11 944 läst ·
79 svar
12k läst
79 svar
Robotgräsklippare låst och tillverkare vill inte låsa upp
Du får använda den till detta istället:R Rolle85 skrev:
- https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-egen-robotklippare.572631/#post-6591621
Kontakta tillverkaren igen och hota med att hänga ut dem ordentligt om de inte ger med sig. När det gäller det ännu värre fallet med tillverka som låser sina produkter efter viss kalendertid lär det i vissa fall finnas websiter som avslöjar hur man återställer.oscar_uppsala skrev:
haha stora företag som al-ko bryr sig inte om såntF FGLIN skrev:
Tillverkarna är rädda för att det ska komma ut att det går att få upplåsningskoder för lätt och att deras klippare ska få rykte om sig att vara dåligt stöldskyddade. Inte motsatsen.F FGLIN skrev:
Hej! Tänkte att jag kommer tillbaka med en uppdatering.
Efter att ha pratat med Al-ko, visat min identitet samt annonsen från förra ägaren så släppte de faktist PUK-koden till mig. Ska dock säga att det inte var lätt och att ett originalkvitto annars är obligatoriskt.
Efter att ha pratat med Al-ko, visat min identitet samt annonsen från förra ägaren så släppte de faktist PUK-koden till mig. Ska dock säga att det inte var lätt och att ett originalkvitto annars är obligatoriskt.
Grattis!R Rolle85 skrev:
Spännande det där med krav på orginalkvitton, speciellt om man får dem i pappersform. Rensade bland kvitton för utlägg i jobbet häromdagen och kvitton under ett år gamla gick inte längre att läsa.
Det borde finnas en bättre lösning att visa ägarskap för konsumentprodukter 2026.
Fotografera alla kvitton och spara dem på disk och cloud. Det brukar fungera att visa foton på kvitton.J JBa skrev:
En släkting försökte dock få en annan släkting dödförklarad på Facebook, det räckte inte med skatteverkets stämplade och manuellt signerade dödsattest, de ville ha en dödsannons eller liknande från tidningen...
...då skickade släktingen in ett foto på kistan där man såg foto och namn på personen - då gick det igenom. Ville bara med det säga att det inte är alltid som en officiella papper duger...
Jag tycker deras hantering var bra.
Det skall inte vara enkelt att få en upplåsninskod men det skall heller inte vara omöjligt.
Om du postar hela denna hantering offentligt tror jag de stärker sitt varumärke snarare än försvagar det.
Det skall inte vara enkelt att få en upplåsninskod men det skall heller inte vara omöjligt.
Om du postar hela denna hantering offentligt tror jag de stärker sitt varumärke snarare än försvagar det.
Serienumret står på en klisterlapp på varje robot…it-snubben skrev:
Alltså, precis som flera andra också säger: tillverkaren har ju inte låst den, det är du som aktiverat en stöldskyddsfunktion när du angav fel pinkod.
Precis samma som säkert skulle ha hänt om den faktiskt blivit stulen.
Hur ska tillverkaren kunna verifiera att den faktiskt inte är stulen? Om förra ägaren inte har kvar kvittot så har han ju heller inte kvar serienumret och kan ju då inte förväntats stöldanmäla den, så frånvaron av stöldanmälan bevisar ingenting.
Bästa (enda?) sättet är att få föregående ägare att kontakta tillverkaren och fråga vad de behöver för att kunna ge ut pinkoden. Om han har registrerat maskinen vid tillverkaren så kan det vara så lätt som att bevisa identitet, annars kan kortnummer/korttransaktion från köpet vara lösningen.
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg