B
kör kopparrör. det är inte så stor skillnad.. i det stora hela.

men såg lite dyrt ut. med LRF-avtalet är priset på Ahlsell 122 kr/m+moms för 35 mm, (och det avtalet är mycket sämre än en riktigt VVS:are)

22mm rör är ca 50kr/m + moms

räcker det inte med 28mm rör?

hos farsan matar vi ack-tanken från en 12 kw VP med 22mm rör, inga som helst problem när det är så korta avstånd. det är ju dock bara 2-3 m.

Vilken effekt behöver huset och vilket delta kommer systemet ha det avgör dimensioneringen av rören men 28mm klarar nog de flesta villor även om det är gränsfall enligt programmen.

B
Den dimensionen är väl för att det inte ska bli ljud.. Öka bara cirkpump så det blir mer fart. I ett pannrum gör det ju inget att det viner...

Det gör inget om det viner i pannrummet men rören slits mera samt cp drar mera energi och många har ju tex vp kopplad direkt mot rad och då lär det vina på fler ställen.

M
smurfen72 skrev:
Det gör inget om det viner i pannrummet men rören slits mera samt cp drar mera energi och många har ju tex vp kopplad direkt mot rad och då lär det vina på fler ställen.
Precis - drar jag på cirkpumpen på högsta så hörs ljudet i min nuvarande 22mm stam. Gissar på att en ev radiator kommer föra det ljudet vidare.

M
Boan skrev:
kör kopparrör. det är inte så stor skillnad.. i det stora hela.

men såg lite dyrt ut. med LRF-avtalet är priset på Ahlsell 122 kr/m+moms för 35 mm, (och det avtalet är mycket sämre än en riktigt VVS:are)

22mm rör är ca 50kr/m + moms

räcker det inte med 28mm rör?

hos farsan matar vi ack-tanken från en 12 kw VP med 22mm rör, inga som helst problem när det är så korta avstånd. det är ju dock bara 2-3 m.
Varför skulle koppar vara bättre?

Jo jag har snackat lite med rörfirmorna i stan och ingen av dem har någonsin använt mer än 28mm. Får se vad jag väljer i slutändan. Känner mig inte helt säker på att dem har installerat ett riktig lågtempsystem heller.

Gällande priset - så fick jag 24:-/m (15mm) från en lokal firma för elförzinkade rör, samma som Rinkaby säljer.
Kopparrör kommer förmodligen kosta nästan det dubbla, men har inte bett just den firman om pris på det.

Rinkaby säljer kopparrören för drygt tre gånger priset för EF.

Krilleman
En någelunda stor rörfirma köper VSH ELF 15mm för ca 20:- ink moms.

Så 24:- metern var ett riktigt bra pris!

M
krilleman_215 skrev:
En någelunda stor rörfirma köper VSH ELF 15mm för ca 20:- ink moms.

Så 24:- metern var ett riktigt bra pris!
Detta var Geberit, men tvivlar på att det skiljer avsevärt i kvalité?

Ja jag tror lite att dem lockar och hoppas på att ligga bra till nästa gång jag ska byta ut pumpen. Vilket dem ju gör helt rätt i :)

Fast fick iofs pris på 38:- för Vatette klämringskoppling, rak förkromad, vilket procentuellt sett slår många internetbutiker med hästlängder.
90-graders dito för 56:-, även det verkar riktigt behagligt :)

B
fördelen med koppar är ju att det är enkelt att jobba med, mer utbrett än ELF, klämkopplingar osv.

menar på att det är kanske inte rören som blir det stora utan kopplingarna när det kommer till priset, om det inte är väldigt långt.

Krilleman
Boan skrev:
fördelen med koppar är ju att det är enkelt att jobba med, mer utbrett än ELF, klämkopplingar osv.

menar på att det är kanske inte rören som blir det stora utan kopplingarna när det kommer till priset, om det inte är väldigt långt.
Jag förstår inte ditt argument.

Pressdelarna är även dessa billigare än koppar och klämringskopplinagar fungerar på ELF likväl som koppar!

M
Boan skrev:

Är väl skillnad på koppar och ELF i det avseendet?

Klämringskopplingar i mässing från Vatette är det som kommer användas, lödning är uteslutet.

Så priset för kopplingar och annat material kommer bli samma oavsett om jag använder koppar eller ELF.

• Gilla
Lohi
  • Laddar…
Men löd delar till koppar är billiga om man nu vill löda.

Krilleman
Marcussjogren skrev:
Detta var Geberit, men tvivlar på att det skiljer avsevärt i kvalité?

Ja jag tror lite att dem lockar och hoppas på att ligga bra till nästa gång jag ska byta ut pumpen. Vilket dem ju gör helt rätt i :)

Fast fick iofs pris på 38:- för Vatette klämringskoppling, rak förkromad, vilket procentuellt sett slår många internetbutiker med hästlängder.
90-graders dito för 56:-, även det verkar riktigt behagligt :)
Men Riknaby säljer VSH och du skrev "samma som rinkaby" ;)

Mapress är snäppet bättre än VSH i min agenda. (15mm ELF rör är någon krona dyrare än VSH) Men tänk på vilka presskäftar du ska ha om du köper pressdelar! V eller M.

Mapress (gamla Manessman) är dom som köpte patentet av den svenska(!) uppfinnaren från Molkom. Alltså lite av originalet. :thumbup:

http://www.geberit.se/media/local_media/_imported/documents/historien_om_geberit_mapress.pdf

Jag hittar rak krom 15mm Vatette RSK 1946748 för 31:- i en internetbutik!
Samma butik har 90º 15mm vinkel krom RSK 1947548 för 40:-!

Hästlängder? :wow:

M
smurfen72 skrev:
Men löd delar till koppar är billiga om man nu vill löda.
Löda är redan uteslutet av flera olika anledningar.

M
krilleman_215 skrev:
Men Riknaby säljer VSH och du skrev "samma som rinkaby" ;)

Mapress är snäppet bättre än VSH i min agenda. (15mm ELF rör är någon krona dyrare än VSH) Men tänk på vilka presskäftar du ska ha om du köper pressdelar! V eller M.

Mapress (gamla Manessman) är dom som köpte patentet av den svenska(!) uppfinnaren från Molkom. Alltså lite av originalet. :thumbup:

[länk]

Jag hittar rak krom 15mm Vatette RSK 1946748 för 31:- i en internetbutik!
Samma butik har 90º 15mm vinkel krom RSK 1947548 för 40:-!

Hästlängder? :wow:
Fasiken, måste vart en temporär kortslutning i hjärnan. Skulle skrivit "samma som Sigro säljer". :wow:

Jag ska inte pressa :)

Haha, vilken tur att jag skrev "många internetbutiker" ;) googlade nog inte lila bra som du!

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.