J
Dammsuga är dumt om man inte har en dammsugare med väldigt bra filter som man sen byter. För då hamnar ju -vad-det-nu-är- i dammsugaren och kommer fortsätta damma nästa gång du dammsuger.

Jag skulle ta en borste och försiktigt sopa upp skiten, sen våttorka och kasta trasorna.

Spelar egentligen ingen roll om det är asbest, mögel eller svett och fett. Du vill ha ut det utan att det hamnar i dammsugaren eller i lägenheten och därav är våttorka det bästa.

• Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
J
L lat skrev:
Dammsug du upp dammet, men vill du känna dig säkrare så ta en ny påse & byt HEPA- filtret.
Byta filter och påse efter städningen är klar hoppas jag du menar. :)

J JohanLun skrev:
Dammsuga är dumt om man inte har en dammsugare med väldigt bra filter som man sen byter. För då hamnar ju -vad-det-nu-är- i dammsugaren och kommer fortsätta damma nästa gång du dammsuger.

Jag skulle ta en borste och försiktigt sopa upp skiten, sen våttorka och kasta trasorna.

Spelar egentligen ingen roll om det är asbest, mögel eller svett och fett. Du vill ha ut det utan att det hamnar i dammsugaren eller i lägenheten och därav är våttorka det bästa.
Låter väldigt klokt av dig!
Är helt inne på ditt spår.
Dammsuga är det absolut sämsta alternativet.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Kan du inte ta ett foto för att se röret?
Ligger foto ute redan, i mitt inlägg.

S Slottsfrun skrev:
Skicka in ett prov om du tvivlar på svaren här!

• Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
S Slottsfrun skrev:
Inte underifrån

• Gilla
Slottsfrun och 1 till
  • Laddar…
J
Bästa är nog om du är precis nyinflyttad att klaga på städningen. :)

• Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Skicka in ett prov om du tvivlar på svaren här!
Det ska jag göra! 👍

J JohanLun skrev:
Bästa är nog om du är precis nyinflyttad att klaga på städningen. :)
Ja, det är också ett alternativ!

Matti_75 Matti_75 skrev:
Inte underifrån
Nej, det är helt sant. Inte där och kan fota nu, tyvärr.

S Slottsfrun skrev:
Någon erfaren ”röris” här? 😊
Ja.
S Slottsfrun skrev:
Har lagt ut ett inlägg kring dessa gamla rör bakom radiator tidigare, men undrar nu istället om det finns ”röris” med erfarenhet av gamla tiders tekniker här?
Ja.
S Slottsfrun skrev:
Min fråga är som följer:

Brukade man förr isolera liggande rör bakom radiator med gurmassa/asbest för att värmen inte skulle gå ut i väggen utan ta sig till själva radiatorn istället.
Dvs att man inte skulle förlora värme i onödan. Så säger iallafall AI. 😊
Nej.
S Slottsfrun skrev:
Jag har i äldre lgh hittat liggande rör bakom radiator med ”någonting” på. De flesta här tror att det är gammalt damm, men jag tycker inte att det ser ut så. Blir bara en massa spekulationer hit och dit och därför undrar jag om det finns någon här som vet om man brukade använda denna ”teknik”.
Ja. Nej.
S Slottsfrun skrev:
Jag är alltså fundersam på om det kan vara gammal gurmassa/asbest.

Ja, enda säkra är att ta prov, jag vet.
Men, vill ändå fråga om det finns någon med erfarenhet av detta här.
Ja.
S Slottsfrun skrev:
Tack på förhand!
Varsågod.

• Älska
Festlund
  • Laddar…
Nu är det inte asbest vi ser på bilderna. Men OM det nu vore så att dte finns absest där bakom radiatorn. Vem skulle bry sig? Hyresvärden kommer absolut inte att bry sig.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu är det inte asbest vi ser på bilderna. Men OM det nu vore så att dte finns absest där bakom radiatorn. Vem skulle bry sig? Hyresvärden kommer absolut inte att bry sig.
Varför skulle man inte bry sig?

Claes Sörmland
S Slottsfrun skrev:
Nej, det är inte vanligt damm.
Tog försiktigt med fingret på materialet.
Fick ungefär som tunt, beige, mjukt, gipsliknande på mitt finger.
Är det inte damm tillsammans med gipsslipdamm från olika ommålningar av lägenheten genom åren. Och kanske ett och annat organiskt material från blommorna som har ramlat ned från fönsterbrädan och torkat fast där på röret?

• Gilla
gmogmo och 2 till
  • Laddar…
S Slottsfrun skrev:
Varför skulle man inte bry sig?
Därför att nästan alla inte ser detta som något problem, mer än möjligen dålig städning.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.