146 885 läst ·
454 svar
147k läst
454 svar
Rimlig timpeng av en polare?
Intressant att se hur folk här plockar fram sina kalkylatorer och kommer fram till alla dessa exakta summor, om hur det ”verkligen” ligger till…
Ett svartjobb är något som båda parter tjänar på, den som köper betalar mindre, och den som säljer tjänar mer. Varför är det så orimligt att tjäna några hundra extra jämfört med att utföra jobbet vitt? I pengar räknat, är det den som köper som tjänar mest på det svarta jobbet. Hade han köpt jobbet vitt och det kostade honom 700kr, så har han fått halva priset, är inte det mer än rimligt? Samtidigt har kompisen bara gjort hälften av det extra, utöver vad han normalt tjänar. Sen tar ju han risken gällande skatten. Ja, köparen tar såklart en risk när det kommer till garantier m.m., men det är bara en av dem som riskerar någon form av straff för vad de gjort.
Båda är således minst lika dumma, det enda som kunnat göra någon ännu dummare, är om köparen förväntar sig att kompisen ska utföra arbetet till samma pengar han normalt tjänat, eller ännu värre, gratis. Och hur dumt det är att faktiskt gå med på de premisserna, ja då börjar vi blotta avgrunder av dumhet.
Och till de som föreslår byteshandel som ”the way to go”, vilket århundrade lever ni på egentligen?
Till syvende sist är det fullständigt orealistiskt att jämföra svartjobb med vita på det här sättet, känner någon här till en enda person som kan arbeta 8-9 timmar om dagen svart, en hel månad?? Och dessutom för kontanta medel, som närmast ses ned på i det här landet.. Helt ärligt, nu får ni ge er, vilka troll ni är, hahaha!
Ett svartjobb är något som båda parter tjänar på, den som köper betalar mindre, och den som säljer tjänar mer. Varför är det så orimligt att tjäna några hundra extra jämfört med att utföra jobbet vitt? I pengar räknat, är det den som köper som tjänar mest på det svarta jobbet. Hade han köpt jobbet vitt och det kostade honom 700kr, så har han fått halva priset, är inte det mer än rimligt? Samtidigt har kompisen bara gjort hälften av det extra, utöver vad han normalt tjänar. Sen tar ju han risken gällande skatten. Ja, köparen tar såklart en risk när det kommer till garantier m.m., men det är bara en av dem som riskerar någon form av straff för vad de gjort.
Båda är således minst lika dumma, det enda som kunnat göra någon ännu dummare, är om köparen förväntar sig att kompisen ska utföra arbetet till samma pengar han normalt tjänat, eller ännu värre, gratis. Och hur dumt det är att faktiskt gå med på de premisserna, ja då börjar vi blotta avgrunder av dumhet.
Och till de som föreslår byteshandel som ”the way to go”, vilket århundrade lever ni på egentligen?
Till syvende sist är det fullständigt orealistiskt att jämföra svartjobb med vita på det här sättet, känner någon här till en enda person som kan arbeta 8-9 timmar om dagen svart, en hel månad?? Och dessutom för kontanta medel, som närmast ses ned på i det här landet.. Helt ärligt, nu får ni ge er, vilka troll ni är, hahaha!
Det är alltså en avgrund av dumhet att hjälpa en kompis till samma ersättning som man normalt sett har i lön? Då är verkligen jag och mina kompisar oerhört korkade som regelbundet hjälper varandra helt utan att ta betalt.X xyphax skrev:Intressant att se hur folk här plockar fram sina kalkylatorer och kommer fram till alla dessa exakta summor, om hur det ”verkligen” ligger till…
/Krille
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 159 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 159 inlägg
Klart som tusan att man hjälper varandra, men jag har råkat ut för typer jag hjälpt men när man har behövt hjälp så inte fasiken har de hjälpt till
Så egentligen borde man ta betalt istället
Så egentligen borde man ta betalt istället
Att kommentera sådär, visar bara att du inte läste ordentligt.. Var det placerar dig i saken får du själv avgöra, lycka till med det.K Krille4 skrev:
Suveränt bra skrivet, håller med till 100%
X xyphax skrev:Intressant att se hur folk här plockar fram sina kalkylatorer och kommer fram till alla dessa exakta summor, om hur det ”verkligen” ligger till…
Lite så är jag.hsd skrev:
Hjälper gärna vänner och bekanta. Dom som jag vet alltid hjälper mig när jag behöver ha hjälp, brukar jag hjälpa gratis, eller liten ersättning om det är stora jobb. Men dom som jag vet inte kan eller har lust att hjälpa när jag behöver, dom får även betala för min hjälp
Jag satt i bilen med min 19-åriga son idag, visade vad du svarat till mitt inlägg.. Han kommenterade ditt svar med: ”Han måste känna sig så jävla bortgjord nu, ja, om han fattar vad du skrev alltså”. Det gjorde du uppenbart inte… Jag tror inte att vara lätt kränkt hjälper någon i det här forumet. Förresten, Krille, mina många vänner hälsar!K Krille4 skrev:
Oj här har vi någon med höga tankar om sig självX xyphax skrev:Jag satt i bilen med min 19-åriga son idag, visade vad du svarat till mitt inlägg.. Han kommenterade ditt svar med: ”Han måste känna sig så jävla bortgjord nu, ja, om han fattar vad du skrev alltså”. Det gjorde du uppenbart inte… Jag tror inte att vara lätt kränkt hjälper någon i det här forumet. Förresten, Krille, mina många vänner hälsar!
Men om du faktiskt kan så förklara gärna vad du tycker att jag inte förstått - jag alltid är intresserad av att lära mig något nytt.
/Krille
hsd skrev:
Kompisar som ber om hjälp men som sen vägrar hjälpa tillbaks visar ju sin sanna sida då. Det kan vara värt lite jobb för att få reda på att de är sådana parasiter. Sen så slipper man dem.
Krille, sluta vara så kränkt nu, det var inte det jag skrev som min son syftade på, det var det du skrev.. Om du nu är sugen på att lära dig nya saker, hur skulle det vara om du lär dig stt läsa ordentligt?K Krille4 skrev:
Det kan ha att göra med att du skriver väldigt rörigt. Om man för övrigt låter sina barn värdera en text eller vad som helst en vuxen uttryckt, för att på så sätt bedöma ett innehåll så tenderar nog de flesta att bli någonstans åt det hållet din son svarade. Åt det pinsamma hållet.Jag frågade förresten min hund vad han tyckte om ditt inlägg. Han såg helt borta ut. Sen slickade han sig på kulorna.X xyphax skrev:
Med tanke på vad och hur du skriver har vi andra redan förstått vem som är 19-åringen.X xyphax skrev:
Men som sagt förklara gärna vad jag inte förstår. Helst utan att som en 19-åring bara svara att andra är "dumma", "troll", "jävla bortgjorda" och "kränkta" när de har en annan åsikt än du har.
/Krille
Rörigt? Jag tänker inte be om ursäkt för att jag skriver för mycket text för dig och din kompis att hålla i huvudet, att jag inte är tillräckligt PK för er är ert problem, inte mitt. Vad är det här egentligen, forum för känsliga manliga feminister och pojkar som ”killgissar”? Gråt en skvätt och släpp det sen, ingenting ni säger fastnar på mig, som det jag sa gjorde på er, och ingenting jag sa var riktat mot en individuell person, så varför du och din polare tog så illa vid er av att läsa mitt inlägg, ja det kanske ni borde samtala om med varandra istället för med mig…J Jocke Best skrev:Det kan ha att göra med att du skriver väldigt rörigt. Om man för övrigt låter sina barn värdera en text eller vad som helst en vuxen uttryckt, för att på så sätt bedöma ett innehåll så tenderar nog de flesta att bli någonstans åt det hållet din son svarade. Åt det pinsamma hållet.Jag frågade förresten min hund vad han tyckte om ditt inlägg. Han såg helt borta ut. Sen slickade han sig på kulorna.
Ej heller tänker jag diskutera barn med dig, om du har några, du uppfostrar dina barn som du vill, men min son är 19 år gammal och inget barn längre, han kan tänka själv och behöver inte pekpinnar från mig, än mindre från dig. Vill du diskutera hans kommentar till din skyddsling, så tror jag att han gladeligen gör det, med bravur dessutom.
Jag tror att detta blir 3:e gången jag påpekar för dig, att du borde lära dig att läsa ordentligt. Jag svarade din beskyddare Jocke precis, du kan läsa det inlägget, så slipper jag repetera, det är lika mycket riktat till dig som till honom. Stötta varandra och ta hand om varandra sen, ni verkar behöva det.K Krille4 skrev: