Precis flyttat in i lgh, hus från 30-talet.
Vattenburna gamla element.
Upptäckte av en ren slump att rören bakom elementen har något på sig.
Som ”damm” när jag tar på det med fingret. Typ beige. Ganska tjockt lager.
Blir orolig om det kan vara någon gammal gurmassa, med asbest.
Behöver er hjälp!
Brukade man ha på gurmassa innehållande asbest på denna typ av längsgående liggande rör?
Eller vad kan det annars vara?
Nej, det är inte vanligt damm.
Tog försiktigt med fingret på materialet.
Fick ungefär som tunt, beige, mjukt, gipsliknande på mitt finger.
Vet att man hade gurmassa/asbest på rör vid framförallt böjar, genomdragningar.
Men Chat GPT sa att man även hade det för att isolera rören så att värmen inte förlorades genom att gå via rören in i väggen, för att istället få värmen att framförallt gå till själva radiatorn,
som det är tänkt.
Blir orolig… någon som har kunskap kring detta?
Tack på förhand!
Behöver er hjälp!
Brukade man ha på gurmassa innehållande asbest på denna typ av längsgående liggande rör?
Men Chat GPT sa att man även hade det för att isolera rören så att värmen inte förlorades genom att gå via rören in i väggen, för att istället få värmen att framförallt gå till själva radiatorn,
som det är tänkt.
Tack på förhand!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 647 inlägg
Den här oron för asbest verkar försämra din livskvalitet. Har du sökt hjälp för denna oro?
Med det sagt, värmerör isolerades i stort sett aldrig när de gick igenom ett rum som ändå skulle värmas upp. Det var rör som gick inbyggda i golvbjälklag eller drogs i källare som isolerades. Med all största säkerhet är det damm, vem vet hur många decennier som gått sedan någon städade där. Decenniegammalt damm kan troligen se ut lite hur som helst.
Med det sagt, värmerör isolerades i stort sett aldrig när de gick igenom ett rum som ändå skulle värmas upp. Det var rör som gick inbyggda i golvbjälklag eller drogs i källare som isolerades. Med all största säkerhet är det damm, vem vet hur många decennier som gått sedan någon städade där. Decenniegammalt damm kan troligen se ut lite hur som helst.
Det inte bara ser ut som damm - det är damm.S Slottsfrun skrev:Precis flyttat in i lgh, hus från 30-talet.
Behöver er hjälp!
som det är tänkt.
Tack på förhand!
Tidigare ägare har slarvat med flyttstädningen.
SågspånPappspikEternit skrev:
Den här oron för asbest verkar försämra din livskvalitet. Har du sökt hjälp för denna oro?
Hade önskat att så vore fallet, men nej, det är som en ”massa”. Självklart med lite vanlig är damm ovanpå.Düsseldorff skrev:
Är endast såhär på en del av röret, det andra utan. Damm hade legat som en matta över hela röret, men denna del är mycket tjockare med ”något” på.
Efter tillräckligt många döda hudceller så blir damm så.S Slottsfrun skrev:
Jag har ”koll” på min oro, men även oroliga själar kan ibland ha fog för sin oro.SågspånPappspikEternit skrev:
Oron är inte alltid obefogad.
Ser ut som en ”massa”, gegga av något slag. Självklart med vanligt damm ovanpå.
Är endast på en viss sträcka på röret.
Damm hade lagt sig som en beläggning över hela. Massan är ganska tjock, men söndervittrad och ojämnt tjock.
Stäckan det är mest på är den som är svårast att komma åt, eller?S Slottsfrun skrev:Jag har ”koll” på min oro, men även oroliga själar kan ibland ha fog för sin oro.
Oron är inte alltid obefogad.
Ser ut som en ”massa”, gegga av något slag. Självklart med vanligt damm ovanpå.
Är endast på en viss sträcka på röret.
Damm hade lagt sig som en beläggning över hela. Massan är ganska tjock, men söndervittrad och ojämnt tjock.
Varför kan det inte vara det?NyKarin skrev:
Som jag svarat
Nej, lika svårt att komma åt på övrig sträcka.G gmogmo skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 127 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 127 inlägg
Tycker det ser exakt ut som damm brukar uppföra sig bakom radiatorer. Brukar liksom klumpa ihop sig lite. Vet inte om det kan bero på kondens på rören kanske.S Slottsfrun skrev:
Jag hoppas du har rätt.Düsseldorff skrev:
Men det konstiga är att tjockleken ”damm” skiljer sig väldigt mycket åt på vänster och höger sida av röret, bakom elementet.
Ena sidan typ inget ”damm” alls och den andra sidan så tjockt att jag misstänker någon form av massa.
Tänker att om det handlar om kondens, så borde ju hela röret haft kondens och ”drabbats” lika.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 127 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 127 inlägg
Ja det är ju lite märkligt. Kan det ha städats åt ena hållet och glömts bort åt andra?S Slottsfrun skrev:Jag hoppas du har rätt.
Men det konstiga är att tjockleken ”damm” skiljer sig väldigt mycket åt på vänster och höger sida av röret, bakom elementet.
Ena sidan typ inget ”damm” alls och den andra sidan så tjockt att jag misstänker någon form av massa.
Tänker att om det handlar om kondens, så borde ju hela röret haft kondens och ”drabbats” lika.