Tomture61
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag vet inte vad ni pratar om jag ställde ner roboten på gräsmattan och mappa tomten, man kan mappa automatiskt men jag gillar kontrol så körde maskinen runt tomtgränsen. Sedan dess har jag inte rört maskinen.

Det enda jag kan tycka är att kunde klippa närmare i hörnen.
Det är när man använder iNavi (netRTK) vilket du ej har på din klippare (måste vara så iom din reaktion)
iNavi kan koppla upp sig via 4G eller WiFi för att få kontakt med RTK antenn ngn stans i ens omgivning.
Mestadels Lantmäteriverket som har dessa basstationer.
Har man en tomt med radioskugga för WiFi så blir det inge bra, klipparen blir förvirrad.
Har man på samma tomt även ett tragiskt 4G så blir det skit, inge bra.
Klipparen eller ens router har problem att sömlöst skifta mellan de olika kommunikationssätten.
Har själv ej dessa bekymmer.

S
D Dilato skrev:
Alla smartphones klarar det, även dom billigaste kinaklonerna för under 500 spänn inkl frakt och moms så det finns ingen ursäkt alls.
Väldigt kaxigt sagt. Världen är dock inte så enkel. Som sades, inte säkert samma chip som hanterar båda. Men du vet väl hur det ska kodas.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
Som sades, inte säkert samma chip som hanterar båda.
Vad spelar det för roll? Går det inte snabbt att byta kommunikationsväg är det helt enkelt en kass lösning.

• Gilla
  • Älska
Pin och 4 till
  • Laddar…
Tomture61
Alfredo Alfredo skrev:
Vad spelar det för roll? Går det inte snabbt att byta kommunikationsväg är det helt enkelt en kass lösning.
Om det beror på en seg router, är det fortfarande klipparens fel då 🤔
Kanske bugg i mjukvaran på klipparen 😉

Tomture61 Tomture61 skrev:
Ja givetvis. Klipparen ska givetvis inte släppa uppkopplingen mot mobilnätet innan WiFi fungerar korrekt.

Ja exakt så!

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Sitter handovern i ena sändaren tänker du?
Kanske på Mammotion men svårt att tro att min telefon förlitar sig på mitt Wifi. 😇

S Snurrespratt skrev:
Men du vet väl hur det ska kodas.
Troligen, jag har kodat systemkritiska system sedan 1978 fram till pensionen 2015.😇

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Tomture61
Alfredo Alfredo skrev:
Ja exakt så!
Det kanske är en router från Mammotion en del drabbade har 😆😆😆
Med pissig mjukvara 😮

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
Tomture61
FredrikR FredrikR skrev:
Sitter handovern i ena sändaren tänker du?
Kanske på Mammotion men svårt att tro att min telefon förlitar sig på mitt Wifi. 😇
Läs #236, inte jag som påstår, vidarebefordrar info.
Har mycket liten kunskap annars om exakt hur 4G / WiFi fungerar, tekniskt på djupet.

Läs #236, inte jag som påstår, vidarebefordrar info.
Har mycket liten kunskap annars om exakt hur 4G / WiFi fungerar, tekniskt på djupet.
Finns det några lämpliga inställningar att justera i enheten, Mammotion klipparen, för att snabba på växlingen mellan 4G och WiFi..?

Tomture61
FredrikR FredrikR skrev:
Finns det några lämpliga inställningar att justera i enheten, Mammotion klipparen, för att snabba på växlingen mellan 4G och WiFi..?
Nope har ej sett ngt sådant i appen.
Men har man ok 4G vid ens bostad så inga problem.

S
Alfredo Alfredo skrev:
Om man väljer en design med kombination Wifi/4G så lägger man definitivt till en teknisk risk. Gissar att vanligt med många hopp mellan ute på en vanlig större villa gräsmatta. Klokt av Husqvarna (i alla fall den modell jag har) att välja bort Wifi.

S
D Dilato skrev:
Troligen, jag har kodat systemkritiska system sedan 1978 fram till pensionen 2015.😇
Då är vi två.

Tomture61
S Snurrespratt skrev:
Om man väljer en design med kombination Wifi/4G så lägger man definitivt till en teknisk risk. Gissar att vanligt med många hopp mellan ute på en vanlig större villa gräsmatta. Klokt av Husqvarna (i alla fall den modell jag har) att välja bort Wifi.
Nu svarar jag här med troligtvis större kunskap om Mammotion klippare.
Har man en netRTK styrd klippare (ingen egen RTK antenn) så är det antingen kommunikation via 4G eller WiFi.
Så har man ok 4G så kan man tom stänga av WiFi i appen.
Detta tills det är dags för en uppdatering av mjukvaran.
Man kan även köra netRTK via WiFi om man av ngn anledning föredrar detta, man stänger då av 4G funktionen i appen.
Vissa har bägge varianter som är kassa på vissa delar av tomten, det är då det blir spännande.

Redigerat:
I Incinerator skrev:
Varför köra klipparen på dagtid om man har småbarn?
Kompisen köpte en stor Robomow som han bara kör på natten och hans barnbarn lärde sej direkt att plocka upp sina leksaker från gräsmattan på kvällen för annars så var det bara smulor kvar på morronen.
Igelkottar och andra djur är aktiva på natten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.