Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Rimlig timpeng av en polare?

1. C
    Medlem · 26 inlägg

Cahilli

Medlem
    Halloj!

Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
    Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.

Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?

2. H
    Medlem · Västra Götaland · 3 133 inlägg

HEM2121

Medlem
    Var du en hjälpande hand så förhoppningsvis gick det åt ett mindre antal timmar som du behövde betala för. Varför frågade du inte din kompis vad han ville ha betalt per timma före arbetet skulle börja? 350,00/timma är väl rimligt när ni inte har kommit överens om priset.

3. C
    Medlem · 26 inlägg

Cahilli

Medlem
    När jag frågade han sist för kanske 1,5 år sen sade han 150.. därav chocken

4. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 2 037 inlägg

tensiden

Husägare
    Din hjälp kan bortses från vad gäller timpriset.

Allt billigare än ordinarie pris tycker jag är rimligt. Det beror ju på hur nära vän etc.

5. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 2 037 inlägg

tensiden

Husägare
    Därför frågar man alltid först innan man börjar arbetet.

Kanske tyckte han att det var lite väl bra kompispris senast och höjde nu till mer rimligt. Eller så har han sämre att göra nu och behöver dra in mer stålar. Eller så tycker han kanske inte att ni är så goda vänner att det är värt att göra det "gratis". Vad vet vi?

6. H

HEM2121

Medlem
    Ja, det är ont om duktiga hantverkare. Priserna har gått upp. Å andra sidan 150,00/timma är oskäligt lågt. Har er kontakt förändras på något sätt? Träffas mer sällan t.ex. Har personens familjeförhållande förändras så att personen värdesätter sin fritid på ett annat sätt nu än tidigare? År ni bra kompisar så varför inte fråga? Visst, det kan vara känsligt men 350,00/timma är inte oskäligt.

7. L
    Medlem · 2 030 inlägg

lbgu

Medlem
    350 kronor i timmen svart för att hjälpa en kompis. Det är ocker i min värld. Själv gör jag sådant gratis och förväntar mig att kompisen hjälper mig ungefär motsvarande tid gratis när jag behöver hjälp. Oftast blir man ju bjuden på mat eller nåt.

8. boschkenta
    Verktygstokig · Västra Götaland · 228 inlägg

boschkenta

Verktygstokig
    0kr är väl rimligt om det är en kompis. Jag brukar bara be om att få ha mat i magen och koffein i blodet.

9. C
    Medlem · 26 inlägg

Cahilli

Medlem
    Ja 150 tyckte jag var väldigt snällt! 200-250 hade vart mer rimligt. Vi hörs väl av iallafall en gång i veckan, kör paddel ibland, käkar/tar en öl några gånger per år. Det har inte förändrats speciellt mycket sen dess skulle jag säga. Jag är väl för svenne för att ifrågasätta

10. C
    Medlem · 26 inlägg

Cahilli

Medlem
    Så jag kände med! Är själv snickare (visst inte lika ”krångligt” arbete men det är ändå mycket man ska kunna som byggare med, med standarder hit och dit. Ser hellre som du säger att man byter tjänster.

11. H

HEM2121

Medlem
    Då vet du ju vad du ska betalt om han behöver hjälp med snickerier. Du står heller inte i någon ”tacksamhetsskuld”:till din kompis. Även om det är ett rimligt pris så kanske det inte är ett direkt nära kompis pris heller. Fråga alltid före en kompis ska göra ett jobb så slipper man känna sig illa till mods.

Redigerat 7 jan 16:40
  12. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 15 437 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Hur många timmar ?

13. C
    Medlem · 26 inlägg

Cahilli

Medlem
    8h totalt

14. A
    Bannad · 926 inlägg

Aunty

Bannad
    så han tog 350 du tycker det är rimligt med 250.
    vi pratar alltså om 800kr, och du gör en sak av det?

hade kostat dig mellan 5000 och 6000 om du gjort det lagligt som vi andra och bidragit till välfärden istället för att bara utnyttja den

15. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 7 049 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    2800 för en elektriker (om han har behörigheten dvs) en dag tycker jag låter överkomligt. Jag hade inte klagat på det...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.