S Slottsfrun skrev:
Så du menar att om det är asbesthaltigt material i icke fast form så ska hyresvärden inte bry sig?
Jag har inte skrivit något om vad en hyresvärd ska göra. Jag har skrivit vad jag tror att de flesta hyresvärdar kommer att göra och det är att själv låta dig städa bakom elementet.

Men visst, klagar du på att det var dåligt flyttstädat och har en riktigt serviceinriktad hyresvärd kanske denne skickar dit någon med en dammsugare.

• Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
S Slottsfrun skrev:
Jag är helt nyinflyttad så oavsett vad det är bakom elementet så har det noll med mig och min städning att göra.
Då får du väl klaga på flyttstädningen?

jag försöker bara att ge dig argument för att inte oroa dig för asbest, det verkar helt obefogat. även om det mot all förmodan skulle finnas en asbestfiber i dammet.

• Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
S Slottsfrun skrev:
Någon erfaren ”röris” här? 😊

Har lagt ut ett inlägg kring dessa gamla rör bakom radiator tidigare, men undrar nu istället om det finns ”röris” med erfarenhet av gamla tiders tekniker här?

Min fråga är som följer:

Brukade man förr isolera liggande rör bakom radiator med gurmassa/asbest för att värmen inte skulle gå ut i väggen utan ta sig till själva radiatorn istället.
Dvs att man inte skulle förlora värme i onödan. Så säger iallafall AI. 😊

Jag har i äldre lgh hittat liggande rör bakom radiator med ”någonting” på. De flesta här tror att det är gammalt damm, men jag tycker inte att det ser ut så. Blir bara en massa spekulationer hit och dit och därför undrar jag om det finns någon här som vet om man brukade använda denna ”teknik”.

Jag är alltså fundersam på om det kan vara gammal gurmassa/asbest.

Ja, enda säkra är att ta prov, jag vet.
Men, vill ändå fråga om det finns någon med erfarenhet av detta här.

Tack på förhand!
Det är inte fel att vara försiktig. Men dammsuga kan vara en dålig ide'e då
asbestfibern kan gå igenom dammsugarnsfilter då den kan vara så liten att den går igenom. men har du inte många sådana element är det nog ingen fara.

• Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
Hur ser röret ut underifrån? Är det naket på undersidan är det damm. Är det lika tjockt där är det isolering.

• Gilla
Jenpet och 3 till
  • Laddar…
S Slottsfrun skrev:
Någon erfaren ”röris” här? 😊

Har lagt ut ett inlägg kring dessa gamla rör bakom radiator tidigare, men undrar nu istället om det finns ”röris” med erfarenhet av gamla tiders tekniker här?

Min fråga är som följer:

Brukade man förr isolera liggande rör bakom radiator med gurmassa/asbest för att värmen inte skulle gå ut i väggen utan ta sig till själva radiatorn istället.
Dvs att man inte skulle förlora värme i onödan. Så säger iallafall AI. 😊

Jag har i äldre lgh hittat liggande rör bakom radiator med ”någonting” på. De flesta här tror att det är gammalt damm, men jag tycker inte att det ser ut så. Blir bara en massa spekulationer hit och dit och därför undrar jag om det finns någon här som vet om man brukade använda denna ”teknik”.

Jag är alltså fundersam på om det kan vara gammal gurmassa/asbest.

Ja, enda säkra är att ta prov, jag vet.
Men, vill ändå fråga om det finns någon med erfarenhet av detta här.

Tack på förhand!
Röris utan alltför mycket kunskap om de gamla goda tiderna här! Jag tycker inte det ser ut som isolering, har ändå stött på en hel del äldre anläggningar och inte stött på nån som skulle ha isolerats på det viset. Men vill du vara försiktig så ta en sprayflaska och blöt ner det ordentligt innan du försiktigt stoppar det i påse 😊 det är ju endast farligt när det börjar virvla omkring!

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Jag har väl ändå gett dig svaret att man inte ansåg den åtgärden som kostnadseffektiv (att isolera värmeförande rör inne i lgh som ändå skulle värmas upp. I djupa källarvalv eller utomhus kanske, men tveksamt om man skulle ah använt asbest, då det troligen fanns billigare och bättre isolerande material om det gäller värmekoefficienten. Asbest har främst andra egenskaper vad jag vet.

Sov gott och oroa dig mindre för asbest vid städning, det är inte ett problem i hemmets dammsugning (särskilt inte för icke-rökare).
Skulle bara vilja komplettera detta utmärkta inlägg. Asbest i rörisolering användes förr i rörkrökarna i källargångar och liknade. Det var en smet som kladdades fast för hand, lindades med någon form av tyg och asbestsmassan stelnade. På raksträckorna var det annan isolering. Ser man gamla rör i äldre hus med okänd isolering och den verkar mjuk på raksträckor men hård i rörböjar så utgå ifrån att det är asbest i böjarna.

Jag har inte stött på hus där man lagt på asbest som bilderna visar, men om Slottsfrun är orolig så får hon låta testa dammet. Själv skulle jag sopa bort det och slänga det på lämpligt sätt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
B Björne57 skrev:
Det är inte fel att vara försiktig. Men dammsuga kan vara en dålig ide'e då
asbestfibern kan gå igenom dammsugarnsfilter då den kan vara så liten att den går igenom. men har du inte många sådana element är det nog ingen fara.
Tack snälla för klokt inspel! Precis så tänker jag med. Dammsuga är det sämsta att göra om man är osäker och absolut sämsta om det skulle vara asbest.

Tacksam för att någon i denna tråd inte förlöjligar och raljerar med mig,
som att jag skulle vara en jubelidiot och mindre vetande. Tack! ❤️

Matti_75 Matti_75 skrev:
Hur ser röret ut underifrån? Är det naket på undersidan är det damm. Är det lika tjockt där är det isolering.
Det var smart tänkt! Har inte kollat under… går nog inte att se (är väldigt trångt), men kan försöka komma in med ett finger och känna efter.

Z Zebraponken skrev:
Röris utan alltför mycket kunskap om de gamla goda tiderna här! Jag tycker inte det ser ut som isolering, har ändå stött på en hel del äldre anläggningar och inte stött på nån som skulle ha isolerats på det viset. Men vill du vara försiktig så ta en sprayflaska och blöt ner det ordentligt innan du försiktigt stoppar det i påse 😊 det är ju endast farligt när det börjar virvla omkring!
Tack snälla för klokt inspel! Och för att du delar med dig av din erfarenhet.

Ja, blötlägga ska man ju helt klart göra, om man vill hantera det själv och få det att damma mindre. Det jäkliga i kråksången här är att det inte går att få in en hand för att skrapa bort det… man kommer inte åt.

K Korvgrillaren skrev:
Skulle bara vilja komplettera detta utmärkta inlägg. Asbest i rörisolering användes förr i rörkrökarna i källargångar och liknade. Det var en smet som kladdades fast för hand, lindades med någon form av tyg och asbestsmassan stelnade. På raksträckorna var det annan isolering. Ser man gamla rör i äldre hus med okänd isolering och den verkar mjuk på raksträckor men hård i rörböjar så utgå ifrån att det är asbest i böjarna.

Jag har inte stött på hus där man lagt på asbest som bilderna visar, men om Slottsfrun är orolig så får hon låta testa dammet. Själv skulle jag sopa bort det och slänga det på lämpligt sätt.
Tack snälla för att du delar med dig av din kunskap och erfarenhet!

Tyvärr är det alldeles för trångt för att komma åt och ”sopa bort”. Man får inte in vare sig hand, än mindre en sop där.
Och dammsuga vill jag inte, skulle det vara asbest så är ju det det sämsta tillvägagångssättet.

Asbest är inte såååå farligt, framförallt inte om man utsätts för det någon enstaka gång. Det krävs "ganska" rejäl exponering innan risken för cancer uppstår.
Har man åkt tunnelbana i Stockholm tex så har/är man ganska exponerad då asbest ingick i bromsbeläggen åtminstone fram till 80-talet och tunnelbanan är knappast totalsanerad sen dess.

Dammsug du upp dammet, men vill du känna dig säkrare så ta en ny påse & byt HEPA- filtret.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Asbest är inte såååå farligt, framförallt inte om man utsätts för det någon enstaka gång. Det krävs "ganska" rejäl exponering innan risken för cancer uppstår.
Har man åkt tunnelbana i Stockholm tex så har/är man ganska exponerad då asbest ingick i bromsbeläggen åtminstone fram till 80-talet och tunnelbanan är knappast totalsanerad sen dess.

Dammsug du upp dammet, men vill du känna dig säkrare så ta en ny påse & byt HEPA- filtret.
Jag har tyvärr utsatts ett flertal gånger tidigare, bland annat pga hantverkare som skapade damm i mitt hus tidigare.
Och trasiga rörböjar med asbest i mitt pannrum. Men men, bara att försöka ”glömma” och gå vidare. Vill dock därför inte utsätta mig för ännu mer exponering om jag kan undvika detta.

S Slottsfrun skrev:
Jag har tyvärr utsatts ett flertal gånger tidigare, bland annat pga hantverkare som skapade damm i mitt hus tidigare.
Och trasiga rörböjar med asbest i mitt pannrum. Men men, bara att försöka ”glömma” och gå vidare. Vill dock därför inte utsätta mig för ännu mer exponering om jag kan undvika detta.
Utan att förringa risken så pratar man i de flesta fall om åratals exponering.
Men som sagt, man ska med rimliga medel minimera risken för vidare exponering.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Utan att förringa risken så pratar man i de flesta fall om åratals exponering.
Men som sagt, man ska med rimliga medel minimera risken för vidare exponering.
Ja, känns klokt att inte dra i sig mer om man kan undvika detta.

S Slottsfrun skrev:
Det var smart tänkt! Har inte kollat under… går nog inte att se (är väldigt trångt), men kan försöka komma in med ett finger och känna efter.
Kan du inte ta ett foto för att se röret?

• Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.