23 674 läst ·
108 svar
24k läst
108 svar
Rörmokarens ansvar
Tack för att du står på dig. Om alla gjorde samma sak så skulle inte dessa bluffasoner fortgå.
Av alla kommentarer som råder ovan kan man undra lite hur de skulle agera i vilken vanlig affär som hellst. Skulle ni bara acceptera rakt av att tex betala ett 25% högre pris på en ny bil ni beställt tex? Det är ju säkert bara ett misstag av säljaren så det är väl bara att betala och vara nöjd, eller hur tänker ni?
För mig är det självklart att man ska betala för de timmars arbete som utförts. Man ska även betala det pris som kommit överens om.
Hade priset angetts till 25% högre så hade TS kanske valt en annan firma. Är det ok att företag får jobb pga felaktigheter och att de inte följer den lagstiftning som finns och sen får kunden ta smällen?
Av alla kommentarer som råder ovan kan man undra lite hur de skulle agera i vilken vanlig affär som hellst. Skulle ni bara acceptera rakt av att tex betala ett 25% högre pris på en ny bil ni beställt tex? Det är ju säkert bara ett misstag av säljaren så det är väl bara att betala och vara nöjd, eller hur tänker ni?
För mig är det självklart att man ska betala för de timmars arbete som utförts. Man ska även betala det pris som kommit överens om.
Hade priset angetts till 25% högre så hade TS kanske valt en annan firma. Är det ok att företag får jobb pga felaktigheter och att de inte följer den lagstiftning som finns och sen får kunden ta smällen?
En liten tanke bara: Anta att minnet spelat dig ett spratt, och att killen verkligen sa 525 + moms... Ord står mot ord och det går aldrig att bevisa vem som sa vad.
D dajaskazal skrev:
Huvudregeln är väl att i priset som anges ska moms vara inräknat. Det är det inte om man säger 525 + moms och kan lätt tolkas fel av konsumenten.
Du är inne på helt rätt spår, min första tanke var att få prisuppgift från 3-4 firmor och ta den med det bästa erbjudandet. Det här kändes ju som ett bra erbjudande så jag tog det utan att kolla med någon annan.M MangeH skrev:Tack för att du står på dig. Om alla gjorde samma sak så skulle inte dessa bluffasoner fortgå.
Av alla kommentarer som råder ovan kan man undra lite hur de skulle agera i vilken vanlig affär som hellst. Skulle ni bara acceptera rakt av att tex betala ett 25% högre pris på en ny bil ni beställt tex? Det är ju säkert bara ett misstag av säljaren så det är väl bara att betala och vara nöjd, eller hur tänker ni?
För mig är det självklart att man ska betala för de timmars arbete som utförts. Man ska även betala det pris som kommit överens om.
Hade priset angetts till 25% högre så hade TS kanske valt en annan firma. Är det ok att företag får jobb pga felaktigheter och att de inte följer den lagstiftning som finns och sen får kunden ta smällen?
När jag jobbade i butik för ett antal år sedan så ändrades priserna lite titt som tätt från huvudkontorer utan att vi hann ändra prislapparna. Resultatet blev att vi tog ett högre pris än skyltat och att kunderna med all rätt klagade i kassan. Utan någon som helst diskussion justerade vi ju priset även om vi gick med mindre förtjänst, för det pris vi angett till kund skulle ju gälla. Många av de som klagade var ironiskt nog hantverkare, men det är bara en parantes i sammanhanget.
Jag är 100% säker på att priset som angavs var "ca 5000 för elementen och 525 kr i timmen".D dajaskazal skrev:
För övrigt så får enligt lag inte ens formuleringen "x kr + moms" förekomma som prisangivelse mot privatperson då priset alltid ska anges inklusive moms, så din hypotes faller på det oavsett.
Om du läst mitt inlägg så ser du att restiden mellan firman och mitt hem är 3 minuter, grejer hämtade han löpande under tiden han var hos mig. Han har under den tiden även åkt emellan på andra jobb. De bitarna har jag redan räknat med i min kalkyl över tidsåtgång.Henrik Nordlander skrev:Hej
Självklart ingår fusk inte i mitt jobb.
Men vad säger att din utsago är den 100 procent korrekta.
Sen har dem ju krediterat. Sen att de inte blev efter kronan vad du säger. Vad gör de ?
Var glad för det dem tog bort och tacka istället. Montören skall fakturera dig för tid so. Han lägger på ditt jobb utanför ditt hem också. Som resor. Hämta material. Skriva tid o underlag till faktura. SJÄLVKLART.
Den tid du pratar om är tiden i ditt hem. Jag tror han lagt ner mer tid än så. Så enkelt är de. Vem skall betala för resor. Hämta material. Skriva underlag m.m. om inte kunden ? Så funkar de.
Tiden det tar att skriva faktura är ju administrativt arbete och sådant bör de rimligtvis tagit höjd för i timpenningen. Ingen seriös näringsidkare skulle ta timpenning för tiden det tar att skriva fakturan.
Redigerat:
Jasså å de vet du. När under arbetsdagen tycker du montören skall redovisa tid, material mm på jobbet hos dig om han inte gör de på ditt jobb.L L.M.Olsson skrev:Om du läst mitt inlägg så ser du att restiden mellan firman och mitt hem är 3 minuter, grejer hämtade han löpande under tiden han var hos mig. Han har under den tiden även åkt emellan på andra jobb. De bitarna har jag redan räknat med i min kalkyl över tidsåtgång.
Tiden det tar att skriva faktura är ju administrativt arbete och sådant bör de rimligtvis tagit höjd för i timpenningen. Ingen seriös näringsidkare skulle ta timpenning för tiden det tar att skriva fakturan.
Jag har inte skrivit ett skit om fakturan. Jag skrev UNDERLAG! O de är timmar o material mm.
Fakturan borde du väl ändå förstå gör en annan.
Du kanske skulle gjort de själv
Men nu får du ju ändå ta och kamma dig. På fakturan är det 4 timmar mer än han ens varit här, på den tiden han varit här har han åkt emellan på andra jobb (enligt egen utsago) tabbat sig och försökt korrigera detta (även det enligt egen utsago).Henrik Nordlander skrev:Jasså å de vet du. När under arbetsdagen tycker du montören skall redovisa tid, material mm på jobbet hos dig om han inte gör de på ditt jobb.
Jag har inte skrivit ett skit om fakturan. Jag skrev UNDERLAG! O de är timmar o material mm.
Fakturan borde du väl ändå förstå gör en annan.
Du kanske skulle gjort de själv
Anser du på fullaste allvar att det tar 4 timmar att göra "underlag"? Hade det diffat en eller två timmar och de fadäser som ägt rum som jag beskrivit i mina inlägg aldrig hade inträffat så hade jag inte sagt någonting om det. Det handlar om rimlighet. Han har dessutom i efterhand erkänt att det blev för många timmar på fakturan.
De skulle inte ens varit där från första början.
Men innan du fortsätter försvara en kollega i branschen utan att ha hela bilden så ber jag dig på det ödmjukaste att kolla på bilden jag postat och som sakkunnig på området svara hur många timmars arbete du anser att återstår på rördragningen.
Jag försvarar ingen.L L.M.Olsson skrev:Men nu får du ju ändå ta och kamma dig. På fakturan är det 4 timmar mer än han ens varit här, på den tiden han varit här har han åkt emellan på andra jobb (enligt egen utsago) tabbat sig och försökt korrigera detta (även det enligt egen utsago).
Anser du på fullaste allvar att det tar 4 timmar att göra "underlag"? Hade det diffat en eller två timmar och de fadäser som ägt rum som jag beskrivit i mina inlägg aldrig hade inträffat så hade jag inte sagt någonting om det. Det handlar om rimlighet. Han har dessutom i efterhand erkänt att det blev för många timmar på fakturan.
De skulle inte ens varit där från första början.
Men innan du fortsätter försvara en kollega i branschen utan att ha hela bilden så ber jag dig på det ödmjukaste att kolla på bilden jag postat och som sakkunnig på området svara hur många timmars arbete du anser att återstår på rördragningen.
2 timmar
Jag hade tappat ur värmen o satt kulorna på samma måt o sen dragit rören.
Nu får du väl ändå ta o ge dig. Ska du be varenda individ o kamma till sig bara för denne inte håller med dig.L L.M.Olsson skrev:Men nu får du ju ändå ta och kamma dig. På fakturan är det 4 timmar mer än han ens varit här, på den tiden han varit här har han åkt emellan på andra jobb (enligt egen utsago) tabbat sig och försökt korrigera detta (även det enligt egen utsago).
Anser du på fullaste allvar att det tar 4 timmar att göra "underlag"? Hade det diffat en eller två timmar och de fadäser som ägt rum som jag beskrivit i mina inlägg aldrig hade inträffat så hade jag inte sagt någonting om det. Det handlar om rimlighet. Han har dessutom i efterhand erkänt att det blev för många timmar på fakturan.
De skulle inte ens varit där från första början.
Men innan du fortsätter försvara en kollega i branschen utan att ha hela bilden så ber jag dig på det ödmjukaste att kolla på bilden jag postat och som sakkunnig på området svara hur många timmars arbete du anser att återstår på rördragningen.
Vad folk än säger här. Så är de firman som väljer om dem vill göra avdrag. Annars får du helt enkelt enligt din rättighet dra dem till tinget. Så enkelt är de.
Förstår inte riktigt vad ditt problem är? Det finns en lag hur pris ska anges till en konsument.Henrik Nordlander skrev:
Lagar gäller även hantverkare. Punkt!
Ang tiden så hade väl rörisen tom hållit med om att det kom mer på fakturan än vad det skulle vara. Enl dig verkar det som om du tycker TS ska vara tacksam och tacka, buga och kanske tom bjuda på tårta för att man efter några påpekande rättat något som varit fel och överdebiterat från början.
Läser man mellan raderna på det du skriver så låter det som att du tycker att det är normalt och något man bara ska acceptera om en hantverkare saltar timmarna på en faktura. Om de
sedan går med på att göra rätt efter påpekande ska man vara djupt tacksam.
Mycket märklig inställning kan jag tycka.
Du är säkert en duktig hantverkare, men säljare bör du nog undvika att bli.Henrik Nordlander skrev:Hej
Självklart ingår fusk inte i mitt jobb.
Men vad säger att din utsago är den 100 procent korrekta.
Sen har dem ju krediterat. Sen att de inte blev efter kronan vad du säger. Vad gör de ?
Var glad för det dem tog bort och tacka istället. Montören skall fakturera dig för tid so. Han lägger på ditt jobb utanför ditt hem också. Som resor. Hämta material. Skriva tid o underlag till faktura. SJÄLVKLART.
Den tid du pratar om är tiden i ditt hem. Jag tror han lagt ner mer tid än så. Så enkelt är de. Vem skall betala för resor. Hämta material. Skriva underlag m.m. om inte kunden ? Så funkar de.
Sen så tar inte den administrativa tiden så lång tid som du vill påskina. Framförallt inget som kunden ska betala. Sen som sagt, varför ska man buga å bocka för att det kom en röris?
Men det är trots allt jul. Jag ska hålla med dig om en sak kunden har inte alltid rätt!
Som jag redan skrivit: Folk får tycka vad de vill, här diskuterar vi juridik. Sen har jag väl själv lite skuld i att diskussionen dragit iväg åt annat håll som har svarat på diverse inlägg.Henrik Nordlander skrev:
Mitt svar om att kamma dig handlar inte om att du inte håller med mig. Det handlar om att du försvarar en diff på fyra timmar mellan faktura och verklighet med "restid, underlag, hämta grejer, rapportera tid", du måste ju förstå själv att det inte ens med en vild fantasi går att få ihop den ekvationen. Dessutom har ju firman ifråga erkänt att de fakturerat för många timmar. Så varför försvara ett sådant beteende om du själv är en seriös hantverkare? Vore det inte bättre att fördöma fuskare istället för att ta dem i försvar?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Detta kafkafenomen, gemena hantverkare börjar skriva att man inte skall vara girig, "det är väl inget att bråka om nån tusing".
osv osv.
Ingen annan näringsidkare skulle försöka lura sina kunder så mycket som hantverkare gör, och även om det skulle finnas fler extrema branscher så skulle ingen i alla fall göra gällande att när man konfronterar luredrejeriet så är jargången att kunden är girig för den bara vill betala för vad den har köpt.
osv osv.
Ingen annan näringsidkare skulle försöka lura sina kunder så mycket som hantverkare gör, och även om det skulle finnas fler extrema branscher så skulle ingen i alla fall göra gällande att när man konfronterar luredrejeriet så är jargången att kunden är girig för den bara vill betala för vad den har köpt.
Henrik Nordlander skrev:
Tror du har missförstått hur det fungerar. Är TS inte nöjd så bestrider han bara fakturan.
Ts behöver inte dra något till tinget. Det är firman som får dra det till tinget om de vill försöka driva in den tvistiga fodran.