25 382 läst ·
84 svar
25k läst
84 svar
Rör till värmesystem
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Nu är element och bockverktyg inköpt, så nu är jag i inlärningsfasen för att bocka rör.
Har därmed släppt sargen och börjat närma mig matchen iaf, även om det går långsamt
Tycker dock inte det blir bra när jag bockar. Har köpt bockverktyg från Rinkaby av märket Ha-ma (kvr-D tror jag den hette) och för 12+15mm hårda kopparrör.
Försöker bocka ett gammalt 15mm som jag hade liggandes i källaren och det blir snyggt och fint, böjen hamnar där jag vill ha den osv, men!
Ytterkanten av böjen blir lite tillplattad. Det är säkert så lite att det inte spelar någon roll, men rätt ska gärna vara rätt.
Det blir inga veck och det är bara några mm av rörets högsta "topp" som blir tilltryckt av hjulet på bockverktyget.
Det är ett 15mm rör och jag lägger röret i 15mm-delen.
Det går åt riktigt mycket kraft för att bocka, men det vill jag tro är normalt.
Läste något tips om att fetta in ytan på hjulet och kontrollera rörets placering, så ska testbocka lite mer sen.
Har ni några andra tips?
Har därmed släppt sargen och börjat närma mig matchen iaf, även om det går långsamt
Tycker dock inte det blir bra när jag bockar. Har köpt bockverktyg från Rinkaby av märket Ha-ma (kvr-D tror jag den hette) och för 12+15mm hårda kopparrör.
Försöker bocka ett gammalt 15mm som jag hade liggandes i källaren och det blir snyggt och fint, böjen hamnar där jag vill ha den osv, men!
Ytterkanten av böjen blir lite tillplattad. Det är säkert så lite att det inte spelar någon roll, men rätt ska gärna vara rätt.
Det blir inga veck och det är bara några mm av rörets högsta "topp" som blir tilltryckt av hjulet på bockverktyget.
Det är ett 15mm rör och jag lägger röret i 15mm-delen.
Det går åt riktigt mycket kraft för att bocka, men det vill jag tro är normalt.
Läste något tips om att fetta in ytan på hjulet och kontrollera rörets placering, så ska testbocka lite mer sen.
Har ni några andra tips?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ska se om jag kan få med det på bild. De tidigare böjarna är inte tillplattade på detta vis, men dem är kolsvarta så jag gissar att man har glödgat dem först, kanske blir mindre åverkan då.Boan skrev:
Det är koppar som jag testar med.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Så här ser det ut i alla fall, typ helt omöjligt att få med på bild 
Är ju gamla rör också så man ska nog inte hänga upp sig för mycket på det. Såg i alla fall ut som att röret låg riktigt fint i bockverktyget under hela bockningen. Störande dock, man vill ju gärna att det skall vara lite bättre än perfekt
Är ju gamla rör också så man ska nog inte hänga upp sig för mycket på det. Såg i alla fall ut som att röret låg riktigt fint i bockverktyget under hela bockningen. Störande dock, man vill ju gärna att det skall vara lite bättre än perfekt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det där måste du kunna få till bättre, ser nästan ut som bockat över knäet. 
Har du testat hur verktyget funkar om du glödgar lite? Ska rören målas och det går bättre är det ju en väg. Hur bockar du nu, hjälper du till i änden som bockas eller bara drar i spaken? Lite smörja som nämnts i yttern kan ju vara något också.
Har du testat hur verktyget funkar om du glödgar lite? Ska rören målas och det går bättre är det ju en väg. Hur bockar du nu, hjälper du till i änden som bockas eller bara drar i spaken? Lite smörja som nämnts i yttern kan ju vara något också.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ska testa med att glödga, ska först och främst se om jag har något lämpligt att glödga med ens 
Dem ska målas så det är OK.
Jag drar bara i ena då det är så jag läst/kollat mig till att man ska göra. Kan det ens påverka?
Kan rörets ålder ställa till det? Vi snackar nog alltså gammalt rör, över 15 år.
Dem ska målas så det är OK.
Jag drar bara i ena då det är så jag läst/kollat mig till att man ska göra. Kan det ens påverka?
Kan rörets ålder ställa till det? Vi snackar nog alltså gammalt rör, över 15 år.
Så länge hjulet är för 15mm så ska det vara lugnt. Borde inte spela någon roll med åldern. Jag har ju samma verktyg tror jag och jag tänkte aldrig på att det blev något konstigt, vara bara så nöjd att det gick bocka hårda rör 
med KVR-D ska du inte behöva glödga enligt tillverkaren.
http://www.ha-ma.se/produkt.aspx_Bockverktyg
Själv kör jag endast med fromax 55.
http://www.fromax.com/no55.html
http://www.ha-ma.se/produkt.aspx_Bockverktyg
Själv kör jag endast med fromax 55.
http://www.fromax.com/no55.html
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Nej glödga ska inte behövas, det var en av anledningarna till att jag tyckte om verktyget 
Däremot funderar jag på den här gummibluppen som jag tolkade är för att skydda röret.
Jag kan tycka att det känns som att den tvingar ut röret åt motsatt håll som man bockar åt. Det hade ju för mig vart en rimlig anledning till problemet?
Den sitter som satingen och är ordentligt tjock, så det känns som att den ska vara där. Man får nog skära bort den annars.
Jag tycker som sagt att det känns som att den tvingar ut röret åt fel håll.
Däremot funderar jag på den här gummibluppen som jag tolkade är för att skydda röret.
Jag kan tycka att det känns som att den tvingar ut röret åt motsatt håll som man bockar åt. Det hade ju för mig vart en rimlig anledning till problemet?
Den sitter som satingen och är ordentligt tjock, så det känns som att den ska vara där. Man får nog skära bort den annars.
Jag tycker som sagt att det känns som att den tvingar ut röret åt fel håll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

