P
Halloj!

Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.

Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
 
  • Haha
  • Gilla
kwasibengt och 5 till
  • Laddar…
H
Cahilli skrev:
Halloj!

Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.

Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
Var du en hjälpande hand så förhoppningsvis gick det åt ett mindre antal timmar som du behövde betala för. Varför frågade du inte din kompis vad han ville ha betalt per timma före arbetet skulle börja? 350,00/timma är väl rimligt när ni inte har kommit överens om priset.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 41 till
  • Laddar…
P
H HEM2121 skrev:
Var du en hjälpande hand så förhoppningsvis gick det åt ett mindre antal timmar som du behövde betala för. Varför frågade du inte din kompis vad han ville ha betalt per timma? 350,00/timma är väl rimligt när ni inte har kommit överens om priset före arbetet.
När jag frågade han sist för kanske 1,5 år sen sade han 150.. därav chocken
 
  • Gilla
nissenhj och 7 till
  • Laddar…
Din hjälp kan bortses från vad gäller timpriset.

Allt billigare än ordinarie pris tycker jag är rimligt. Det beror ju på hur nära vän etc.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 12 till
  • Laddar…
Cahilli skrev:
När jag frågade han sist för kanske 1,5 år sen sade han 150.. därav chocken
Därför frågar man alltid först innan man börjar arbetet.

Kanske tyckte han att det var lite väl bra kompispris senast och höjde nu till mer rimligt. Eller så har han sämre att göra nu och behöver dra in mer stålar. Eller så tycker han kanske inte att ni är så goda vänner att det är värt att göra det "gratis". Vad vet vi?
 
  • Gilla
svedbo och 24 till
  • Laddar…
H
Cahilli skrev:
När jag frågade han sist för kanske 1,5 år sen sade han 150.. därav chocken
Ja, det är ont om duktiga hantverkare. Priserna har gått upp. Å andra sidan 150,00/timma är oskäligt lågt. Har er kontakt förändras på något sätt? Träffas mer sällan t.ex. Har personens familjeförhållande förändras så att personen värdesätter sin fritid på ett annat sätt nu än tidigare? År ni bra kompisar så varför inte fråga? Visst, det kan vara känsligt men 350,00/timma är inte oskäligt.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 12 till
  • Laddar…
350 kronor i timmen svart för att hjälpa en kompis. Det är ocker i min värld. Själv gör jag sådant gratis och förväntar mig att kompisen hjälper mig ungefär motsvarande tid gratis när jag behöver hjälp. Oftast blir man ju bjuden på mat eller nåt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Hybro och 131 till
  • Laddar…
boschkenta
0kr är väl rimligt om det är en kompis. Jag brukar bara be om att få ha mat i magen och koffein i blodet.
 
  • Gilla
  • Haha
JMM Elektriker & Bygg och 61 till
  • Laddar…
P
H HEM2121 skrev:
Ja, det är ont om duktiga hantverkare. Priserna har gått upp. Å andra sidan 150,00/timma är oskäligt lågt. Har er kontakt förändras på något sätt? Träffas mer sällan t.ex. Har personens familjeförhållande förändras så att personen värdesätter sin fritid på ett annat sätt nu än tidigare? År ni bra kompisar så varför inte fråga? Visst, det kan vara känsligt men 350,00/timma är inte oskäligt.
Ja 150 tyckte jag var väldigt snällt! 200-250 hade vart mer rimligt. Vi hörs väl av iallafall en gång i veckan, kör paddel ibland, käkar/tar en öl några gånger per år. Det har inte förändrats speciellt mycket sen dess skulle jag säga. Jag är väl för svenne för att ifrågasätta
 
  • Haha
  • Gilla
blomknopp och 5 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
350 kronor i timmen svart för att hjälpa en kompis. Det är ocker i min värld. Själv gör jag sådant gratis och förväntar mig att kompisen hjälper mig ungefär motsvarande tid gratis när jag behöver hjälp. Oftast blir man ju bjuden på mat eller nåt.
Så jag kände med! Är själv snickare (visst inte lika ”krångligt” arbete men det är ändå mycket man ska kunna som byggare med, med standarder hit och dit. Ser hellre som du säger att man byter tjänster.
 
  • Gilla
  • Haha
redep och 14 till
  • Laddar…
H
Cahilli skrev:
Ja 150 tyckte jag var väldigt snällt! 200-250 hade vart mer rimligt. Vi hörs väl av iallafall en gång i veckan, kör paddel ibland, käkar/tar en öl några gånger per år. Det har inte förändrats speciellt mycket sen dess skulle jag säga. Jag är väl för svenne för att ifrågasätta
Då vet du ju vad du ska betalt om han behöver hjälp med snickerier. Du står heller inte i någon ”tacksamhetsskuld”:till din kompis. Även om det är ett rimligt pris så kanske det inte är ett direkt nära kompis pris heller. Fråga alltid före en kompis ska göra ett jobb så slipper man känna sig illa till mods.
 
Redigerat:
  • Gilla
Citrona och 13 till
  • Laddar…
Hur många timmar ?
 
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur många timmar ?
8h totalt
 
  • Haha
  • Ledsen
EvertL och 2 till
  • Laddar…
A
Cahilli skrev:
8h totalt
så han tog 350 du tycker det är rimligt med 250.
vi pratar alltså om 800kr, och du gör en sak av det?

hade kostat dig mellan 5000 och 6000 om du gjort det lagligt som vi andra och bidragit till välfärden istället för att bara utnyttja den
 
  • Gilla
  • Haha
Hasse C och 74 till
  • Laddar…
2800 för en elektriker (om han har behörigheten dvs) en dag tycker jag låter överkomligt. Jag hade inte klagat på det...
 
  • Gilla
Bergakungen och 20 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.