25 382 läst ·
84 svar
25k läst
84 svar
Rör till värmesystem
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Kanske får bli en kulventil ändå, ska ju sitta undangömt ändå (inte inbyggt).
Kan man kasta klämringsmuttern och skruva kulventilen direkt på klämringskopplingen med lin som tätar? Känns rimligt i mitt huvud i alla fall
Kan man kasta klämringsmuttern och skruva kulventilen direkt på klämringskopplingen med lin som tätar? Känns rimligt i mitt huvud i alla fall
Sätt du någon form av "Ballofix" det är säkert på många sätt vettigt och sett till strypning är det inget tema. Du velar mycket i olika trådar kring ditt system gällande dimensioner, material på rör, kopplingsfabrikat och typer mm det kan vara bra att tänka genom jobbet men man ska inte förlamas.
Ta hellre en mer teknisk/fysikalisk vända i de olika fallen då har du bästa grund för dina överväganden, och detta är inget som behöver dras så långt för att bli på alla sätt praktiskt bra. Sätt siffror på tex Ballofixernas inverkan så ser du snart vad som har betydelse. Man kan ofta hamna snett om man lyssnar till diverse sanningar i en bransch där väldigt få ser till grunderna utan allt flyter på enligt mer eller mindre grova tumregler och diverse upplevda problem som inte retts ut orsakerna bakom.
Ta hellre en mer teknisk/fysikalisk vända i de olika fallen då har du bästa grund för dina överväganden, och detta är inget som behöver dras så långt för att bli på alla sätt praktiskt bra. Sätt siffror på tex Ballofixernas inverkan så ser du snart vad som har betydelse. Man kan ofta hamna snett om man lyssnar till diverse sanningar i en bransch där väldigt få ser till grunderna utan allt flyter på enligt mer eller mindre grova tumregler och diverse upplevda problem som inte retts ut orsakerna bakom.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Du har helt rätt i det du skriver, när man ska börja med någonting nytt så är det väldigt lätt för vissa (mig t ex) att gräva ner sig i det teoretiska. Varje detalj ges drösvis med tid, allt för att man tror att det blir fel annars.GK100 skrev:Sätt du någon form av "Ballofix" det är säkert på många sätt vettigt och sett till strypning är det inget tema. Du velar mycket i olika trådar kring ditt system gällande dimensioner, material på rör, kopplingsfabrikat och typer mm det kan vara bra att tänka genom jobbet men man ska inte förlamas.
Ta hellre en mer teknisk/fysikalisk vända i de olika fallen då har du bästa grund för dina överväganden, och detta är inget som behöver dras så långt för att bli på alla sätt praktiskt bra. Sätt siffror på tex Ballofixernas inverkan så ser du snart vad som har betydelse. Man kan ofta hamna snett om man lyssnar till diverse sanningar i en bransch där väldigt få ser till grunderna utan allt flyter på enligt mer eller mindre grova tumregler och diverse upplevda problem som inte retts ut orsakerna bakom.
Sen är det även ett bekymmer att utbudet på material är så kopiöst stort. Se bara på en så enkel sak som en avstängningsventil. Du har ballofixer, kulventiler, strypventiler och tio andra olika enheter som gör (för lekmannen) samma sak.
När man då sitter på sin kammare och förkovrar sig så hittar man alltid något nytt, alltid något som kanske är mer lämpligt osv. Det finns liksom ingen gräns för när man är klar
Med det sista menar du att göra en koll på vad ballofixen har för flöde och sedan välja en som är lämplig till radiatorn med avseende på tillverkarens rekommenderade flöde?
Ja när du känner dig klar med radiatorns effekt vid önskade temperaturer osv och kommit fram till ett dimensionerande flöde kan du se hur mycket din avstängning ger och hur mycket du ändå bör ta bort i kretsen. Troligtvis är ventilerna marginella och att de inte kommer stjälpa lasset samt att du ändå behöver strypa mer för att balansera systemet.Marcussjogren skrev:
Jag menar inte att du överdriver det är bra att gå igenom både stort och smått i ett nytt område men man får försöka väga lite och inte fastna i varje vrå. Just olika praktiska ting kring materialval och sätt att montera, fabrikat osv som tex krilleman ofta ger här är mycket värda vid såna här jobb. Visst kan flödesdynamik, värmetransmission mm vara både bra och intressant men det kan hållas ytterst schematiskt i dessa sammanhangen, sånt krilleman via intresse för jobbet och många olika fall lärt sig är här så mycket viktigare att snappa upp för hempulet.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ja det har du helt rätt i - och det är väl kanske en anledning till varför jag vill ha fullt flöde i ventilerna, för att slippa fundera på t ex att flödet minskar.
Men jag tror nog att jag är ganska klar med den här biten nu och sista steget innan inköp och montage är att lösa det finansiella
Tack!
Men jag tror nog att jag är ganska klar med den här biten nu och sista steget innan inköp och montage är att lösa det finansiella
Tack!
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Kulventil med invändig gänga som skruvas antingen direkt på klämringensgänga eller så använder jag T-koppling med avstick R15 utv.smurfen72 skrev:
Har inte hunnit kolla vad det är för gänga på en vanlig klämringskoppling så det var bara en tanke att det kanske fanns passande.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Verkar som att vatette 15mm KK har R15 som gänga då en lös 15mm kopplingsmutter har inv R15.
Har dock inte hittat något svart på vitt där kopplingen i sin helhet visas tillsammans med dess dimensioner. Inte orkat leta så febrilt heller, måste ju kolla Island-matchen också
Har dock inte hittat något svart på vitt där kopplingen i sin helhet visas tillsammans med dess dimensioner. Inte orkat leta så febrilt heller, måste ju kolla Island-matchen också
Är du säker på att inte 15 mm kopplings muttern är en sk halvkoppling som är avsedd att användas på gängad detalj med tex R15 gänga ? Jag som bara amatör rörmockat har inte stött på nån klämrings koppling med vanlig R gänga men det kanske finns och är ju helt klart smidigt i så fall. Hängde inte riktigt med hur du skulle koppla ändå brukar inte vara riktigt så trög i vanliga fall får hoppas det är tillfällig förvirring. Hur som helst det finns ju ventiler med klämring eller enbart gängor så det går att koppla ihop nästan allt.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Denna var det som jag kollade på:smurfen72 skrev:Är du säker på att inte 15 mm kopplings muttern är en sk halvkoppling som är avsedd att användas på gängad detalj med tex R15 gänga ? Jag som bara amatör rörmockat har inte stött på nån klämrings koppling med vanlig R gänga men det kanske finns och är ju helt klart smidigt i så fall. Hängde inte riktigt med hur du skulle koppla ändå brukar inte vara riktigt så trög i vanliga fall får hoppas det är tillfällig förvirring. Hur som helst det finns ju ventiler med klämring eller enbart gängor så det går att koppla ihop nästan allt.
http://www.rskdatabasen.se/searchRSK.aspx
Nr: 1947241
Kulventilen har R15 inv gänga i vardera ände. Sen har jag ett 15mm rör, där sätter jag en T-koppling och på avsticket skruvar jag på ventilen. Antingen direkt på en vanlig koppling eller så finns det med all säkerhet en T-koppling med R15 utv gänga istället för klämringskoppling som avstick.
Enklast är nog köpa T-koppling med R15. Jag tror detaljen du länkade till är en halvkoppling den drar man på en R15 gänga med slät ände och går vidare med tex ett 15 mm rör muttern kommer inte från en vanlig klämring.
