146 890 läst ·
454 svar
147k läst
454 svar
Rimlig timpeng av en polare?
Tycker tyvärr att det är en lite skev jämförelse, brukar sköterskor läkare jobba svart menar du? För tror inte TS frågade om "konsultering/råd" utan han fick ett jobb UTFÖRT inte råd om hur han skulle göra.F Freddihanis skrev:
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 610 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 610 inlägg
Hur mycket hade ni druckit när han sa 150?Cahilli skrev:Halloj!
Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.
Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
Jag vet företag som har anställda hantverkare anställda, om man nu ska räkna mekaniker med bred kunskap till dem, som tar under 400 kr/timme plus moms för reparationer som de utför.L lordi skrev:350 kr/h i är inte för dyrt. Halva timkostnaden mot vad man tar vitt är väl vad folk tar idag åtminstone.
Jobbar inte svart själv men det är vad jag hör från kollegorna.
Kompis eller inte, när man har ett hantverksyrke så får man en väldigt massa "kompisar".
Man måste sätta ner foten någon gång annars blir man utnyttjad.
Det finns roligare saker att göra på kvällar och helger än att slava för småpengar
sämsta argumentet.B Bengt Numelin skrev:
Såfall vill jag ta ut min lön utan skatt med kommer ju ändå betala moms när jag spenderar den.
Systemet är ju uppbyggt att man betalar som man betalar inte att man ska fuska.
Blir ju inte lika mycket skatt som det hade blivit om man gjort rätt för sig från början eller hur?
Jag tycker det är vettigt att i förväg tala om eventuella timpris eller klumpsummor, ex
- Tjena kompis, skulle du vilja hjälpa mig med att sätta upp ett nytt vägguttag i förrådet, ingen brådska, och vi bjuder på fika.
- Okej, låter bra, kan titta förbil till helgen så kan jag fixa det, du får dock bekosta materialet själv.
eller
- Nej har tyvärr inte tid, är otroligt mycket att göra både hemma och på jobbet. Kan gärna träffas nån helg och snacka lite, men har slutat med att göra jobb på min fritid.
eller
- Ja visst, jag kan fixa det på lördag vid 13. När jag gör sådana jobb utanför arbetstid tar jag 400 kr/timme + material.
Känns dumt att tacka ja till att "hjälpa" en kompis mot lite fika och mat och sen när det är klart, "2000 kr tack"
Har själv råkat ut för detta, hade en nybakad röris som hjälpte till att koppla in en toastol och handfat. Jag gjorde det mesta av jobbet med möblerna och montaget av dessa, han böjde några rör och satte in några klämringskopplingar, han gjorde även fel några gånger och fick ändra då det inte blev snyggt, samt fick mig att köpa fel material (som inte gick att lämna tillbaka). Han lade väl ner 4 timmar totalt, jobbade mkt långsamt.
Bjöd han på mat, fika (två kvällar) samt hämtade honom från jobbet och skjutsade hem, när allt var klart sa han "och så betalningen, jag hade tänkt 2000 kr" . Jag höll på att spricka, då jag inte var jättenöjd med jobbet, men det var såklart mitt fel som hade godkänt att han fick göra det hela. Hade dock inte räknat med att han hade mage att ta extra betalt... han fick 1500 spänn eller nåt som jag hade i plånkan, sen såg jag aldrig till honom mer, tog det som läropengar. Hade antagligen kunnat säga, du får inte en spänn....
/S
- Tjena kompis, skulle du vilja hjälpa mig med att sätta upp ett nytt vägguttag i förrådet, ingen brådska, och vi bjuder på fika.
- Okej, låter bra, kan titta förbil till helgen så kan jag fixa det, du får dock bekosta materialet själv.
eller
- Nej har tyvärr inte tid, är otroligt mycket att göra både hemma och på jobbet. Kan gärna träffas nån helg och snacka lite, men har slutat med att göra jobb på min fritid.
eller
- Ja visst, jag kan fixa det på lördag vid 13. När jag gör sådana jobb utanför arbetstid tar jag 400 kr/timme + material.
Känns dumt att tacka ja till att "hjälpa" en kompis mot lite fika och mat och sen när det är klart, "2000 kr tack"
Har själv råkat ut för detta, hade en nybakad röris som hjälpte till att koppla in en toastol och handfat. Jag gjorde det mesta av jobbet med möblerna och montaget av dessa, han böjde några rör och satte in några klämringskopplingar, han gjorde även fel några gånger och fick ändra då det inte blev snyggt, samt fick mig att köpa fel material (som inte gick att lämna tillbaka). Han lade väl ner 4 timmar totalt, jobbade mkt långsamt.
Bjöd han på mat, fika (två kvällar) samt hämtade honom från jobbet och skjutsade hem, när allt var klart sa han "och så betalningen, jag hade tänkt 2000 kr" . Jag höll på att spricka, då jag inte var jättenöjd med jobbet, men det var såklart mitt fel som hade godkänt att han fick göra det hela. Hade dock inte räknat med att han hade mage att ta extra betalt... han fick 1500 spänn eller nåt som jag hade i plånkan, sen såg jag aldrig till honom mer, tog det som läropengar. Hade antagligen kunnat säga, du får inte en spänn....
/S
Det där händer alltid mig. Jobbar man med "Data" så är det ju allmänt känt att det bara är en hobby. Det är alltså bara skoj att få en förfrågan att komma förbi och fixa en dator som havererat. Inget som någon vill betala för, i alla fall inte hantverkarpriser.J Jocke Best skrev:Kanske litet sidospår, men det mest underliga tycker jag alltid har varit att det inte finns en enda elektriker som gör det minsta kompisjobb gratis, och ingen förväntar sig heller det. Dock finns det nog ingen som skulle betala för att få hjälp av en polare för att lägga ner exakt lika mycket tid på it-support. Vet inte hur många gånger man hjälpt mer hantverkarpolare hela kvällar och fått typ en korv för besväret. Numera är mitt svar att " njae det där kan jag nog inte längre. Köp en Chromebook eller Google Nest istället..."
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 610 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 610 inlägg
Instämmer till 100%Zevv skrev:
Började mitt yrkesliv med typ 20 år som snickare/timmerman. Det togs som självklart att man fick ersättning för extrajobben.
Senaste 25 åren körde jag som It-konsult, sysadmin mm inom data. Inte ett öre ersättning för alla privata timmar man lagt ner på datasupport ... "det är ju bara roligt extrajobb" och "resultatet är ju inte fysiskt påvisbart"
Så visst är det skillnad på extrajobb och extrajobb
Kan bara gissa att många som vill ha hjälp med datorn är hantverkare till yrket?Zevv skrev:
Hur många gånger under de 8 åren har du hjälpt din "polare" med något och vad har du tagit betalt för det?Cahilli skrev:Halloj!
Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.
Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
Min erfarenhet att begreppet polare blir väldigt aktuellt när någon vill ha hjälp av en med något som man normalt gör på sin arbetstid och helst slipper göra på sin fritid!