L lars80 skrev:
Ingen har påståt att du måste jorda alla vägguttag.
Du missförstår syftet med lagen och driver in på orelevanta sidospår hela tiden.

Föreskrifterna förklarar vad som gäller och du har uppenbarligen inte läst dom eftersom du kommenterar begrepp och resonerar utifrån egen uppfattning istället för att hänvisa till relevanta delar av föreskrifterna om du har en bra synpunkt.
Nej det är du som säger att man som privatperson är ansvarig för sin anläggning, det finns inget krav på att man måste byta ut tex ojordade uttag och montera jfb även om det bevisligen är farligare att inte ha det.
Och nej jag läser inte och håller mig uppdaterad om alla föreskrifter men jag vet tillräckligt för att veta att oddsen att man skall åtalas och dömas för vållande till annans död eller liknande för att man äger ett 90talshus utan jfb och ngn väljer att stoppa en gaffel i eluttaget är icke existerande.

Har du däremot lösa spännigsförande kablar som dinglar oskyddat från takdosan så är det mer sannolikt, därmed är elsäkerhet relativ och tolkningsbar.
Du kan i praktiken aldrig bli ansvarig för något du inte rimligen kunnat förutse eller undvika.

H happy_sloth skrev:
Stämmer verkligen detta? Om jag tar in en behörig elfirma som gör ett jobb och dom råkar strula till det så att säg alla element blir spänningssatta och någon sedan dör. Är det jag som blir åtalad då? Isåfall har ju installationsföretag inget ansvar öht och man hade ju iprincip kunnat skita i sitt egenkontrollsprogram osv.
Kan du bevisa att elfirman spänningssatt elementen så får du stämma dom. Skämt å sido.

Anlitar du en elfirma vitt och de gör ett jobb hos dig är ju de ansvariga för det jobbet. Råkar de spänningssätta elementen och du dör går de ju fria annars om de är seriösa tar de ju på sig detta.

Men hur vet du att elementen är spänningssatta?

P Putte 9497 skrev:
Snickare kan ju vilken bonngrabb som helst bli. Elektriker kräver sin man och dessutom är det ju betydligt svårare. 300 spänn hade jag tagit, men det beror ju på hur mycket man värdesätter sin fritid.
:sweat:

B Bob10 skrev:
350 kr/ tim är ut 61 600 kr i månaden. Rätt hög lön.

M MHK2 skrev:
:sweat:
Skattefri lön dessutom

Majgårdarna
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
2800 för en elektriker (om han har behörigheten dvs) en dag tycker jag låter överkomligt. Jag hade inte klagat på det...
Nej det är ju vad dom tar för ett vägguttag när dom köpt det på Ahlsell.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
2800 för en elektriker (om han har behörigheten dvs) en dag tycker jag låter överkomligt. Jag hade inte klagat på det...
ingen med behörighet skulle jobba svart

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
P Putte 9497 skrev:
varför?

tycker det är du som ska skämmas. Av flera anledningar.
Du vill inte betala vitt och anlita en dyrare elektriker lokalt.
Istället vill du anlita en kompis och dra fördel av, och då betala svart.
Och du har mage att klaga på att du tycker polarn är för dyr.
Hade jag varit din polare och hört detta så hade jag aldrig mer hjälp dig.
Om du inte tycker din polare är värd den pengen så tycker jag det är du som inte är en polare.
Att detta forum ens tillåter inlägg där det handlar om att man anlitat svart arbetskraft är märkligt.
- det är du som ska skämmas. Komma hit och gnälla i ett forum, när du kan prata med polarn.

• Gilla
hertigen17 och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
varför?
Varför skulle man plocka ut en behörighet och sedan stå för installationen svart?

Det fina att jobba svart som elmontör är att man kan göra fina pengar skattefritt men ändå inte behöva stå för installationen om det blir fel. För det är du som står för din anläggning

A
P Putte 9497 skrev:
Varför skulle man plocka ut en behörighet och sedan stå för installationen svart?

Det fina att jobba svart som elmontör är att man kan göra fina pengar skattefritt men ändå inte behöva stå för installationen om det blir fel. För det är du som står för din anläggning
nä, du har fel dubbelt här.

Är nog det vanliga att behöriga elektriker jobbar svart.

husägaren ansvarar för att anläggningen är korrekt inte elektrikern.

P Putte 9497 skrev:
Nä, så är det ju. Naturlag. ;)

• Älska
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
nä, du har fel dubbelt här.

Är nog det vanliga att behöriga elektriker jobbar svart.

husägaren ansvarar för att anläggningen är korrekt inte elektrikern.
Inte en chans. Varför tror du att behöriga jobbar svart? Anställda elektriker i en elfirma har ingen behörighet

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
P Putte 9497 skrev:
Inte en chans. Varför tror du att behöriga jobbar svart? Anställda elektriker i en elfirma har ingen behörighet
enmansföretag?

du tror aldrig ett enmansföretag har arbetat svart i sverige eller?
Tror själv att det är otroligt vanligt.

A Aunty skrev:
enmansföretag?

du tror aldrig ett enmansföretag har arbetat svart i sverige eller?
Tror själv att det är otroligt vanligt.
Självklart, men behöver enmansfirman jobba svart är det en dålig elektriker. Ska man inte anlita

A
P Putte 9497 skrev:
Självklart, men behöver enmansfirman jobba svart är det en dålig elektriker. Ska man inte anlita
det var du som sa att det inte finns behöriga elektriker som arbetar svart, vilket självklart är fel.
i sverige finns det 41 000 behöriga elektriker och tveksam om ingen av dom arbetat svart?

varför skulle man vara en dålig hantverkare bara för man arbetar svart?
finns ju noll samband där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.