3 977 läst ·
80 svar
4k läst
80 svar
Rör bakom gammal radiator, gurmassa/asbest?
Om din lägenhet ligger i Helsingborg och en tidigare arbetare på Eternit AB bodde i just din lägenhet och jobbade hemifrån med att slipa eternitplattor (det förekom!), så skulle det rent teoretiskt kunna vara asbest, i dammet, annars lär det vara helt vanlig ingrodd skit.S Slottsfrun skrev:
Vet inte om jag vågar… vill helst inte vara där och greja alls när jag inte vet vad det är.Düsseldorff skrev:
Men, annars bra förslag!
Materialet igen… som tunt mjukt ”puder”, ingen strävhet överhuvudtaget.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 681 inlägg
Nej, men ganska ofta är oro obefogad.S Slottsfrun skrev:
Den asbest jag hanterat under mitt yrkesliv går att räkna. I antal ton. Konstaterad asbest alltså, inte misstänkt. Och jag är inte orolig, jag använder skyddsutrustning i stället.
Varför skulle man lägga asbest på ett värmerör i ett uppvärmt rum?S Slottsfrun skrev:
Någon erfaren ”röris” här? 😊
Har lagt ut ett inlägg kring dessa gamla rör bakom radiator tidigare, men undrar nu istället om det finns ”röris” med erfarenhet av gamla tiders tekniker här?
Min fråga är som följer:
Brukade man förr isolera liggande rör bakom radiator med gurmassa/asbest för att värmen inte skulle gå ut i väggen utan ta sig till själva radiatorn istället.
Dvs att man inte skulle förlora värme i onödan. Så säger iallafall AI. 😊
Jag har i äldre lgh hittat liggande rör bakom radiator med ”någonting” på. De flesta här tror att det är gammalt damm, men jag tycker inte att det ser ut så. Blir bara en massa spekulationer hit och dit och därför undrar jag om det finns någon här som vet om man brukade använda denna ”teknik”.
Jag är alltså fundersam på om det kan vara gammal gurmassa/asbest.
Ja, enda säkra är att ta prov, jag vet.
Men, vill ändå fråga om det finns någon med erfarenhet av detta här.
Tack på förhand!
Har lagt ut ett inlägg kring dessa gamla rör bakom radiator tidigare, men undrar nu istället om det finns ”röris” med erfarenhet av gamla tiders tekniker här?
Min fråga är som följer:
Brukade man förr isolera liggande rör bakom radiator med gurmassa/asbest för att värmen inte skulle gå ut i väggen utan ta sig till själva radiatorn istället.
Dvs att man inte skulle förlora värme i onödan. Så säger iallafall AI. 😊
Jag har i äldre lgh hittat liggande rör bakom radiator med ”någonting” på. De flesta här tror att det är gammalt damm, men jag tycker inte att det ser ut så. Blir bara en massa spekulationer hit och dit och därför undrar jag om det finns någon här som vet om man brukade använda denna ”teknik”.
Jag är alltså fundersam på om det kan vara gammal gurmassa/asbest.
Ja, enda säkra är att ta prov, jag vet.
Men, vill ändå fråga om det finns någon med erfarenhet av detta här.
Tack på förhand!
Men inte ser det ut som något annat än damm? Har du prövat att suga upp det med dammsugaren?
Om det skulle vara för värmeisolering ser det ju väldigt sporadiskt och ineffektivt ut (även om även damm kan isolera något.
Känns det som damm, och beter sig som damm, så är det nog gammalt damm.
Om det skulle vara för värmeisolering ser det ju väldigt sporadiskt och ineffektivt ut (även om även damm kan isolera något.
Känns det som damm, och beter sig som damm, så är det nog gammalt damm.
Ja sporadiskt, men tänker att det kanske kan ha lossat genom åren. Ingen aning.Spikbjörn skrev:
Nej, inte provat dammsuga då det ju skulle vara det sämsta att göra om det skulle vara asbest i materialet.
Men för bövelen. Stick in en pinne och pilla ut böset, så får du ju reda på vad det är, istället för att skriva i ett forum.
När det kliar i min röv, kliar jag tillbaka. Jag frågar inte en massa främlingar om jag fått ändtarmscancer.
PS. Jobbade som rörläggare på sjuttiotalet om det är gammalt nog😀?
När det kliar i min röv, kliar jag tillbaka. Jag frågar inte en massa främlingar om jag fått ändtarmscancer.
Det ser ju inte ut som annat än damm. Risken med att dammsuga (även om det är asbest) är nog försumbar, du gör det en gång, inte varje dag livet ut (och sluta röka, det är den farliga faktorn med eller utan asbest om man inte jobbar med det).S Slottsfrun skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 809 inlägg
Jag har ju lite svårt att förstå sådana här inlägg...
Varför inte bara städa/sanera bort problemet som att det skulle vara asbest...?
Varför inte bara städa/sanera bort problemet som att det skulle vara asbest...?
Vad är det för fel med att fråga efter kunskap från de som arbetet inom området?Intet skrev:
Men för bövelen. Stick in en pinne och pilla ut böset, så får du ju reda på vad det är, istället för att skriva i ett forum.
Om du var rörläggare på 70-talet kan du ju kanske vara rätt person att svara på min fråga om man brukade göra så förr?
Oavsett att du tycker jag ska peta ut det med en pinne.
Jag är rätt person. Precis som alla andra. Att damma bakom ett element är inte en hälsofråga. Det är en motivationsfråga.S Slottsfrun skrev:
Om du ställer en så urbota onödig fråga till en robot, får du tydligen ett urbota korkat svar tillbaka.
Du får ursäkta om jag verkar lite tvär. Men lärde din mamma dig ingenting när du var ung?
Jag tror inte att hyresvården kommer att intressera sig för gammalt damm bakom elementet och kommer knappast att rycka ut akut. I "äldre" hus var man helt obekymrad om energi, isolering och den värmeförlusten som ju ändå skulle ske inne i lgh (troligen lika ointressant idag) där det ändå skulle värmas av elementet. Asbest skulle ha kostat mycket mer i onödan.
Det är bara dåligt städat. är man orolig så får man städa med överdriven försiktighet, drabbad kommer man inte att bli av den engångsåtgärden i livet.
Det är bara dåligt städat. är man orolig så får man städa med överdriven försiktighet, drabbad kommer man inte att bli av den engångsåtgärden i livet.