146 901 läst ·
454 svar
147k läst
454 svar
Rimlig timpeng av en polare?
Det är i mina ögon väldigt fel men däremot behöver man såvitt jag vet inte utrustning, försäkringar, maskiner mm för miljontals kronor för att arbeta med datorer så känns ändå som att jämnföra äpplen och päron.Zevv skrev:
Nu vet jag såklart inget om personerna i tråden men tänker jag på mig själv så har jag en "tomgångskostnad" på ca 200kr/gubbe utan löner så att bjuda på min tid kostar mig minst 200kr/tim om jag inte får avstå att göra ett kundjobb, då kostar det mig ca 1500kr/tim så det är i mina ögon ingen vidare kompis om han förväntar sig att jag skall betala för att hjälpa hen.
Men upplysa om det i förväg är givet, lika väl som det är givet att denne bör fråga mig vad jag vill ha för att göra detta innan jobbet faktiskt görs.
Nu svarade jag en person som gnällde på svartarbetet som nämndes i tråden.FredrikR skrev:
I övrigt tycker jag att 350 sek/tim är skäligt. Nu framgår det inte vad som var överenskommet.
Vad för maskiner/utrustning för miljontals kronor har man som elektriker?T Tossegubbe skrev:
Måste man som hantverkare ta svarta jobb får man uppenbarligen för få vitaA Aunty skrev:
Jag lärde känna flera av deras mekaniker vilka var helsvenskar och hade normal vit lön. Det företaget tjänar dessutom pengar på reservdelarna men mitt företag hade egna reservdelar på lager som de hämtade hos mig. Jag fakturerade mina kunder efter att jag fått fakturan från mekanikerföretaget.T Tommynorskens skrev:
Redigerat:
För mig som inte har någon tjänst att byta med betalar jag gärna 350 för att inte känna att man utnyttjar sin vänskap. Det är ju timmar den andra kan ha tjänat mer. Men i ditt fall har du ju mer gentjänst kompatibel när du är hantverkare också blir det såklart lite annorlunda
Medlem
· Kalvsvik
· 15 inlägg
Det skulle då krävas mer än 150kr timmen för att jag skulle ställa mig och utföra mitt vardagsjobb en hel dag på en helg numera.
Gäller numera andra saker som jag tycker är pisstråkigt som att fixa nån djävla dator eller så.
Gäller numera andra saker som jag tycker är pisstråkigt som att fixa nån djävla dator eller så.
De flesta saker jag hjälper kompisar/grannar med kräver absolut ingen yrkesutbildning så de flesta lär kunna erbjuda gentjänster bara viljan finns. Och de flesta har säkert glädje av gentjänster då det finns mycket saker man gör för att man måste göra det och som är bra mycket tråkigare syssla än den syssla man utför på t.ex. arbetet. Så om man t.ex. ogillar trädgårdsarbete och kan byta t.ex. X timmars arbete i trädgården mot X timmars arbete med något man ändå står ut med att göra på jobbet så borde det vara en win-win situation.J Jakob Jakob skrev:
Skojar du?Cahilli skrev:Halloj!
Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.
Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
Om har installationsbehörighet så knip igen alternativt pruta uppåt. Om du hantlangar blir det väl inte fler timmar! Och varför ska dina kompisar jobba gratis åt dig. Byter man arbete är det en annan sak men uppenbarligen saknar du kvalifikationer att erbjuda.
Antingen är du en snål rackare eller så trollar du med oss aprillo.
350kr/timme som anställd är kanske en bra lön, även om jag inte får det till samma summa som du, men för en egenföretagare innebär det i runda slängar runt 25.000kr ut, inte så fett precis, mtp att man måste jobba 160 timmar i månaden för dem, vilket oftast innebär många fler verkliga timmar för någon med egen firma.B Bob10 skrev: