Om ett jobb blir försenat och man förhandlar fram en ersättning "rabatt" för det på, låt oss säga, 10 tkr. Vad finns det för regler för hur den ersättningen ska redovisas/hanteras? Jag (som kund med ROT) skulle inte ha nåt emot att den bara dras på materialkostnaden. Men det blir ju väldigt lurigt när det är fastprisavtal tycker jag. Hade det varit löpande och timmarna dragit iväg är det mer naturligt att det är ersättning för timmarna man förhandlar om.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är sant.
Men, om vi leker med tanken (rent hypotetiskt) att man bjuder på dom resorna som goodwill för förseningen (dom var ju ändå inte ROT-berättigade), måste dom då ändå tas upp på fakturan?
Menar du att de borde skriva Servicebil 0kr? Jag tror inte att det är lagkrav på att redovisa alla 0kr summor på en faktura.
 
D Dublin skrev:
Om ett jobb blir försenat och man förhandlar fram en ersättning "rabatt" för det på, låt oss säga, 10 tkr. Vad finns det för regler för hur den ersättningen ska redovisas/hanteras? Jag (som kund med ROT) skulle inte ha nåt emot att den bara dras på materialkostnaden. Men det blir ju väldigt lurigt när det är fastprisavtal tycker jag. Hade det varit löpande och timmarna dragit iväg är det mer naturligt att det är ersättning för timmarna man förhandlar om.
Ja, det är väl nyckelfrågan. Jag förhandlade en % sats i rabatt. Det rimliga kanske skulle vara Totalsumma + moms - 15%? = att betala - Rot?
 

Bästa svaret

Globetrot Byggis1976 skrev:
Ja, det är väl nyckelfrågan. Jag förhandlade en % sats i rabatt. Det rimliga kanske skulle vara Totalsumma + moms - 15%? = att betala - Rot?
Om de skulle gjort så, hur mycket skiljer det sig i kr på rot-delen (arbetskostnad) från den faktura du fått? Är det bara enstaka tusenlappar skulle jag låtit saken vara, bara betalat och fått saken ur världen.
 
D Dublin skrev:
Om de skulle gjort så, hur mycket skiljer det sig i kr på rot-delen (arbetskostnad) från den faktura du fått? Är det bara enstaka tusenlappar skulle jag låtit saken vara, bara betalat och fått saken ur världen.
Det rör sig om tusenlappar ja, inte mer än så…

Bra aspekt! Denna summa är nog inte ens att betrakta som skattebrott.
 
  • Text om gränsen för skattebrott, rubricering, skatteförseelse, skattebrottslagen och undandragande belopp i Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Håller med, det var nog det här jag tänkte på:
Det går inte att få ROT-avdrag för restid och andra resekostnader, vilket ju hantverkare normalt debiterar när det gäller löpande pris:

[länk]
Avdraget i sig är korrekt. Det är bara gjort på Arbetskostnaden. Inget avdrag för annat.
 
Blev totalsumman sänkt jmf med den första fakturan?

Eller rumsterade de bara om ingående kostnader - hajar inte....

//
 
Det är ju faktiskt ett delat ansvar mellan konsument och företag gällande ROT. Bägge parterna kan göra sig skyldiga till att ROT nekas.
Det bör framgå av det köpavtal man gör att om rot nekas för konsumenten blir denne återbetalningsskyldig. Är det skattefusk från föreraget så finns det dommar som avgjort sådana mål.
Rabatt på mateial är ju helt legalt. Föreraget kan ju i princip ge dig allt material men ofta görs ju den där material/arbetstids-avvägningen vilket påverkar ROT.
 
Det är väl helt jävla uppenbart att det är skattefusk och du tillåter det! Du är ju fullt medveten och intygar du ju att det stämmer genom att betala fakturan. Nej du, gör rätt för dig istället!
 
TS har ju ingen insikt i hur mycket tid föreraget lagt ner på renoveringen. Det har dragit ut mer på tiden är väl det som framgått?
 
TS uttryckte det i inlägg #1.
 
J jonte0 skrev:
Blev totalsumman sänkt jmf med den första fakturan?

Eller rumsterade de bara om ingående kostnader - hajar inte....

//
Totalsumman är rabatterad. Med rabatt vi enades om pga förseningen
 
Tack för alla svar!

Nu har jag pratat med Skatteverket. Följande framkom.

1. Det är helt ok för ett företag att ge mig rabatt pga försening.
2. De får rabattera material
3. Jag som kund är inte ansvarig för deras underlag eller ens förväntas förstå detaljerna i deras faktura.
4. Om JAG saknar ROT eller inte har tillräckligt kvar alt tillräcklig skatt så kan jag bli betalning skyldig dem.
5. Företaget ansvarar till fullo för sina fakturor (jag som kund har inget ansvar i deras företag)
6. Beloppet är så lågt så enkom pga det är det inget skattebrott.

Skönt! Nu får Skatteverket göra det de vill med underlaget.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 10 till
  • Laddar…
C
Globetrot Byggis1976 skrev:
Skönt! Nu får Skatteverket göra det de vill med underlaget.
Lite utanför ämnet, men då frågan verkar vara utredd så förvånar det mig ofta varför inte fler hantverkare gör så från början? Alltså i första hand lägger förtjänsten på arbetstiden och inte på material och sånt, och på det sättet maximerar möjligheten till ROT-avdrag. Givetvis inom regelverkets ramar.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Troligen för att de flesta kunder jämför arbetskostnaden och struntar i materialkostnaden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.