Inte för att jag hinner i år, men jag blev sugen på att bygga min egen robotklippare. Jag har ju egentligen alla de nödvändiga delarna då jag har två AM220AC reservdelsmaskiner. Det hade varit roligt att slänga in en ESP32 (eller Raspberry Pi) och en GPS (samt en referens-GPS) och bygga sin egen klippare. Jag har fyra hjulmotorer redan och jag har två chassin. Det bör gå att bygga fyrhjulsdriven. Om jag lagar en klippmotor (trasigt lager) så har jag den också. Med plast och glasfiber bör jag kunna skarva ihop två chassin från reservdelarna. Batterier har jag, likaså laddare.

Jag hittar flera liknande projekt på nätet också...

Har någon här i forumet byggt sin egen? Hur svårt kan det vara?

Jag har ju byggt laddboxar, men det är nog en barnlek jämförelsevis. Jag har byggt en bil som känner av hinder och väjer (ungefär som min nuvarande robot gör).

Slumpmässig klippning ned en uppmätt perimeter baserad på GPS-punkter bör vara hyfsat enkelt att få till.

Acceleratorer och tiltmätare har jag i elektronik lådan. Två GPSer också iofs. Raspberrys och ESPer har jag gott om.

F-n, detta verkar ju roligt. Jag har inte tid med detta i år, knappast nästa år heller.

Men det hade varit roligt om någon annan kan berätta om sitt bygge?

• Gilla
djac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hur svårt kan det vara?
Jättesvårt.
Men det beror ju förstås på vad man har för grunder. Jag tror inte du hittar speciellt många som fixar det på egen hand, och ännu färre som gjort det.

Med det sagt, jag står på sidlinjen och hejjar friskt på, det här vill jag se!

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Jättesvårt.
Men det beror ju förstås på vad man har för grunder. Jag tror inte du hittar speciellt många som fixar det på egen hand, och ännu färre som gjort det.

Med det sagt, jag står på sidlinjen och hejjar friskt på, det här vill jag se!
Jag tror inte det är så svårt faktiskt, däremot så är det väldigt många delmoment, vilket är det som gör mig tveksam.

Ja, hur svårt kan det vara? Det finns ju ett par open source-projekt med programvara för robotgräsklippare så man behöver inte börja från noll.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nje, jättesvårt beror väl på vad man väger in i det.
Jag tror det är väldigt få som har engagemang, tid, ork, kunskap, osv. att få ihop hela projektet.
Varje enskild del behöver nog kanske inte vara så svårt, men som du säger, det är väldigt många delar, och alla ska funka tillsammans för att det ska bli något. Så därav säger jag att hela projektet som helhet är väldigt svårt att slutföra.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har ju egentligen alla de nödvändiga delarna då jag har två AM220AC reservdelsmaskiner.
Tror på idén att "bygga vidare" på en befintlig plattform, vilket i praktiken innebär att man får ersätta elektroniken. Kan ju vara kul att mecka med hårdvaran, men skall det vara vattentätt, driftsäkert, hyfsat lättviktigt och utseendemässigt okej så blir det för stort och dyrt att bygga nåt från scratch.

Har för mig att jag sett något öppet projekt som går ut på just detta, med olika "adapterkort" för olika klipparfabrikat(?)

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tror på idén att "bygga vidare" på en befintlig plattform, vilket i praktiken innebär att man får ersätta elektroniken. Kan ju vara kul att mecka med hårdvaran, men skall det vara vattentätt, driftsäkert, hyfsat lättviktigt och utseendemässigt okej så blir det för stort och dyrt att bygga nåt från scratch.

Har för mig att jag sett något öppet projekt som går ut på just detta, med olika "adapterkort" för olika klipparfabrikat(?)
Ardumower verkar vara det du tänker på. Jag vill ju helst ha 4WD, men annars har jag ju ett bra chassi från Automower 220AC.

Vore värt att bygga själv på den ändå, hade varit roligt att vara testa med GPS.

Sounds cool! I have a Husqvarna 315 and I was thinking to convert it to my own electronics. There are a number of projects out there, like OpenMower (https://github.com/ClemensElflein/OpenMower) or Ardumower (https://github.com/Ardumower/ardumower). ESP32 is definitely a suitable board and plugging GPS is not the problem. The biggest problem for me with Husqvarna is that they use brushless motors, coupled with shitty gearboxes. I just don't have much experience driving them.
The tank-like differential drive, if I understand right hat you want to achieve with 4WD, is going to drain your battery a lot faster. So, I wouldn't do it, unless the mower has to traverse really steep climb.
Also, the way I would go forward would probably be with ESPHome, if the board is sep32 anyway, so the mower is well integrated with HomeAssistant.
Anyway, I might be willing to contribute, if you decide to move forward with this!
Good luck!

Det fanns för typ 15 år sedan en hobby robot shop, tror det var i Gbg som sålde en byggsats. Den var baserad på laserskurna Akrylskivor, både chassi, och hjul. Sedan had de en livsfarlig klippplatta med typ 4 stanelyblad monterade.

Jag var väldigt frestad då att köpa, men isnåg att tiden inte räckte till- men så tror jag att det blev någon sorts konflikt mellan personen som tillverkade byggsatserna och butiken. Projektet dog ut.

A andreaskiesler skrev:
Sounds cool! I have a Husqvarna 315 and I was thinking to convert it to my own electronics. There are a number of projects out there, like OpenMower ([länk]) or Ardumower ([länk]). ESP32 is definitely a suitable board and plugging GPS is not the problem. The biggest problem for me with Husqvarna is that they use brushless motors, coupled with shitty gearboxes. I just don't have much experience driving them.
The tank-like differential drive, if I understand right hat you want to achieve with 4WD, is going to drain your battery a lot faster. So, I wouldn't do it, unless the mower has to traverse really steep climb.
Also, the way I would go forward would probably be with ESPHome, if the board is sep32 anyway, so the mower is well integrated with HomeAssistant.
Anyway, I might be willing to contribute, if you decide to move forward with this!
Good luck!
I have a horrible lawn with steep climbs, it happens a few times a year that my mower flips backwards and ends up in an upside down position.

I also have bedrock, terrasses, 5-6 separate areas and so on...

I also need a staircase detector, which I haven't seen on the market so far.

Jag skulle inte ge mig på själva bygget...
Det är smartheten i mjukvaran som är hela grejen.
Så antingen bygga en själv och använda befintlig mjukvara.
Eller köpa en och sen styra med egen mjukvara.
Ska du både bygga och programmera så är det en lång väg framåt.
Då r det bättre att bygga en ogräsrensare likt tertill

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Prislappen inklusive mina timmar lär bli dyrt, men å andra sidan så skall man ju hålla hjärnan fräsch med hobbies också.

Man kanske skulle börja med att bygga två GPS-stavar som man synkar via Wifi. Då har man ju kärnan i positioneringen. Där har man ju ett delmoment...

Sedan kan man bygga om en av klipparna till en radiostyrd bil (jag har ju styr mjukvaran till en bil jag och sonen byggde för några år sedan redan). Där har man ett delmoment.

Och då fortsätter man på det sättet...

• Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
P
Det är ju en del jobb såklart man vore skoj att se resultatet..

Sen om det är värt jobbet mot att bara handla en mammotion luba awd i lämplig storlek och somna om ..😆

ja det beror ju på hur mycket fritid man har och vad den är värd och hur många andra tidsödande projekt man har att göra..

Sen är väl frågan om man väl ska lägga den energin så kanske det är bättre att ta det ett steg till förbereda för andra redskap så den blir mer en redskapsbärare och kan gå med snöslunga på vintern osv

G
C
pacman42 pacman42 skrev:
Prislappen inklusive mina timmar lär bli dyrt, men å andra sidan så skall man ju hålla hjärnan fräsch med hobbies också.
Vissa finner en tillfredsställelse i att uppfinna hjulet igen, andra vill åstadkomma något nytt eller annorlunda.

Själv kan jag tycka att den senare kategorin är mer meningsfull, men en hobby behöver ju å andra sidan inte nödvändigtvis vara meningsfull på det sättet 🙂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.