Jag tänker välja diameter efter detta:

Screenshot_2016-04-16-23-27-22.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har för mig att det är en skärmdump från värmepumpsforum.

Kommer använda kopparrör och löda med en lödtång jag fyndade på tradera. :)
 
M
smurfen72 skrev:
Inte många rörkrökare som löder i dag brand risken slipper man med klämkoppling och det är ju tidsvinst med kläm och om inte så kunden betalar materialet.
Nej så är det nog, är ju ett gammalt trähus så man får ju verkligen akta sig.

Och precis som du säger - kunden betalar ju materialet, så vem bryr sig :)
 
M
Jarlingar skrev:
Jag tänker välja diameter efter detta:

[bild]

Har för mig att det är en skärmdump från värmepumpsforum.

Kommer använda kopparrör och löda med en lödtång jag fyndade på tradera. :)
Japp - det där är ett jättebra diagram som Rickard på värmepumpsforum har knåpat ihop (eller ja, kopierar ihop).

Jag tycker 9kW från pumpen till stamfördelaren är i underkant då pumpen är på 9kW.
Hade säkert funkat kanon i verkligheten, men tar hellre i lite för mycket eftersom det är ett sattyg att ändra i efterhand :)

Tänk även på att t ex golvvärme kan kräva grövre stam då det är många fler liter som ska pumpas runt.

I ett av mina rum som med element hade legat på kanske 15-20 liter volym ligger idag minst 40 liter i golvvärmen.
 
Redigerat:
M
Om jag ska dra rör längs med taket för att komma mellan rum på samma våning - räcker det att jag sätter en koppling med avluftning uppe i takhöjd då?

Är inte helt säker på att jag kommer göra så, men det är för tillfället både lämpligast och smidigast.
 
M
krilleman_215 skrev:
ELF rör använder man i dom flesta värmeinstallationerna idag (synligt) på byggen idag! Dessa rör har samma egenskaper som koppar.

Kör med vanliga klämringskopplingar alt. pressa med samma fabrikat som rören. Tänk på att maskinen ska vara kalibrerad under senaste året och V eller M käft! Båda varianterna är godkända.

Om du väljer klämring så köp vatette och följ monteringsanvisningen slaviskt! Bättre koppling med tydliga instruktioner får du leta efter.

[länk]
Krille - varför är vatette bättre än VSH som rinkaby rör säljer?
 
Krilleman
Vatette är en svensk kvalitetskoppling. Supertydliga monteringsanvisningar och bra kundservice.

VSH har jag haft fler dåliga erfarenheter av. (Även Vatette har lite felaktigheter ibland) Dessutom tycker jag rent estetiskt att dom är fulare. Någon här på forumet rapporterade nyligen att dennes kopplingar gått av vid åtdragning.

Jag kör uteslutande på Vatette. Inte är dessa kopplingar särskilt dyra heller!
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
M
krilleman_215 skrev:
Vatette är en svensk kvalitetskoppling. Supertydliga monteringsanvisningar och bra kundservice.

VSH har jag haft fler dåliga erfarenheter av. (Även Vatette har lite felaktigheter ibland) Dessutom tycker jag rent estetiskt att dom är fulare. Någon här på forumet rapporterade nyligen att dennes kopplingar gått av vid åtdragning.

Jag kör uteslutande på Vatette. Inte är dessa kopplingar särskilt dyra heller!
Njäe så väldans dyra är dem inte när det gäller 12,15 & 22mm, men vid 35mm då skiljer det hundra spänn, så det var därför jag undrade.

Tänker så klart endast snåla på de saker där funktionen är lika eller försumbar, att riskera en läckande koppling för en hundring hade jag ju inte tänkt :)

Jag kör med VP och vill inte ha några termostater på elementen. Visst funkar det att bara köra en koppling med R15 och klämring i andra änden då? Elementet kommer sitta på en golvvärmefördelare så det justeras där.

Tack för hjälpen!
 
Har köpt en hel del grejer på Rinkaby och allt har varit av bra kvalite sen kanske det finns bättre men det är inga problem att bygga ett bra system med grejer därifrån. Om du har vp kopplad direkt på systemet är det klokt att skippa termostaterna och det spelar ingen roll vart strypningen sitter bara den finns.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Får se hur jag gör - ska förmodligen köpa allt hos en lokal röris som ligger i samma prisklass som Rinkaby, så det blir ju säkert vatette.
Möjligt att jag beställer 35orna från Rinkaby då dem sitter i källaren, beror nog på vilket humör jag är på den dagen :)
 
M
Tack, fan vad bra du är Krilleman!

Konstigt nog så rekommenderar inte VSH att man lossar kopplingen efter första åtdragningen för att minska risken för spänningskorotion.
 
M
Ju mer jag planerar och funderar, desto fler frågor uppstår. Varpå en som jag inte lyckas googla mig till riktigt.

Jag ska sätta en T-koppling där ytterligare ett element kommer installeras längre fram. Vad är lämpligt att använda som avstängning? Vissa säger att ballofix är olämpligt pga att den stryper flödet, en returventil hade ju funkat men lär ju både se knäppt ut och inte vara enligt praxis.

Har ni något lämpligt förslag pojkar?
 
Marcussjogren skrev:
Ju mer jag planerar och funderar, desto fler frågor uppstår. Varpå en som jag inte lyckas googla mig till riktigt.

Jag ska sätta en T-koppling där ytterligare ett element kommer installeras längre fram. Vad är lämpligt att använda som avstängning? Vissa säger att ballofix är olämpligt pga att den stryper flödet, en returventil hade ju funkat men lär ju både se knäppt ut och inte vara enligt praxis.

Har ni något lämpligt förslag pojkar?
En ballofix kommer att fungera alldeles utmärkt ur flödessynpunkt.
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
M
Tack!
 
M
När man läser runt så säger de flesta att ballofixen stryper flödet men ungefär lika många säger att det inte gör något.

Men eftersom jag kör VP och dessutom sätter radiatorn på samma stam som golvvärmen så vill jag nog helst ha något som inte stryper.

Köper man en avstängningsventil för radiator enl nedan så måste man väl ha någon övergång från M22 till R15 också?

http://www.vvs-klimat.se/mobile/pro...gsventil-m22?gclid=CPjVvp_g1s0CFUsNcwodVwIEVg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.