S
FredrikR FredrikR skrev:
Vet du eller gissar du?
En mix. Trend är trend. Följ trenden

Man brukar använda robotar på lite otillgängliga platser- tex lutande plan etc. innom kommuner. Annars inte. Totalt inneffektivt

S styren skrev:

Man brukar använda robotar på lite otillgängliga platser- tex lutande plan etc. innom kommuner. Annars inte. Totalt inneffektivt
Otillgängligt kan ju vara parken i byn en mil ifrån centralorten också.

Rejält förenklat det du skriver.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
S styren skrev:

Hur kan robotar bli ineffektivt?
Istället för att det sitter en individ på varje åkklippare kan samma individ sköta om x antal robotar som klipper på olika områden.

Artikeln ovan från gd talar väl tvärt emot din teori dessutom.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:

Ja t.ex. Svenska Kyrkan har i detta till ytan stora pastorat robotar i drift på alla avlägsna orter.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ja t.ex. Svenska Kyrkan har i detta till ytan stora pastorat robotar i drift på alla avlägsna orter.
Jag har sett sådana, ja. Även i kommunala parker på mindre orter utanför tätorten.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har sett sådana, ja. Även i kommunala parker på mindre orter utanför tätorten.
Här runt företaget jag jobbar på, är det HQ robotar både innanför samt utanför stängslet där allmänheten vistas.
Verkar fungera mycket bra.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
J Jodenmarck skrev:
Helt klart otrevligt och en miss.
Skulle tro att en mjukvaruuppdatering kommer ganska snart som åtgärdar problemet.
Jag skulle tro att en mjukvaruuppdatering som åtgärdar detta problem aldrig kommer att komma.
Man ser av bilden att det är en Luba utan LiDAR från 2025. När klipparens bakhjul backar så hamnar de dubbla knivrotorerna väldigt nära sidokanterna. Avståndet från chassikanten till knivarna är betydligt mindre än säkerhetsstandarden som säger att det ska vara minst 100 till 120 millimeter. Knivarna går nästan hela vägen ut till hjulen. När maskinen backar är avståndet från den bakre chassikanten till knivspetsarna också för kort.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Hur man kan sälja en klippare som inte uppfyller säkerhetsstandarden.

1. Lagkravet (Tvingande)
Det tvingande lagkravet för robotgräsklippare återfinns i EU:s Maskindirektiv (2006/42/EG) (vilket i Sverige regleras av Arbetsmiljöverkets föreskrifter, AFS 2023:4).
Lagen ställer endast övergripande krav. Den säger exempelvis att:

"Maskinen ska vara så konstruerad och byggd att risker för personskador minimeras" samt att "rörliga delar ska vara utformade eller försedda med skydd som förhindrar olycksfall".

Lagen specificerar alltså aldrig exakta mått som "100 millimeter".

2. Standarderna (Frivilliga)
Eftersom lagtexten är så allmän ger EU-kommissionen i uppdrag åt standardiseringsorgan (som CENELEC) att ta fram detaljerade, tekniska lösningar. Detta resulterade i standarden EN 50636-2-107 för batteridrivna robotgräsklippare, där det specifika säkerhetsavståndet till knivarna på 100–120 mm finns inskrivet.

Standarder är enligt EU:s regelverk frivilliga tekniska specifikationer.

En tillverkare måste inte följa standarden för att få sälja sin produkt.

Hur kan man då CE-märka produkten?
För att få sälja en produkt inom EU/EES måste tillverkaren sätta på ett CE-märke. Det finns två vägar att gå för att visa att produkten uppfyller lagens krav:

Väg A: "Presumtion om överensstämmelse" (Den enkla vägen)
Om tillverkaren följer den harmoniserade standarden (inklusive kravet på 100 mm avstånd till knivarna) till punkt och pricka, får de automatiskt en så kallad presumtion om överensstämmelse. Det betyder att myndigheterna förutsätter att maskinen är säker nog att säljas. Tillverkaren kan då enkelt CE-märka produkten själv (egenkontroll).

Väg B: Alternativ teknisk lösning (Den väg Mammotion valt)
Om en tillverkare vill bygga en maskin som avviker från standarden – exempelvis genom att placera knivarna mycket närmare chassikanten för att få till en bättre kantklippning – får de göra det, men de måste då kunna bevisa att de uppnår samma höga säkerhetsnivå på annat sätt.

Detta kallas att göra en alternativ riskbedömning:

Tillverkaren (Mammotion) hävdar att det korta mekaniska säkerhetsavståndet kompenseras av avancerad elektronik, mjukvara, GPS/RTK, ultraljudssensorer och kameror (vision) som omedelbart stoppar knivarna om något kommer i vägen.

Tillverkaren upprättar en teknisk dokumentation (Technical File) som beskriver hur dessa elektroniska skyddsåtgärder är minst lika säkra som ett 100 mm brett plastchassi.

De signerar en försäkran om överensstämmelse (Declaration of Conformity), sätter på CE-märket och börjar sälja maskinen.

Varför är detta ett problem?
Systemet med att tillåta alternativa tekniska lösningar är till för att inte hämma teknisk innovation (så att vi kan få smartare, kamerastyrda maskiner). Men det skapar också sårbarheter:

Egenkontrollen missbrukas: Det är i grunden tillverkaren själv som intygar att deras alternativa, elektroniska lösning är "lika säker" som den mekaniska standarden. Myndigheterna granskar sällan detta i förväg, utan först när en olycka väl har inträffat.

Mjukvara vs. Fysik: Olyckan i Haväng visar den uppenbara risken med denna metod. Om strömmen bryts, mjukvaren hänger sig eller kameran bländas av solen, upphör det elektroniska skyddet att fungera på ett bråkdel av en sekund. Ett fysiskt plastchassi på 10 centimeter kan däremot inte drabbas av en mjukvarubugg – det skyddar alltid.

Vad händer nu?
När en allvarlig olycka som den i Haväng sker, är det upp till de nationella tillsynsmyndigheterna (i Sverige är det Arbetsmiljöverket som ansvarar för marknadskontroll av maskiner) att agera.

Om Arbetsmiljöverkets utredning visar att Mammotions alternativa elektroniska skydd inte höll måttet i praktiken och att produkten utgör en allvarlig fara, har myndigheten rätt att utfärda ett försäljningsförbud och kräva att produkterna återkallas från marknaden, oavsett om tillverkaren har CE-märkt maskinen på egen hand.
Ett copy-paestat AI-svar hjälper föga.

Eriksgatan
F Festlund skrev:
Ett copy-paestat AI-svar hjälper föga.
Varför inte? Utveckla gärna ditt påstående och vad du bygger det på. Jag jobbar med säkerhet sedan 40 år , började som skyddsansvarig inom Marinen och har under senare år tränat upp AI-modeller på att finna relevanta källor till att snabbt lösa frågeställningar. Har under senare år ansvar för produktsäkerhet för vad vi importerade maskiner till mitt ägda företag och har stor nytta av att AI håller ordning på olika regelverk.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Varför inte? Utveckla gärna ditt påstående och vad du bygger det på. Jag jobbar med säkerhet sedan 40 år , började som skyddsansvarig inom Marinen och har under senare år tränat upp AI-modeller på att finna relevanta källor till att snabbt lösa frågeställningar.
Må så vara och du är säkert jätteduktig på det. Men jag hänvisar till regelverket som hittas överst till höger.

5.4.4 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Klistra heller inte in ett svar från ChatGPT eller liknande chattbotar/AI. Har man ställt frågan i vårt forum är det för att man vill ha våra medlemmars synpunkter.

• Gilla
  • Ledsen
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
F Festlund skrev:
Må så vara och du är säkert jätteduktig på det. Men jag hänvisar till regelverket som hittas överst till höger.

5.4.4 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Klistra heller inte in ett svar från ChatGPT eller liknande chattbotar/AI. Har man ställt frågan i vårt forum är det för att man vill ha våra medlemmars synpunkter.
Vet inte vem du är Festlund och ifall du har en Mammotion robotgräsklippare. Kanske inte eftersom du skriver OT i tråden och agerar polis. Är själv medlem sedan 2012. Jag har skrivit mycket om robotgräsklippare här sedan ca 2013 och hunnit avverka 9 st. Just nu kör jag med en Mammotion själv. Därtill har jag byggt min AI-tjänst själv. Frågan om hur det kan komma sig att man som konsument inte kan lita på "säkerhetsstandarder" är både relevant i denna tråd, samt ger generell viktig information, anser jag. Anmäl gärna detta till en bedömning, är du snäll.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:

Roligt att just du svarade. Din bild på din lutande bergstomt är väl perfekt exempel för en gräsklipparrobot. Var det dessutom du eller någon annan som visade bild på stegrad robot ( mot ett träd eller husvägg)? 😆

Otillgängligt. Förstår du inte ordet- ovanligt när det gäller dig. Titta på din egen tomt så har du ett bra exempel.

Parkmarken i Gävle verkar ju vara perfekt för en hjärndöd robot ( flera faktiskt), som snurrar mellan grova träd hela dagarna. Sånt kan kommunen inte betala i timpeng till avlönade arbetare. Din tomt och Gävles mörka skogspark är bara några perfekta exempel på var man kan placera ett antal AI- klippare.

Glöm dock inte tillsynen. Det kan ju du bekräfta. Ständig tillsyn fodras och däremellan kontakt via app. Dessa maskiner kan stanna av diverse anledningar, och måste servas för att starta.

Imponerad över att du i semestertider fått Team Mammotion att dra igång ett ärende ang felkodning.

👍​

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S styren skrev:
Roligt att just du svarade. Din bild på din lutande bergstomt är väl perfekt exempel för en gräsklipparrobot. Var det dessutom du eller någon annan som visade bild på stegrad robot ( mot ett träd eller husvägg)? 😆

Otillgängligt. Förstår du inte ordet- ovanligt när det gäller dig. Titta på din egen tomt så har du ett bra exempel.

Parkmarken i Gävle verkar ju vara perfekt för en hjärndöd robot ( flera faktiskt), som snurrar mellan grova träd hela dagarna. Sånt kan kommunen inte betala i timpeng till avlönade arbetare. Din tomt och Gävles mörka skogspark är bara några perfekta exempel på var man kan placera ett antal AI- klippare.

Glöm dock inte tillsynen. Det kan ju du bekräfta. Ständig tillsyn fodras och däremellan kontakt via app. Dessa maskiner kan stanna av diverse anledningar, och måste servas för att starta.

Imponerad över att du i semestertider fått Team Mammotion att dra igång ett ärende ang felkodning.

👍​

Jag min robot stod på nosen efter att ha backat. Min HQ hade dock inga större problem på hyfsat plan mark. Och det är HQ man brukar se på sådana platser.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Varför ser man inga mammutar på allmänna platser, utan endast HQ
även utanför CSK /centralsjukhuset här istan så klipper 2st HQ 450 på var sin sida

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Baba_yaga Baba_yaga skrev:
Varför ser man inga mammutar på allmänna platser, utan endast HQ
även utanför CSK /centralsjukhuset här istan så klipper 2st HQ 450 på var sin sida
Det är väl bra att kommunerna satsar på svenskt. Gör heller inte så mycket om kommunen har lite sämre AI vision på sina klippare.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.