L
T ToRy skrev:
Angående pris inkl moms till privatkund; följande är saxat från ARN:s hemsida: En prisuppgift som lämnas av ett företag till en konsument alltid ska anses inkludera moms om inte annat tydligt framgår. Det är företaget som måste bevisa att det på ett tillräckligt tydligt sätt informerat konsumenten om att priset inte inkluderade moms.
Med andra ord finns det liiite utrymme för att timpriset 525kr är angivet utan moms. MEN, det är å andra sidan företaget som måste bevisa att det har gjorts korrekt. Så där skulle jag nog säga att L.M. har rätten på sin sida.

En annan sak som ofta uppkommer i diskussioner som denna är att man ska räkna med att utöver den faktiska arbetstiden och restiden så tillkommer ju administrativa kostnader, man ska plocka ihop material från lagret och så vidare. Nej, det måste man inte alls. Alla sådana kostnader ska täckas upp av påslag på material och timkostnaden. Det vill säga, om L.S. betalar 5000:- för elementen så köper kanske firman in dessa element för 3000:-. Då har de gjort ett påslag på 2000:- för att täcka upp sin lagerhållning, kostnad för inköparen, eventuell frakt, säljarens kostnad och så vidare. Samma sak med timpriset, det skall ju täcka upp administrativa kostnader som uppstår i samband med att jobbet utförs. Om jag beställer ett jobb som ska ta 16 timmar att utföra och jag får ett prisförslag på det så inte fan tänker jag acceptera att behöva betala två extra timmar för att någon snubbe sitter och skriver ut en faktura till mig eller att någon måste lägga en timme på att leta reda på en pryl som ligger fel på lagret, eller måste åka till en grossist för att köpa prylen. Sådana kostnader är inräknade i timpris och materialpåslag, punkt!
Nu tror jag inte det egentligen är relevant för ursprungsfrågan men någon i tråden tyckte att man ju måste räkna med administrativa kostnader som om det skulle vara ett separat påslag.... Nej, nej och åter nej!

Ytterligare en sak jag funderar på.... Du nämner att du fick priserna 5000:- för elementen och 525 i timpris och jag tolkar det som att du fick dessa priser vid samma tillfälle....? Men det framgår inte riktigt (om jag inte missat det) om de 5000:- var inkl. moms. Är det så kan jag ju tycka det vore väldigt märkligt om de anger priset för elementen inkl. moms, men timpriset exkl. moms...

Till sist: Stå på dig! Även om hela skiten beror på dålig kommunikation på firman så är det som du säger, det handlar om hur firman agerar när misstaget har gjorts. Där finns en del övrigt att önska.
Hej, tack för ditt svar. Jag fick båda prisuppgifterna i samband med att jag beställde jobbet. Priset på elementen var inklusive moms om man jämför med fakturan. Ordet moms nämndes aldrig i vårt samtal när jag beställde jobbet.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Hur lång tid tar det att tömma systemet på vatten?
Demontera 3 st radiatorer?
Montera 3 st radiatorer på samma plats?
Montera ett radiator på ny plats?
Företaget försökte debitera nästan 5 timmar per element!! kanske en grönis?

Jag undrar just hur många timmar som denna röris verkligen har varit hos kunden?
Det är ju ganska lätt att slinka iväg till sitt kontor när det bara ligger 3 minuter från kunden.

Utan att dra alla över en kam, men jag får en känsla av att ta ledigt från jobbet de dagar som man ska anlita hantverkare det kommer att ge sparade pengar, täcker förmodligen inkomstbortfall.

Man kan ju fråga sig om godvill bland hantverkare försvann samtidigt som rotavdraget föddes, rena rama vilda vestern! för övrigt så tror jag att väldigt få seriösa hantverkare är här på forumet och försvarar tills gud vet vad avlöser dem.

Hur många timmar blev den andra kunden debiterad samma dag som Ts? ja det får vi veta först om detta ärende går till tinget! undran är om detta företag vill lägga dessa uppgifter synligt på bordet.

När det gäller vattenskadan så kan ju mängder med vatten ha runnit in i väggen under sockeln som verkligen inte är vattentät!

Om jag vore Ts så hade jag snarast åkt och köpt en fuktmätare för att kolla fukten i väggarna!

Jag har verkligen svårt att förstå varför detta företag inte omedelbums går kunden till mötes med tanke på vattenfadäsen!! otroligt!!
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
T
Men vänta lite nu.

Dom häller ut en massa vatten på golvet och det är timpriset du oroar dig över?
Jag hade kallat dit alla sanerings företag på orten för att trippel kolla så det inte är fukt kvar någonstans som kan ställa till det i framtiden på VVS firmans bekostnad.

Sen att företaget ens tar en diskussion om någon tusenlapp hit eller dit är sjukt oseriöst.
Med det dom ställt till så kan dom börja med att dra av 50 % på fakturan direkt, bjuda på kaffe och tårta och tvätta bilen åt dig. Dom kan ändå tacka sin lyckliga stjärna att det inte kostat dom mer.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
B
Märks väldig skillnad på ”landet” där merparten av kunder är lantbrukare som inte kan göra rotavdrag. Priserna lägre, inget tjafs och inga saltade fakturor... jag har några bra hantverkare som det lätt är värt att låta dem köra 1h enkel väg för heldagsjobb.
 
L
O Odjuret skrev:
Jag tror att företaget har trasslat in sig rejält... Desto mer de försöker desto mer trasslar de in sig. I det här intrasslandet så glömmer de bort vad det handlar om.
Som sagt tidigare. Betala in det du anser att du ska betala. Bestrid sedan fakturan. Frågan är hur man ska göra med roten? Men den borde dras av den med. Var bara väldigt tydlig med vad du betalar.
Kanske kan stapla upp det? Kan vara smart att själv vara extremt tydlig. Eftersom företaget inte är det. Stapla upp varje punkt sen skriver du om du godkänner den punkten. Annars skriver du godkänd siffra bredvid.
Nånting sånt. Tror jag på. Verkar inte gå att förhandla med företaget...
Sen betalar du det belopp du godkänner så företaget har pengarna i år

Min tanke är att räkna ut arbetskostnaden för korrekt antal timmar och överenskommet pris (X). Lägga till materialkostnaden (Y) (vilken jag inte bestrider). Räkna ut ROT för den korrekta arbetskostnaden (Z=X*0,3) och dra av ROT från totalsumman (X+Y-Z) och betala in det korrekt beloppet före nyår. Därefter så skickar jag ett mail till firman där jag specat upp vad jag betalt för och skriver att jag står fast vid att jag bestrider resterande belopp i enlighet med mitt föregående mail. Jag tänkte även skriva att jag kräver ROT för 2017 och att det är på deras ansvar att ROT-administrationen sker korrekt och att de står för risken om de inte utför ROT-administrationen korrekt.
 
B Boan skrev:
Märks väldig skillnad på ”landet” där merparten av kunder är lantbrukare som inte kan göra rotavdrag. Priserna lägre, inget tjafs och inga saltade fakturor... jag har några bra hantverkare som det lätt är värt att låta dem köra 1h enkel väg för heldagsjobb.
Tvärtom så är priset högre på flera små orter.
 
T Thörre skrev:
Men vänta lite nu.

Dom häller ut en massa vatten på golvet och det är timpriset du oroar dig över?
Jag hade kallat dit alla sanerings företag på orten för att trippel kolla så det inte är fukt kvar någonstans som kan ställa till det i framtiden på VVS firmans bekostnad.

Sen att företaget ens tar en diskussion om någon tusenlapp hit eller dit är sjukt oseriöst.
Med det dom ställt till så kan dom börja med att dra av 50 % på fakturan direkt, bjuda på kaffe och tårta och tvätta bilen åt dig. Dom kan ändå tacka sin lyckliga stjärna att det inte kostat dom mer.
Har golvet klarat sig så är det ingen fara , vatten torkar.
 
T Polos skrev:
Har golvet klarat sig så är det ingen fara , vatten torkar.
Hoho, tror du på tomten med, eller rödluvan och vargen.

Nejdu beroende på golv och väggar så finns det till 90% även träsocklar runt om våra golv,dessa är inte alls täta inte heller mötande vägg.

Nu vet inte jag vilken konstruktion som gäller här, men har det runnit ut flera hundra liter vatten på golvet så är chansen stor att även trossbotten kanske även väggisolering har sugit i sig vatten. fram med en fuktmätare!
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
O
S Stegväxellåda skrev:
Hoho, tror du på tomten med, eller rödluvan och vargen.

Nejdu beroende på golv och väggar så finns det till 90% även träsocklar runt om våra golv,dessa är inte alls täta inte heller mötande vägg.

Nu vet inte jag vilken konstruktion som gäller här, men har det runnit ut flera hundra liter vatten på golvet så är chansen stor att även trossbotten kanske även väggisolering har sugit i sig vatten. fram med en fuktmätare!
Det kanske är säkrast att vi river upp golvet direkt? För att verkligen vara på den säkra sidan? :)
Även om det nu eventuellt har kommit vatten som runnit igenom golvet och in i trossbotten så är det inte alls säkert att det blir några allvarliga skador. För som sagts tidigare vatten torkar och det är inte alls säkert att det lämnar några spår efter sig. Så långe golvet inte visar några spår lär trossbotten ha klarat sig.
Men vi vet inte hur mycket vatten som runnit ut.
 
S Stegväxellåda skrev:
Hoho, tror du på tomten med, eller rödluvan och vargen.

Nejdu beroende på golv och väggar så finns det till 90% även träsocklar runt om våra golv,dessa är inte alls täta inte heller mötande vägg.

Nu vet inte jag vilken konstruktion som gäller här, men har det runnit ut flera hundra liter vatten på golvet så är chansen stor att även trossbotten kanske även väggisolering har sugit i sig vatten. fram med en fuktmätare!
Ja tomtar på loftet tror jag på i allafall.
Flera hundra liter vatten , oj det var inte lite och ändo klarade sig golvet.
 
B
T Polos skrev:
Tvärtom så är priset högre på flera små orter.
Menar orter där lantbrukare är merparten av kunderna, där stack inte priserna upp när ROT kom... eftersom bönder inte får ROT på annat än bostadshuset.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Det är inte bara bönder som bara får rot på bostäder det är väl lika för alla så där ska det inte vara någon skillnad. MEN bönder är företagare och har som alla andra företagare inte "drabbats" av "ROThöjningar".
Man kan inte blanda ihop hur det fungerar med företagare och enskilda privatpersoner.
Dessutom brukar bönderna att man skriver på fakturan att det man gjort i bostaden är gjort i någon ekonomibyggnad så inte ens då vill dom utnyttja ROT.
 
M
S Stegväxellåda skrev:
Utan att dra alla över en kam, men jag får en känsla av att ta ledigt från jobbet de dagar som man ska anlita hantverkare det kommer att ge sparade pengar, täcker förmodligen inkomstbortfall.
Först när du tjänar 88400:- NETTO på en månad så går du jämnt upp på att anlita en hantverkare för 525:-/h.

Så det är i ALLA normalfall betydligt billigare att ta tjänsteledigt och göra arbetet själv.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Först när du tjänar 88400:- NETTO på en månad så går du jämnt upp på att anlita en hantverkare för 525:-/h.

Så det är i ALLA normalfall betydligt billigare att ta tjänsteledigt och göra arbetet själv.
Antar att han menade att man tjänar på att ta ledigt för att hålla koll på hantverkarna...
 
M
M MartinP666 skrev:
Antar att han menade att man tjänar på att ta ledigt för att hålla koll på hantverkarna...
Haha, i så fall missuppfattade jag det, sorry :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.