L lbgu skrev:
Som jag skrev innan så gäller det att få kompisarna att jobba tillbaka. Lägger du ned 10 timmar på att polera deras bilar kan de lägga 10 timmar på trädgårdsarbete, vedhuggning eller något annat som du tycker är tråkigt och gärna kan ta hjälp till.
Finns ju iofs skäl till att vi inte längrebidkar byteshandel utan istället använder betalningsmedel.

• Gilla
nils westerström och 1 till
  • Laddar…
Jag ( jobbade som golvläggare då) hjälpte min svåger att lägga textilmatta i en lång svängd trappa plus hal på ca 6-7 kvm. Jobbet tog nästan 2 dagar( detta är nästan 20 år sedan). Jag fixade matrial till inköps pris( vilket ifrågasattes att han tyckte det lät dyrt). Jobbet var att rensa trappan och hallen från gammalt matrial till att lägga mattan med list. Kanske ska nämna att det var kraftiga textimattor så det gick åt en del knivblad. Jag bodde dessutom 2 mil från honom. Vi sa inget pris, så jag tänkte väl inte så mycket på det. Svågern umgicks jag i princip bara med när någon fyllde år. Han ringde egentligen bara mig när han behövde hjälp. När jag var klar, visar han mig några rum på ovan våningen som en polare till honom lagt, med ganska dåligt resultat. Han berättar då att polaren fått typ 2000kr för detta. Sen kom frågan om jag ville fixa till hans misstag viljet jag( dum som jag var) gjorde, tog ett par timmar. Hade väl egentligen inte täknat med något större arvode sk, men lite bensinpengar och kanske nån 100- lapp på detta. Men han tackar för hjälpen och säger att detta kunne vara värt att han bjöd på en öl någon gång. Lite snoppen blev jag, då mitt jag var bra mycket mer komplicerat än vad hans okunnige polare hade gjort som jag dessutom fick rätta till. Men , visst jag hade inte sagt något om kostnad etc och han var min svåger. Det blev heller ingen öl....Till saken hör att både han och hans fru hade välbetalda jobb. Hjälpte inte honom något mer. Nu till den slutliga poängen. Han är sedan 10 år tillbaka ex svåger ( skilsmässa etc)och som sagt vi har aldrig umgåtts, då ringer han mig för ca 1 år sedan( vi har då inte haft kontakt på åtminstonde på 8 år) och frågar om jag kan lägga golv till honom!!!! Han fattade tydligen inte! Visst kan man hjälpa kompisar och släkt, men inte gratis om det gäller lite större grejor. Även om man inte kanske direkt vill ta betalt( fult och göra det i Sverige) så blir ju nog ofta resultatet att man slutar ställa upp då man till sist ofta blir uttnyttjad. Säger man nej , så är man taskig, tar man betalt är man girig. Men vad är man då om man inte betalar något, gnäller för priset etc!!! Om man sjäkv inte kan utföra ett jobb så får man vackert betala antingen vitt eller om man väljer att göra det svart speciellt om man inte har något att erbjuda i gengäld som min ex svåger som typ aldrig hade tid om man frågade om något. Tror många glömmer bort att allting har ett pris, inget är gratis oavsett om det gäller pengar eller gentjänster. Ni hittar säkert brister i min lilla story men jag tror att ni som har något bakom pannbenet förstår vad jag menar. Har genom året rensat bort sk vänner som bara hör av sig när de vill ha något, sk energislukare. Hjälper numera endast mina barn när de behöver få något gjort och det gratis med glädje. Behöver jag själv hjälp betalar jag vad som begärs utan gnäll, jag kan ju trots allt säga nej tack och tar aldrig för givet att det ska vara gratis

• Gilla
nils westerström och 6 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Japp, det blir den.
Det är ju hela grejen med kravet på behörighet.

och det är du dom ägare som är ansvarig för din anläggning.
Nu är man alltid ansvarig för sin elanläggning oavsett vem som har installerat elen och hur många kan uppvisa en faktura på utfört arbete efter 10 år?
Frågar du ett företag så är företaget bara skyldig att arkivera bokföring i 7 år, skulle företaget gå i KK så kan man nog räkna med att hitta några fakturor är obefintligt.
Skulle vara roligt att se försäkringsbolaget springa och leta fel på elen efter en brand där alla ledningar har smält undrar om det var här eller där det var fel.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
X xtra skrev:
En elektriker som jag anlitade jordade hela mitt hus, bytte till snabbsäkringar mm tar 650:-/timma, på det får jag ROT, kvar 455:-/ timme (105:- mer än 350:- jättebesparing). på 650:-/h betalar han företagsskatt, på det betalar han inkomstskatt, på det betalar han moms, på det betalar han sociala avgifter mm. en som tar 350:-/timmen svart betalar ingen skatt, inga sociala avgifter, ingen moms mm allt åker rakt ner i fickan. räkna ut själv om han som gör det vitt genom sitt eller ett företag med för 650 eller han som gör det svart för 350 tjänar mest på det jobbet. Vad han som tar 350 av en vän är ingen annan än en fuskare som skulle anmälas till skatteverket i och med att han kräver att få Svensk välfärd men vill inte bidra till den. 350 svart är och förblir ocker för dessa pengar tjänar en elektriker aldrig på jobbet där skulle timpengen i så fall vara 467:-/timme med andra ord ca 80 324:- i månaden. och som anställd tjänar du inte dessa pengar, är du egen måste du plussa å alla andra avgifter. Så istället för att göra det svart och tjäna 830:- så gör jag det vitt och får kvitto samt garanti i tio år samt att jag kan visa köpare att det är gjort av firma och inte nåt jag bara säger.
Tja, each to his own. Jag kan hålla med dig om svartjobb är problematiskt, men vi vet ju inget om förutsättningarna här..

Cahilli skrev:
Halloj!

Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.

Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
Om det är fakturerat pris så är det lågt. En seriös elektriker fakturerar i regel 6-700 per timme. Är det ”pengar i handen” kan jag tycka att det är på gränsen till högt. Min erfarenhet av liknande situationer är att professionella vänner inom el/VVS vill ha runt 250/timme för det är ungefär vad de får ut efter en normal fakturering…..

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
V VisionW skrev:
Förstår TS eftersom det förmodligen inte var någon diskussion innan om betalningen och höjningen av timpriset då kom som en chock. Men som hantverkare själv har jag mer förståelse för din kompis. I början tar man glatt emot alla ”extra” jobb man kommer över dels för att man kanske tycker att det är roligt/lärorikt och dels för att det ger en bra extra inkomst. Efter några år är det inte riktigt lika roligt och att dra slang o kabeln är inte heller särskilt lärorikt så då tar man ut en skälig lön för sitt arbete. 350kr i timmen svart absolut ett bra pris för helg/kvälls jobb. Man får också tänka på flexibiliteten. Det är inte alltid lätt att få tag i en firma som gör det vitt när det gäller mindre jobb. Man kan se det som ocker men om man zoomar ut och ser på det från kompisens sida så handlar det förmodligen inte om att vara girig utan mer om att han förstår sitt värde även om ni är kompisar.
Sedan är det väl skillnad på att göra ett jobb som tar minst en dag mot att fixa något på 1-2 timmar. Ska det göras större jobb ska man ta det vitt hos en firma och använda ROTavdrag. Man ska inte överutnyttja vänner eller släktingar.

Cahilli skrev:
Halloj!

Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under
alla timmar.

Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
Fick du kvitto vad det väl okej. Annars borde 250kr varit mer rimligt.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
R
T Tossegubbe skrev:
Kan inte vi bli polare snälla, sen kan du komma över och bygga på mitt hus gratis ett år eller två mot att jag bjuder på all mat och dryck du vill? Hahaha
Löjligt!

K
Hantverkare verkar många gånger ha en egen syn på vad som är "kompistaxa" och jämför med timpriset de debiterar på jobbet.....

Om vi räknar högt att elektrikern har 32 000 kr/mån i lön efter skatt innebär det ca 200 kr/tim. Allt över det är enligt mig inte någon kompistaxa.

/Krille

• Gilla
newbee och 1 till
  • Laddar…
Jag hade inte sett det som en kompis om han hade tagit så mycket betalt.
Låt en annan göra resten vitt som markering och då får du rot också.
Personligen anlitar jag hellre svart för mina skattepengar går mest till dem som inte vill jobba (fast det kan bli ändring med nya regeringen). Vissa saker som tak och badrum vågar jag inte ta svart men resten föredrar jag svart.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Cahilli skrev:
Ja 150 tyckte jag var väldigt snällt! 200-250 hade vart mer rimligt. Vi hörs väl av iallafall en gång i veckan, kör paddel ibland, käkar/tar en öl några gånger per år. Det har inte förändrats speciellt mycket sen dess skulle jag säga. Jag är väl för svenne för att ifrågasätta
Vad hjälper du din kompis med? Tjänster och gentjänster brukar man ju säga, och just elektriker får ofta den frågan, om man då vill ha det gratis eller riktigt billigt bör man ju ha något att erbjuda som mottjänst.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Bygga bus Elon Musk skrev:
Finns ju iofs skäl till att vi inte längrebidkar byteshandel utan istället använder betalningsmedel.
Fast i vissa fall är det smidigt med tjänster och gentjänster. En stor fördel är ju att det inte blir skattebrott ifall inga pengar är inblandade. När det gäller kompisar kan det ju bara vara själva tiden som är intressant så ifall man hjälper varandra ungefär lika mycket så är det ju bra för båda. Egentligen rätt ointressant vad jobbet är. Varför ska en kompis ha mer betalt för att han hjälper mig med ett elen x timmar än ifall han hjälper mig med vedklyvning x timmar?

• Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Cahilli skrev:
Har jag bett om råd? Nej.
Betalat och han ska få göra mer jobb för samma timpeng. Undrade bara vad andra får/tar betalt. Utefter folks svar är det en stor mix av olika åsikter.

Trodde inte att det skulle bli en sån jävla stor diskussion kring detta, men jag har väl hängt för lite på forum :crysmile:
Förstår du inte hur äcklig du är? Din kompis hjälper dig alltså med el hemma, du får det mkt billigare än om du gått den vanliga hederliga vägen och inte nog med det så har du mage till att skriva på ett forum och gråta över att det blev dyrt. Tro fan det blir en stor grej av det, man kan ju nästan tro att du är ett troll.

• Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Hantverkare verkar många gånger ha en egen syn på vad som är "kompistaxa" och jämför med timpriset de debiterar på jobbet.....

Om vi räknar högt att elektrikern har 32 000 kr/mån i lön efter skatt innebär det ca 200 kr/tim. Allt över det är enligt mig inte någon kompistaxa.

/Krille
Jag bor i en liten förort till Göteborg och har 240kr/h. Att någon elektriker har 200kr/h känns mer som en fantasi.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
K Krille4 skrev:

/Krille
Om du är riktig kompis tar du inte betalt för "småjobb"
Är du en vän i bekantskapskretsen och tar ledigt från ordinarie jobb blir saken annorlunda. Bortsett från det moraliskaI bör man räkna in utebliven semesterlön, pensionsavsättningar, sjuklön mm.
Dock fins möjlighet till ROT/RUT avdrag vilket gör att "svartjobb" är helt feltänkt. Med ROT-avdrag blir det kostnadsneutralt för köparen, vid ersättning på ca 300-350 kr/tim, hantverkaren får sin ordinarie lön.

• Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.