146 890 läst ·
454 svar
147k läst
454 svar
Rimlig timpeng av en polare?
Du får gärna diskutera vinster i välfärdens vara eller icke vara, men den här tråden handlar inte om det.O oldtimersmc skrev:
Men det är fint att veta att det finns så många som aldrig undanhållit en krona skatt till staten.
Förmodligen därför välfärden, vägar, järnväg, blir sämre och sämre trots höga skatter, en kille anlitades en elektriker och betalade svart..
du säger ”Du får gärna diskutera vinster i välfärdens vara eller icke vara, men den här tråden handlar inte om det.”FredrikR skrev:
Du får gärna diskutera vinster i välfärdens vara eller icke vara, men den här tråden handlar inte om det.
Men det är fint att veta att det finns så många som aldrig undanhållit en krona skatt till staten.
Förmodligen därför välfärden, vägar, järnväg, blir sämre och sämre trots höga skatter, en kille anlitades en elektriker och betalade svart..![]()
sedan fortsätter du diskutera välfärden.
Visserligen, men man måste också tänka på att om man inte tjänar över 50 000 i månaden förlorar man pension, sjukpenning mm om man är egenföretagare. Är man anställd är det så klart fina pengar rakt ner i fickan, men man riskerar ju också att bli av med jobbet.B Bengt Numelin skrev:
Bäddat för konflikter! Jag hade aldrig anlitat en kompis till det! Elektriker tjänar mycket pengar men har också mycket ansvar. Allt jobb som utförs av elektriker ska bokföras om det händer något ska försäkringsbolag kunna veta att det utförts med utbildat folk. Kompisen här får säkert massor av erbjudanden om jobb med bra ersättning, man ska veta det. Det finns sk. enkla jobb där man knappt behöver utbildning som man kan göra själv men man får nog kolla upp vilka det är. Själv har jag fått gratis hjälp med hur många timmar som helst, skulle varit upp till 100.000 men folk är olika!Cahilli skrev:
Jag tänker på det för jag har haft flera egna företag och varit anställd svart och vitt.Anna_H skrev:
Ingen har påståt att du måste jorda alla vägguttag.T Tossegubbe skrev:
Du missförstår syftet med lagen och driver in på orelevanta sidospår hela tiden.
Föreskrifterna förklarar vad som gäller och du har uppenbarligen inte läst dom eftersom du kommenterar begrepp och resonerar utifrån egen uppfattning istället för att hänvisa till relevanta delar av föreskrifterna om du har en bra synpunkt.
Du som ägare är alltid ansvarig för elinstallationen oavsett om den som gjort det är behörig, obehörig eller en fransk bulldog.A Aunty skrev:spelar ingen roll att han jobbar som elektriker han måste vara behörig.
det är ofta bara chefen på firmorna som är det.
en "vanlig" elektriker får absolut inte göra arbeten privat. du som ägare kommer vara ansvarig för installationen om något händer.
Och händer något på grund av ett el fel så hade jag inte velat vara dig och förklara för försäkringsbolag att du hade en obehörig elektriker där och gjorde en installation.
Skumpe skrev:
har jag sagt något annat?Skumpe skrev:
Exakt det jag skrivit ju
T Tossegubbe skrev:100 "kompisar" har väl de flesta? I mitt fall så är bara släkten (morbröder mostrar och kusiner) ca 50, räknar man in kusinbarn och partners ligger det nog runt 100 redan där och nog tänker jag på dom som familj, vänner och bekanta även om vi inte umgås dagligen.
Förutom dessa har jag en hel drös med arbetskompisar och div andra så att få ihop 100 är nog rätt normalt tänker jag?
Däremot har iaf jag väldigt få nära vänner, och om dom skulle be mig om hjälp skulle dom inte komma på tanken att be mig jobba gratis eller ens billigare, snarare skulle dom vilja betala extra för dom vet hur bra jag är på min grej och att dom kan vara trygga och inte behöva engagera sig själva på ngt sätt eller oroa sig för att jag överdebiterar material. Vad jag däremot inte skulle göra är att lägga på något påslag på materialet alls vilket utan vidare kan spara dom tiotusentals kronor på även ett mindre projekt i min värld.
Att hjälpa kompisar förväntas man göra jobbet gratis och helst sno materialet, Ev. Utlovas en flaska WhiskyA Aunty skrev:
som sen aldrig dyker upp.
H happy_sloth skrev:Förstår du inte hur äcklig du är? Din kompis hjälper dig alltså med el hemma, du får det mkt billigare än om du gått den vanliga hederliga vägen och inte nog med det så har du mage till att skriva på ett forum och gråta över att det blev dyrt. Tro fan det blir en stor grej av det, man kan ju nästan tro att du är ett troll.
Snälla citera var någonstans jag har gråtit över detta?
Citerar du det ovanför får du nog införskaffa ett par läsglasögon
Fast det stämmer ju verkligen inte, det finns ju anledningar till att elföretag har egna försäkringar. Anställer man ett företag som drar om elen och det börjar brinna pga det så är det ju företaget som bär ansvaret och inte du.Skumpe skrev: