S Slottsfrun skrev:
För att jag inte tänker hantera materialet själv. Bor i en hyresrätt. Ville bara höra mig för innan diskussion med hyresvärden.
Hyresvärden är inte din kammarjungfru.
Städa får du göra själv om inget annat är skrivet i hyresavtalet.

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag är rätt person. Precis som alla andra. Att damma bakom ett element är inte en hälsofråga. Det är en motivationsfråga.

Om du ställer en så urbota onödig fråga till en robot, får du tydligen ett urbota korkat svar tillbaka.

Du får ursäkta om jag verkar lite tvär. Men lärde din mamma dig ingenting när du var ung?
Trist att bli bemött såhär.
Tror på att bemöta varandra med vänlighet och respekt.
Jo, hon lärde mig massor.

S Slottsfrun skrev:
Trist att bli bemött såhär.
Tror på att bemöta varandra med vänlighet och respekt.
Tro mig. Jag har bemött dig med all respekt jag kan uppbringa.
S Slottsfrun skrev:
Jo, hon lärde mig massor.
Säkert. Men inte hur man städar en lägenhet.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det här är tredje (om inte fler?) tråden om dammet bakom ditt element. Du kände att du ville få fler svar om att det är damm och att du behöver städa? 😅

Problemet är löst på 3 minuter med en dammsugare och ett långsmalt munstycke, inkluderat tiden att ta fram och ställa tillbaka dammsugaren.

Oroa dig inte mer, städa bara.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Det här är tredje (om inte fler?) tråden om dammet bakom ditt element. Du kände att du ville få fler svar om att det är damm och att du behöver städa? 😅

Problemet är löst på 3 minuter med en dammsugare och ett långsmalt munstycke, inkluderat tiden att ta fram och ställa tillbaka dammsugaren.

Oroa dig inte mer, städa bara.
Ja, och ännu inget svar på min konkreta fråga. Den är faktiskt ganska relevant i sammanhanget. Om man brukade göra så (använda gurmassa för att isolera rör bakom radiator), ja då är dammsuga ingen smart idé innan man analyserat materialet.
Typ den sämsta idén faktiskt.

Om man ska tro larmrapporterna så verkar det farligare att promenera i en trafikerad storstad samma antal minuter på en gata där det inte är dubbdäcksförbud, än att dammsuga lite bakom sitt element. Än värre att bo vid en sådan gata i en stad. Det införs förbud mot dubbdäck, men inte mot dammsugning (dock säljs diverse extra dyra filter och annat till extra dyra dammsugare för den som dammsuger extra ofta, men det verkar inte ske bakom ditt element).

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
S Slottsfrun skrev:
Ville bara höra mig för innan diskussion med hyresvärden.
Som andra redan har skrivit. Jag kan inte föreställa mig att din hyresvärd bryr sig det minsta om damm eller annat oönskat dammliknande material bakom ditt element.

Vill du ha bort det ser jag bara ett fåtal möjligheter. Städa själv, ta dit en städfirma eller ta dit någon som jobbar med asbestsanering.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
S Slottsfrun skrev:
Ja, och ännu inget svar på min konkreta fråga. Den är faktiskt ganska relevant i sammanhanget. Om man brukade göra så (använda gurmassa för att isolera rör bakom radiator), ja då är dammsuga ingen smart idé innan man analyserat materialet.
Du kommer aldrig acceptera något annat än det du själv tycker med tanke på att du fortsätter försöka få något medhåll så min rekommendation är då att analysera ämnet.

Ta ett prov och skicka genast på analys, så att du kan sova i frid framöver.

Sen städar du av det, och håller efter i framtiden.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Om man ska tro larmrapporterna så verkar det farligare att promenera i en trafikerad storstad samma antal minuter på en gata där det inte är dubbdäcksförbud, än att dammsuga lite bakom sitt element. Än värre att bo vid en sådan gata i en stad. Det införs förbud mot dubbdäck, men inte mot dammsugning (dock säljs diverse extra dyra filter och annat till extra dyra dammsugare för den som dammsuger extra ofta, men det verkar inte ske bakom ditt element).
Jag är helt nyinflyttad så oavsett vad det är bakom elementet så har det noll med mig och min städning att göra.

S Slottsfrun skrev:
Ja, och ännu inget svar på min konkreta fråga. Den är faktiskt ganska relevant i sammanhanget.
Nej. Den är totalt orelevant. Att städa en lägenhet anses inte vara ett problem över huvud.
S Slottsfrun skrev:
Om man brukade göra så (använda gurmassa för att isolera rör bakom radiator)
NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ.
S Slottsfrun skrev:
, ja då är dammsuga ingen smart idé innan man analyserat materialet.
JAG GER UPP.

• Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Du kan ju också be din hyresvärd att genomföra ett asbesttest. Mina tidigare hyresvärdar skulle inte ha gått med på det, damm bakom element är hyresgästens ansvar. Eller så kan du hävda usel flyttstädning om du är nyinflyttad.

Enklast och snabbast är att ta fram dammsugaren.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S Slottsfrun skrev:
Jag är helt nyinflyttad så oavsett vad det är bakom elementet så har det noll med mig och min städning att göra.
Det har allt med din städning att göra. Eller rättare sagt. Brist på städning.

Milda Matilda. Sluta skriv och städa istället.

• Gilla
Sudden2016 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Som andra redan har skrivit. Jag kan inte föreställa mig att din hyresvärd bryr sig det minsta om damm eller annat oönskat dammliknande material bakom ditt element.

Vill du ha bort det ser jag bara ett fåtal möjligheter. Städa själv, ta dit en städfirma eller ta dit någon som jobbar med asbestsanering.
Så du menar att om det är asbesthaltigt material i icke fast form så ska hyresvärden inte bry sig? Det tror jag nog.
NyKarin NyKarin skrev:
Du kan ju också be din hyresvärd att genomföra ett asbesttest. Mina tidigare hyresvärdar skulle inte ha gått med på det, damm bakom element är hyresgästens ansvar. Eller så kan du hävda usel flyttstädning om du är nyinflyttad.

Enklast och snabbast är att ta fram dammsugaren
NyKarin NyKarin skrev:

Enklast och snabbast är att ta fram dammsugaren.
Intet Intet skrev:
Det har allt med din städning att göra. Eller rättare sagt. Brist på städning.

Milda Matilda. Sluta skriv och städa istället.
Tror du missat en sak, jag är helt nyinflyttad.

S Slottsfrun skrev:
Jag har väl ändå gett dig svaret att man inte ansåg den åtgärden som kostnadseffektiv (att isolera värmeförande rör inne i lgh som ändå skulle värmas upp. I djupa källarvalv eller utomhus kanske, men tveksamt om man skulle ah använt asbest, då det troligen fanns billigare och bättre isolerande material om det gäller värmekoefficienten. Asbest har främst andra egenskaper vad jag vet.

Sov gott och oroa dig mindre för asbest vid städning, det är inte ett problem i hemmets dammsugning (särskilt inte för icke-rökare).

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S Slottsfrun skrev:
Tror du missat en sak, jag är helt nyinflyttad.
och du har missat svaret på din fråga.

NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ.

• Gilla
Spikbjörn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.