Jag hämtade en robotgräsklippare vars display var sönder och som annars skulle till skroten.
Jag tog hem roboten och lagade den. Säljaren gav mig pinkoden men antingen har jag slagit in den fel eller så fick jag fel kod så nu vill roboten ha en PUK-kod som enbart tillverkaren av roboten sitter på och delar inte med sig då jag saknar originalkvittot.

Har en tillverkare rätt att låsa en produkt om man saknar originalkvitto?
Jag har legitimerat mig och erbjudit att få ett utdrag från polisen om att roboten inte är stulen.

R Rolle85 skrev:
Jag hämtade en robotgräsklippare vars display var sönder och som annars skulle till skroten.
Jag tog hem roboten och lagade den. Säljaren gav mig pinkoden men antingen har jag slagit in den fel eller så fick jag fel kod så nu vill roboten ha en PUK-kod som enbart tillverkaren av roboten sitter på och delar inte med sig då jag saknar originalkvittot.

Har en tillverkare rätt att låsa en produkt om man saknar originalkvitto?
Jag har legitimerat mig och erbjudit att få ett utdrag från polisen om att roboten inte är stulen.
Det verkar vara ganska vanligt, men fult agerande oavsett. Är det så vanligt med stölder alltså? Har inte "säljaren" (köpte du eller fick du klipparen?) tillgång till originalkvittot? Om inte, kanske säljaren har kontoutdrag eller nån annan handling? Du borde nog också få ett kvitto av din säljare, om du inte har det?

Säljaren har ju haft roboten inflera år och har inte kvar kvittot.
Jag har gett tillverkaren bilder och serienummer och allt som går att förse dem med

• Haha
johanxx_
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Jag har gett tillverkaren bilder och serienummer och allt som går att förse dem med
Då är det en absurd situation, säljaren borde ju rimligen kunna återställa eftersom dennes uppgifter borde finnas i appen etc? Vad är det för fabrikat?

• Gilla
Harald A
  • Laddar…
En Al-ko som är såpass gammal att den inte är uppkopplad, enbart programmering via displayen som gäller.
Ja får väl ringa komsumentvägledaren och höra vilken laglig rätt de har att spärra något som inte är stulet?

• Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
En Al-ko som är såpass gammal att den inte är uppkopplad, enbart programmering via displayen som gäller.
Ja får väl ringa komsumentvägledaren och höra vilken laglig rätt de har att spärra något som inte är stulet?
Ja, konsumentvägledaren i kommunen är en bra början! Spontant borde man kunna argumentera för att det är oskäligt, men reklamationsrätten har förmodligen löpt ut (3 år), men oavsett låter det absurt att förvägra en konsument rätten att få teknisk support för att man inte har originalkvitto...

Fick du med någon manual eller dokumentation? Tänker om den finns med där?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nä, de rensade ut hela garaget så jag kunde få vad jag ville hehe men då de redan köpt ny skulle de annars kasta den.
Genom att koppla ur batteriet så nollades den väl för då hoppade displayen igång

R Rolle85 skrev:
Skulle man kunna få den upplåst genom att skicka bilder och serienummer så vore det inte mycket till stöldskydd. Jag förstår inte hur polisen skulle kunna utfärda ett intyg på att den inte är stulen heller.Självklart behövs det någon form av originaldokumentation. Tråkigt för dig så klart, men om inte tillverkarna skulle göra så så skulle det snart stjälas fler gräsklippare än cyklar.

• Gilla
JSten och 15 till
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Skulle man kunna få den upplåst genom att skicka bilder och serienummer så vore det inte mycket till stöldskydd. Jag förstår inte hur polisen skulle kunna utfärda ett intyg på att den inte är stulen heller.Självklart behövs det någon form av originaldokumentation. Tråkigt för dig så klart, men om inte tillverkarna skulle göra så så skulle det snart stjälas fler gräsklippare än cyklar.
Håller med, det är ju bra i sig. Men det är ju lätt för vemsomhelst att slå in fel pinkod på vadsomhelst. Ett kvitto kan ju alltid försvinna..
Tänkte mest att de verkar orimligt att en tillverkare går in och avgör om en produkt ska spärras utan laglig grund?

• Gilla
  • Wow
Näna och 3 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Tänkte mest att de verkar orimligt att en tillverkare går in och avgör om en produkt ska spärras utan laglig grund?
Vilken lag refererar du till? Om inte konsumenten kan visa att den är rättmätig ägare så är det väl en bra åtgärd.

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Absolut. Men jag köper ofta begangade saker och jag får då inte med originalkvitto. Köpte en iphone till sonen i veckan tex men säljaren hade inget kvitto. Jag körde bara imei numret i en databas som sa att den inte var stulen.

Nåväl, jag får testa med konsumentvägledarn

• Gilla
Näna och 1 till
  • Laddar…
Sökte på google:
Det är
inte juridiskt solklart att en tillverkare har rätt att spärra en produkt utan bevis på stöld eller laglig grund (såsom säkerhetsrisk). En sådan åtgärd kan strida mot konsumentköplagen och allmänna avtalsrättsliga principer om de inte kan visa på ett giltigt skäl.
Här är en genomgång av rättsläget baserat på konsumenträttsliga principer:
  • Bevisbörda: Om en tillverkare spärrar en produkt hävdar de i praktiken att användaren inte har rätt till den (t.ex. häleri eller stöld). Enligt allmänna rättsprinciper ligger bevisbördan på den som vidtar åtgärden – i detta fall tillverkaren.
  • Konsumentköplagen: Om du har köpt en produkt i god tro, och den plötsligt slutar fungera för att tillverkaren fjärrspärrat den, kan detta ses som ett fel i varan. Du har rätt att reklamera en felaktig vara inom 3 år.
  • Säkerhetsskäl (Undantag): Tillverkare har rätt, och ibland skyldighet, att spärra produkter som utgör en säkerhetsrisk (t.ex. brandrisk eller elchock). Detta kräver dock oftast att produkten är återkallad eller farlig, inte bara "obevisat stulen".
  • Avtalsvillkor: Tillverkaren kan ha villkor i sitt licensavtal (EULA) som tillåter dem att stänga av tjänster, men dessa villkor får inte vara oskäliga enligt avtalslagen eller konsumentlagstiftningen.
    Vit bokstav "K" på en blå bakgrund, stiliserad som en app-ikon. Konsumentverket +4
Vad du kan göra:
  1. Kräv bevis: Begär skriftlig dokumentation på varför produkten är spärrad.
  2. Reklamera: Kontakta säljaren och reklamera varan som felaktig om tillverkaren inte kan visa att den är stulen.
  3. ARN: Om tillverkaren vägrar låsa upp den kan du anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
    ARN - Allmänna reklamationsnämndenARN - Allmänna reklamationsnämnden
Sammanfattningsvis: En tillverkare kan inte godtyckligt spärra en produkt utan juridiska skäl. Det är orimligt att spärra en produkt enbart baserat på en obevisad misstanke om stöld.

• Gilla
Näna och 4 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vilken lag refererar du till? Om inte konsumenten kan visa att den är rättmätig ägare så är det väl en bra åtgärd.
Som utgångspunkt absolut, men här har vi ju en säljare som ägt den i flera år men som inte har kvitto, och sedan överlåtit den till någon. Synd ur ett miljöperspektiv oavsett.

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Undrar hur utbredd stöldproblematiken är, och synd ur miljösynpunkt. Sen är det kanske inte tillverkarnas sak att förhindra häleri. Tror snarare det handlar om att förhindra en vettig andrahandsmarknad...

• Gilla
  • Ledsen
Näna och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.