Arbetar i sjukvården. Skulle jag ta svartpengar för alla sjukvårsfrågor jag svarat gratis på genom åren vore jag förmögen.
Skulle definitivt haft råd att betala en elektriker.
Läkare och sköterskor anses helt ok att konsultera utanför arbetet.

• Gilla
  • Haha
newbee och 4 till
  • Laddar…
P
J Jandinger skrev:
Med 284 tidigare svar så finns det inte en chans att jag kan läsa igenom alla så med reservation för att svaret redan har getts skulle jag tänka på det så här;
1. Du har betalat 8*350kr=2800kr
2. Vilken tid har krävts för din polare? Du säger 8 timmar och att du har hjälpt till, ja men på riktigt? Att du har hjälpt till kan i ärlighetens namn betyda allt ifrån -4-+2 timmar men det spelar ju ingen roll om han totalt har spenderat 8 timmar hos dig. Har han lagt någon tid på att prata med dig om jobbet? Tog det någon tid att ta sig till dig, från dig? Låt oss snällt säga att totalen är 9 timmar (jag tror den är mer men skitsamma). De 2800kr han har tagit ut av dig är alltså i realiteten (8*350/9) 311kr/timmen. Allt under tid som han inte har haft annan inkomst eller hade kunnat hänga med sin familj, ragga på krogen eller vad han nu har för intressen.
3. Vad är dina alternativkostnader? Vad tar en elfirma för elektriker idag? Skulle gissa på 625-875+moms beroende på omfattning och uppdrag (någon får rätta mig om jag har fel). Dvs. vit kostnad för dig skulle enligt medel av ovan inkl. moms vara minst 750*8*1,25=7500kr (troligen mer ifall vi inkluderar restid, material, planering etc.), dvs minst (7500/8) 937,50kr/timme brutto.
3. Vad är din polares normalinkomst? Om vi antar att han är anställd så är det nationella genomsnittet för en elektriker med 4-9 års erfarenhet 2022 32800kr och en med 10-20 års 38200kr och eftersom jag inte känner din polare eller vet var han bor tar jag ett medel på det, dvs 35500kr/mån vilket ger 227,60 kr/timmen för en normal månad (156 timmar).

Så kontentan är, du klagar över att han tjänar (311-227,60) 83,50kr i timmen på att jobba svart åt dig utöver sin normala situation (utan hänsyn tagen till övertid, pension, tid från sin familj/intressen, sjukersättning, ansvarsförsäkring osv. dvs inte han tjänar inte alls på det långsiktigt) medan du sparar (937,50-350) 587,50 kr/timme på att anlita honom. Även om siffrorna är 25% fel ovan så har du fortfarande tjänat mer än honom, konkurrerande elfirmor, staten och alla medborgare på att anlita din polare svart.

Min rekommendation, bjud din polare på en öl, tacka för ett väl genomfört uppdrag och var tacksam. Jag personligen hade sagt upp bekantskapen om jag hade gjort ett sådant jobb och sen sett det här!

Utöver detta har vi hela ansvars- och juridikdiskussionen. Det är ju inte så att du kommer ta på dig ansvaret om något händer, det första du kommer göra är att skylla på din polare.
Eloge för att du tog tid att skriva trådens längsta meddelande, som typ redan innehåller allt folk redan har skrivit. Kanske hade vart förståeligt efter 284 inlägg att det inte fanns så mycket mer att tillägga, men men.
Nej det var inte mer timmar än 8h, för det jobbet berörde knappt två rum. OCH som jag skrivit så med all input så har jag accepterat priset och att jag ska vara glad! Vilket jag är. Som jag skrivit innan ville jag veta om jag var helt ute och cyklade med min initiala reaktion, vilket jag tydligen var, samt nyfiken hur det såg ut för andra. THATS it, behöver inte fler moralpoliser. Har förstått att det är ”kukigt” inlägg och jag har lärt mig en läxa.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
spelar ingen som helst roll att han arbetat i 10 år eller 40år man blir inte en behörig elektriker ändå.
driver han inte eget eller liknande är han med största sannolikhet inte behörig.

brukar vara chefen som är behörig på el-firman och han ansvar för alla arbeten elektrikerna utför dom bara med den behöriga chefens mandat.
A Aunty skrev:
spelar ingen som helst roll att han arbetat i 10 år eller 40år man blir inte en behörig elektriker ändå.
driver han inte eget eller liknande är han med största sannolikhet inte behörig.

brukar vara chefen som är behörig på el-firman och han ansvar för alla arbeten elektrikerna utför dom bara med den behöriga chefens mandat.
Inte ens en som har elbehörighet får göra eljobb på fritiden.
Allt handlar om att man gjort jobbet fackmannamässigt enl elföreskrifterna,behörig el ej.

På A svarar jag att du verkar se honom som en närmare vän än vad din vän ser dig så priset är helt rimligt.
Jag är själv inredare och är såååå trött på alla ”vänner” som vill att jag ”bara” kan svänga inom och ge lite förslag på färg, tapeter, köksplanering etc.
När jag var ny i branschen var jag smickrad. Nu ber jag dem boka och betala för min tid som alla andra av mina kunder.
Den närmsta familjen hjälper jag förstås gratis alla dagar i veckan.

• Gilla
  • Haha
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
P
B Byggahus48 skrev:
▪️Några frågor: Hur ser du på om det uppstår ett el-fel i det utförda arbetet och ditt hus brinner ner eller någon skadas? Vem ska du då säga till försäkringsbolaget har utfört arbetet?
▪️Är det med just denna typ av arbete, värt att spara in några tusen och ingen som tar ansvaret om det går fel? Vid svarta jobb har du inget kvitto att visa upp. Ett svartjobb kan kosta mer än det smakar både egendom och liv.
▪️En riktig etablerade firma har en ansvarsförsäkring där hen är återförsäkrad i.
▪️Har du ens räknat på hur liten skillnad det blir efter ROT avdraget?
▪️Kan mycket väl tänka mig att betala utan kvitto, men då ska det inte gälla ”viktiga jobb”. Ev altanbyggen, staket, bygga en icke bärande vägg, måla - de jobben är okej, MEN då ska skillnaden vara markant och inte en krona över 300 kr. Tror också att de upphaussade timpriser som kommit de senaste åren, kommer att ändras när byggandet går ner. OBS DETTA ÄR VAD JAG TROR! Vill inte att några snöar in på denna mening och skriver kommentar efter kommentar. Bättre att hålla dig till TS fråga, inte diskutera vad jag tror. Tack!
▪️Just vad gäller el-arbeten skulle jag personligen ALDRIG ta några risker. Men det är jag det….
———
Lev väl och känn tacksamhet för att vintern har startat lite milt för de allra flesta, men i första hand går mina tankar till er med rörliga elavtal. Tänker ofta på er :heart::heart::heart::heart:
Diskuterar gärna i PM om du vill! :)

Cahilli skrev:
Vad menar du ens?
Klart han är behörig elektriker, han har jobbat med det i 10 år. Jag vet hur reglerna med försäkringsbolag funkar men det som har gjorts är inget som orsaka en brand eller annat. Det är nya kablar för den tjommen som har gjort gamla dragningarna för x antal decennier sen här kan man ifrågasätta om hen ens hade en utbildning. Haft en pensionerad elektriker här med som också skruvat på sig undrat vem som gjort arbetet.
Vad jag vet så har de flesta elektriker b-cert och jobbar under en a-certifierad ansvarig elektriker. Oftast en formalia men ställ frågan till din kompis.

Cahilli skrev:
Han jobbar som elektriker ja, skulle ALDRIG låta kreti eller pleti göra eljobb.
Eftersom han gör det på fritiden kan du lika gärna göra det själv är lika lagligt båda

• Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
E Emmandel skrev:
350kr/tim blir 60.000kr svart motsvarande i månadslön och då ingen skatt på det! Jäääävlar vad fint betalt för en elektriker! Haha, schysst polare! Not! Tänk om man själv skulle fått 90.000kr i månadslön! Har 1/3 ca efter universitetsutbildning på 5 år. Nädu, det var knappast nåt ”kompispris”. Sånt gör man gratis o byter tjänster el betydligt billigare än så!
Jag betalar gladeligen mina vänner för utfört arbete speciellt om jag sparar mycket pengar på det.

• Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
A Aunty skrev:
svara på frågan: är det lagligt eller ej att utföra el-arbeten om man inte är behörig?
Ta en snickers

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
O oldtimersmc skrev:
Vem är det som är Vännen? Du eller han...
Kompispris kan ju vara åt båda hållen :)
350 kr för en hantverkare är inte högt pris.
Sodabrännaren :-)

Vad är ”kompispris” för dig? För mig är det att betala bra för vännens tid, en sak att skippa marginalen på att hyra ut maskiner eller att låna ut verktyg och utrustning gratis, men jag skulle aldrig förvänta mig att någon jobbar billigt åt mig - det är ändå kvalificerad tid hen kunde lagt på något annat eller på sin familj. Du skriver själv att du ”aldrig skulle låta kreti och pleti göra jobbet”? Betala det han begär, eller säg upp vänskapen och vet med dig att det isf är du som är oresonlig och gniden.

• Gilla
Gixxerturbo1000
  • Laddar…
Har anlitat vänner då jag inte "får göra det i egen regi" ex koppla el betalat vad det kostar då det är min väns levebröd har naturligtvis förberett så mycket det går.
Den största vinsten med att anlita en vän är att man har en vän man trivs med som "kolega" och att man vet att den inte "kör upp en"= värt att betala mer för!
OBS!!! JAG ÄR INTE HANTVERKARE JAG HJÄLPER VÄNNER GRATIS!
Men skulle aldrig kräva/förvänta mig det av en yrkesman lika lite som att jag skulle jobba "gratis" för min AG!

Cahilli skrev:
Halloj!

Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.

Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
Det kan ju vara så att han är lite trött på att lägga sin fritid hos sina ”kompisar” men inte kan säga nej eftersom ni är ”kompisar”. En gymnasielärare gav oss elever det rådet för att få ha fritiden för oss själva - ta betalt så löser det sig av sig själv.
Du kommer ju inte be honom om hjälp någon mer gång…..

H HEM2121 skrev:
Då vet du ju vad du ska betalt om han behöver hjälp med snickerier. Du står heller inte i någon ”tacksamhetsskuld”:till din kompis. Även om det är ett rimligt pris så kanske det inte är ett direkt nära kompis pris heller. Fråga alltid före en kompis ska göra ett jobb så slipper man känna sig illa till mods.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
2800 för en elektriker (om han har behörigheten dvs) en dag tycker jag låter överkomligt. Jag hade inte klagat på det...
En elektriker som jag anlitade jordade hela mitt hus, bytte till snabbsäkringar mm tar 650:-/timma, på det får jag ROT, kvar 455:-/ timme (105:- mer än 350:- jättebesparing). på 650:-/h betalar han företagsskatt, på det betalar han inkomstskatt, på det betalar han moms, på det betalar han sociala avgifter mm. en som tar 350:-/timmen svart betalar ingen skatt, inga sociala avgifter, ingen moms mm allt åker rakt ner i fickan. räkna ut själv om han som gör det vitt genom sitt eller ett företag med för 650 eller han som gör det svart för 350 tjänar mest på det jobbet. Vad han som tar 350 av en vän är ingen annan än en fuskare som skulle anmälas till skatteverket i och med att han kräver att få Svensk välfärd men vill inte bidra till den. 350 svart är och förblir ocker för dessa pengar tjänar en elektriker aldrig på jobbet där skulle timpengen i så fall vara 467:-/timme med andra ord ca 80 324:- i månaden. och som anställd tjänar du inte dessa pengar, är du egen måste du plussa å alla andra avgifter. Så istället för att göra det svart och tjäna 830:- så gör jag det vitt och får kvitto samt garanti i tio år samt att jag kan visa köpare att det är gjort av firma och inte nåt jag bara säger.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
X xtra skrev:
En elektriker som jag anlitade jordade hela mitt hus, bytte till snabbsäkringar mm tar 650:-/timma, på det får jag ROT, kvar 455:-/ timme (105:- mer än 350:- jättebesparing). på 650:-/h betalar han företagsskatt, på det betalar han inkomstskatt, på det betalar han moms, på det betalar han sociala avgifter mm. en som tar 350:-/timmen svart betalar ingen skatt, inga sociala avgifter, ingen moms mm allt åker rakt ner i fickan. räkna ut själv om han som gör det vitt genom sitt eller ett företag med för 650 eller han som gör det svart för 350 tjänar mest på det jobbet. Vad han som tar 350 av en vän är ingen annan än en fuskare som skulle anmälas till skatteverket i och med att han kräver att få Svensk välfärd men vill inte bidra till den. 350 svart är och förblir ocker för dessa pengar tjänar en elektriker aldrig på jobbet där skulle timpengen i så fall vara 467:-/timme med andra ord ca 80 324:- i månaden. och som anställd tjänar du inte dessa pengar, är du egen måste du plussa å alla andra avgifter. Så istället för att göra det svart och tjäna 830:- så gör jag det vitt och får kvitto samt garanti i tio år samt att jag kan visa köpare att det är gjort av firma och inte nåt jag bara säger.
Känns som det ekar i den här tråden...
Välfärds diskussionen har varit upp många gånger.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.