Helt rätt joller med

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
D Dalaan skrev:
Dock får man räkna in vad ens fritid är värd. Har jag varit hemifrån och utan mina barn i 9,5h så har jag inte någon större lust att fortsätta jobba i ytterligare 4h gratis, spelar ingen roll om det är min närmsta vän eller en grannes svärmors kusins morfar.

Vill du inte betala mig mer (300-350) på kvällen än vad jag tjänar vitt under dagen (220) så får du mer än gärna pröjsa 900:-/tim-rot till någon annan ;)

Har kompisen däremot kompetens som jag kan komma att behöva är det såklart en annan femma beroende på vad man kommer överens om (y)

150-200 spänn var för övrigt en relativt rimlig summa för ca 20 år sen om jag inte missminner mig:geek:

M Matssnick skrev:
Hej
Hade du betalt vitt kunde du utnyttja rotavdrag samt att du hade fått garanti.
Ex. 600 kr vitt med rot,420 kr
TS skriver att han själv hjälpte till, jag tolkar det som att det hade gått långsammare om elektrikern hade utfört jobbet själv.
Hur blir din kalkyl om du beräknar förlorad inkomst för TS (tar ledigt för att kunna vara hemma och hjälpa elektrikern) alternativt 10-16H istället för 8H debiterad tid?
Ja eller dra dit en elektriker vitt på en lördag och ta ROT på det

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Om det är din bror? Men du är kanske för ung att förstå att ge och få

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
L lars80 skrev:
Jo men nu var ju inte installationen fackmässigt utförd och Länsförsäkringar påpekade just detta att deras krav är att auktoriserad firma eller någon med auktorisation utfört installationen.
Dom måste inte betala ut ersättning bara för att det ser okej ut, dom kan bestämma själva om du uppfyller deras försäkringsvillkor.
Svårt att bestrida ett sånt beslut utan att kunna motbevisa deras skadetekniker.
Lite det som är min poäng, hade det varit fackmannamässigt utfört så hade inte skadan uppkommit från början? Och hade det uppstått en brand ändå så vore det rimligtvis pga av materialfel och då hade inte skadeteknikern ifrågasatt utförandet heller?
Jag har aldrig varit med om en skadetekniker som river i en elcentral för att en tvättmaskin börjar brinna, har du?

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
F
U Uno Prahl skrev:
13 tydliga och starka inlägg. Det går bra nu…..

• Gilla
  • Älska
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
U Uno Prahl skrev:
Har inga bröder men mina systrar hjälper jag. Skillnad på familj, vänner och främlingar.

Du kanske är för gammal för att minnas att fritiden med sina barn är värt väldigt mycket

Cahilli skrev:
Halloj!

Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.

Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?

350kr/tim blir 60.000kr svart motsvarande i månadslön och då ingen skatt på det! Jäääävlar vad fint betalt för en elektriker! Haha, schysst polare! Not! Tänk om man själv skulle fått 90.000kr i månadslön! Har 1/3 ca efter universitetsutbildning på 5 år. Nädu, det var knappast nåt ”kompispris”. Sånt gör man gratis o byter tjänster el betydligt billigare än så!

• Haha
johnniemalm och 1 till
  • Laddar…
Cahilli skrev:
Halloj!

Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.

Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
Tycker det låter mer än rimligt. Alla vill ha en Ferrari men betala för en fiat

• Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
E Emmandel skrev:
350kr/tim blir 60.000kr svart motsvarande i månadslön och då ingen skatt på det! Jäääävlar vad fint betalt för en elektriker! Haha, schysst polare! Not! Tänk om man själv skulle fått 90.000kr i månadslön! Har 1/3 ca efter universitetsutbildning på 5 år. Nädu, det var knappast nåt ”kompispris”. Sånt gör man gratis o byter tjänster el betydligt billigare än så!
Fast nu handlar det kanske om ca. 10 timmar av elektrikerns fritid, inte om 160 timmars arbetsmånad (56000:-)

• Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Familj och vänner är självklart att jag skulle hjälpa gratis, med reservation för att jag gör det när jag har möjlighet.

Tycker det är rätt pissigt att ta betalt av polare.
Tycker det är pissigt att be en polare om hjälp, få hjälp och sedan skriva o klaga på Bygga hus- forumet

• Älska
  • Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Cahilli skrev:
Halloj!

I min värld hjälps vänner åt gratis.
Bekanta kan väl kräva ngt men jag har aldrig gjort det. Man ska hjälpa varandra.
Fast talar man om flera veckor då blir det ju en annan sak

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Hmm jag har bara en regel när jag hjälper bekanta, dom får inte på något sätt betala mig förutom att se till att jag har konstant tillgång till kaffe. Det roliga är att flera får närmast panik över det, och drar sig för att be om hjälp för dom känner sig skyldiga.... För mig är det mer att jag ser det som en hobby. Dvs 0 krav och kan skita i det när jag vill.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Cahilli skrev:
Halloj!

Billigt, men svartjobb skall väl inte diskuteras här...

• Haha
  • Gilla
Carlk och 1 till
  • Laddar…
C chali skrev:
Hmm jag har bara en regel när jag hjälper bekanta, dom får inte på något sätt betala mig förutom att se till att jag har konstant tillgång till kaffe. Det roliga är att flera får närmast panik över det, och drar sig för att be om hjälp för dom känner sig skyldiga.... För mig är det mer att jag ser det som en hobby. Dvs 0 krav och kan skita i det när jag vill.
O frukost o mat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.