146 891 läst ·
454 svar
147k läst
454 svar
Rimlig timpeng av en polare?
Alltså, rent avtalsmässigt så kan nog försäkringsbolaget neka dig ersättning om dom vill och uppenbarligen har dom börjat göra det dessutom.T Tossegubbe skrev:Lite det som är min poäng, hade det varit fackmannamässigt utfört så hade inte skadan uppkommit från början? Och hade det uppstått en brand ändå så vore det rimligtvis pga av materialfel och då hade inte skadeteknikern ifrågasatt utförandet heller?
Jag har aldrig varit med om en skadetekniker som river i en elcentral för att en tvättmaskin börjar brinna, har du?
Det finns ingen lag som tvingar dom att ersätta dig för en brand om dom vet att du brutit mot lagen.
Dom kan ju be dig bevisa hur du uppfyllt kraven på elsäkerhet, hur gör du det?
Saknas provdokument från SS 436 40 00 kap 6 så kan dom i princip hävda att du inte säkerställt innan driftsättning att anläggningen är säker och då är du rökt om dom bestämt sig att nita dig.
Vi kommer nog snart ha samma system som Norge för försäkringsbolag är inte intresserade av att betala ut ersättningar, deras affärside är att betala så lite som möjligt.
Fantastiskt att 100% av din tid kan debiteras.E Emmandel skrev:350kr/tim blir 60.000kr svart motsvarande i månadslön och då ingen skatt på det! Jäääävlar vad fint betalt för en elektriker! Haha, schysst polare! Not! Tänk om man själv skulle fått 90.000kr i månadslön! Har 1/3 ca efter universitetsutbildning på 5 år. Nädu, det var knappast nåt ”kompispris”. Sånt gör man gratis o byter tjänster el betydligt billigare än så!
Du behöver inte sätta av pengar till semester.
Omkostnader för din verksamhet fins inte!?
Du kanske " lånar" verktyg och annan utrustning av din ordinarie arbetsgivare.
Givetvis är du alltid frisk och riskerar inte att behöva sjuklön eller ta pension vid ca 65-70 års ålder.
Du har säkert ingen barnfamilj och behöver ingen föräldraledighet och VAB-dagar
Du jobbar säkert tills du fyller 70 år och lever resten av livet på sparade pengar.
Givetvis har du har rätt i att byta tjänster med kompisar och dela gemensamma fritidsintressen, det höjer livskvalitén.
Starta eget är mitt råd till dig, du har fantastiska kunskaper/möjligheter.
Då man använder firma så brukar väl tim-priset vara från 350kr/h + moms. Så 350kr/h är väl mer än nog - då jag utgår ifrån att kompisen varken betalat skatt för det, du ej heller betalat arbetsgivaravgifter och moms för det. Eller?Cahilli skrev:Halloj!
Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.
Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
Då skall dom även visa att inte installationen är gjord tidigare, man har ingen skyldighet att visa något sådant på befintliga installationer.L lars80 skrev:Alltså, rent avtalsmässigt så kan nog försäkringsbolaget neka dig ersättning om dom vill och uppenbarligen har dom börjat göra det dessutom.
Det finns ingen lag som tvingar dom att ersätta dig för en brand om dom vet att du brutit mot lagen.
Dom kan ju be dig bevisa hur du uppfyllt kraven på elsäkerhet, hur gör du det?
Saknas provdokument från SS 436 40 00 kap 6 så kan dom i princip hävda att du inte säkerställt innan driftsättning att anläggningen är säker och då är du rökt om dom bestämt sig att nita dig.
Vi kommer nog snart ha samma system som Norge för försäkringsbolag är inte intresserade av att betala ut ersättningar, deras affärside är att betala så lite som möjligt.
Men jovisst kan dom neka och vet att vissa bolag gör det tills man drar det till rätten för dom räknar kallt med att det är ett fåtal som har varken tid eller resurser att driva fallet.
Tvivlar dock starkt att dom kan vinna ett fall där tvättmsskinen fattat eld baserat enbart på en misstanke om att ägaren monterat lysrör i garaget på egen hand..
Jag har hjälpt familj och vänner med datorer, routers internet, installation osv hela mitt liv och inte fått ett öre för det. Tycker det är intressant att så fort man blir hantverkare så skall man ha bra betalt av vänner. Intressant om man tagit betalt på samma sätt tillbaka för andra tjänster som mina eller att hämta barn på dagis osv.
Tycker det är på tok för mycket. Han tjänar ju mer på dig svart än på ett vanligt jobb. Trevlig vän
Tycker det är på tok för mycket. Han tjänar ju mer på dig svart än på ett vanligt jobb. Trevlig vän
I normala omständigheter hade jag hållt med lite mer men nu har dessutom hela samhällets priser gått upp typ 50% i sig under ett par år, en offert brukar i bästa fall gälla en månad från en firma, numera inte ens det.N newbee skrev:
Ta virke tex, det gick upp 400% under coronaåren så ganska orimligt att ge ett fastpris på ngt då.
Bränslepriserna gick upp 150% osv
Jag tror du behöver uppdatera dig på elföreskrifterna innan du provar din teori i skarpt läge.T Tossegubbe skrev:Då skall dom även visa att inte installationen är gjord tidigare, man har ingen skyldighet att visa något sådant på befintliga installationer.
Men jovisst kan dom neka och vet att vissa bolag gör det tills man drar det till rätten för dom räknar kallt med att det är ett fåtal som har varken tid eller resurser att driva fallet.
Tvivlar dock starkt att dom kan vinna ett fall där tvättmsskinen fattat eld baserat enbart på en misstanke om att ägaren monterat lysrör i garaget på egen hand..
Anläggningsinnehavaren har enligt lag skyldighet att hålla sin elanläggning i ett elsäkert skick.
Rent konkret innebär det att DIN elanläggning är DITT ansvar oavsett när eller vem som installerat den.
Uppfyller inte din elanläggning kraven i föreskrifterna så kan jag bara önska dig lycka till att vinna mot ett försäkringsbolag med experter på att tolka avtal och lagar.
Bra pris, grattis. Vitt med rot 470-510kr per timma. Tycker ni ska betala skatt och moms också, tänk på det! Vem ska betala dina barns skola, dagis, tandvård osv osv osv.Cahilli skrev:Halloj!
Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.
Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
Elsäkert är ett relativt begrepp, finns inget krav på att dra om hela huset till jordade uttag tex bara för att det är ett krav idag. Det kravet syftar på att man skall byta ut en trasig strömbrytare tex.L lars80 skrev:Jag tror du behöver uppdatera dig på elföreskrifterna innan du provar din teori i skarpt läge.
Anläggningsinnehavaren har enligt lag skyldighet att hålla sin elanläggning i ett elsäkert skick.
Rent konkret innebär det att DIN elanläggning är DITT ansvar oavsett när eller vem som installerat den.
Uppfyller inte din elanläggning kraven i föreskrifterna så kan jag bara önska dig lycka till att vinna mot ett försäkringsbolag med experter på att tolka avtal och lagar.
▪️Några frågor: Hur ser du på om det uppstår ett el-fel i det utförda arbetet och ditt hus brinner ner eller någon skadas? Vem ska du då säga till försäkringsbolaget har utfört arbetet?Cahilli skrev:Halloj!
▪️Är det med just denna typ av arbete, värt att spara in några tusen och ingen som tar ansvaret om det går fel? Vid svarta jobb har du inget kvitto att visa upp. Ett svartjobb kan kosta mer än det smakar både egendom och liv.
▪️En riktig etablerade firma har en ansvarsförsäkring där hen är återförsäkrad i.
▪️Har du ens räknat på hur liten skillnad det blir efter ROT avdraget?
▪️Kan mycket väl tänka mig att betala utan kvitto, men då ska det inte gälla ”viktiga jobb”. Ev altanbyggen, staket, bygga en icke bärande vägg, måla - de jobben är okej, MEN då ska skillnaden vara markant och inte en krona över 300 kr. Tror också att de upphaussade timpriser som kommit de senaste åren, kommer att ändras när byggandet går ner. OBS DETTA ÄR VAD JAG TROR! Vill inte att några snöar in på denna mening och skriver kommentar efter kommentar. Bättre att hålla dig till TS fråga, inte diskutera vad jag tror. Tack!
▪️Just vad gäller el-arbeten skulle jag personligen ALDRIG ta några risker. Men det är jag det….
———
Lev väl och känn tacksamhet för att vintern har startat lite milt för de allra flesta, men i första hand går mina tankar till er med rörliga elavtal. Tänker ofta på er
Cahilli skrev:Halloj!
Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)Cahilli skrev:Halloj!
Det var ingen riktig vän,en riktig vän ,hade bara tagit betalt för material.Cahilli skrev:Halloj!
Med 284 tidigare svar så finns det inte en chans att jag kan läsa igenom alla så med reservation för att svaret redan har getts skulle jag tänka på det så här;
1. Du har betalat 8*350kr=2800kr
2. Vilken tid har krävts för din polare? Du säger 8 timmar och att du har hjälpt till, ja men på riktigt? Att du har hjälpt till kan i ärlighetens namn betyda allt ifrån -4-+2 timmar men det spelar ju ingen roll om han totalt har spenderat 8 timmar hos dig. Har han lagt någon tid på att prata med dig om jobbet? Tog det någon tid att ta sig till dig, från dig? Låt oss snällt säga att totalen är 9 timmar (jag tror den är mer men skitsamma). De 2800kr han har tagit ut av dig är alltså i realiteten (8*350/9) 311kr/timmen. Allt under tid som han inte har haft annan inkomst eller hade kunnat hänga med sin familj, ragga på krogen eller vad han nu har för intressen.
3. Vad är dina alternativkostnader? Vad tar en elfirma för elektriker idag? Skulle gissa på 625-875+moms beroende på omfattning och uppdrag (någon får rätta mig om jag har fel). Dvs. vit kostnad för dig skulle enligt medel av ovan inkl. moms vara minst 750*8*1,25=7500kr (troligen mer ifall vi inkluderar restid, material, planering etc.), dvs minst (7500/8) 937,50kr/timme brutto.
3. Vad är din polares normalinkomst? Om vi antar att han är anställd så är det nationella genomsnittet för en elektriker med 4-9 års erfarenhet 2022 32800kr och en med 10-20 års 38200kr och eftersom jag inte känner din polare eller vet var han bor tar jag ett medel på det, dvs 35500kr/mån vilket ger 227,60 kr/timmen för en normal månad (156 timmar).
Så kontentan är, du klagar över att han tjänar (311-227,60) 83,50kr (mer egentligen eftersom han inte betalar skatt på just dina timmar men å andra sidan får han varken ansvarsförsäkring, övertidsersättning, pension, friskvård, fikabröd, sociala aktiviteter och allt annat han normalt får från sin arbetsgivare och han får inte heller spendera sin fritid med sin familj/intressen) i timmen på att jobba svart åt dig utöver sin normala situation medan du sparar (937,50-350) 587,50 kr/timme på att anlita honom. Även om siffrorna är 25% fel ovan så har du fortfarande tjänat mer än honom, konkurrerande elfirmor, staten och alla medborgare på att anlita din polare svart.
Min rekommendation, bjud din polare på en öl, tacka för ett väl genomfört uppdrag och var tacksam. Jag personligen hade sagt upp bekantskapen om jag hade gjort ett sådant jobb och sen sett det här!
Utöver detta har vi hela ansvars- och juridikdiskussionen. Det är ju inte så att du kommer ta på dig ansvaret om något händer, det första du kommer göra är att skylla på din polare.
1. Du har betalat 8*350kr=2800kr
2. Vilken tid har krävts för din polare? Du säger 8 timmar och att du har hjälpt till, ja men på riktigt? Att du har hjälpt till kan i ärlighetens namn betyda allt ifrån -4-+2 timmar men det spelar ju ingen roll om han totalt har spenderat 8 timmar hos dig. Har han lagt någon tid på att prata med dig om jobbet? Tog det någon tid att ta sig till dig, från dig? Låt oss snällt säga att totalen är 9 timmar (jag tror den är mer men skitsamma). De 2800kr han har tagit ut av dig är alltså i realiteten (8*350/9) 311kr/timmen. Allt under tid som han inte har haft annan inkomst eller hade kunnat hänga med sin familj, ragga på krogen eller vad han nu har för intressen.
3. Vad är dina alternativkostnader? Vad tar en elfirma för elektriker idag? Skulle gissa på 625-875+moms beroende på omfattning och uppdrag (någon får rätta mig om jag har fel). Dvs. vit kostnad för dig skulle enligt medel av ovan inkl. moms vara minst 750*8*1,25=7500kr (troligen mer ifall vi inkluderar restid, material, planering etc.), dvs minst (7500/8) 937,50kr/timme brutto.
3. Vad är din polares normalinkomst? Om vi antar att han är anställd så är det nationella genomsnittet för en elektriker med 4-9 års erfarenhet 2022 32800kr och en med 10-20 års 38200kr och eftersom jag inte känner din polare eller vet var han bor tar jag ett medel på det, dvs 35500kr/mån vilket ger 227,60 kr/timmen för en normal månad (156 timmar).
Så kontentan är, du klagar över att han tjänar (311-227,60) 83,50kr (mer egentligen eftersom han inte betalar skatt på just dina timmar men å andra sidan får han varken ansvarsförsäkring, övertidsersättning, pension, friskvård, fikabröd, sociala aktiviteter och allt annat han normalt får från sin arbetsgivare och han får inte heller spendera sin fritid med sin familj/intressen) i timmen på att jobba svart åt dig utöver sin normala situation medan du sparar (937,50-350) 587,50 kr/timme på att anlita honom. Även om siffrorna är 25% fel ovan så har du fortfarande tjänat mer än honom, konkurrerande elfirmor, staten och alla medborgare på att anlita din polare svart.
Min rekommendation, bjud din polare på en öl, tacka för ett väl genomfört uppdrag och var tacksam. Jag personligen hade sagt upp bekantskapen om jag hade gjort ett sådant jobb och sen sett det här!
Utöver detta har vi hela ansvars- och juridikdiskussionen. Det är ju inte så att du kommer ta på dig ansvaret om något händer, det första du kommer göra är att skylla på din polare.
Redigerat:
Cahilli skrev:Halloj!
Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?[/
I mitt yrke har jag olika timpeng beroende på vilken typ av arbete jag utför, min lägsta taxa är 650kr exkl. moms. Jag hade gärna satt nivån högre, men jag är varken elektriker, snickare eller rörmokare. Jag vet bilmekare som tar runt 1000kr/timme… Ingen av ovan nämnda kan göra det jag gör åt dem, men gnälla över att jag är dyr, även när jag håller min lägsta taxa går bra, hävda att jag är dyr… Att sen med gott samvete fakturera flera hundra spänn mer i timmen för ett jobb som vilken normalt begåvad människa sim helst, kan lära sig på ett par tummars fluktande på Youtube, är tydligen helt ok.Cahilli skrev:Halloj!
Oavsett hur oförskämt jag tycker det är, så är det du pratar om minst lika oförskämt. Fråga: Varför skulle någon låta dig betala svarta pengar om de inte tjänar något på det?
Ponera att du normalt skulle betala en elektriker 500kr/timme exkl. moms. På fakturan blir det då 625kr/timme. Av dessa 625kr är det endast ca. 35% som hamnar i fickan på din elektriker, dvs. runt 220kr. Eftersom att en elektriker förmodligen ligger rejält mycket högre, så är 350kr ett jäkligt schysst pris och du är en jävla gnällspik. Köp vita jobb och bidra till samhället istället, din jävla råtta!