Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Nej det är ju vad dom tar för ett vägguttag när dom köpt det på Ahlsell.
Ahsell ger sanslösa rabatter till firmor 75%

O OTMC skrev:
Ahsell ger sanslösa rabatter till firmor 75%
Å andra sidan så är de skammlösa gentemot "Vanligt folk" pervodyrt!

Nu får man ju inte betala svart men om man ändå gjorde det skulle jag föreslå halva priset inklusive moms är som en rimlig utgångspunkt. Båda parter måste ju rimligt vis tjäna på myglet.

Huruvida polaren ska ha skäligt betalt eller göra jobbet som en tjänst polare i mellan kan givetvis inte vi ha några åsikter om.

Det finns ytterligare en behörighet, A = Behörigheten avser allt elinstallations arbete

56000 i lön efter skatt det är rätt bra! För en kompis skulle jag för mindre än en tredjedel. Tycker det är fräckt men beroende på vilken relation man har! 278042"]Jag ( jobbade som golvläggare då) hjälpte min svåger att lägga textilmatta i en lång svängd trappa plus hal på ca 6-7 kvm. Jobbet tog nästan 2 dagar( detta är nästan 20 år sedan). Jag fixade matrial till inköps pris( vilket ifrågasattes att han tyckte det lät dyrt). Jobbet var att rensa trappan och hallen från gammalt matrial till att lägga mattan med list. Kanske ska nämna att det var kraftiga textimattor så det gick åt en del knivblad. Jag bodde dessutom 2 mil från honom. Vi sa inget pris, så jag tänkte väl inte så mycket på det. Svågern umgicks jag i princip bara med när någon fyllde år. Han ringde egentligen bara mig när han behövde hjälp. När jag var klar, visar han mig några rum på ovan våningen som en polare till honom lagt, med ganska dåligt resultat. Han berättar då att polaren fått typ 2000kr för detta. Sen kom frågan om jag ville fixa till hans misstag viljet jag( dum som jag var) gjorde, tog ett par timmar. Hade väl egentligen inte täknat med något större arvode sk, men lite bensinpengar och kanske nån 100- lapp på detta. Men han tackar för hjälpen och säger att detta kunne vara värt att han bjöd på en öl någon gång. Lite snoppen blev jag, då mitt jag var bra mycket mer komplicerat än vad hans okunnige polare hade gjort som jag dessutom fick rätta till. Men , visst jag hade inte sagt något om kostnad etc och han var min svåger. Det blev heller ingen öl....Till saken hör att både han och hans fru hade välbetalda jobb. Hjälpte inte honom något mer. Nu till den slutliga poängen. Han är sedan 10 år tillbaka ex svåger ( skilsmässa etc)och som sagt vi har aldrig umgåtts, då ringer han mig för ca 1 år sedan( vi har då inte haft kontakt på åtminstonde på 8 år) och frågar om jag kan lägga golv till honom!!!! Han fattade tydligen inte! Visst kan man hjälpa kompisar och släkt, men inte gratis om det gäller lite större grejor. Även om man inte kanske direkt vill ta betalt( fult och göra det i Sverige) så blir ju nog ofta resultatet att man slutar ställa upp då man till sist ofta blir uttnyttjad. Säger man nej , så är man taskig, tar man betalt är man girig. Men vad är man då om man inte betalar något, gnäller för priset etc!!! Om man sjäkv inte kan utföra ett jobb så får man vackert betala antingen vitt eller om man väljer att göra det svart speciellt om man inte har något att erbjuda i gengäld som min ex svåger som typ aldrig hade tid om man frågade om något. Tror många glömmer bort att allting har ett pris, inget är gratis oavsett om det gäller pengar eller gentjänster. Ni hittar säkert brister i min lilla story men jag tror att ni som har något bakom pannbenet förstår vad jag menar. Har genom året rensat bort sk vänner som bara hör av sig när de vill ha något, sk energislukare. Hjälper numera endast mina barn när de behöver få något gjort och det gratis med glädje. Behöver jag själv hjälp betalar jag vad som begärs utan gnäll, jag kan ju trots allt säga nej tack och tar aldrig för givet att det ska vara gratis[/QUOTE]

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det är verkligen en kalkyl jag hade velat se. För i min värld så är det ca 29 400 efter arbetsgivaravgifter och inkomstskatt! Då exkluderat alla andra kostnader en hantverkare har som ska ingå i timpriset (verktyg, försäkringar osv).
hur räknar du detta om du får 29 400:-? personen tar detta SVART = efter skatt = Netto in i fickan, det är ingen skatt eller arbetsgivaravgift på det, skall du börja dra inkomstskatt på det måste du först lägga å ca 27% i jobbskatteavdrag då blir det 350 + skatten = 467 brutto * 25% i jobbskatteavdrag = ca 350 netto, och 350:- netto i timman blir i månaden 40 timmar i veckan * 4 veckor = 56 000:- i månaden skattade eller netto pengar. Nu är det mer än 4 veckor i månaden då det är 12 månader om året eller 52 veckor, det ger 52/12=4,3 veckor / månad och tar man veckoresultatet gånger 4,3 veckor blir månads resultatet 60 200:-. Arbetsgivaravgiften betalas av arbetsgivaren och ligger ovanpå lönen som betalas till den anställde. Hur har du räknat som kommer fram till 29 400:-?

Slarvigt räknat: 350 x 160 timmar! Tycker det var högt betalt, med rotavdrag tror jag att jag tagit en firma istället för jag anser inte detta vara ett kompispris men det är ju bra att fråga först! Har själv blivit blåst av hantverkare där man mixade firma/svartjobb.

QUOTE="xtra, post: 5086156, member: 585520"]hur räknar du detta om du får 29 400:-? personen tar detta SVART = efter skatt = Netto in i fickan, det är ingen skatt eller arbetsgivaravgift på det, skall du börja dra inkomstskatt på det måste du först lägga å ca 27% i jobbskatteavdrag då blir det 350 + skatten = 467 brutto * 25% i jobbskatteavdrag = ca 350 netto, och 350:- netto i timman blir i månaden 40 timmar i veckan * 4 veckor = 56 000:- i månaden skattade eller netto pengar. Nu är det mer än 4 veckor i månaden då det är 12 månader om året eller 52 veckor, det ger 52/12=4,3 veckor / månad och tar man veckoresultatet gånger 4,3 veckor blir månads resultatet 60 200:-. Arbetsgivaravgiften betalas av arbetsgivaren och ligger ovanpå lönen som betalas till den anställde. Hur har du räknat som kommer fram till 29 400:-?[/QUOTE]

• Gilla
xtra
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Hantverkare verkar många gånger ha en egen syn på vad som är "kompistaxa" och jämför med timpriset de debiterar på jobbet.....

Om vi räknar högt att elektrikern har 32 000 kr/mån i lön efter skatt innebär det ca 200 kr/tim. Allt över det är enligt mig inte någon kompistaxa.

/Krille
Jobbar man helg och efter arbetstid så bör man få 100% påslag, så åtminstone 400kr/t låter rimligt.

är det en nära vän kan man ta 1/3 av en normal timpeng.. en vän vän är det 2/3 som gäller
blir det gnäll så ber man betalt för bensinen och är extremt upptagen vid kommande saker behöver hjälp med :D

är det "ströjobb" som vilken person som helst skulle klara av och vännen är tummen mitt i handen person så kan man se det som goodwill och be om kaffe och bulle ^^

X xtra skrev:
Jag skrev att en anställd som tar 350:- svart är lika med att den personen för att få samma lön på jobbet måste arbetsgivaren betala en bruttolön till personen på 467:-. 467:- brutto minus jobbskatteavdrag 25% = 350:- och tar du 467:- *40h = 1v * 4,3 = 1 månad så skulle personen uppbära en månadslön på 80 324:- vitt som anställd och det existerar inte. jag skickar med en bild från en elektriker som har gjort en 2 timmas jobb hos mig, hade en kompis gjort det för 350 i timmen så hade jag tjänat 687:-, och hade jag bjutt honom på fika och kanske middag så hade jag förlorat på det hela. + att summan jag betalade till hans elföretag får jag kvitto, ROT och försäkring på jobbet. Sedan betalar han företagsskatt, moms, sociala avgifter och löneskatt på summan han debiterar mig, så räkna själv ut vad han har kvar efter det. De som tycker 350:-/h svart är ok pris är endast de som själva utför sådana jobb. Tar du en svart har du inga garantier, skulle det vara fel i tätskicket eller kaklet eller det elektriska så kan du inte ringa företaget eller ARN.
Rimligt formulerat. Men många är så d-a snåla. Utom när det själva ska ha ersättning för åtta timmars betalning för drygt en timmes lunch, dubbla fikaraster a 30 minuter. Sladdra med arbetskamrater min 30 minuter, prata i telefon om sån som inte rör jobbet i en halvtimma och surfa på företagets datorer dubbla den tiden. När de har hantverkare hemma, svart eller vit, åker tidtagaruret fram. Hantverkaren ska absolut inga ersättning för resor och planering samt materialinköp. I slutändan blir det gnäll. Oavsett om ett fastpris gjorts upp eller om det är fråga om löpande räkning. Värst kan det vara när de ska "hantlanga". Bara undantag bekräftar den regeln. Sedan åker de till Volvo eller VAG för att serva pärlan och sväljer att bli debiterade 2 papp i timmen plus material.

K
A Antemoo skrev:
Jobbar man helg och efter arbetstid så bör man få 100% påslag, så åtminstone 400kr/t låter rimligt.
Då tycker inte jag att det är något kompispris längre. Bättre då att anlita en hantverkare "vitt" och landa på ungefär samma timpris efter rotavdrag.

/Krille

K Krille4 skrev:
Då tycker inte jag att det är något kompispris längre. Bättre då att anlita en hantverkare "vitt" och landa på ungefär samma timpris efter rotavdrag.

/Krille
Varför är det bättre? Om vi bortser från det osolidariska att jobba svart.

beställaren får en lägre kostnad. En elektriker idag kostar iallafall 700kr inkl - 30% =490kr efter rot.

Förmodligen tycker beställaren att elektrikern är duktig och utför ett bra jobb vilket man inte kan vara säker på om du anlitar en okänd.

Låter som win win för båda parter vilket borde vara ett kompispris. Inte att en av kompisarna förlorar på transaktionen.

Fast du kan ju fortfarande anlita kompisen vitt, för ungefär samma kostnad.

Min personliga uppfattning om kompispris, är att det är något man (beroende på hur bra kompisar man är) gör på en eller två kvällar, eller över lördag-söndag, mot en ersättning på nivån en Öl eller flaska vin, kanske ett flak öl om det är en hel helg.

Är man inte så bra kompis, att detta är ett rimlgt upplägg, så får man anlita någon på ordinarie sätt. Och oavsett hur bra kompis man är, så skall man inte stressa relationen med ett kompisjobb som är större än så.

Gäller det sedan att man är mer än kompis, nära släkting eller så, då blir det kanske en annan sak.

Kompispris handlar inte om att få betalt, utan att man hjälper någon med något man kan, och att den hjälpte uttrycker sin tacksamhet genom någon present av rimlig nivå för en kompisrelation. Men det innebär att även tidsinsatsen för hjälpen behöver vara max vad som är rimligt mellan kompisar.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Jag undrar ett par saker med detta:

Får du kompisens rabatt på materielen eller hur ser den dealen ut?

Inget illa ment med detta, att du skulle vara en dålig vän eller dylikt, tvärtom!
Men kan det också vara så att din kompis har fått 57521 olika förfrågningar från folk att han skall koppla el
till en kollegas svågers brorsa, helst gratis, i förrgår och såklart med kompisens fulla rabatt hos grossisten?
Jag känner ett flertal olika yrkesgrupper, inklusive mig själv att man blir lite trött ibland på alla förfrågningar
om man kan hjälpa till med det och det, om man kan fixa massa grejer åt dom billigt. Bara för att någon är bekant med någon som känner en med schyssta kontakter, eller kan fixa grejer via sitt jobb t.ex.
Jag har själv tröttnat rätt ordentligt på alla förfrågningar jag har fått genom åren om jag kan fixa fram en massa saker via mitt jobb, frågor om jag kan fixa grejer till bästa pris osv. Det har tom hänt ett flertal gånger att jag har fixat fram grejer och rabatter till folk och sedan när jag själv frågat dom om de kan hjälpa mig på motsvarande sätt då jag vet att de kan ordna det via sina företag och arbeten. De har tom ibland skrutit om sina bra affärer de har kunnat fixa fram. När jag frågar så stammar de mest och säger jag vet inte riktigt om det går. Då är allt väldigt krångligt helt plötsligt.
Så kanske din vän har insett att han skall ta "rätt" betalt även av vänner. Jag tycker 350kr/h är fullt rimligt.
Tänk på att din vän säkert får spendera exantal timmar extra på att åka och fixa material, planera installationen samt åka till och från dig. Så det du betalar för är ren arbetstid(?) En elfirma hade fakturerat dig för planering, restid, milpengar, tiden på grossisten osv, utöver arbetstiden.

K
katos katos skrev:
Varför är det bättre? Om vi bortser från det osolidariska att jobba svart.

beställaren får en lägre kostnad. En elektriker idag kostar iallafall 700kr inkl - 30% =490kr efter rot.

Förmodligen tycker beställaren att elektrikern är duktig och utför ett bra jobb vilket man inte kan vara säker på om du anlitar en okänd.

Låter som win win för båda parter vilket borde vara ett kompispris. Inte att en av kompisarna förlorar på transaktionen.
Vi har väl helt enkelt olika syn på hur man behandlar sina kompisar :) Jag ser det inte som ett kompispris om jag kräver mer av min kompis per timme än jag tjänar per timme på mitt jobb.

Förutom det osolidariska har du heller ingen garanti. Är det en kostnad du kan göra avdrag för vid försäljning så blir det också dyrare att betala svart.

/Krille

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.