23 674 läst ·
108 svar
24k läst
108 svar
Rörmokarens ansvar
tyvär så är det mycket vanligt. Farsan har haft mycket med hantverkare genom åren, blir nästan alltid "fel" med för mycket arbetstid angiven, farsan skriver ner på minuten när dom kommer och när dom går.L L.M.Olsson skrev:
VVS firman som jag anlitat har fakturerat annat än överrenskommet tidigare och nu senast så begärde jag offert på liknande jobb som har utförts hos dig, dom skickade aldrig någon offert, fick tjata i cirka ett år innan dom ens hade tid att komma till oss. Dom har så mycket jobb och tjänar så bra så att dom inte ens orkar bemöda sig att skicka ut fakturor på 20000kr, det gick 4 månader mellan utfört jobb och faktura, och då påminde jag dom om att jag ville betala fakturan innan årsskiftet med tanke på ROT. för två år sedan tog det 3 månader innan jag fick fakturan.
tyvärr så är det äckligt vanligt med att dessa firmor säger priserna efter ROT, något som jag tycker är både oseriöst och helt åt skogen.
i ditt fall när dom har orsakat översvämning då hade jag om dom gett dig ordentlig goodwill.
Du skulle ju mycket väl kunna kräva ny TV bänk bland annat.
dessa hundringar som dom bråkar om är en piss i havet för dom och dom förlorar mer på att göra dig missnöjd och riskerar dåligt rykte som dom skulle tappa kunder på
Jag själv hade aldrig betalat om någon gjort såhär mot mig, hade det handlat om 1:- och jag tyckte dom varit otrevliga eller skött sig illa så hade jag aldrig betalat. Det handlar om princip och inte om pengar så tycker den diskussionen kan sluta här.
Poontus, ska inte tiden börja "ticka" när "hantverkaren" får arbetsordern och sedan ticka tills "lappen" lämnas in, förutom då tiden för raster? För du kan väl inte mena att om jag åker 5 mil och gör ett jobb som tar en halvtimme bara ska få betalt för en halvtimme?
OBS
Ingen bäring på den här tråden utan mer allmänt
OBS
Ingen bäring på den här tråden utan mer allmänt
Normalt är det bara arbetet som utförs hos kunden som ska räknas som "arbete". Det andra ingår visserligen i hantverkarens arbetstid, men det täcks av reserersättning och firmans marginaler.E elmont skrev:
Skulle man göra annorlunda så skulle det ju inte finnas några incitament för hantverkaren att undvika onödigt tidsspill, det skulle ju ändå läggas på kunden. Så det funkar inte. Kunden ska bara betala för sånt som kunden kan ha kontroll över.
Konstigt, på dom företag jag har jobbat har "service ordern" alltid legat till grund för debiteringen. Så även dom gånger man är tvungen att åka och skaffa grejer (pga dåliga beställningsunderlag) har kunden alltid fått betala även för den tiden. Skulle det vara så att kunden bara betalar den tid h*n kan kontrollera skulle kunden vara tvungen att hänga över axeln hela dagen/dagarna/veckorna mm. det förekommer nästan aldrig.
Vem skulle då ta på sig ett jobb med att byta ett uttag några mil bort, ett jobb som tar max 10 minuter. Sedan har man en timmes resa och lite fakturaunderlag samt plocka ut ev matr.? Kostnaden för gubben är ju lika stor oavsett om han skruvar på uttaget eller skriver faktura nderlag
Vem skulle då ta på sig ett jobb med att byta ett uttag några mil bort, ett jobb som tar max 10 minuter. Sedan har man en timmes resa och lite fakturaunderlag samt plocka ut ev matr.? Kostnaden för gubben är ju lika stor oavsett om han skruvar på uttaget eller skriver faktura nderlag
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
I den bransch som jag har erfarenhet av går det inte att få betalt av kunden för tiden det tar att resa från kontoret till kunden utan man anpassar timpriset efter uppdragets längd alternativt har bara fast pris om det gäller något som tar riktigt kort tid. Timpriset resp. det fasta priset sätts så att det täcker restid, försäljning, fakturering, resekostnader, nödvändigt material etc.
Självklart ska man ta betalt för restiden. Om alla dessutom hade redovisat restid och arbetstid separat så hade man nog undvikit 90% av trådarna här som handlar om att hantverkaren har tagit för mycket betalt.
När det gäller just debitering för restid har jag funderat lite på hur man resonerar.
Säg att jag har ett jobb på andra sidan stan ska kunden då få betala för hela den sträckan eller ska man utgå från kontoret? Oavsett var det ligger? Jag personligen skulle nog säga kontoret. Eller nån central punkt. Själv har jag haft uppdrag i Märsta och sen fått ett i Södertälje. Det är ett gäng mil emellan. Märsta är inte vanligheterna att man är i. Kontoret ligger mer i mitten.
Säg att jag har ett jobb på andra sidan stan ska kunden då få betala för hela den sträckan eller ska man utgå från kontoret? Oavsett var det ligger? Jag personligen skulle nog säga kontoret. Eller nån central punkt. Själv har jag haft uppdrag i Märsta och sen fått ett i Södertälje. Det är ett gäng mil emellan. Märsta är inte vanligheterna att man är i. Kontoret ligger mer i mitten.
BirgitS, det skulle inte fungera på dom små jobben timkostnaden skulle bli så hög att ingen skulle leja en hantverkare. När jag var på service en gång i tiden så var ofta mina resor betydligt längre än min arbetstid därtill kommer all tid man får lägga på att "hitta" den "pryl" som är unik för just det servicejobb som man har för tillfället. Det finns ju några hundra tusen olika "prylar" som kan behövas bytas.
Ps
Där jag har jobbat har vi alltid utgått från firman. Ska man ta resa från där man faktiskt befinner sig kan det ju bli väldigt fel och det åt bägge håll.
Ps
Där jag har jobbat har vi alltid utgått från firman. Ska man ta resa från där man faktiskt befinner sig kan det ju bli väldigt fel och det åt bägge håll.
Man tar ju separat betalt för reskostnaden, och den ska bygga på avståndet mellan firman och kunden. Kunden ska ju inte behöva betala extra för t.ex. om hantverkaren glömt nåt och måste åka tillbaka.E elmont skrev:
Så då ger man kunden ett fast pris på reskostnad och ett fast pris på arbetet. Hur enkelt som helst. (Så gjorde vi i alla fall när jag jobbade på larmfirma.)
Dessutom är det ju så att om man har två jobb nära varandra så får bägge de kunderna betala för resan mellan kontoret och kunden, även om hantverkaren sparar in på restid genom att göra två jobb på samma ort.
Det verkar som om många hantverkare har svårt att se det hela från kundens synvinkel, man fokuserar bara på sina egna kostnader. Men det är ju upp till hantverkaren att se till att organisera sitt arbete så man minimerar de extra kostnaderna.
Visst ska de pengar man drar in täcka de kostnader man har, men kunden ska inte behöva betala för hantverkarens bristande planering.
Hur menar du då att man ska ta betalt om man åker på ett jobb 3 mil söder om firman och edan ska på ett jobb 3 mil norr om firman? Det är ytterst sällsynt att man kan planera jobben så att dom ligger "intill" varandra för beställningarna ramlar in helt oberoende av varandra.
Och visst förstår jag kundens önskan men jag förstår även den verklighet som företaget lever i, men det verkar inte många kunder förstå.
Och visst förstår jag kundens önskan men jag förstår även den verklighet som företaget lever i, men det verkar inte många kunder förstå.
Det är ju jätteenkelt:E elmont skrev:Hur menar du då att man ska ta betalt om man åker på ett jobb 3 mil söder om firman och edan ska på ett jobb 3 mil norr om firman? Det är ytterst sällsynt att man kan planera jobben så att dom ligger "intill" varandra för beställningarna ramlar in helt oberoende av varandra.
Kunden 3 mil söder om firman får betala för 3 mil tur och retur (d.v.s. en resekostnad på 6 mil).
Kunden 3 mil norr om firman får betala för 3 mil tur och retur (d.v.s. en resekostnad på 6 mil).
Hade du haft två jobb 3 mil söder om firman hade bägge de kunderna fått betala för 6 mil vardera, så där hade du gjort en rejäl vinst genom att du kunde samordna resorna. Det är inte alltid man har sån tur, men pratar vi nu om småjobb som man kanske får in en förfrågan på ett par veckor innan så vet man ju att "den veckan ska jag 3 mil norr om stan så då kan jag försöka sälja in flera jobb där för att minska mina reskostnader".
Nerre, det är lite lustigt hur enkelt det är för vissa att planera jobben. Varför är det så svårt för oss som hållit på i stort sett ett helt liv att göra en så enkel sak. Kan det ha att göra med att man försöker att ta jobben eftersom dom beställs? Gör man inte det så gnäller ju dom som får vänta.
Ps man har ju i dag ingen aning om vad man ska göra om några dagar/veckor om man är på "småjobb/service".
Ps man har ju i dag ingen aning om vad man ska göra om några dagar/veckor om man är på "småjobb/service".