7 725 läst ·
60 svar
8k läst
60 svar
Risk för mig som beställare?
Det gör nog de flesta. Inom ramen för rimlighet.C cpalm skrev:Lite utanför ämnet, men då frågan verkar vara utredd så förvånar det mig ofta varför inte fler hantverkare gör så från början? Alltså i första hand lägger förtjänsten på arbetstiden och inte på material och sånt, och på det sättet maximerar möjligheten till ROT-avdrag. Givetvis inom regelverkets ramar.
Men det kanske inte är lika vanligt att de rabatterar summan utan försening vite. Vi har nu lärt oss att avtala med det framöver.
Redigerat:
OK, fick uppfattningen att det i praktiken inte var någon rabatt utan snarare en omfördelning av påslagen så att det blev betydligt mer rot-avdrag? Det hade de ju kunnat gjort från början, menar jag. Win-win för båda parter (Fail för skattebetalarna).Byggis1976 skrev:
Redigerat:
Jo, de rabatterade och i och med det fördelade de om poster. Enligt Skatteverket är det ok att tex rabattera material enbart.C cpalm skrev:
Ah, OK, så ROT-avdraget blev densamma fast slutsumman blev mindre. Då missuppfattade jag.Byggis1976 skrev:
Klart de kan rabattera materialet, men det är knappast tillåtet att ge så stora rabatter att de går back på materialet. Då blir ju hela poängen meningslös med att material inte är avdragsgillt.
Nej, de lade på arbete för att det tog mer tid pga förseningen.C cpalm skrev:
Du skriver att de lägger på timmar för att hantera förseningen, med det antar jag att du menar för att åtgärda sina misstag. Om ni har ett fastprisavtal finns det ingen anledning att du ska betala extra timmar för att de gör jobbet korrekt.
Anledningen är så klart att TS då får sitt prisavdrag utan att företaget förlorar så mycket på det. Kanske inte något alls. Skatteverket betalar.tveksamt skrev:
Varför skulle de annars helt plötsligt komma på att de skall fakturera mer arbetstid i samband med att TS begär ett prisavdrag efter att jobbet redan är avslutat och fakturerat.
Det är i och för sig tänkbart att den justerade fakturan faktiskt motsvarar verkligheten bättre än offerten. Som TS är inne på. Så det behöver ju inte nödvändigtvis vara fiffel i den bemärkelsen.tveksamt skrev:
Men hade de (i min mening) varit smarta hade de i så fall räknat "rätt" från början och hade kunnat erbjuda ett bättre totalpris redan i offerten.
De insåg naturligtvis att de tyvärr hade tagit upp fel antal timmar på den ursprungliga fakturan då de efter kundens invändningar granskade den. Misstag kan alla göra och heder åt firman som raskt rättar dessa. Alla inser väl att det är den enda rimliga förklaringen? 😉😂C cpalm skrev:
Då var det ju det där med läropengar som det så ofta pratas om när det är det omvända som gäller, när det är konsumenten som inte tänkt igenom beställning något vidare..
Oavsett vad verkar det alltid vara någon annan än företaget som ska betala läropengarna...
När ska vi lyckas sortera bort de oseriösa företagen om ingen någonsin tar på sig att stå upp för det som är rätt åt det hållet?
Här tillåts firman "göra fel" (om jag använder det uttrycket istället för fiffel då" så att det är någon annan som får betala för deras misstag.
Om jag får fråga TS, hur mycket får firman in på jobbet nu, totalt, och hur mycket skulle de ha fått enligt offerten? Exakta siffror är inte nödvändigt, det är differensen som är intressant.
Oavsett vad verkar det alltid vara någon annan än företaget som ska betala läropengarna...
När ska vi lyckas sortera bort de oseriösa företagen om ingen någonsin tar på sig att stå upp för det som är rätt åt det hållet?
Här tillåts firman "göra fel" (om jag använder det uttrycket istället för fiffel då" så att det är någon annan som får betala för deras misstag.
Om jag får fråga TS, hur mycket får firman in på jobbet nu, totalt, och hur mycket skulle de ha fått enligt offerten? Exakta siffror är inte nödvändigt, det är differensen som är intressant.
Detta är det mest troliga ja..😂🤪Alfredo skrev:
Det finns dock bara en faktura. Jag frågade om rabatt när vi diskuterade huruvida de skulle få fler chanser att rätta eller om vi skulle dra av kostnaden o anlita en annan firma…