11 940 läst ·
79 svar
12k läst
79 svar
Robotgräsklippare låst och tillverkare vill inte låsa upp
Precis.K Klass0n skrev:Många som skriver här har ju en poäng ang stöldskydd.
Jag undrar dock hur det hade funkat om det varit säljaren som efter att haft skiten stående nåt år gör ett sista försök och får igång den. Men därefter slår in fel pin och klipparen låser sig.
Kvittot är lika borta, så då får inte denna person heller hjälp från företaget?
Jag är ju rättmätig ägare av roboten men trots detta blir jag nekad att då en ny puk kod då jag inte har originalkvitto
Ja alltså jag förstår deras agerande Men att man tar lagen i egna händer och låser en produkt för att man saknar originalkvitto?
Finns ingen lag i Sverige att man måste ha kvitto på allt man äger, de kan man ju tappa bort.
Isåfall måste ju tillverkaren bevisa motsatsen, att min robot är stulen så därför ger de ingen pukkod. Galet..
Finns ingen lag i Sverige att man måste ha kvitto på allt man äger, de kan man ju tappa bort.
Isåfall måste ju tillverkaren bevisa motsatsen, att min robot är stulen så därför ger de ingen pukkod. Galet..
om du nu hade fått ett låssystem från en rivningsfastighet och behöver nycklar så finns det då inget låsföretag som skulle sälja dig en nyckel utan nyckelkortet. Det företaget kräver som bevisning på att du är rättmätig ägare är egentligen inget att diskutera om i det här läget.R Rolle85 skrev:
Tråkit att det blir mera elektronikskrot här i världen men det är tyvärr läget idag.
Har du googlat ifall det går att hijacka gräsklipparen? Men om det går så ska du nog överväga att inte använda den då den lär få fötter rätt snabbt.
Det är ju inte så att tillverkaren har spärrat dig. Det har du gjort själv genom att ange fel kod för många gånger. Det är en inbyggd funktion i produkten från början och inget som tillverkaren aktivt gjort nu.
Man kan definitivt ha synpunkter på hur svårt eller lätt det ska vara att få tag på koden i efterhand. En balans mellan att skydda från stöld och att vara tillmötesgående. Antar att ursprungliga ägaren haft tillgång till koden från början men tappat bort den?
Man kan definitivt ha synpunkter på hur svårt eller lätt det ska vara att få tag på koden i efterhand. En balans mellan att skydda från stöld och att vara tillmötesgående. Antar att ursprungliga ägaren haft tillgång till koden från början men tappat bort den?
Du saknar grund att gå till ARN då du inte är kund till företaget.
Du har spärrat den för att du inte har rätt uppgifter och stöldskyddet fungerar som tänkt.
Vad är det för märke på klippare? En sådan vill jag ha. Jag vill inte att en tjuv ska kunna låsa upp stöldgodset som tidigare svar ang Stihl. Helt värdelöst stöldskydd ju om det bara är att fylla i ett formulär för att låsa upp den.
Langa märket på klippare så vi känner igen ärendet när du får en gråt-artikel i Aftonbladet.
Du har spärrat den för att du inte har rätt uppgifter och stöldskyddet fungerar som tänkt.
Vad är det för märke på klippare? En sådan vill jag ha. Jag vill inte att en tjuv ska kunna låsa upp stöldgodset som tidigare svar ang Stihl. Helt värdelöst stöldskydd ju om det bara är att fylla i ett formulär för att låsa upp den.
Langa märket på klippare så vi känner igen ärendet när du får en gråt-artikel i Aftonbladet.
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Alltså, precis som flera andra också säger: tillverkaren har ju inte låst den, det är du som aktiverat en stöldskyddsfunktion när du angav fel pinkod.
Precis samma som säkert skulle ha hänt om den faktiskt blivit stulen.
Hur ska tillverkaren kunna verifiera att den faktiskt inte är stulen? Om förra ägaren inte har kvar kvittot så har han ju heller inte kvar serienumret och kan ju då inte förväntats stöldanmäla den, så frånvaron av stöldanmälan bevisar ingenting.
Bästa (enda?) sättet är att få föregående ägare att kontakta tillverkaren och fråga vad de behöver för att kunna ge ut pinkoden. Om han har registrerat maskinen vid tillverkaren så kan det vara så lätt som att bevisa identitet, annars kan kortnummer/korttransaktion från köpet vara lösningen.
Precis samma som säkert skulle ha hänt om den faktiskt blivit stulen.
Hur ska tillverkaren kunna verifiera att den faktiskt inte är stulen? Om förra ägaren inte har kvar kvittot så har han ju heller inte kvar serienumret och kan ju då inte förväntats stöldanmäla den, så frånvaron av stöldanmälan bevisar ingenting.
Bästa (enda?) sättet är att få föregående ägare att kontakta tillverkaren och fråga vad de behöver för att kunna ge ut pinkoden. Om han har registrerat maskinen vid tillverkaren så kan det vara så lätt som att bevisa identitet, annars kan kortnummer/korttransaktion från köpet vara lösningen.
Det finns folk som utan att tveka kopierar skyddade nycklar , det är bara dom stora ärliga med firma lokal på stan som accepterar dessa kopieringsskydd.. resten skiter i dom och kopierar utan frågor och nyckelkort..
Vi har gamla lås vi fick på en rivning som vi använder på garaget och har kopierat några extra nycklar till dessa , funkar varje gång det är marknad på stan eller åk till rätt låsgubbe
Det där med kopieringsskyddade nycklar är mest snack och fantasier.. dom flesta nycklar är inga problem att kopiera då det är noll koll på ämnena..
Vi har gamla lås vi fick på en rivning som vi använder på garaget och har kopierat några extra nycklar till dessa , funkar varje gång det är marknad på stan eller åk till rätt låsgubbe
Det där med kopieringsskyddade nycklar är mest snack och fantasier.. dom flesta nycklar är inga problem att kopiera då det är noll koll på ämnena..
Jag tänker att det är ungefär som om Nisse köper en iphone på Elgiganten, sullar bort uppgifter om kvitto och apple-id och ger bort telefonen till Kalle som lyckas låsa den. Borde Apple låsa upp telefonen åt Kalle när han ringer och säger att han kan skicka bild och serienummer? Kommer ARN att bry sig? Jag är skeptisk.
Hur vet du att den inte är stulen?R Rolle85 skrev:Jag hämtade en robotgräsklippare vars display var sönder och som annars skulle till skroten.
Jag tog hem roboten och lagade den. Säljaren gav mig pinkoden men antingen har jag slagit in den fel eller så fick jag fel kod så nu vill roboten ha en PUK-kod som enbart tillverkaren av roboten sitter på och delar inte med sig då jag saknar originalkvittot.
Har en tillverkare rätt att låsa en produkt om man saknar originalkvitto?
Jag har legitimerat mig och erbjudit att få ett utdrag från polisen om att roboten inte är stulen.