Precis flyttat in i lgh, hus från 30-talet.
Vattenburna gamla element.
Upptäckte av en ren slump att rören bakom elementen har något på sig.
Som ”damm” när jag tar på det med fingret. Typ beige. Ganska tjockt lager.

Blir orolig om det kan vara någon gammal gurmassa, med asbest.
Behöver er hjälp!

Brukade man ha på gurmassa innehållande asbest på denna typ av längsgående liggande rör?
Eller vad kan det annars vara?

Nej, det är inte vanligt damm.
Tog försiktigt med fingret på materialet.
Fick ungefär som tunt, beige, mjukt, gipsliknande på mitt finger.

Vet att man hade gurmassa/asbest på rör vid framförallt böjar, genomdragningar.
Men Chat GPT sa att man även hade det för att isolera rören så att värmen inte förlorades genom att gå via rören in i väggen, för att istället få värmen att framförallt gå till själva radiatorn,
som det är tänkt.

Blir orolig… någon som har kunskap kring detta?

Tack på förhand!

• Gammalt värmerör med ett tjockt lager beige material på ytan, liknande damm eller isoleringsmassa, inuti en lägenhet från 1930-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt rör bakom element med beigeaktigt, dammliknande material på ytan i en 30-talslägenhet, osäkert om isoleringsmaterial innehåller asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här oron för asbest verkar försämra din livskvalitet. Har du sökt hjälp för denna oro?
Med det sagt, värmerör isolerades i stort sett aldrig när de gick igenom ett rum som ändå skulle värmas upp. Det var rör som gick inbyggda i golvbjälklag eller drogs i källare som isolerades. Med all största säkerhet är det damm, vem vet hur många decennier som gått sedan någon städade där. Decenniegammalt damm kan troligen se ut lite hur som helst.

• Gilla
Jenpet och 5 till
  • Laddar…
S Slottsfrun skrev:
Precis flyttat in i lgh, hus från 30-talet.
Vattenburna gamla element.
Upptäckte av en ren slump att rören bakom elementen har något på sig.
Som ”damm” när jag tar på det med fingret. Typ beige. Ganska tjockt lager.

Blir orolig om det kan vara någon gammal gurmassa, med asbest.
Behöver er hjälp!

Brukade man ha på gurmassa innehållande asbest på denna typ av längsgående liggande rör?
Eller vad kan det annars vara?

Tog försiktigt med fingret på materialet.
Fick ungefär som tunt, beige, mjukt, gipsliknande på mitt finger.

Vet att man hade gurmassa/asbest på rör vid framförallt böjar, genomdragningar.
Men Chat GPT sa att man även hade det för att isolera rören så att värmen inte förlorades genom att gå via rören in i väggen, för att istället få värmen att framförallt gå till själva radiatorn,
som det är tänkt.

Blir orolig… någon som har kunskap kring detta?

Tack på förhand!
Det inte bara ser ut som damm - det är damm.
Tidigare ägare har slarvat med flyttstädningen.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
20+ års samlat damm.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Den här oron för asbest verkar försämra din livskvalitet. Har du sökt hjälp för denna oro?
Med det sagt, värmerör isolerades i stort sett aldrig när de gick igenom ett rum som ändå skulle värmas upp. Det var rör som gick inbyggda i golvbjälklag eller drogs i källare som isolerades. Med all största säkerhet är det damm, vem vet hur många decennier som gått sedan någon städade där. Decenniegammalt damm kan troligen se ut lite hur som helst.
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
20+ års samlat damm.
Hade önskat att så vore fallet, men nej, det är som en ”massa”. Självklart med lite vanlig är damm ovanpå.
Är endast såhär på en del av röret, det andra utan. Damm hade legat som en matta över hela röret, men denna del är mycket tjockare med ”något” på.

S Slottsfrun skrev:
Hade önskat att så vore fallet, men nej, det är som en ”massa”. Självklart med lite vanlig är damm ovanpå.
Är endast såhär på en del av röret, det andra utan. Damm hade legat som en matta över hela röret, men denna del är mycket tjockare med ”något” på.
Efter tillräckligt många döda hudceller så blir damm så.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har ”koll” på min oro, men även oroliga själar kan ibland ha fog för sin oro.
Oron är inte alltid obefogad.

Ser ut som en ”massa”, gegga av något slag. Självklart med vanligt damm ovanpå.
Är endast på en viss sträcka på röret.
Damm hade lagt sig som en beläggning över hela. Massan är ganska tjock, men söndervittrad och ojämnt tjock.

Som de ovan skriver, asbest är det inte.

Många gånger är det bäst att inte analysera vad det är för smuts, det gör en inte lyckligare. Tvätta av och glöm.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S Slottsfrun skrev:
Jag har ”koll” på min oro, men även oroliga själar kan ibland ha fog för sin oro.
Oron är inte alltid obefogad.

Ser ut som en ”massa”, gegga av något slag. Självklart med vanligt damm ovanpå.
Är endast på en viss sträcka på röret.
Damm hade lagt sig som en beläggning över hela. Massan är ganska tjock, men söndervittrad och ojämnt tjock.
Stäckan det är mest på är den som är svårast att komma åt, eller?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Som de ovan skriver, asbest är det inte.

Många gånger är det bäst att inte analysera vad det är för smuts, det gör en inte lyckligare. Tvätta av och glöm.
Varför kan det inte vara det?
Som jag svarat
G gmogmo skrev:
Stäckan det är mest på är den som är svårast att komma åt, eller?
Nej, lika svårt att komma åt på övrig sträcka.

Düsseldorff
S Slottsfrun skrev:
Tycker det ser exakt ut som damm brukar uppföra sig bakom radiatorer. Brukar liksom klumpa ihop sig lite. Vet inte om det kan bero på kondens på rören kanske.

• Gilla
NyKarin och 3 till
  • Laddar…
Tycker det ser exakt ut som damm brukar uppföra sig bakom radiatorer. Brukar liksom klumpa ihop sig lite. Vet inte om det kan bero på kondens på rören kanske.
Jag hoppas du har rätt.
Men det konstiga är att tjockleken ”damm” skiljer sig väldigt mycket åt på vänster och höger sida av röret, bakom elementet.
Ena sidan typ inget ”damm” alls och den andra sidan så tjockt att jag misstänker någon form av massa.
Tänker att om det handlar om kondens, så borde ju hela röret haft kondens och ”drabbats” lika.

Düsseldorff
S Slottsfrun skrev:
Jag hoppas du har rätt.
Men det konstiga är att tjockleken ”damm” skiljer sig väldigt mycket åt på vänster och höger sida av röret, bakom elementet.
Ena sidan typ inget ”damm” alls och den andra sidan så tjockt att jag misstänker någon form av massa.
Tänker att om det handlar om kondens, så borde ju hela röret haft kondens och ”drabbats” lika.
Ja det är ju lite märkligt. Kan det ha städats åt ena hållet och glömts bort åt andra?

Ja det är ju lite märkligt. Kan det ha städats åt ena hållet och glömts bort åt andra?
Man kan ju alltid hoppas… 😊
Men, är verkligen damm som ett tunt mjukt ”puder”? Blev så på fingertoppen när jag försiktigt snuddade på materialet.
Typ så tunt och mjukt som gips.

Düsseldorff
Om du vågar kan du testa att tända eld på lite. Om det brinner är det damm. Om det inte brinner överhuvudtaget så kan det vara asbest.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.