Halloj!
Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.
Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.
Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Var du en hjälpande hand så förhoppningsvis gick det åt ett mindre antal timmar som du behövde betala för. Varför frågade du inte din kompis vad han ville ha betalt per timma före arbetet skulle börja? 350,00/timma är väl rimligt när ni inte har kommit överens om priset.Cahilli skrev:Halloj!
Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.
Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
När jag frågade han sist för kanske 1,5 år sen sade han 150.. därav chockenH HEM2121 skrev:
Därför frågar man alltid först innan man börjar arbetet.Cahilli skrev:
Kanske tyckte han att det var lite väl bra kompispris senast och höjde nu till mer rimligt. Eller så har han sämre att göra nu och behöver dra in mer stålar. Eller så tycker han kanske inte att ni är så goda vänner att det är värt att göra det "gratis". Vad vet vi?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Ja, det är ont om duktiga hantverkare. Priserna har gått upp. Å andra sidan 150,00/timma är oskäligt lågt. Har er kontakt förändras på något sätt? Träffas mer sällan t.ex. Har personens familjeförhållande förändras så att personen värdesätter sin fritid på ett annat sätt nu än tidigare? År ni bra kompisar så varför inte fråga? Visst, det kan vara känsligt men 350,00/timma är inte oskäligt.Cahilli skrev:
350 kronor i timmen svart för att hjälpa en kompis. Det är ocker i min värld. Själv gör jag sådant gratis och förväntar mig att kompisen hjälper mig ungefär motsvarande tid gratis när jag behöver hjälp. Oftast blir man ju bjuden på mat eller nåt.
Ja 150 tyckte jag var väldigt snällt! 200-250 hade vart mer rimligt. Vi hörs väl av iallafall en gång i veckan, kör paddel ibland, käkar/tar en öl några gånger per år. Det har inte förändrats speciellt mycket sen dess skulle jag säga. Jag är väl för svenne för att ifrågasättaH HEM2121 skrev:Ja, det är ont om duktiga hantverkare. Priserna har gått upp. Å andra sidan 150,00/timma är oskäligt lågt. Har er kontakt förändras på något sätt? Träffas mer sällan t.ex. Har personens familjeförhållande förändras så att personen värdesätter sin fritid på ett annat sätt nu än tidigare? År ni bra kompisar så varför inte fråga? Visst, det kan vara känsligt men 350,00/timma är inte oskäligt.
Så jag kände med! Är själv snickare (visst inte lika ”krångligt” arbete men det är ändå mycket man ska kunna som byggare med, med standarder hit och dit. Ser hellre som du säger att man byter tjänster.L lbgu skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Då vet du ju vad du ska betalt om han behöver hjälp med snickerier. Du står heller inte i någon ”tacksamhetsskuld”:till din kompis. Även om det är ett rimligt pris så kanske det inte är ett direkt nära kompis pris heller. Fråga alltid före en kompis ska göra ett jobb så slipper man känna sig illa till mods.Cahilli skrev:
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 927 inlägg
2800 för en elektriker (om han har behörigheten dvs) en dag tycker jag låter överkomligt. Jag hade inte klagat på det...
