Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur mycket skiljer det i materialkostnad från offerten till fakturan?
Om du menar bara material så diffar det ca 10tusen. De har även tagit bort sophantering, städning och servicebil tex.

Jag skulle nog bedöma den nya arbetskostnaden inte helt osanningsenlig de blev månader sena och har försökt rätta fler ggr än jag minns och tillslut blev det korrekt.
 
Kommer upp lite nya frågor i mitt huvud.

1. Är det olagligt för ett företag att rabattera material?

2. Finns det beskrivet någonstans hur man ska rabattera fast pris till kund?

3. Måste ett företag ta betalt för tex resor/bil och container?
 
Man kan ju ringa Skatteverket och fråga hur man bör hantera det.
Och över huvud taget borde man ju ringa Skatteverket för att upplysa dem om att den här firman kanske inte är så ärliga med hur de hanterar ROT alla gånger, så att de får upp ögonen för dem.
Men det är ju alltid knepigt att göra det när man själv sitter i rävsaxen så att säga.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Man kan ju ringa Skatteverket och fråga hur man bör hantera det.
Och över huvud taget borde man ju ringa Skatteverket för att upplysa dem om att den här firman kanske inte är så ärliga med hur de hanterar ROT alla gånger, så att de får upp ögonen för dem.
Men det är ju alltid knepigt att göra det när man själv sitter i rävsaxen så att säga.
Vad ska jag fråga dem? Om företaget får rabattera mig?

Jag har ju ingen kunskap om hur de räknat? Ska jag fråga om de har rätt att rabbatera material?

Eftersom ROT säkert återspeglar verkligheten menar jag. Bryr sig Skatteverket om huruvida vi gemensamt gör tillägg mot avtal såsom lägger på vite och justerar arbetstid för extraarbeten? Ganska svår fråga….
 
Redigerat:
Globetrot Byggis1976 skrev:
Vad ska jag fråga dem? Om företaget får rabattera mig?

Jag har ju ingen kunskap om hur de räknat? Ska jag fråga om de har rätt att rabbatera material?

Eftersom ROT säkert återspeglar verkligheten menar jag. Bryr sig Skatteverket om huruvida vi gemensamt gör tillägg mot avtal såsom lägger på vite och justerar arbetstid för extraarbeten? Ganska svår fråga….
Nej, jag menar att du kan ställa frågan som du gjort här, med tillägget att du funderar över ev. fusk.

"Jag har ingått ett fastprisavtal med företag F gällande X kr, fördelat på Y kr arbete och Z kr material. Arbetet förlöpte inte som tänkt och blev försenat. Efter att ha påtalat detta för firman och bett om avdrag som kompensation för förseningarna har jag fått en faktura på A kr, fördelat på B kr arbete och C kr material där materialet blivit ca L kr billigare än i fastprisavtalet och arbetet M kr dyrare. Detta skulle ju i slutänden ge mig arbetet ca N kr billigare eftersom jag kan dra ROT på arbetet. Jag oroar mig lite för att företaget genom att göra detta fifflar med bidraget. Hur bör jag hantera detta? Kan ni ge mig någon vägledning så att jag inte bidrar till några felaktigheter?"

Såklart att firman får rabattera material, men om det var deras intention, varför gjorde de inte det redan i den första offerten?

Vilka extraarbeten är det frågan om här menar du? Att firman fått göra om/korrigera saker de gjort fel från början? Det är inte extraarbeten.

Jag vet inte hur praxis ser ut om man som firma ska rabattera en kund där man ingått fastprisavtal, hur detta ska fördelas över arbete, material och annat, men det är ju precis sådant skatteverket kan svara på.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, jag menar att du kan ställa frågan som du gjort här, med tillägget att du funderar över ev. fusk.

"Jag har ingått ett fastprisavtal med företag F gällande X kr, fördelat på Y kr arbete och Z kr material. Arbetet förlöpte inte som tänkt och blev försenat. Efter att ha påtalat detta för firman och bett om avdrag som kompensation för förseningarna har jag fått en faktura på A kr, fördelat på B kr arbete och C kr material där materialet blivit ca L kr billigare än i fastprisavtalet och arbetet M kr dyrare. Detta skulle ju i slutänden ge mig arbetet ca N kr billigare eftersom jag kan dra ROT på arbetet. Jag oroar mig lite för att företaget genom att göra detta fifflar med bidraget. Hur bör jag hantera detta? Kan ni ge mig någon vägledning så att jag inte bidrar till några felaktigheter?"

Såklart att firman får rabattera material, men om det var deras intention, varför gjorde de inte det redan i den första offerten?

Vilka extraarbeten är det frågan om här menar du? Att firman fått göra om/korrigera saker de gjort fel från början? Det är inte extraarbeten.

Jag vet inte hur praxis ser ut om man som firma ska rabattera en kund där man ingått fastprisavtal, hur detta ska fördelas över arbete, material och annat, men det är ju precis sådant skatteverket kan svara på.
Ja, såklart! Jag frågar dem. Tack!

Anledningen till att de inte rabatterade var troligen för att decimeter förutsåg förseningen. Inga extraarbeten har lagts, men jag menar att arbetskostnaden ökades på ju vara relaterat till det?

Återkommer om Skatteverket svarar mig
 
BirgitS
Globetrot Byggis1976 skrev:
De har även tagit bort sophantering, städning och servicebil tex.
Skatteverket brukar inte gilla fakturor där det inte finns med någon kostnad för servicebil eller liknande eftersom det varken är tid som ger rätt till ROT eller material.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Skatteverket brukar inte gilla fakturor där det inte finns med någon kostnad för servicebil eller liknande eftersom det varken är tid som ger rätt till ROT eller material.
Det finns väl inget krav på att en hantverkare måste ha en servicebil?
 
D Dilato skrev:
Det finns väl inget krav på att en hantverkare måste ha en servicebil?
Jag tror faktiskt inte det heller. Jag tror inte heller att det är olagligt för ett företag att rabattera material.

Om man vänder på etik och moral från att bespara skattebetalare så kan man ju även kanske anse att företaget som grovt underskattade arbetstiden har moraliskt rätt att få betalt?
 
  • Gilla
Uppländare
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Det finns väl inget krav på att en hantverkare måste ha en servicebil?
Håller med, det var nog det här jag tänkte på:
Det går inte att få ROT-avdrag för restid och andra resekostnader, vilket ju hantverkare normalt debiterar när det gäller löpande pris:
Material och resekostnader i samband med arbetet ger inte rätt till avdrag.
https://www.skatteverket.se/foretag...otavdraget.4.2ef18e6a125660db8b080002709.html
 
BirgitS
Globetrot Byggis1976 skrev:
Kan de ha tänkt att själva reklamationen och tiden detta tog har de fakturerat och då lagt på mycket arbete (sant) men de har rabatterat material bara?
Företag får inte fakturera tid och kostnader för att rätta felaktigt utfört arbete. Klantar de sig så får de stå för alla merkostnader pga. det.
Globetrot Byggis1976 skrev:
2. Finns det beskrivet någonstans hur man ska rabattera fast pris till kund?
Normalt är väl en rad typ:
Avdrag pga. försening: xxxx kr
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Företag får inte fakturera tid och kostnader för att rätta felaktigt utfört arbete. Klantar de sig så får de stå för alla merkostnader pga. det.

Normalt är väl en rad typ:
Avdrag pga. försening: xxxx kr
Det beror väl på avtal typ? Om man avtalat löpande räkning så betalar man väl löpande?
 
BirgitS
Globetrot Byggis1976 skrev:
Det beror väl på avtal typ? Om man avtalat löpande räkning så betalar man väl löpande?
Inte heller vid löpande pris ska kunden betala för att hantverkaren klantar sig och inte uppfyller kraven vid första försöket. Men visst är det svårt att bedöma om så sker..
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det finns väl inget krav på att en hantverkare måste ha en servicebil?
Nej inte just servicebil. Men kostnaden för transport till arbetsplatsen måste faktureras som en separat post, annars går inte ROT avdraget igenom. Summan för arbete får inte inkludera transport.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej inte just servicebil. Men kostnaden för transport till arbetsplatsen måste faktureras som en separat post, annars går inte ROT avdraget igenom. Summan för arbete får inte inkludera transport.
Det är sant.
Men, om vi leker med tanken (rent hypotetiskt) att man bjuder på dom resorna som goodwill för förseningen (dom var ju ändå inte ROT-berättigade), måste dom då ändå tas upp på fakturan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.