhättan fanns hela avdelningar där alla pratade finska. Jag har träffat finnar som arbetskraftsinvandrade och aldrig lärde sig svenska...
Det känns som som tongångarna har ändrats under senaste året så får se hur dom faktiskt verkställer detta. Känns helt sjukt att vi haft sprängningar och 13-åringar som avrättar folk på beställning i ganska många år nu. Vet inte om riva deras hus är lösningen men att integrerade dem i samhället är ju grundläggande. Att ge dom en bra skolgång och framtidsutsikter till exempel.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Det är ju jobb som trots allt kräver någon sorts specialutbildning och det är jobb där det saknas folk. Jag tror att man är beredd att ta in folk med begränsade kunskaper i svenska på de utbildningarna och sen lär de sig mer svenska under utbildningen. Men visst har det på sina håll varit vissa problem med att de anställda saknar svenska ord och bryter så mycket att barnen och de äldre har svårt att förstå dem.pacman42 skrev:
Detta är ett allvarligt problem. Hur ska vi lyckas integrera de som vill bli integrerade?
I Sverige finns redan i blygsam skala initiativ där ideella organisationer försöker bygga broar mellan etniska svenskar och nyanlända. T.ex. "Kompis Sverige" gör detta. Själv tränar jag lag i ett utanförskapsområde. Många av ungdomarna har aldrig talat med en svensk "på rikitigt". Sorgligt.
Med tanke på hur många som röstar på partier som inte ser utvecklingen som ett problem och gärna vill återgå till de mer generösa reglerna som gällde innan 2015 - borde det finnas många svenskar som bör dra sitt strå till stacken. Kanske välja att flytta till ett utanförskapsområde? Sätta sina barn i en skola som inte har etniska svenskar. Börja engagera sig i kultur- och idrottaktiviteter i utanförskapsområden. Nattvandra.
Det finns massor att göra - och de som röstat för detta läge och vill att det ska fortsätta - bör genast sätta sig i förarsätet och visa vägen mot integration.
I Sverige finns redan i blygsam skala initiativ där ideella organisationer försöker bygga broar mellan etniska svenskar och nyanlända. T.ex. "Kompis Sverige" gör detta. Själv tränar jag lag i ett utanförskapsområde. Många av ungdomarna har aldrig talat med en svensk "på rikitigt". Sorgligt.
Med tanke på hur många som röstar på partier som inte ser utvecklingen som ett problem och gärna vill återgå till de mer generösa reglerna som gällde innan 2015 - borde det finnas många svenskar som bör dra sitt strå till stacken. Kanske välja att flytta till ett utanförskapsområde? Sätta sina barn i en skola som inte har etniska svenskar. Börja engagera sig i kultur- och idrottaktiviteter i utanförskapsområden. Nattvandra.
Det finns massor att göra - och de som röstat för detta läge och vill att det ska fortsätta - bör genast sätta sig i förarsätet och visa vägen mot integration.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Tja, från min synvinkel är det enkelt, har man skaffat färre än tre barn så kan man inte klaga. Det är ingen politisk utveckling som nån röstat för eller emot, bara en demografisk utmaning som ingen velat ta tag i.
Alla tjänstemän som blir ersatta med någon form av "ai" måste ju jobba med något, att invandring av lågutbildad utländsk arbetskraft skulle vara lösningen på något samhällsproblem denna sidan av millennieskiftet har jag svårt att seDan_Johansson skrev:
Men ett pyramidspel kan aldrig vara en långsiktig lösning för ett samhälle. En konstant befolkningsökning innebär till sist att resurserna tar slut (maten, miljön etc)Dan_Johansson skrev:
Menar du att vi behöver en kraftig befolkningsökning? Klimataktivisterna säger tvärtom (fast ibland outtalat).Dan_Johansson skrev:
Såssarna har skitit i det blå skåpet. Självmål. Nu kan vi lugnt se fram emot en blågul valseger även nästa år. Svenskar skuldsätter sig upp över öronen för att slippa mångkulturen. Vi vill skydda våra barn från detta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
De flesta tjänstemän är nog inte lämpliga för att jobba inom vården, hemtjänsten eller på äldreboenden. Det behövs andra sorters personligheter till det.A ajn82 skrev:
Och inte ska man låta det gå obemärkt förbi. Alla ska få höra vad S vill göra. Så ut och belys det hela, till släktingar, vänner och arbetskamrater!H hovapettson skrev:
Min poäng är att de som vill integreras har svårt att hitta svenskar att umgås med. Bor man i ett utanförskapsområde finns inte så många svenskar att socialisera med.P Pin skrev:
De som inte vill integreras bör inte stanna i Sverige.