65 114 läst ·
552 svar
65k läst
552 svar
Robotgräsklippare körde över 15 månader gammalt barn
Det betvivlar jag inte. Men det är omöjligt för en köpare att veta om den fungerar eller inte förrän man kört den och lärt sig hur man gör en bra kartering. Och då kan det vara för sent. Det är för denna typ av problem som vi har konsumentskydd och garantier.Tomture61 skrev:
Det är därför man ska följa gällande trafikregler, då anses man oftast gjort det man kan😉Alfredo skrev:
Vad gäller robotgräsklippare & ansvar så låter detta som ett rimligt svar.
ChatGPT sade:
I Sverige beror ansvaret på omständigheterna, men utgångspunkten är att den som äger eller använder robotgräsklipparen kan bli skadeståndsskyldig om en tredje person skadas.
Några viktiga principer:
- Om du varit vårdslös – Om skadan beror på att du inte använt eller installerat robotgräsklipparen på ett rimligt säkert sätt (t.ex. låtit den köra där obehöriga lätt kan komma åt den eller ignorerat säkerhetsanvisningar), kan du bli ansvarig enligt skadeståndsrättsliga regler.
- Om produkten är felaktig – Om skadan orsakas av ett konstruktionsfel eller ett tillverkningsfel kan tillverkaren i vissa fall bli ansvarig enligt produktansvarslagstiftningen.
- Hemförsäkringens ansvarsskydd – De flesta svenska hemförsäkringar innehåller ett ansvarsskydd som kan täcka skadeståndsanspråk om du blir juridiskt ansvarig för personskadan. Försäkringsbolaget utreder då ofta också om du faktiskt är skadeståndsskyldig.
- En förbipasserande träffas av en sten som robotgräsklipparen slungar iväg. Om du borde ha insett risken och inte vidtagit rimliga säkerhetsåtgärder kan du bli skadeståndsansvarig.
- Ett barn tar sig in på tomten och skadas. Då kan det prövas om du gjort tillräckligt för att förebygga risken, exempelvis genom inhägnad, korrekt installation och användning enligt tillverkarens instruktioner.
Du gillar omskrivningar. Det du kallar begränsning kallar man normalt en bugg. Eller tror du att de medvetet valt att det inte ska funka med wifi-förlängare, det låter väldigt osannolikt. Troligtvis har de inte varit kompetenta att lösa det på ett bra sätt och som jag skrev finns det en enkel fullösning för problemet. .Tomture61 skrev:
Men nu hade ingen ställt frågan om hur ansvaret ser ut, det har mest bara varit generellt tyckande.Alfredo skrev:
Jag kunde naturligtvis ställt frågan till nån jurist istället och fått ett liknande svar.
Och ansvarsfrågan är inte någon "synpunkt" utan något som faställs enligt lag & dom.
FredrikR skrev:
Eftersom som du och FredrikR är så säkra på att de är dåliga föräldrar så upplys gärna mig och andra hur det så ut runt olycksplatsen så vi förstår hur ignoranta de var och vilka skyddsåtgärder de inte vidtagit.Alfredo skrev:
Det kanske till och med är skäl för er att göra en orosanmälan då tydligen ingen myndighet haft förstånd att gör det.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 514 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 514 inlägg
Det trevliga är dock att kunna använda antingen 4G eller WiFi.L lbgu skrev:Du gillar omskrivningar. Det du kallar begränsning kallar man normalt en bugg. Eller tror du att de medvetet valt att det inte ska funka med wifi-förlängare, det låter väldigt osannolikt. Troligtvis har de inte varit kompetenta att lösa det på ett bra sätt och som jag skrev finns det en enkel fullösning för problemet. .
Vilket nu som kan passa en och en utmaningar / begränsningar man nu råkar ha.
För en 2025 iNavi med WiFi får man köpa en utomhus WiFi med eget SSID.
Men du med din dåliga kunskap i ämnet förstår ej detta.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 514 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 514 inlägg
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 514 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 514 inlägg
Mitt slutliga tips, detta när du testat att stänga av 4G eller WiFi.pacman42 skrev:
Är att byta till klippare utan iNavi, enbart navigation via kamera / laser.
Skrev just detta för ngr inlägg sedan.
Men jag vill inte betala för att få byta klipparen (den har blivit skavd då den ramlat ned i diken mm). Jag vill att klipparen skall fungera på tomten.Tomture61 skrev:
Nu kan jag tvingas dit i slutänden ändå, men jag fortsätter ett tag till att stångas med Mammotion för att få dem att lösa problemen de har i sin mjukvara. Det borde även du tycka är bra ifall du råkar ut för något av dem framöver.
Rent principiellt är detta ett garantiärende som skall lösas av generalagenten.
Garantier brukar ofta bara gälla den ursprungliga köparen, men det kan förstås hända att en tillverkare/säljare accepterar en reklamation från en ny ägare. Det är praktiskt att ha ursprungskvittot i så fall, även om många säljare registrerar försäljningar i en databas så att man kan fråga efter en kvittokopia.Tomture61 skrev:
Om man istället för tillverkarens garanti vill åberopa den lagstadgade reklamationsrätten så kan den nye ägaren reklamera mot den hon har köpt varan av, enligt köplagen. Den förste ägaren kan i sin tur reklamera mot näringsidkaren som han köpte varan av, enligt konsumentköplagen.
Men reklamera behöver man väl aldrig göra när det gäller en Mammotionklippare? 😎
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 352 inlägg
Desto viktigare att använda kompetenta programmerare och stabila utvecklingsmetoder.AndersMalmgren skrev:
Ja, det är förstås en bra bonus, även om man ibland får intrycket att produkten uppdateras med finesser som tillverkaren inte hann med innan lanseringen av produkten …AndersMalmgren skrev: