7 725 läst ·
60 svar
8k läst
60 svar
Risk för mig som beställare?
Om ett jobb blir försenat och man förhandlar fram en ersättning "rabatt" för det på, låt oss säga, 10 tkr. Vad finns det för regler för hur den ersättningen ska redovisas/hanteras? Jag (som kund med ROT) skulle inte ha nåt emot att den bara dras på materialkostnaden. Men det blir ju väldigt lurigt när det är fastprisavtal tycker jag. Hade det varit löpande och timmarna dragit iväg är det mer naturligt att det är ersättning för timmarna man förhandlar om.
Menar du att de borde skriva Servicebil 0kr? Jag tror inte att det är lagkrav på att redovisa alla 0kr summor på en faktura.D Dilato skrev:
Ja, det är väl nyckelfrågan. Jag förhandlade en % sats i rabatt. Det rimliga kanske skulle vara Totalsumma + moms - 15%? = att betala - Rot?D Dublin skrev:Om ett jobb blir försenat och man förhandlar fram en ersättning "rabatt" för det på, låt oss säga, 10 tkr. Vad finns det för regler för hur den ersättningen ska redovisas/hanteras? Jag (som kund med ROT) skulle inte ha nåt emot att den bara dras på materialkostnaden. Men det blir ju väldigt lurigt när det är fastprisavtal tycker jag. Hade det varit löpande och timmarna dragit iväg är det mer naturligt att det är ersättning för timmarna man förhandlar om.
Bästa svaret
Om de skulle gjort så, hur mycket skiljer det sig i kr på rot-delen (arbetskostnad) från den faktura du fått? Är det bara enstaka tusenlappar skulle jag låtit saken vara, bara betalat och fått saken ur världen.Byggis1976 skrev:
Det rör sig om tusenlappar ja, inte mer än så…D Dublin skrev:
Bra aspekt! Denna summa är nog inte ens att betrakta som skattebrott.
Redigerat:
Det är ju faktiskt ett delat ansvar mellan konsument och företag gällande ROT. Bägge parterna kan göra sig skyldiga till att ROT nekas.
Det bör framgå av det köpavtal man gör att om rot nekas för konsumenten blir denne återbetalningsskyldig. Är det skattefusk från föreraget så finns det dommar som avgjort sådana mål.
Rabatt på mateial är ju helt legalt. Föreraget kan ju i princip ge dig allt material men ofta görs ju den där material/arbetstids-avvägningen vilket påverkar ROT.
Det bör framgå av det köpavtal man gör att om rot nekas för konsumenten blir denne återbetalningsskyldig. Är det skattefusk från föreraget så finns det dommar som avgjort sådana mål.
Rabatt på mateial är ju helt legalt. Föreraget kan ju i princip ge dig allt material men ofta görs ju den där material/arbetstids-avvägningen vilket påverkar ROT.
Tack för alla svar!
Nu har jag pratat med Skatteverket. Följande framkom.
1. Det är helt ok för ett företag att ge mig rabatt pga försening.
2. De får rabattera material
3. Jag som kund är inte ansvarig för deras underlag eller ens förväntas förstå detaljerna i deras faktura.
4. Om JAG saknar ROT eller inte har tillräckligt kvar alt tillräcklig skatt så kan jag bli betalning skyldig dem.
5. Företaget ansvarar till fullo för sina fakturor (jag som kund har inget ansvar i deras företag)
6. Beloppet är så lågt så enkom pga det är det inget skattebrott.
Skönt! Nu får Skatteverket göra det de vill med underlaget.
Nu har jag pratat med Skatteverket. Följande framkom.
1. Det är helt ok för ett företag att ge mig rabatt pga försening.
2. De får rabattera material
3. Jag som kund är inte ansvarig för deras underlag eller ens förväntas förstå detaljerna i deras faktura.
4. Om JAG saknar ROT eller inte har tillräckligt kvar alt tillräcklig skatt så kan jag bli betalning skyldig dem.
5. Företaget ansvarar till fullo för sina fakturor (jag som kund har inget ansvar i deras företag)
6. Beloppet är så lågt så enkom pga det är det inget skattebrott.
Skönt! Nu får Skatteverket göra det de vill med underlaget.
Lite utanför ämnet, men då frågan verkar vara utredd så förvånar det mig ofta varför inte fler hantverkare gör så från början? Alltså i första hand lägger förtjänsten på arbetstiden och inte på material och sånt, och på det sättet maximerar möjligheten till ROT-avdrag. Givetvis inom regelverkets ramar.Byggis1976 skrev:

