23 674 läst ·
108 svar
24k läst
108 svar
Rörmokarens ansvar
Det kanske beror på att ni helt enkelt inte har lärt er göra rätt?
http://www.driva-eget.se/nyheter/forsaljning/han-lar-dig-satta-ratt-pris
Ett viktigt citat från den sidan:
http://www.driva-eget.se/nyheter/forsaljning/han-lar-dig-satta-ratt-pris
Ett viktigt citat från den sidan:
Lika lustigt är det att "pappersvändare" vet bättre, jag har tidigare undrat och gör det igen. Varför startar inte "pappersvändarna" företag inom tex elinstallation dom skulle, som det låter, sopa banan med dom som i dag är aktiva. Och kunna tjäna bra med pengar, eller är det bara munväder?
Det är en sak att skriva en bok om att driva företag, en annan att göra det.E elmont skrev:
Men visst stämmer det att en tjänst eller vara är värd så mycket som kunden vill betala. Men samtidigt så stämmer det inte i praktiken. Till stor del bestämmer företag priset. Eftersom det handlar om tillgång och efterfrågan. Har jag en produkt eller tjänst som många vill ha men få efterfrågar så kan man sätta ett högre pris.
Men det är fult att tjäna pengar... Sen att alla vill ha högre lön är en helt annan sak.
Men jag gillar inte firmor som luras eller gärna räknar fel men inte erkänner det.
Det är just bristen på munväder som gör att jag inte startar eget, jag är inte säljartypen utan mer typen som i det tysta gör ett bättre jobb än vad som förväntas och inte vågar ta tillräckligt betalt för det.E elmont skrev:
Det var antagligen därför jag i fjol fick en löneökning på över 40%, när vi fick en ny chef som förstod att värdera sina anställda efter prestation.
Ja, det är ju enkelt att tala om hur "folk" ska göra, det vimlar ju av världsmästare på läktarna som vet exakt vilka fel spelarna gör och hur dom ska spela . Kanske lite svårare att göra det själv i verkligheten
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Kostnaden för kunden blir ju samma oavsett om man säger att det kostar 1200 kr om jag bara ska byta ett uttag eller man säger att jag tar 600 kr per påbörjad arbetstimme och 600 kr för restiden.E elmont skrev:BirgitS, det skulle inte fungera på dom små jobben timkostnaden skulle bli så hög att ingen skulle leja en hantverkare. När jag var på service en gång i tiden så var ofta mina resor betydligt längre än min arbetstid därtill kommer all tid man får lägga på att "hitta" den "pryl" som är unik för just det servicejobb som man har för tillfället. Det finns ju några hundra tusen olika "prylar" som kan behövas bytas.
Ps
Där jag har jobbat har vi alltid utgått från firman. Ska man ta resa från där man faktiskt befinner sig kan det ju bli väldigt fel och det åt bägge håll.
Precis. Det finns nog massor av olika modeller för detta. Vissa tar restid per timme. Vissa tar en fast avgift innom närområdet. Vissa tar ett högre timpris för att täcka in det. Vissa tar en lägre timtaxa just för resorna. Det finns inget rätt eller fel så länge man gjort klart för kunden vad han kommer att få betala och vetat om det när han bokat in firman. Ingen gillar överraskningar. Tydlighet vinner båda på och ingen behöver känna sig lurad.useless skrev:
Redigerat:
Kommunikation... Varför ska det vara så förbjudet bland företag. Tänk vad mycket missförstånd som skulle undvikas.
I Ts fall så hade företaget tjänat på att fakturera kunden arbetstiden som inkl. Moms istället för att tjafsa. Jobbet hade kanske blivit en affär utan vinst eller kanske viss förlust. Men de hade säkerligen tjänat på det i slutändan. Det är troligt att ts hade anlitat dessa igen. Även om de hade kostat ts mer nästa gång när momsen läggs på
Det hade inte blivit någon jätteförlust för företaget.
Istället bråkar de och förlorar kunden samt några till av bara farten.
Jag tror att många företag skulle må bra av att få lära sig bemöta kunder. Grundprincipen är att kunden har alltid rätt.
Det stämmer naturligtvis inte alltid. Men man tänka vad kostar det mig att sänka priset som kunden påstår att det ska kosta och vad blir kostnaden om man tvingar kunden det kanske felaktiga belopp.
Det är mycket lättare att fixa många missnöjda kunder än nöjda kunder.
En missnöjd kund skapar flera misdnöjda kunder. Medans en nöjd ger bara en nöjd kund.
Alla kan göra fel, det hur man löser problemet som är det intressanta
I Ts fall så hade företaget tjänat på att fakturera kunden arbetstiden som inkl. Moms istället för att tjafsa. Jobbet hade kanske blivit en affär utan vinst eller kanske viss förlust. Men de hade säkerligen tjänat på det i slutändan. Det är troligt att ts hade anlitat dessa igen. Även om de hade kostat ts mer nästa gång när momsen läggs på
Det hade inte blivit någon jätteförlust för företaget.
Istället bråkar de och förlorar kunden samt några till av bara farten.
Jag tror att många företag skulle må bra av att få lära sig bemöta kunder. Grundprincipen är att kunden har alltid rätt.
Det stämmer naturligtvis inte alltid. Men man tänka vad kostar det mig att sänka priset som kunden påstår att det ska kosta och vad blir kostnaden om man tvingar kunden det kanske felaktiga belopp.
Det är mycket lättare att fixa många missnöjda kunder än nöjda kunder.
En missnöjd kund skapar flera misdnöjda kunder. Medans en nöjd ger bara en nöjd kund.
Alla kan göra fel, det hur man löser problemet som är det intressanta
Framförallt, om man tittar på konsumenttjänstlagen, så är ju tanken med lagen att näringsidkaren skall agera professionellt. Det är ju de som är "proffsen", kunden är lekman och förstår inte allt, och det menar lagen att näringsidkaren ska ta hänsyn till.O Odjuret skrev:
Att komma med "kunden borde ha förstått" håller alltså inte i rätten (om det kommer så långt).
Finns inga som helst nackdelar med att vara övertydlig gentemot kunden. Jobbar man direkt mot konsument är det bara att se till att ha en prislista där alla priser är inklusive moms, och så ser man till i förväg tala om exakt alla kostnader som man kommer att fakturera.
En advokatfirma har inga som helst problem att fakturera över 2000 spänn timme, eftersom de varit tydliga i förväg med det. Dessa 2000 spänn timmen är då för advokatens arbetstid, och sen är overheaden tänkt att även avlöna kontorspersonalen på kontoret (som lägger ner tid som inte räknas in i den tid man fakturerar).
Ja det hade ju minskat antalet konflikter avsevärt om företagen lärde sig att göra en prissättning på det sätt som lagen säger att det ska göras.B Boan skrev:
Just det här företaget hade väldiga problem med att ge korrekta prisuppgifter. Jag försökte mer än en gång i fredags att förklara för dem att prisinformationslagen är väldigt tydlig med att pris till privatperson alltid ska anges inklusive moms.
Ändå försökte de kort därefter förhandla priset till "500 i timmen". De nämnde ingenting om momsen då heller...
Jag tror att företaget har trasslat in sig rejält... Desto mer de försöker desto mer trasslar de in sig. I det här intrasslandet så glömmer de bort vad det handlar om.
Som sagt tidigare. Betala in det du anser att du ska betala. Bestrid sedan fakturan. Frågan är hur man ska göra med roten? Men den borde dras av den med. Var bara väldigt tydlig med vad du betalar.
Kanske kan stapla upp det? Kan vara smart att själv vara extremt tydlig. Eftersom företaget inte är det. Stapla upp varje punkt sen skriver du om du godkänner den punkten. Annars skriver du godkänd siffra bredvid.
Nånting sånt. Tror jag på. Verkar inte gå att förhandla med företaget...
Sen betalar du det belopp du godkänner så företaget har pengarna i år
Som sagt tidigare. Betala in det du anser att du ska betala. Bestrid sedan fakturan. Frågan är hur man ska göra med roten? Men den borde dras av den med. Var bara väldigt tydlig med vad du betalar.
Kanske kan stapla upp det? Kan vara smart att själv vara extremt tydlig. Eftersom företaget inte är det. Stapla upp varje punkt sen skriver du om du godkänner den punkten. Annars skriver du godkänd siffra bredvid.
Nånting sånt. Tror jag på. Verkar inte gå att förhandla med företaget...
Sen betalar du det belopp du godkänner så företaget har pengarna i år
Angående pris inkl moms till privatkund; följande är saxat från ARN:s hemsida: En prisuppgift som lämnas av ett företag till en konsument alltid ska anses inkludera moms om inte annat tydligt framgår. Det är företaget som måste bevisa att det på ett tillräckligt tydligt sätt informerat konsumenten om att priset inte inkluderade moms.
Med andra ord finns det liiite utrymme för att timpriset 525kr är angivet utan moms. MEN, det är å andra sidan företaget som måste bevisa att det har gjorts korrekt. Så där skulle jag nog säga att L.M. har rätten på sin sida.
En annan sak som ofta uppkommer i diskussioner som denna är att man ska räkna med att utöver den faktiska arbetstiden och restiden så tillkommer ju administrativa kostnader, man ska plocka ihop material från lagret och så vidare. Nej, det måste man inte alls. Alla sådana kostnader ska täckas upp av påslag på material och timkostnaden. Det vill säga, om L.S. betalar 5000:- för elementen så köper kanske firman in dessa element för 3000:-. Då har de gjort ett påslag på 2000:- för att täcka upp sin lagerhållning, kostnad för inköparen, eventuell frakt, säljarens kostnad och så vidare. Samma sak med timpriset, det skall ju täcka upp administrativa kostnader som uppstår i samband med att jobbet utförs. Om jag beställer ett jobb som ska ta 16 timmar att utföra och jag får ett prisförslag på det så inte fan tänker jag acceptera att behöva betala två extra timmar för att någon snubbe sitter och skriver ut en faktura till mig eller att någon måste lägga en timme på att leta reda på en pryl som ligger fel på lagret, eller måste åka till en grossist för att köpa prylen. Sådana kostnader är inräknade i timpris och materialpåslag, punkt!
Nu tror jag inte det egentligen är relevant för ursprungsfrågan men någon i tråden tyckte att man ju måste räkna med administrativa kostnader som om det skulle vara ett separat påslag.... Nej, nej och åter nej!
Ytterligare en sak jag funderar på.... Du nämner att du fick priserna 5000:- för elementen och 525 i timpris och jag tolkar det som att du fick dessa priser vid samma tillfälle....? Men det framgår inte riktigt (om jag inte missat det) om de 5000:- var inkl. moms. Är det så kan jag ju tycka det vore väldigt märkligt om de anger priset för elementen inkl. moms, men timpriset exkl. moms...
Till sist: Stå på dig! Även om hela skiten beror på dålig kommunikation på firman så är det som du säger, det handlar om hur firman agerar när misstaget har gjorts. Där finns en del övrigt att önska.
Med andra ord finns det liiite utrymme för att timpriset 525kr är angivet utan moms. MEN, det är å andra sidan företaget som måste bevisa att det har gjorts korrekt. Så där skulle jag nog säga att L.M. har rätten på sin sida.
En annan sak som ofta uppkommer i diskussioner som denna är att man ska räkna med att utöver den faktiska arbetstiden och restiden så tillkommer ju administrativa kostnader, man ska plocka ihop material från lagret och så vidare. Nej, det måste man inte alls. Alla sådana kostnader ska täckas upp av påslag på material och timkostnaden. Det vill säga, om L.S. betalar 5000:- för elementen så köper kanske firman in dessa element för 3000:-. Då har de gjort ett påslag på 2000:- för att täcka upp sin lagerhållning, kostnad för inköparen, eventuell frakt, säljarens kostnad och så vidare. Samma sak med timpriset, det skall ju täcka upp administrativa kostnader som uppstår i samband med att jobbet utförs. Om jag beställer ett jobb som ska ta 16 timmar att utföra och jag får ett prisförslag på det så inte fan tänker jag acceptera att behöva betala två extra timmar för att någon snubbe sitter och skriver ut en faktura till mig eller att någon måste lägga en timme på att leta reda på en pryl som ligger fel på lagret, eller måste åka till en grossist för att köpa prylen. Sådana kostnader är inräknade i timpris och materialpåslag, punkt!
Nu tror jag inte det egentligen är relevant för ursprungsfrågan men någon i tråden tyckte att man ju måste räkna med administrativa kostnader som om det skulle vara ett separat påslag.... Nej, nej och åter nej!
Ytterligare en sak jag funderar på.... Du nämner att du fick priserna 5000:- för elementen och 525 i timpris och jag tolkar det som att du fick dessa priser vid samma tillfälle....? Men det framgår inte riktigt (om jag inte missat det) om de 5000:- var inkl. moms. Är det så kan jag ju tycka det vore väldigt märkligt om de anger priset för elementen inkl. moms, men timpriset exkl. moms...
Till sist: Stå på dig! Även om hela skiten beror på dålig kommunikation på firman så är det som du säger, det handlar om hur firman agerar när misstaget har gjorts. Där finns en del övrigt att önska.