L lbgu skrev:
350 kronor i timmen svart för att hjälpa en kompis. Det är ocker i min värld. Själv gör jag sådant gratis och förväntar mig att kompisen hjälper mig ungefär motsvarande tid gratis när jag behöver hjälp. Oftast blir man ju bjuden på mat eller nåt.
Vilken bullshit!
300 svart i timmen betalade jag en kompis som är snickare för snart tio år sedan. Varför betalade jag sådan ocker ersättning? Jo, därför att även om jag inte har tummen mitt i handen, var hann tre-fyra gånger gånger snabbare än jag. Fattar du hur mycket tid du lägger på att mäta, fundera, göra, göra om och göra rätt. En yrkesman som kan sitt jobb och är snabb är guld värt. Tro mig! Jag har provat att tapetsera, lägga våtrumsgolv, klinker och kakel, vvs (inte matta). Jag skruvar en del men betalar ofta en kompis för att har utrustning, kunskap och vet vad han gör. Där får man pruta upp. Fy fn vad folk är snåla! Jag vill inte lura någon eller utnyttja en kompis.

• Gilla
Gixxerturbo1000 och 1 till
  • Laddar…
N Nils Fermentation skrev:
Vilken bullshit!
300 svart i timmen betalade jag en kompis som är snickare för snart tio år sedan. Varför betalade jag sådan ocker ersättning? Jo, därför att även om jag inte har tummen mitt i handen, var hann tre-fyra gånger gånger snabbare än jag. Fattar du hur mycket tid du lägger på att mäta, fundera, göra, göra om och göra rätt. En yrkesman som kan sitt jobb och är snabb är guld värt. Tro mig! Jag har provat att tapetsera, lägga våtrumsgolv, klinker och kakel, vvs (inte matta). Jag skruvar en del men betalar ofta en kompis för att har utrustning, kunskap och vet vad han gör. Där får man pruta upp. Fy fn vad folk är snåla! Jag vill inte lura någon eller utnyttja en kompis.
Din kompis lär ha bättre timlön hos dig än på hans ordinarie jobb. Men om du själv hjälper en kompis vad tar du för timtaxa då?

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Nu stod det att det var svart.
På sitt ordinarie jobb borde kompisen knappast få ut mycket mer än 200:- skattade kronor i timmen.
Är man "kompis" behöver man inte väl vara girigare än så.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
H
Zevv Zevv skrev:
Det där händer alltid mig. Jobbar man med "Data" så är det ju allmänt känt att det bara är en hobby. Det är alltså bara skoj att få en förfrågan att komma förbi och fixa en dator som havererat. Inget som någon vill betala för, i alla fall inte hantverkarpriser.
Det blir skillnad om man jobbar heltid och mer än det och hela grannskapet ska ha gratishjälp, det är lätt att man tröttnar i längden att ge gratishjälp. Det gäller nog alla tjänstejobb. Någonstans måste man nog sätta en gräns. Är man lite högre upp i databranschen så skriver arbetsgivaren ett avtal där man inte får ta egna jobb. Dvs. Full fokus på arbetet på jobbet och välbehövlig vila dessemellan.

• Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
A
hertigen17 hertigen17 skrev:
[länk]
Det är inte så många som blivit dömda.
spelar väl ingen som helst roll hur många som blivit dömda?
det är väl inte mer okej bara för det?

inte många i sverige är dömda för spionage, är det okej att spionera då?

Skumpe
H happy_sloth skrev:
Fast det stämmer ju verkligen inte, det finns ju anledningar till att elföretag har egna försäkringar. Anställer man ett företag som drar om elen och det börjar brinna pga det så är det ju företaget som bär ansvaret och inte du.
Det är alltid ägaren som har ansvaret. Det är diskuterat massor av gånger på forumet. Först i nästa steg ställer ägaren krav på andra som borde ha haft koll.

Skumpe
A Aunty skrev:
har jag sagt något annat?
Exakt det jag skrivit ju
Jag vet inte vad du har skrivit men det är ju roligt att du håller med mig.

A
Skumpe Skumpe skrev:
Jag vet inte vad du har skrivit men det är ju roligt att du håller med mig.
vad pratar du om?

det var du som svarade på mitt inlägg där jag skrev att man måste vara behörig.

Skumpe
A Aunty skrev:
vad pratar du om?

det var du som svarade på mitt inlägg där jag skrev att man måste vara behörig.
Jag har sannolikt inte läst ditt inlägg och har jag det minns jag det i vart fall inte. Om du håller med mig spelar det ju inte någon roll ändå.

Att du utbildat dig fel, är inte elektrikerns fel.

E Emmandel skrev:
350kr/tim blir 60.000kr svart motsvarande i månadslön och då ingen skatt på det! Jäääävlar vad fint betalt för en elektriker! Haha, schysst polare! Not! Tänk om man själv skulle fått 90.000kr i månadslön! Har 1/3 ca efter universitetsutbildning på 5 år. Nädu, det var knappast nåt ”kompispris”. Sånt gör man gratis o byter tjänster el betydligt billigare än så!

M MHK2 skrev:
Intressant att se hur du räknar. Förklara gärna hur en lön till en vit elektriker kan bli 467kr/h om hen fakturerar 520kr/h ex moms?
M MHK2 skrev:
Intressant att se hur du räknar. Förklara gärna hur en lön till en vit elektriker kan bli 467kr/h om hen fakturerar 520kr/h ex moms?
Jag skrev att en anställd som tar 350:- svart är lika med att den personen för att få samma lön på jobbet måste arbetsgivaren betala en bruttolön till personen på 467:-. 467:- brutto minus jobbskatteavdrag 25% = 350:- och tar du 467:- *40h = 1v * 4,3 = 1 månad så skulle personen uppbära en månadslön på 80 324:- vitt som anställd och det existerar inte. jag skickar med en bild från en elektriker som har gjort en 2 timmas jobb hos mig, hade en kompis gjort det för 350 i timmen så hade jag tjänat 687:-, och hade jag bjutt honom på fika och kanske middag så hade jag förlorat på det hela. + att summan jag betalade till hans elföretag får jag kvitto, ROT och försäkring på jobbet. Sedan betalar han företagsskatt, moms, sociala avgifter och löneskatt på summan han debiterar mig, så räkna själv ut vad han har kvar efter det. De som tycker 350:-/h svart är ok pris är endast de som själva utför sådana jobb. Tar du en svart har du inga garantier, skulle det vara fel i tätskicket eller kaklet eller det elektriska så kan du inte ringa företaget eller ARN.

• Faktura för arbets- och materialkostnader, inklusive skattereduktion, med ett slutgiltigt belopp på 1 962,00 SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anonymiserad 385710 och 4 till
  • Laddar…
Cahilli skrev:
Okaj, glöm att jag frågade, jag är övertalad.
Det var rimligt och ska inte klaga :)
Jag skulle bli flat om en god vän tog så mycket betalt svart. Han skattar ju inte! Synd att ni inte rensade luften innan. Han hade nog sänkt priset om han förstått dej. Själv hjälper jag till gratis hela tiden men ingen förväntar sig att en distriktssköterska tar betalt, oavsett tid på dygnet… jag har dock börjat be folk köpa tillbaka förbandsnaterial jag använt. Det har blivit riktigt lugnt och skönt! Varför jag gör den jämförelsen är för att det är ett svårt ämne. Men det är bara ni två tillsammans som kan komma fram till vad som är rätt. Du känner ju honom så du vet väl om han kan ta en sån diskussion. Ingen av er vill ju känna sig som en förlorare, det är ju egentligen det det handlar om. Ta upp det om du kan , släpp det sedan. ( det här kan ju faktiskt vara påtryckningar från en hustru som lessnat på att han är borta och gör kompisjobb på fritiden) lycka till!

• Gilla
Ankan77
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Nu stod det att det var svart.
På sitt ordinarie jobb borde kompisen knappast få ut mycket mer än 200:- skattade kronor i timmen.
Är man "kompis" behöver man inte väl vara girigare än så.
ligger närmare 157 till 160 skattade kronor per timme

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
N Nils Fermentation skrev:
Vilken bullshit!
Du snackar ju bull själv, varför får han inte mer än 150-160 skattade kronor i timmen på jobbet? Varför är chefen så snål att han inte får 350:- efter skatt? Förklara det du som tycker han är värd dessa pengar svart. Folk är inte snåla om dom betalar honom 200:- mer efter skatt än personen får på jobbet vitt.
Lön för installationselektriker
Grundlön vid årets början: 34 000 kronor i månaden före skatt, 25 859 kronor efter skatt. Löneökning 2022: 2,2 procent. Lön vid årets slut: 34 748 kronor före skatt, 26 409 kronor efter skatt.6 apr. 2022

• Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.