23 674 läst ·
108 svar
24k läst
108 svar
Rörmokarens ansvar
M Mag1c skrev:Fakta är att de från början ansåg att du skulle betala 18x525x1.25x0.7= 8269 kr medan du ansåg 15x525x0.7= 5512 kr, dvs en skillnad på 2750 kr.
Om de fakturerat 16 timmar 525 kr/h hade fakturan hamnat på 5880 kr.
Efter er diskussion vill de fakturera 14x625x0.7= 6125 kr medan du istället har backat till 14x525×0.7= 5145 kr.
Det skiljer nu ca 300-1000 kr mellan er, beroende på om det är 14, 15 eller 16 timmar som är korrekt tidsåtgång.
Hur mycket tid och energi vill du lägga på de sista hundralapparna?
Fakta är också att de fakturerat för timmar då de inte gjort något arbete för mig och försökt mörka detta. Hade SMS-kontakt i går morse med rörmokaren där han skrev att han bett dem dra av två timmar för måndagens arbete då de inte skulle faktureras. Ändå kom dessa på fakturan.
Fakta är också att de inte specificerat varken timmar eller timpenning på fakturan utan bara skrivit en klumpsumma för arbete. Vilket utifrån deras beteende tyder på att de försökt salta fakturan och mörka detta. I övrigt var varenda koppling och till och med skruv tydligt specificerat noggrant, men inte själva arbetet. Antalet timmar hade de inte några problem med att skriva ner då de själva verkar insett att de tagit i för mycket.
Fakta är också att när jag begärde offert svarade de att det skulle bli förmånligare för mig att inte få offert utan bara riktpris. De sa då ungefär 5000 kronor för elementen och 525 kr i timmen för jobbet och att jag skulle räkna på ca 2 dagars jobb. Sen skulle det tillkomma kostnader för rör etc.
Varför ska jag betala drygt 650 kr i timmen när de sagt 525 kr i timmen när jag begärde offert?
Exakt så tänker jag också. Att de uppskattade arbetet till 2 dagars jobb betyder ju inte att de skulle kunna hinna klart med arbetet på kortare tid. Likväl som det skulle kunna ta längre tid. Det viktiga är ju att fakturan speglar verkligheten.M MartinP666 skrev:
Ja det är rimligt att firman bara tar betalt för de timmar de utfört arbete. Det är lika rimligt att de tar betalt enligt det pris det själva gett när jag frågade om pris.martin43 skrev:
Betala!!
Det är olyckligt ang ink/ex moms och du har rätt i att pris egentligen alltid ska anges ink moms till privatpersoner. När det inte finns något skriftligt är det alltid surt och när det i detta fall inte rör sig om speciellt mkt pengar där firman dessutom varit helt rimligt tillmötesgående skulle jag tackat och betalat om jag sett ett värde i att kunna anlite dem nån mer gång. Det är alltid lite chansning att anlita ett fötetsg första gången så helst vill man ju hitta ett och stanna kvar där!
Jag skulle vara mest orolig för ev konsekvenser av vattnet som rann ut.
Du är nu en bättre inköpare nästa gång och frågar klart och tydligt om ink/ex moms, rot etc.
Offert begärde jag men det var de ovilliga att ge mig, jag skulle såklart ha sagt tack och hej, jag tar en annan firma. Men det har jag lärt mig till nästa gång.
Ink/ex moms är irrelevant i sammanhanget eftersom lagen säger att pris till privatpersoner alltid anges inklusive moms, utan undantag. ROT-avdraget skulle jag redan kunnat nyttja så det skulle även bli fel att ange ett pris efter ROT. Dessutom så frågade de om jag var berättigad till ROT-avdrag efter att jag hade fått prisuppgift.
Det är företaget som är skyldig att vara tydliga med sin prissättning, konsumenten ska enligt lag aldrig ens behöva fråga om det är inklusive eller exklusive moms eftersom prisinformation utan undantag alltid ska vara inklusive moms.
Jag pratade med försäkringsbolaget igår och de gjorde en notering om detta. Jag kommer hålla utkik på plastmattan så det inte blir mörka fläckar eller dylikt.Rafael Ospino skrev:
Det värsta med vattenskador är nog det som inte syns. Om ni om något år får problem med inomhusmiljön är det så dags - det kan bli oerhört kostsamma reparationer. Att sanera ett hus fullständigt från exempelvis svartmögel som spritt sig kan var näst intill omöjligt. Det bästa är nog att kontakta försäkringsbolaget och låta dem göra en ordentlig utredning. [länk]
Det hjälper ju dock inte mot det som inte syns precis som du påepkar. Så det kan ju vara idé att ta det en vända till med dem.
Vad gäller i en sån här situation försäkringsmässigt?
Om rörfirman blånekar och påstår att de aldrig haft ut vatten på golvet. Hur ser mina chanser ut då?
Det är ju deras försäkring som ska täcka eventuell skada som jag förstått det. Men om jag kontaktar mitt försäkringsbolag och de gör en utredning och det endera inte är någon skada eller att rörfirman vägrar kännas vid att de orsakat någon skada. Åker jag på att betala självrisken då? Eller åker jag på den i vilket fall?
Jag är en rätt hygglig kille, kanske aningen för snäll så jag ställde mig ju inte direkt och filmade rörmokaren när han moppade upp vattnet utan jag försökte ju hjälpa honom med att få ordning på det.
Att VVS firman skulle "ställa upp" för dig är väl knappast troligt, dom kommer troligtvis att blåneka till att ha haft nått med din ev vattenskada att göra. Ni verkar ju inte direkt att stå på god fot med varandra 
Nej tyvärr så blev det ju så i och med att de inte tog sitt ansvar från första början. Har säljaren på firman slarvat bort elementen så ska man ju inte debitera den tid det tar för rörmokaren att reda ut vart dessa finns. Med ett sådant beteende vore det konstigt om kunderna inte klagade...E elmont skrev:
Har svårt att se att de skulle börja ta ansvar i ett försäkringsärende när de inte tagit ansvar tidigare..
HejL L.M.Olsson skrev:Nej tyvärr så blev det ju så i och med att de inte tog sitt ansvar från första början. Har säljaren på firman slarvat bort elementen så ska man ju inte debitera den tid det tar för rörmokaren att reda ut vart dessa finns. Med ett sådant beteende vore det konstigt om kunderna inte klagade...
Har svårt att se att de skulle börja ta ansvar i ett försäkringsärende när de inte tagit ansvar tidigare..
Alldeles för lite pengar för att tjafsa.
Att du inte är nöjd ännu med de dem tillmötesgått gör bara att nästa gång skiter dem i att komma till dig.
Hade du godtagit istället så hade dem "kommit ihåg" dig nästa gång du köper deras tjänster o "O gjort de lilla extra".
Nu är du bara en girig kund som inte kommer få hjälp.
Ja jag är vvs are. Att tjafsa om några 100 lappar när de är han ser såg till att du har varmt i vinter o juletider.
Klagar man å aldrig blir nöjd. Då ska de verkligen göra skillnad. De du får för dina 100 lappar i skillnad är knappt bio runda med familjen en lördag.
Mvh Henrik
Tänk dig för. Konsumenten har inte alltid rätt.
[QUOTE
Jag är en rätt hygglig kille, kanske aningen för snäll så jag ställde mig ju inte direkt och filmade rörmokaren när han moppade upp vattnet utan jag försökte ju hjälpa honom med att få ordning på det.[/QUOTE]
Oj! Vi är grymt imponerade av din snällhet...
Ärligt talat har jag än så länge inte sett tillstymmelse till att du varit det minsta snäll eller tillmötesgående. Detta kommer sannolikt straffa sig en dag, då du råkar ut för en akut vattenläcka, eller elfel.
Jag är en rätt hygglig kille, kanske aningen för snäll så jag ställde mig ju inte direkt och filmade rörmokaren när han moppade upp vattnet utan jag försökte ju hjälpa honom med att få ordning på det.[/QUOTE]
Oj! Vi är grymt imponerade av din snällhet...
Ärligt talat har jag än så länge inte sett tillstymmelse till att du varit det minsta snäll eller tillmötesgående. Detta kommer sannolikt straffa sig en dag, då du råkar ut för en akut vattenläcka, eller elfel.
Du menar alltså att det är okej att fakturera 18 timmar för max 14 timmars arbete?Henrik Nordlander skrev:Hej
Alldeles för lite pengar för att tjafsa.
Att du inte är nöjd ännu med de dem tillmötesgått gör bara att nästa gång skiter dem i att komma till dig.
Hade du godtagit istället så hade dem "kommit ihåg" dig nästa gång du köper deras tjänster o "O gjort de lilla extra".
Nu är du bara en girig kund som inte kommer få hjälp.
Ja jag är vvs are. Att tjafsa om några 100 lappar när de är han ser såg till att du har varmt i vinter o juletider.
Klagar man å aldrig blir nöjd. Då ska de verkligen göra skillnad. De du får för dina 100 lappar i skillnad är knappt bio runda med familjen en lördag.
Mvh Henrik
Tänk dig för. Konsumenten har inte alltid rätt.
Du menar även att det är okej att debiter 25% mer än överenskommet pris?
Borde inte det per definition vara bedrägeri?
Betänk också följande: de ville inte lämna offert, tog nog två veckor från det att jag via formulär på deras hemsida begärde offert tills de hörde av sig, inte ens då var de villiga att lämna en riktig offert (det hade räckt med att de lämnat skriftligt på vad de sagt muntligt).
Sedan hör jag inget från dem och får efterlysa dem tre veckor senare. När de väl dyker upp så har de inte med sig grejerna jag beställt via dem.
De är under arbetet oaktsamma och kan, om jag har otur, orsakar vattenskada.
De fakturerar betydligt fler timmar än vad de varit här och arbetat och dessutom en högre timpenning än avtalat.
På fakturan så har de inte specat hur många timmar varje moment tagit, de har inte ens specat antalet timmar.
Anser du som vvsare att detta är seriöst utfört?
Är det vanligt att vvs-firmor beter sig så?
Hade de inte glömt mig från första början hade arbetet varit klart ungefär en månad tidigare. Så argumentet "du fick varmt i juletid" håller inte.
Arbetet beställdes inte för att jag frös, utan för att de gamla elementen var slitna och behövdes bytas ut.
Tror du verkligen att de skulle komma ihåg mig nästa gång när de inte kom ihåg mig i första skedet?
Jag är införstådd med att de inte kommer vilja ha mig som kund igen (de var ju nästan lite stöniga redan när jag begärde offert).
Men om vi vänder på det. Varför skulle jag anlita dem igen när de saltar fakturorna? Och de "hundralapparna jag tjafsar om" skulle ju de lätt ta igen på nästa jobb om de inte försökt blåsa mig med första fakturan.
Oj! Vi är grymt imponerade av din snällhet...A AG A skrev:
Ärligt talat har jag än så länge inte sett tillstymmelse till att du varit det minsta snäll eller tillmötesgående. Detta kommer sannolikt straffa sig en dag, då du råkar ut för en akut vattenläcka, eller elfel.[/QUOTE]
Vad menar du att jag skulle gjort
Ärligt talat har jag än så länge inte sett tillstymmelse till att du varit det minsta snäll eller tillmötesgående. Detta kommer sannolikt straffa sig en dag, då du råkar ut för en akut vattenläcka,
Ärligt talat har jag än så länge inte sett tillstymmelse till att du varit det minsta snäll eller tillmötesgående. Detta kommer sannolikt straffa sig en dag, då du råkar ut för en akut vattenläcka, eller elfel.[/QUOTE]
Nej jag skulle väl snällt betalat för tid som de inte ens varit här och jag skuellr väl betalat ett pris som är högre än överenskommet. För att bestrida felaktiga fakturor är ju oförskämt..
Misstaget dom gjorde när dom glömde att tala om att moms tillkom kan du inte acceptera att det rättas till, men misstaget med för många timmar kräver du att det ska rättas till. Hur kommer det sig att bara dom begångna felen som "gynnar" dig ska rättas till ?
Medlem
· Västra Götaland
· 85 inlägg
Stå på dig. Jag håller med till 100%. Tyvärr känner man igen beteendet från flera hantverkare.
Det är alltid bra att utreda så grundligt som möjligt så nära skadedatum som möjligt. Föreställ dig att det om några år upptäcks omfattande skador i bjälklaget. Föreställ dig att du faktiskt hade filmat rörmokaren när han moppade vatten. I rätten skulle de troligen anföra att det alltid blir lite spill när man tar loss en radiator som varit i drift. Det kvarstår nämligen alltid en del vatten i dem, även om systemet är tömt. Även om du har filmbevis visar det inte hur mycket vatten som runnit ut och vart det tagit vägen. I det fallet står ord mot ord: ditt ord mot en yrkesmans. Förekomsten av en vattenskada betyder ingenting i sammanhanget - den kan ha uppkommit när som helst tidigare eller efter. Om däremot utredningen visar att fukt trängt ner i konstruktionen nyligen finns det ett troligt orsakssamband med VVS-jobbet. Det går då oftast ganska fort att torka ut den också så att det inte blir några permanenta skador. Så dröj inte.L L.M.Olsson skrev:Jag pratade med försäkringsbolaget igår och de gjorde en notering om detta. Jag kommer hålla utkik på plastmattan så det inte blir mörka fläckar eller dylikt.
Det hjälper ju dock inte mot det som inte syns precis som du påepkar. Så det kan ju vara idé att ta det en vända till med dem.
Vad gäller i en sån här situation försäkringsmässigt?
Om rörfirman blånekar och påstår att de aldrig haft ut vatten på golvet. Hur ser mina chanser ut då?
Det är ju deras försäkring som ska täcka eventuell skada som jag förstått det. Men om jag kontaktar mitt försäkringsbolag och de gör en utredning och det endera inte är någon skada eller att rörfirman vägrar kännas vid att de orsakat någon skada. Åker jag på att betala självrisken då? Eller åker jag på den i vilket fall?
Jag är en rätt hygglig kille, kanske aningen för snäll så jag ställde mig ju inte direkt och filmade rörmokaren när han moppade upp vattnet utan jag försökte ju hjälpa honom med att få ordning på det.
L L.M.Olsson skrev:Du menar alltså att det är okej att fakturera 18 timmar för max 14 timmars arbete?
Betänk också följande: de ville inte lämna offert, tog nog två veckor från det att jag via formulär på deras hemsida begärde offert tills de hörde av sig, inte ens då var de villiga att lämna en riktig offert (det hade räckt med att de lämnat skriftligt på vad de sagt muntligt).
Sedan hör jag inget från dem och får efterlysa dem tre veckor senare. När de väl dyker upp så har de inte med sig grejerna jag beställt via dem.
De fakturerar betydligt fler timmar än vad de varit här och arbetat och dessutom en högre timpenning än avtalat.
På fakturan så har de inte specat hur många timmar varje moment tagit, de har inte ens specat antalet timmar.
Hade de inte glömt mig från första början hade arbetet varit klart ungefär en månad tidigare. Så argumentet "du fick varmt i juletid" håller inte.
Arbetet beställdes inte för att jag frös, utan för att de gamla elementen var slitna och behövdes bytas ut.
Tror du verkligen att de skulle komma ihåg mig nästa gång när de inte kom ihåg mig i första skedet?
Jag är införstådd med att de inte kommer vilja ha mig som kund igen (de var ju nästan lite stöniga redan när jag begärde offert).
Men om vi vänder på det. Varför skulle jag anlita dem igen när de saltar fakturorna? Och de "hundralapparna jag tjafsar om" skulle ju de lätt ta igen på nästa jobb om de inte försökt blåsa mig med första fakturan.
Hej
Självklart ingår fusk inte i mitt jobb.
Men vad säger att din utsago är den 100 procent korrekta.
Sen har dem ju krediterat. Sen att de inte blev efter kronan vad du säger. Vad gör de ?
Var glad för det dem tog bort och tacka istället. Montören skall fakturera dig för tid so. Han lägger på ditt jobb utanför ditt hem också. Som resor. Hämta material. Skriva tid o underlag till faktura. SJÄLVKLART.
Den tid du pratar om är tiden i ditt hem. Jag tror han lagt ner mer tid än så. Så enkelt är de. Vem skall betala för resor. Hämta material. Skriva underlag m.m. om inte kunden ? Så funkar de.
Ha en god julL L.M.Olsson skrev:Du menar alltså att det är okej att fakturera 18 timmar för max 14 timmars arbete?
Det är inget misstag att "glöma" att berätta att moms tillkommer. Alla prisuppgifter till privatkund ska anges inklusive moms. Detta regleras i prisinformationslagen. Som konsument förutsätter jag att den prisuppgift jag får är korrekt. Har då firman gjort en miss så får de skylla sig själva. Rent juridiskt råder det inte några tvivel där.E elmont skrev:
En motfråga: varför ska jag som konsument acceptera att betala för tid då inget arbete utförts?
Tack för ditt stöd, känns bra att det finns folk som inte av slentrian försvarar hantverkares dåliga beteende.B Bernt_Karlsson skrev:
Tack för ditt svar, jag är inne på lite samma spår gällande bevisningen (att jag som lekman är chanslös mot en yrkesman om ord står mot ord).Rafael Ospino skrev:
Det är alltid bra att utreda så grundligt som möjligt så nära skadedatum som möjligt. Föreställ dig att det om några år upptäcks omfattande skador i bjälklaget. Föreställ dig att du faktiskt hade filmat rörmokaren när han moppade vatten. I rätten skulle de troligen anföra att det alltid blir lite spill när man tar loss en radiator som varit i drift. Det kvarstår nämligen alltid en del vatten i dem, även om systemet är tömt. Även om du har filmbevis visar det inte hur mycket vatten som runnit ut och vart det tagit vägen. I det fallet står ord mot ord: ditt ord mot en yrkesmans. Förekomsten av en vattenskada betyder ingenting i sammanhanget - den kan ha uppkommit när som helst tidigare eller efter. Om däremot utredningen visar att fukt trängt ner i konstruktionen nyligen finns det ett troligt orsakssamband med VVS-jobbet. Det går då oftast ganska fort att torka ut den också så att det inte blir några permanenta skador. Så dröj inte.